Toppbilden, visa:    


God föresats

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Kom av någon "outgrundlig" anledning inte in i postvagnen. Men på Järnvägshistoriskt forum gick det bättre. Och svaren finns redan här: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=165728

Tack Lennart!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

Vill inte slå mig för bröstet (alls!) men jag tänkte faktiskt på att det är där föraren ska stanna i jäms med på nåt sätt.... men man är väl för blygsam som vanligt och ville inte chansa.... :oops: ("radiosinalskylten" alltså).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Några bilder har de blivit i veckan. Först en provtur med det senaste i bussväg.

Bild
På linje 73 körs några Ladd-hybridbussar. Här laddas en buss vid Ropsten. Den röda pantografliknande armen sänks ner om bussen
står rätt, enligt föraren är det enkelt att placera bussen i läge. Laddningen tar 6-7 minuter.

Bild
Ljus och trevlig interiör. Och tyst.

Bild
Vid Östra Station steg jag av för att fika.

Bild
Nästa dag hade jag ett ärende till Alkärret. På väg tillbaka på Strandvägen såg jag att M E kommit till sin plats så jag lämnade trikken.
/Rune.

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Magnus P3 »

Intressant med laddhybrid-bussen. Den kände jag inte alls till. Man kanske får bege sig in till stan och temporärt lämna t-banenätet för en provtur.

Bilden på klassiska Motala Express riskerar tyvärr att utlösa negativa reaktioner hos Doktor Molin. ;)

Vad kallas fartyget numera? För detta Vätterns fånge?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »



Annars är bilden fin!!!

tågtyckarn

En resa till värmen på västkusten.

Inlägg av tågtyckarn »

Resan startade från Västerås.

Bild

Fortsatte till svenska industrins vagga.

Bild

Har en viss doktor möjligtvis trampat på denna stig?

Bild

Eller talt med dessa fiskare.

Bild

Men nog var vädret bättre förr

Bild

Torups station. Likt fotografen så gör den sig bättre i mörker och på långt avstånd.

Bild

Äntligen framme vid västkustens värme.

Bild

Väl hemma igen var allt som vanligt.

Bild

Men det är en annan historia. :D
Senast redigerad av tågtyckarn den 14 jun 2015, 20:58, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Trevliga bilder! Både Norrköping och Hästholmen är jag mycket välbekant med ...
Torup likaså faktiskt! Min fasters man hade snickerifabrik där så orten har jag besökt några gånger som liten. Inte långt därifrån ligger Kinnared, där min mormor spenderade större delen av sina tonår om jag förstått saken rätt.
Vilken är den halländska idyllen? Även de strandnära tallskogarna ser bekanta ut, min barndoms Laxvik och Påarp bjöd på samma typ av miljö (en av de gamla tanterna i Laxvik hade själv varit med som liten flicka och hjälpt till att plantera tallskogarna för att sanden inte skulle blåsa in över åkerfälten)!

Så det blev nästan "down Memory Lane" att se dina bilder!

tågtyckarn

Re: God föresats

Inlägg av tågtyckarn »

Hej Johan, kul att du uppskattade bilderna. Den Hallänska idyllen är faktiskt Skrea Strand. Den ser helt annorlunda ut i halvmörker och lite regn. :D

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

I går var det årets första tur med Blidösund till Norrtälje. Det blev många bilder p g a mer tid ombord.

Bild
Före avgång kunde vi njuta av en överlevare. Stegeholm med björkkamouflage.

Bild
Storskär har samma avgångstid som "Blidan". Hon lät oss få lite försprång så vi blev inte omkörda förrän vid Manilla.

Bild
Första bryggan efter Vaxholm är Björnhuvud ( Nalleskalle). Där är det alltid fest när Blidan kommer. Många pax dit fast det är en fastlandsbrygga.

Bild
Vid Kolsvik visar Jenny sin klass när det gäller att "kasta tamp". Träff förstås.

Bild
Vid Stämmarsund är det båtbyte för återfärd mot Stockholm. Många som "slussat" byter också. Slussa är att åka med Blidan och mingla mm.

Bild
Stämmarsund är Helmis hemmahamn. Blidans skorsten skuggar gaveln på huset.

Bild
Kav lugnt och solnedgång. Kan inte bli bättre.

Bild
Norr om Blidösundet blir det mer öppet hav.

Bild
Det börjar skymma när vi kommit in i Norrtäljeviken. Kl 22:30 .

Bild
Sedan blev det bonusresa. Blidan skulle hem direkt och jag fick följa med. Inte förrän vid Siaröfortet räckte ljuset för fotografering.

Bild
Solen lyser lite svagt över oss.

Bild
Vaxholm i morgonljuset.

Bild
Kastellet utan en massa båtar är något extra.

Bild
Morgonpigga svanar i Tenösundet.

Bild
Praktiskt at ha helikoptern på taket. Oskärpa p g a mycket zoom.

Bild
Fint med solen på Katarina kyrka och söders förkastningsbrant.

Bild
Den s k Skeppsbroraden. Ännu inte skymd av nybyggen.

Bild
Framme vid G III. Blidösundsbolagets Riddarholmen och Riddarfjärden samt de tre sightseeingbåtarna som rederiet är delägare i.
Vi var vid kaj 5:40. Sedan åkte jag hem och åt frukost och gick och lade mig.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Avundsjuk!!! Vilken underbar resa!
Många pax dit fast det är en fastlandsbrygga.
Tyvärr är väl tiden för alltid förbi för att få se båttrafik till ställen som Bergshamra och Spillersboda, men det är ju en liten tröst att traditioner lever kvar på några ställen i alla fall! "Nalleskalle", hmmm ...

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Jag förstår att du avundas mig. Särskilt hemresan var fin, att sitta själv på akterdäck och lyssna på maskinens lugna rytm och hänga med på
kartan och se solen gå upp. Blidan har ju en väldigt duktig besättning, det är fint att se hur väl de sköter om henne.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Jag hoppas du är medveten om min totala distinktion mellan att vara "avundsjuk" och att var "missunnsam". De både känslorna hör inte hemma på samma planet ...

Men jag skulle onekligen gärna gjort dig sällskap på hemresan, i stilla kontemplation med min pipa och kanske något gott att smutta sakta på, och insupa skärgårdsgryningen!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Rätt som det är klarnar det upp och det blir promenaddags, t.ex. upp på Tantoberget. Och i en liten lucka över koloniområdet skymtar ett känt motiv. Gamla bron renoveras som vanligt sommartid, men snart är det klart. :)
Bild

Om man sträcker ut lite norröver, t.ex. till Uppsala kan man få se Thor gå runt.
Bild

Och göra sig klart för avgång österut på smalspåret.
Bild

Och tar man en tur ända upp åt Hälsingland, kan man beundra utvecklingen av Edsbyns station hos broder larsess. Ett helt fantastiskt fint och förebildstroget godsmagasin har blivit till. Helt oemotståndligt. [JC_doubleup.gif]
Bild

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 881
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av ollef »

Svenne skrev: Och tar man en tur ända upp åt Hälsingland, kan man beundra utvecklingen av Edsbyns station hos broder larsess. Ett helt fantastiskt fint och förebildstroget godsmagasin har blivit till. Helt oemotståndligt. [JC_doubleup.gif]
Bild
Bra mycket prydligare än vad det såg ut i september för 10 år sedan.

Bild

Passade på att smita ner till stationsområdet och fotografera när pojkarna tränade inne i bandykyrkan......

Hur ser godsmagasinen ut idag?
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Otroligt fint! Då hoppas jag Ljusnans översvämningar nere i källaren är avklarade? Sååå läckert! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Jag läser "Tragiskt telegram" av Stieg Trenter på nytt.

Bild
Handlingen börjar i Centralbadets park där denna fontän porlar. En otrolig pärla denna lilla park mitt i stan.

Bild
Så blev det uppförsbacke till Observatoriet. Mätstationen fullföljer världens troligen längsta meteorologiska mätserie.
Det finns ett trevligt café där uppe, det var det som drog. ;)

Bild
Väl uppe kan man ju kolla utsikten. Engelbrektskyrkan. De ljusare träden i bildens nederkant står vid dammen vid biblioteket.

Bild
Denna centauer står på höjden närmast över Stadsbiblioteket.

Bild
Så en titt på biblioteket. Det går nästan att se att den runda "burken" står fritt innanför sidobyggnaderna.

Bild
De vanligaste besökarna vid plaskdammen. Ibland körs det radiostyrda båtar där.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

På böljan blå ...

Inlägg av Johan Molin »

Liten rapport från senaste stockholmssejouren. Denna gången varade sejouren tisdag - lördag (vi kom hem i eftermiddags).

På torsdagkvällen gjordes den sedvanliga turen med s/s NORRSKÄR, med ovanligt lite folk — men så var det också uselt väder, vilket visas av de lite väl mörka bilder som följer här.

Bild
Gamla BIRGER JARL, en av de tre "olympiadbåtarna" som byggdes inför Helsingfors-spelen 1952 (tillsammans med BORE III och ILMATAR om jag inte minns fel — rätta mig annars!) har numera förvisats från Skeppsbron till Stadsgårdskajen efter 63 år på plats mitt i stan. Dels är det väl mer lukrativt att låta kryssningsfartyg lägga till vid Skeppsbron nuförtiden, denna vecka var det den ganska anskrämliga kopian av gamla SEA CLOUD som låg där, med det förledande namnet SEA CLOUD II, dels finns väl ett önskemål att riva de gamla magasinen längs Skeppsbron och smälla upp nya latte-kaféer där en ny publik iklädd cykeltrikåer kan få njuta sin vuxenvälling med ostörd utsikt över den helst på fartyg blåsta Stockholms Ström! :evil: :evil: :evil:

Bild
Stor och liten, odefinierat kryssningsfartyg jämte lilla EMILIE som går i timtrafik mellan Nybroviken och Hammarby Sjöstad.

Bild
De nya mondäna "sjönära" bostadsområdena på Kvarnholmen och Nackalandet har fått ny pendeltrafik i form av den så kallade Sjölinjen.
Här ses EMILIE till höger tillsammans med den nya så påhittigt namnade båten "SJÖLINJEN". Tänk vilken fantasi man kan ha!

Bild
Här dock en gammal ärrad kämpe på samma linje, KUNG RING som byggdes som ångslup för Stockholms Ångslups AB (de som en gång i världen hade alla djurgårdsfärjorna + myriader av andra slupar som trafikerade Stockholms inre vatten).

Bild
Pendlarbryggan Hasseludden har en så remarkabel arkitektur att det är helt omöjligt att låta bli att plåta av den varje år!

Bild

Bild
Själva ångbåtsbryggan med semafor och allt.

Lite av årets skörd på vattnet. Det kommer mera, för i nästa sekvens så drar vi till Hälsingland ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Nere hos Orfeus och Eurydike

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Under välvilligt ciceronskap av larsess fick Agneta och jag återknyta bekantskapen inte bara med honom, Svenne och LYR, men även med den fantastiska hälsingska klubbanläggning som huserar "någonstans under jordi".
Här Edsbyns godsmagasin som larsess haft anledning att studera minutiöst inför detta modellbygge. Man är väl inte byggnadsantikvarie för inte!

Bild
Det här är väl tveksamt om det är "caput mortum", men å andra sidan är bilden ljusredigerad så vem vågar säga emot mig? Jämför med bilden ovan.

Bild
Som synes så "pågår rutiner" som våran gamle professor Kullander skulle uttryckt sig ...

Bild
Edsbyns stationshus är som synes än så länge en "mockup".

Bild
Beviset för att Jörgen Edgar hann före JECO!

Bild
Ännu mer av vad som komma skall.

Bild
Larsess läser högt, alltmedan Agneta, Lasse och Svenne begrundar spårplanen.

Bild
Fotobakgrunder kan vara otroligt effektiva miljöelement! Här produceras transfetter i långa banor ...

Bild
Malmtåg på villovägar ...

Bild
I Bollnäs stod en vagn som är på nödutryckning till Morshyttan ...

Bild
Mystiska projekt pågår längs stambanan. Man undrar om det är någon kärnteknisk forskning på mycket hemlig nivå som pågår?

Bild
Dagens glada gäng med larsess, Svenne, Agneta och Lasse i blickfånget ...

Bild
... och för att få en viss rondörisk pondus larsess utbytt mot yours truly till sista gruppfotot. Här behövs tydligen en viss uppryckning! :oops:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Nere hos Orfeus och Eurydike

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev: ... I Bollnäs stod en vagn som är på nödutryckning till Morshyttan ...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Tack för ett trevligt reportage rån besöket av den fina anläggningen! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Instämmer, trevligt reportage och det är alltid lika trevligt att få se bilder på Mötesspårets medlemmar.

thorpe
Inlägg: 2392
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: På böljan blå ...

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev:...njuta sin vuxenvälling med ostörd utsikt över den
Tack för den Johan! Äntligen ett adekvat namn på slasket. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

1956 skrev:... och det är alltid lika trevligt att få se bilder på Mötesspårets medlemmar.
Jaså? Dåså... Emma o ja. Emma är den tjocka.

Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Det har varit svårt att variera bilderna från skärgården, men i går var jag på en för mig ny ö.

Bild
Nämligen Huvudskär som man nu kan komma till med Vaxholmskortet.

Bild
Första huset från bryggan räknat. Kolla spröjsarna.

Bild
Fin och skyddad hamn för små båtar.

Bild
Det blev många blombilder. Här är den första.

Bild
En skalbagge kom med också. Kanske någon vet mer om den ?

Bild
En blomma till.

Bild
Geologiskt intressant.

Bild
Hur kan något växa på sådana platser ?

Bild
För att få lite vidare vyer steg jag upp i fyrtornet. Fint med fri horisont.

Bild
Visst flaggade man för kronprinsessan.

Bild
Nere vid bryggan låg denna mystiska sak. Vet någon vad det är ??

Bild
På det smalaste stället i Baggenstäket mötte vi Nordanvind. Vi väntade medans hon gick genom, på vår styrbordssida.

Bild
Knapens hål där mötet blev av är inte bredare än så här.
/Rune.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2956
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

Rune H skrev:Bild
En blomma till.
Digitalis. Mycket giftig.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: God föresats

Inlägg av BAn »

cgn1954 skrev:
Rune H skrev:Bild
En blomma till.
Digitalis. Mycket giftig.
... och om jag förstått det rätt, innehållande en av de tidigast upptäckta läkemedelssubstanserna (1785, William Withering), som används än idag som hjärtmedicin. Ett gammalt recept från en "klok gumma" låg förstås bakom upptäckten.

Digitalis purpurea, fingerborgsblomma.

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: God föresats

Inlägg av BAn »

Rune H skrev: Bild
Nere vid bryggan låg denna mystiska sak. Vet någon vad det är ??
Du såg möjligen inte om det stod CCCP på den?
Fast det kanske man inte får uttra sig om...

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2746
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av H0n3 »

BAn skrev:Bild
Formen på "tanken" för tankarna :oops: till en paravan som blivit ombyggd. En paravan i den här storleken användes vid t ex minsvepning där man med god fart gock genom vattnet och med den kabel som paravanen var fäst med i sveparen så skars minankarkabeln av och minan flöt upp för sedan kunna skjutas sönder (om man nu inte råkade träffa en minas horn och paravankabeln gick av istället = tappad paravan.

En paravan av den här typen såg i tjänst ut så här:
Bild
[Bilden från Wikipedia - "Castlemaine Paravanes" av Saberwyn - Eget arbete. Licensierad under CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File ... avanes.jpg]

På akterdäcket ligger två stora och två små paravaner. De stora se i stort sätt ut som den ombyggda.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Jag fick också vibbar av paravan.

För övrigt användes även den vita fingerborgsbloman, digitalis lanata, för framställning av hjärtmedicin, i det fallet digoxin.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 881
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av ollef »

Rune H skrev:
Bild
En skalbagge kom med också. Kanske någon vet mer om den ?
Mitt område av onödigt vetande :D
- Gräsgrön Guldbagge (Cetonia Aurata)
En av de få skalbaggar som kan flyga utan att öppna täckvingarna vilket ger den en betydligt högre marschfart jämfört med andra baggar när den flyger runt mellan blommorna i solskenet.

I mitt tycke, en av våra vackraste skalbaggar
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Tack för alla svaren, en sådan skalbagge har jag plåtar förr men inte listat ut vad den heter. Paravan känns som
ett bra svar. Digitalis låter bekant, men jag visste inte att det var den blomman.
/Rune.

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Här kommer några bilder från Grinda, mest för att anlita de naturkunniga.

Bild
Vad är detta ? Jag såg en till, som jag petade på, hinnans yta är glatt.

Bild
Regnigt över Värmdölandet. När jag var på väg tillbaka till ångbåtsbryggan fick jag en åskskur över mig.
Blixten slog ner så nära att ljud o ljus kom samtidigt men regnet drog snart bort.

Bild
Det finns nog många Hästholmen i Sverige. Den här ligger söder om Grinda.

Bild
Godare gräs utanför staketet............

Bild
..........eller på berget.
/Rune.

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Det har sina sidor att bära på kameran när man rör sig i stan. Efter att plåtat två bilar som hamnade på "Vad är det för bil"
fortsatte jag för att ta bussen mot Stadsbiblioteket. På vägen blev det en selfie.

Bild
Syns den i dörren ?

Bild
Sedan upptäckte jag Costa Favorola så det blev en bild där också. Signalmasten nertill sitter på Birger Jarl.

Bild
Från bussen såg jag ett konstverk som var nytt för mig. Av vid nästa hållplats för att plåta det.

Bild
Det heter "Två myror" och står framför Wallenstams kontor. Exteriören är visst känd från någon TV-serie.
Att det gröna är ett par tallbarr ser ni väl ? Konstnären heter Torgny Larsson.

Bild
I närmaste tvärgata såg jag Engelbrektskyrkans torn så det blev en bild till.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Var du i närheten av den vackra Danderydsgatan?

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Om jag tagit gatan mot kyrkan och gått en liten bit till åt höger så hade jag kommit dit. Har inte varit där nyligen.
En väldigt lugn och fin miljö.
/Rune.

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Här råder också lugn för det mesta, men inte denna dagen

Bild

När, var och varför :?:

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Engelska kyrkan ... tio år sedan IRA lade ned vapnen?

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Rätt plats, Johan. [JC_doubleup.gif] 19 juli. På hemväg från Thielska (oblygt försök till antydan om kulturintresse) blev det kö och denna kraftfulla mc dök upp. I en manifestation till stöd för kristna i mellanöstern, om jag läste rätt i tidningen.

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Dagens utflykt gick till Nämdö Böte för att plåta en speciell insekt.

Bild
För att fördriva tiden medan jag sökte så klev jag upp här. I tornet, inte på bänken.

Bild
Då passerade MS Cascad som är en av båtarna på den nya Nord/Sydlinjen.

Bild
Insekten ville inte visa sig så jag gick till Östanviks gård. Livlig flygtrafik här av svalor som jag inte fick på bild.

Bild
Jag köpte en glass och när jag stod och åt den så kom den önskade insekten. En Apollofjäril. Dagen räddad.

Bild
Om någon vill ha en förlaga till en husruin så finns det många på Nämdö.

Bild
En kontrast till förra bilden. När jag var på Nämdö för 8-10 år sedan var detta hus risigt. Efter mycket jobb blev det så här fint.

Bild
Första etappen hem blir med MS Madam från Sands brygga. Semaforen visar att det finns påstigande.

Bild
Vid en av bryggorna fanns denna "naturslip".

Bild
På hemvägen satt jag på akterdäck, enda platsen för pälsdjur. Trevliga reskamrater.
I Skurusundet regnade det och i stan lyste solen. Kul med omväxling.
/Rune.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: God föresats

Inlägg av jogra »

Åter en gång, mycket vackra bilder Rune! [JC_doubleup.gif]
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Tack Jogra, det finns mycket vackert i skärgården. Konstigt att inte fler stockholmare insett det.
Det vanligaste språket man hör är tyska.
/Rune.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2746
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av H0n3 »

Rune H skrev:Tack Jogra, det finns mycket vackert i skärgården. Konstigt att inte fler stockholmare insett det.
Det vanligaste språket man hör är tyska.
/Rune.
Kan bara hålla med Rune! Detsamma gäller för Göteborg. För några år sedan nu så gjorde min hustru och ajg en dags semester hemmavid och promederade i ett par områden vi normalt inte är i och det var attan vad mycket trevligt vi såg. Det borde fler göra för att finna uppskattning för platsen där man bor.

Annars tenderar det att "bli grönare gräs" på andra ställen än hemma.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Håller givetvis med föregående bröder!

Men eftersom jag inte har någon "nylig" utflykt att rapportera från, går jag tillfälligtvis en bit bort i tid och rum. Där det var ett magert bete.
Bild

Och där det fanns en del andra "kamrater", som klarade sig på "torrfoder".Bild

Men också en och annan blomma.
Bild

Och lustigt nog spår av järnväg. Som reskamraterna funderar kring.
Bild

Märkningen på syllarna gav oss inga direkta ledtrådar.
Bild

Och inte heller den i och för sig navigeringsskicklige chauffören. Han var från en annan landsände och hade bara "råkat" få en körning hit.
Bild

Var var jag? Vad var det för järnväg som höll på att rosta bort? Och vad var det för bil?

Användarens profilbild
krillodil
Inlägg: 179
Blev medlem: 09 jan 2014, 19:07
Ort: Skänninge

Re: God föresats

Inlägg av krillodil »

Jag försöker med bilen, Chevrolet Impala 1965.
/Christer

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

krillodil skrev:Jag försöker med bilen, Chevrolet Impala 1965.
Håller nästan med, jag tror det är en 66:a (tycker mig skymta en baklykta i nederkant av akterpartiet strax ovanför bakre stötfångaren, 66:orna hade väl en liggande rektangulär baklykta i den positionen medan 65:orna väl hade tre små runda lyktor per sida längre upp på bakstammen om jag minns rätt).

Järnvägen ger inte heller jag mig på ...
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Vild gissning: El Alamein?

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Visst, en Chevrolet Impala är det. [JC_doubleup.gif]
Årsmodellen är mig obekant, men fotot är taget sommaren -69, så antagna modellår är kronologiskt OK.
Och GM hade inte listat krogen. Den var trots det värd en "detour". :roll:

Banan gick dock lite längre österut. Och sannolikt i en huvudsakligen nord-sydlig sträckning.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19927
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Lämningar sedan Ferdinand de Lesseps dagar?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Mölle-Mats skrev:
krillodil skrev:Jag försöker med bilen, Chevrolet Impala 1965.
Håller nästan med, jag tror det är en 66:a (tycker mig skymta en baklykta i nederkant av akterpartiet strax ovanför bakre stötfångaren, 66:orna hade väl en liggande rektangulär baklykta i den positionen medan 65:orna väl hade tre små runda lyktor per sida längre upp på bakstammen om jag minns rätt).
Jag får nog dessvärre dementera min gissning på att Impalan är en 66:a! Så långt hade jag väl rätt att 66:orna hade baklyktor som ett band ovanför bakre stötfångaren medan 65:orna hade tre runda bakljus per sida längre upp - men när jag googlade på vagnarna så ser jag att 65:orna hade en kromlist där 66:orna hade sina bakljus. Och det är en sådan list vi ser på taxin, hade det varit en 66:a så hade man i stället sett rött baklyktsglas "komma runt hörnet" ovanför stötfångaren.

Så broder Krillodil har rätt - det är en 65:a!

Så här ser en 65:a ut akterifrån:
https://www.google.se/search?q=chevrole ... gqUDmGM%3A

Och här har vi en 66:a:
https://www.google.se/search?q=chevrole ... stRUkos%3D
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Johan Molin skrev:Lämningar sedan Ferdinand de Lesseps dagar?
Idémässigt i så fall. Tror att det vi såg spåren av var Hedjaz-banan, byggd 1900-1914 mellan Damaskus och Medina. Och att banan hade sultan Abülhamid II som bakomliggande kraft och möjligen kan "kändiskopplas" till Lawrence of Arabia.

Den lär till råga på allt ha fått fel spårvidd - med 5 mm - och det kan man ju förstå var lätt hänt, när man ser befästningsurtagen i syllarna. :roll:

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Mölle-Mats skrev:
Så broder Krillodil har rätt - det är en 65:a!
Tack för en övertygande redovisning, Mats, efter Christers vägledande antagande. Fotot är nu kompletterat. :D

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"