Toppbilden, visa:    


God föresats

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Nej Johan, det är inte KTH som skämtat aprillo med dig. Att flytta delar av en bild är ungefär allt jag klarar med Photoshop.
Ett annat exempel ses här.

Bild
Det är vänthuset vid Väsbystrands brygga jag har döpt om. Slutbrygga för "Kvartifemman" med SS Storskär.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Så det var DU din rackare! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Vädret i dag inbjöd till en kortare sjöresa, men det var kallt.

Bild
I väntan på båten tog jag en bild av Kungl Dramatiska Teatern. På sommaren skymmer löven sikten.

Bild
Och här kommer Gurli, just den båt jag ville prova. Byggd 1871. För mer info :http://www.skargardsbatar.se/nyaakerskanal_1871/

Bild
Den här genuina hamnmiljön vill Nobelstiftelsen krossa med en enorm mässingsklump. Tullhuset i mitten var Waxholmsbolagets kontor.
I det röda magasinet fanns de företag som skötte om W-båtarna. Kranen hör till renoveringen av Nationalmuseet.

Bild
Jag undrar vad de som bor här på Strandvägen kommer att säga om sin nya utsikt.

Bild
Sevärdheter : fr v Kaknästornet , Junibacken , Nordiska museet och långt borta Bredablick på Skansen.

Bild
Sankt Erik som fyller 100 år i år. Hon ska firas av diverse ångbåtar på sensommaren.

Bild
Waldemarsudde är sig likt. Jag åkte hela vägen till Lidingö men de bilderna gav inte så mycket.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

En tur som jag känner måste provas till sommaren (förutom sedvanliga NORRSKÄR-turen då)!

GURLI tycks vara som en katt med nio liv. Bokbåt i Stockholms skärgård, turer till Drottningholm innan Strömma Kanalbolaget uppfanns, förutom sin historia i åkerdiket utanför Vaxholm och Ångermanälven ...

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Bild

Det räcker med en kort prom här på Söder för att nå Louis i Söderhallarna. Idag lirar Hep Cats till brunchen. Bandet bildades 1947 av Jack Lidström och var på den tiden (runt -50) bland de allra populäraste på skoldanserna i Norra Latin, hemma i Bromma o.s.v. och var premiärband i nybyggda Ängby. Still blowing strong.


Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Underbara grabbar! Tack för att dela detta med oss andra!

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

I dag blev det bara en kort tur till Nyfors, söder om Bollmora som ligger söder om Stockholm.

Bild
Jag hann bara 50 meter från bussen när den här hackspetten påkallade uppmärksamhet. Det låter bra om plåtkåpor till gatlyktor.

Bild
Nyfors, för länge sedan drev forsen diverse verksamheter. Jag har sett strömstare här, men bara när det varit snö.
Mer att läsa : http://www.tyreso.se/Se-och-gora/Upptac ... al/Nyfors/

Bild
Sjön ovanför forsen. Fortfarande istäckt.

Bild
Så här ser sjön nedanför forsen ut. Undrar om änderna väntar på lite mat ?
/Rune.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

Fint, vi brukar knalla runt sjön på skogsvägar. Namnet på sjön: Tyresö-Flaten, här kraschade en helikopter 2013 men det slutade bra.

Från Tyresö-Flaten rinner vattnet ner via Nyfors (platsen har haft hammarsmedja, såg, krutkvarn, kopparhammare, pappersbruk, väveri, valsverk och "vanlig" kvarn) till Albysjön. Allt ingår i ett sammanhängande vattensystem från Huddinge till Östersjön i Tyresö.

Jorå, strömstaren har vi oxå sett... och i ån bortanför Albysjön kan man - om man har tur - på vintern se havsöring leka, alldeles nära Tyresö kyrka och slottet.

Bild

Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Tack för kompletterande uppgifter. Jag hade väl hört en del om verksamheterna vid Nyfors, men la till länken för att inte fara med osanning.
Förr brukade jag starta vid Nyfors och sluta vid Tyresö slott efter en tur till Stensjön men det är några år sedan.
/Rune.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av P Ekstrand »

Rune H skrev:I dag blev det bara en kort tur till Nyfors, söder om Bollmora som ligger söder om Stockholm.

Bild
Nyfors, för länge sedan drev forsen diverse verksamheter. Jag har sett strömstare här, men bara när det varit snö.
Mer att läsa : http://www.tyreso.se/Se-och-gora/Upptac ... al/Nyfors/

/Rune.
Hej !

Tack för tipset :-)
Nyfors har jag missat, det måste jag åka och titta på, bor på Ingarö inte så långt ifrån.

MvH
Pär

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av P Ekstrand »

Hej !

I dag var min fru Annelie och jag och promenerade i det fantastiska vädret med våra hundar i Nyfors.
Tack för tipset det var ett bra utflyktsmål [JC_doubleup.gif]

Annelie har startat en ny hobby och börjat fota. I Nyfors fanns det många motiv för henne. Hon har
startat en Instagram sida med sina foton, https://instagram.com/gniztraphotos/. Fotona
nedan är från henne också. Stackarn har det lite jobbigt med sin hobby, då hon slitit av ett ledband
i ena knät och hoppar runt på kryckor.

Jag höll utkik efter strömstare men lyckdes inte se någon. det fanns ett antal fotografer på plats med
stativ och teleobjektiv, antar att de väntade på att få se en.

Bild

Bild

Bild

MvH
Pär

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

50.000 visningar! Bravo alla som bidragit, nu senast Pär, men allra främst förstås Svenne och Rune Holm som tappert kämpat sig igenom vackra miljöer i och utanför Stockholm, med en och annan avstickare till Västergötland! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Kul att mina bilder kunde inspirera till ett besök vid Nyfors. Bra mycket bättre väder hade ni också. Själv gick jag från Filmhuset till Armemuseet.

Bild
Gustav Adolfs kyrka hör väl till Stockholms mer anonyma, men det är en stor park runtom.

Bild
Apparater som denna har jag aldrig kommit i kontakt med, jag lumpade på F 21. Armemuseet besöktes för att höra hur B17 blev passagerarflygplan.
/Rune.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: God föresats

Inlägg av P Falk »

Fina bilder! Härligt med vårkänslan som sprider sig. Man kan riktigt höra vattnets färd i forsen...
Betr apparaten på senaste bilden kan nog broder KOLO berätta en och annan historia. Vill minnas att han var förare på en slik tingest för "ett par år sedan" i kronans tjänst...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Undertecknad var vagn- och plutonchef under Strv 103:s glansdagar. Det var en makalös maskin, särskilt skjutegenskaperna var för sin tid sensationellt bra. Bilden ovan väcker verkligen nostalgiska minnen från en tid av obekymrad och glädjefylld tillvaro.

Nedan två bilder från Ravlunda skjutfält 1972

Bild

Bild

.

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Ja, Johan, kul att tråden lever än. Och att det då och då dyker upp en ny landsända. :D

Men idag gäller gamla motiv, om än i nya perspektiv. Detta är väl rätt ställe för fotofortbildning.
Bild

Men framför allt för en matbit. Jag tror att den kände kocken Paul Svensson står för "kosthållet". Gott var det. [JC_doubleup.gif]
Och utsikten skäms ju inte heller för sig, även om fotografen bör fortbildas.
Bild

Och här sitts det till och med ute i blåsten. Vinden var frisk sydvästlig. Stadsgården alltså i lä.
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Trevligt!

En tapper liten kämpe, m/s ANGANTYR som hör till de få gammaldags fartyg som är i trafik hela vintrarna igenom.

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Det gäller att passa på i vårvärmen. Jag startade vid Filmhuset och gick över Gärdet.

Bild
Det är ganska grådaskigt än på Gärdet så det blev bara en bild på vägen.

Bild
Så här såg nog Sjöhistoriska museet ut när det var nytt. Jag har tagit bort Kaknästornet och fasaden är nyputsad.

Bild
Utsikt söderut över Brunnsviken.

Bild
Snödroppar vid Källhagen.

Bild
Den här ängeln flyger över Engelska kyrkan i Diplomatstaden. Kyrkan stod tidigare på Wallingatan, plockades ner och byggdes upp på sin nya plats.

Bild
Dessa är väl också ett vårtecken. Låter illa och luktar illa, men fint blir det.

Bild
En av figurerna vid Djurgårdsbron.

Bild
Det första huset på Strandvägen (Dramaten ligger väl vid Nybroplan)

Bild
En passning till Svennes bild av Angantyr. Kung Ring är också en gammal kämpe. Här kom ju Kaknästornet med iaf.

Bild
Bara ett kul bilnummer. Fartyget bakom är Storskär. I morgon är det 8 veckor till första "Kvartifemman".
/Rune.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: God föresats

Inlägg av PeO »

Tut där bak på bilen blir extra roligt på thailändska.

Berra
Inlägg: 316
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:00
Ort: Väskinge

Re: God föresats

Inlägg av Berra »

Rune H skrev: Bild
Och här kommer Gurli, just den båt jag ville prova. Byggd 1871. För mer info :http://www.skargardsbatar.se/nyaakerskanal_1871/
Minns :?: några "blöta" firmafester på den båten under det glada 80 talet. :D
/Berra
Det är en hobby, inte Riksantikvarie ämbetet!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Rune H skrev:
Bild
Det första huset på Strandvägen (Dramaten ligger väl vid Nybroplan)

/Rune.
Ja, det är Strandvägen 1 - 5. Eller var det i alla fall i den "svunna" tid, när jag sommarjobbade i "kåken". Längst t.v. i bottenplanet i ettan, i hörnet av Sibyllegatan hade Gjestvangs Studebaker och Bentley i det magnifika skyltfönstret "till påseende" för hugade.

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Jag har också bilminnen från det hörnet, där visades Rolls-Royse och kanske Bentley. På 60-talet tror jag.
/Rune.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Rune H skrev:
Bild
Ser Hotel Diplomat till vänster i bild där familjen och jag bodde vid millennieskiftet. När vi checkade in fick vi vars en ficklampa i händelse av att farhågorna om totalmörker skulle inträffa. Nu blev det ju inte så utan efter en oförglömligt firande på Operaterassen, ha sett det av Jan Stenbeck finansierade makalösa fyrverkeriet och lyssnat på efterföljande The final count down med Europe, tog vi oss till hotellet på krossade champagneflaskor i gatlyktornas sken.

Eftersom Stockholm city var fullpackad, och då menar jag verkligen det jag skriver, så är det säkert många här som kan berätta om sina upplevelser av firandet.

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Kul att någon kommer ihåg. :D :oops:

Får hålla mig till det som kan dokumenteras idag. Att spår 10 på Cst fick ett nytt inslag av expresser till Göteborg.
Bild

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: God föresats

Inlägg av BAn »

Svenne skrev: [...]
Får hålla mig till det som kan dokumenteras idag. Att spår 10 på Cst fick ett nytt inslag av expresser till Göteborg.
... och seniorrabatt på hela 20 % har de också på röda faran!

Vi ska upp till huvudstaden om en vecka. 116 kr/person och enkel resa är ganska hyfsat för 456 km. Nu var det visserligen introduktionspris, men sedan blir det 148 kr för en enkel senior...

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Ett bra tidsfördriv på påskafton kan vara att besöka Skansen.

Bild
Lodjur är vackra, men jag blir sorgsen när jag ser dem instängda.

Bild
Lunchdags hos vildsvinen.

Bild
Berguven skulle helst flyga fritt.

Bild
Påfågeln hade nog blivit vackrare om solen kommit fram.

Bild
En liten get nöjer sig nog med att bo på Skansen.

Bild
Ett riktigt gammalt lusthus, som gjort för ett glas punsch i skymningen.

Bild
När jag går närmare ser jag att de horisontella beslagen liknar stängerna som skyddar fönstren på vissa spårvagnar. Lägg märke till hörnbeslagen.

Bild
Och när jag kommer ännu närmre ser jag denna blåsa i glaset, att glaset hållit i alla år !

Bild
Nu blommar det i varje backe, denna är dessutom vänd mot söder. D v s både söder och Södermalm. :)

Bild
Till sist vill jag visa hur spårvagnarna tar sig förbi arbetsplatsen där Styrmansgatans hållplats byggs om. OBS : Texten på destinationsskylten !!
/Rune.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

Ja, vilda djur ska vara där de hör hemma. Och helst ifred oxå...

En styv timmes promenix på Kungliga Djurgården idag gav följande tre bilder. De två första hör ihop med filmen, kolla gärna, rätt kul. Hustrun har som vanligt tveksamheter
inför oss civilingenjörers förmågor och undrar om det verkligen fungerar. Vete tusan varför denna tvehågsenhet... Altanen hemma blev ju bra! ;)



Tunneln där brons ena fäste ska vara...
Bild

Och själva 1500 ton och 140 meter långa bron...
Bild

Detta var lite larvigt när jag var yngre men en sån här båt runt sjövägarna i stan kan varmt rekommenderas. Helt andra vyer av stan upplevs...
Den här pråmen var proppfull med folk! 4 april alltså och i Djurgårdsbrunnskanalen...

Bild

Å dessa vilda bestar får man passa sig för när de skenar över slätten... vilken del av ekipaget som är den vilda delen, undre eller övre, får man lista ut själv.
Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Tack för den informationen. Jag har funderat på hur bron ska komma på plats.
/Rune.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Vårpromenad på Söderåsen

Inlägg av Mölle-Mats »

Nu var det länge sedan jag var aktiv i den här tråden, men här kommer det så några bilder från en skön promenad i vårsolen den 11 april 2015 på Söderåsen mellan Bjuv och Klippan ungefär .
Bild

Bild

Bild

Auooh, så många räliga groudooor – tydligen hamnade jag mitt i parningssäsongen och att döma av aktiviteterna så får nog snart grodornas motsvarighet till dr Molin fullt upp!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Slingrande skogsväg i bokskogen känns ju mycket skånskt…
Bild

… men plötsligt bytte naturen karaktär och gick över till garnskog, kändes nästan som en blixtsnabb förflyttning till Dalom (nästan så man började spana efter en parkerad DeLorean i grannskapet)!
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Fina vildmarksbilder, Mats. Ganska oskånskt i mina ögon.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Skåne ÄR mera oskånskt än man ofta föreställer sig. Lär t ex vara Sveriges backigaste landskap (hur man nu mäter sånt?).

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: God föresats

Inlägg av BAn »

cgn1954 skrev:[...]

En styv timmes promenix på Kungliga Djurgården idag gav följande tre bilder. De två första hör ihop med filmen, kolla gärna, rätt kul. Hustrun har som vanligt tveksamheter
inför oss civilingenjörers förmågor och undrar om det verkligen fungerar. Vete tusan varför denna tvehågsenhet... Altanen hemma blev ju bra! ;)


[...]
Jag såg det här först nu, men förstår din hustrus tveksamhet. Jag hittar inte mina diabilder från Umeälven uppströms Slussfors, från när jag råkade passera någon vecka efter en nästan lyckad lansering någon gång på nittiotalet, tror jag. Den levde tydligt upp till din hustrus alternativa utgång. Märkligt nog hittar jag bara ett spår på nätet - och det utan bild:
http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9802 ... kes39.html

Civilingenjörerna verkar ha blivit helt knäckta, precis som bron. Allt var övergivet. En troligen dyr teodolit(?) stod helt övergiven på en bergsknalle. De hade nog bara gett upp efter plasket, som ju trots allt gick lyckligt.

Sedan var det "bara" att röja upp och bygga ännu en bro. Det gick bättre och här syns den skymta i Google Maps Street View:
https://www.google.se/maps/@65.422483,1 ... !2e0?hl=sv

/Bengt
med en för en gångs skull sann berättelse
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

Mölle-Mats skrev:Auooh, så många räliga groudooor ...
Grodor? Eller paddor... typ. Väl. ? Hangroddar (t ex åkergrodden) äro lite blåskiftande mest på halsen när de är parniska. Har du kollat? Om inte blå: Paddor.

Gift bakom ögonen: Padda. Giftet i slemmet: Groda. Du får ju kolla lite bättre va. 8-)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:
Mölle-Mats skrev:Auooh, så många räliga groudooor ...
Grodor? Eller paddor... typ. Väl. ? Hangroddar (t ex åkergrodden) äro lite blåskiftande mest på halsen när de är parniska. Har du kollat? Om inte blå: Paddor.

Gift bakom ögonen: Padda. Giftet i slemmet: Groda. Du får ju kolla lite bättre va. 8-)
Ojoj vilken lektion! :shock:

Biologi var definitivt inte mitt bästa ämne i plugget, men det är väl en rätt överflödig upplysning va? :roll:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Den backigaste delen av Skåne jag besökt är Skäralid. Klar bonuspoäng när yngste sonen och jag var och såg flyguppvisning på Ljungbyhed.
/Rune.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Rune H skrev:Den backigaste delen av Skåne jag besökt är Skäralid. Klar bonuspoäng när yngste sonen och jag var och såg flyguppvisning på Ljungbyhed.
/Rune.
Har sett lite bilder därifrån och där är det fint. Har aldrig varit där själv vad jag vet (kan ju ha varit där när jag var riktigt liten oc familjen bodde i Hälsingborg, men har i så fall inga minnen av det) - lägger in det i listan av platser att beströva!

Passerade ju igenom Brösarps backar häromdagen då jag besökte Ravlunda Bränneri, där är det ju närmast hysteriskt kuperat! Tyvärr fann jag mig inte för att stanna och plåta, får bli nästa gång ...
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

På grodjakt på Mölle fälad

Inlägg av Mölle-Mats »

Alla de där grodorna – som väl egentligen var paddor om jag förstått allt rätt - på Söderåsen påminde mig om att vi ju har någon sällsynt klockgroda här vid Vattenmöllan strax utanför Mölle, så påföljande dag slängde jag kameran över axeln och stegade iväg längs den gamla banvallen ut över Mölle fälad på grodjakt … Men först hälsade jag på mina intelligensmässigt jämnbördiga kamrater längs vägen:
Bild

Bild

Bild

Bild

Den gamla banvaktsstugan vid Vattenmöllan har jag ju visat bilder på förr, men icke förty kunde jag inte låta bli att knäppa en serie igen – måhända kanske den kan ge någon inspiration till ett modellbygge (jag ska i alla fall inte bygga den, passar INTE i Padborg …)
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Här hade jag hoppats att finna en massa klockgrodor – men tji fick jag!
Bild

Lite ”havremopeder” ute på grönbete
Bild

Bild

Den minst sagt friska nordvästanvinden skapade ”vita gäss” på havet.
Bild

En åminnelse av forna orostider – en bunker från WW II
Bild

Mölle kapell och en del av Gylleröd i fjärran
Bild

Att redovisa ett strövtåg i Mölle i den här tråden utan att ta med den obligatoriska bilden till trådens faders ära där Ransviks kaffestuga syns vore ju förstås som att svära i kyrkan, så här kommer den – den här gången tagen på rejäl distans så att större delen av byn syns också.
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Det var gott att få ett svep från Mölle med omnejd igen, Mats!
Och Ransvik - i synnerhet via tillfarten över berget - är ju en ren njutning. [JC_doubleup.gif]

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

En tura till Helsingør

Inlägg av Mölle-Mats »

Det blev en liten tura till ”det lille landet” häromdagen, och kameran fick hänga med – så här kommer det några bilder. Och det var ju här på Helsingørs Hovedbangaard som min faiblesse för danske tog grundlades i min barndom när Rundnaeserne stod här för beskådande när man kom i land från färjan från Hälsingborg – inte alls samma känsla i de moderna tågen tyvärr.
Bild

Klassisk vy från Helsingør strax utanför stationen. Tyvärr behagade inte rälsbussen till Gilleleje visa sig där på sina skenor mitt i gatan.
Bild

Sedan bar det med raska steg iväg upp på gågatan.
Bild

Lite bilder på några gamla fina hus
Bild

Bild

Bild

Bild

Och traditionsenligt så avslutades Helsingørs-besöket med en is i hjemmebagte vafle på Brostraede Is i Istergade!
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

tågtyckarn

Re: God föresats

Inlägg av tågtyckarn »

Hmmm

För min del avsutades Helsingörsbesöken med att färjevakten frågade, 'Är du Svensk?' Så att dom kunde slänga av en på rätt sida sundet. 8-)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

tågtyckarn skrev:Hmmm

För min del avsutades Helsingörsbesöken med att färjevakten frågade, 'Är du Svensk?' Så att dom kunde slänga av en på rätt sida sundet. 8-)
Sådan blir man inte om man äter glass! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

I morse såg jag via en web-kamera att lanseringen av bron vid Kvarnholmen hade startat. Raskt med 69an till Blockhusudden.

Bild
Så här långt hade de kommit vid 10tiden.

Bild
Omkring 18.30 såg det ut så här. Plåtat från MS Västan som startade sin säsong i dag.

Bild
Här ser vi tunneln som vägen ska passera genom till Nacka Forum.

Bild
När jag ändå var vid Blockhusudden kunde jag lika gärna vänta in Västan innan jag åkte hem och bytte väska för att åka med henne kl 14.

Bild
På väg hem hann jag ta ett par bilder av HMS Härnösand. Här en tvärs över Nybroviken.

Bild
Och så en bild längs med Nybrokajen. Signalstället sitter på MS Enköping, det råkar bara ha samma linje som tornet på Härnösand.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Trevligt som vanligt! VÄSTAN har ju blivit jättefin efter upprustningen häromåret! Och ENKÖPING är ju en riktig gamling från 1868, t o m 6 år äldre än JUNO!

Apropå korvetten HÄRNÖSAND: Tack vare de käcka kämparna Reinfelt - Borg - Tolgfors - Ehnström har vi i dag en situation där TVÅ av de fem Visby-korvetterna kan hantera helikoptrar ombord, trots stora helikopterdäck och annan utrustning. Och sedan Ehnström avrustade de 12 bevakningsbåtarna som klarade av att bedriva ubåtsjakt och lägga ut hydrofonbojar, blir tack vare försvarsöverenskommelsen sju av dem återupprustade. Det passar sig nu att skrika sig hes om ännu mer pengar. Var var du för fem år sedan, Björklund???

Och Karin Ehnström, det var väl inte mer än 1 1/2 år sedan du hävdade att även Ryssland har rätt att rusta upp sitt försvar, allt för att motivera det svenska ditos fortsatta kräftgång.

Fast dessa personer läser väl inte Mötesspåret så det är väl ingen mening att dryfta detta här. Förlåt Rune, inte meningen att förstöra dina fina vårbilder! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

HÄRNÖSAND har ju en klassisk ankarplats för Svenska Flottan på besök. Har en diabild av ÄLVSNABBEN liggande på samma plats 1968 liggande någonstans. Får väl rota upp den ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Nja, så mycket av ÄLVSNABBEN ser man ju inte, men hon är klart dechiffrerbar på samma kajplats som Runes bild på HÄRNÖSAND!

Jag var 13 år gammal, och vi åkte djurgårdsfärja från Slussen. Det var nog precis innan flottan flyttade ut till Muskö, så jag har bilder på 3 jagare, fregatterna VISBY och SUNDSVALL, de första SPICA-båtarna, fyra HANÖ-minsvepare, isbrytaren ODEN och jag vet inte vad. Är ni roade så kan jag lägga upp dem på forumet. Sista skälvande tiden för flottans närvaro inne i centrala Stockholm ...

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Härnösand ligger vid den kaj som Stockholms hamnar tycker man kan offra för att bygga Nobelhuset.
Byggstilen kallas " Förgylld nybrutalism".
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Jo, jag noterade platsen. Kände dock att det blev för mycket att kverulera om TVÅ hemskheter i svallvågorna till dina fina bilder!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Även i Tantolunden pågår byggnadsverksamhet. De två "vänstraste" spåren, som leder mot gamla Årstabron, har blivit upplagsplats för räler och sliper. Här ska renoveras. Obs att det "fallit bort" en spårstump i krysset!
Bild

Men Blå tåget sneddar krysset på rätt ledd.
Bild

Det visar sig att det försvunnit ytterligare en spårstump i ett annat kryss. Inte konstigt att det blir ständiga trafikstörningar "i trakten". :roll:
Bild

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Jag hoppas att de lägger tågvägarna rätt. ;) Waxholmsbolagets vårturlista gäller nu så det blev en tur i dag.

Bild
Vi hade kommit en bit förbi Nacka Strand när jag såg att jag kunde få den nya bron och Globen på samma bild.

Bild
Vid Seglarö brygga var det gott om vitsippor.

Bild
Dagens slutbrygga. Där hade vi nästan två timmar på oss innan återresan startade.

Bild
Vitsippor här också, inte så många.

Bild
Vägen till bryggan har ju ett tilltalande namn.

Bild
Tillbaka efter en lång promenad bland sommarstugorna. Dagens båt heter alltså Västan.

Bild
Jag gillar färgen på fjolårsvassen.

Bild
På Stockholms vatten kan man möta t o m flytande hus.

Bild
Det börjar grönska runt Waldemarsudde. En fin resa till ända. Uppe på land vid Väsbystrand var det nästan sommarvärme.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Som vanligt fina bilder!!

Och VÄSTAN är ju en av mina gamla favoriter. Det finns inte så många byggen från Motala Verkstad kvar längre ...
[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Inte var det väl redan så somrigt så besättningen hoppade i vattnet från båttaket? Eller är det bara på STORSKÄR man har sådana hyss för sig? 8-)

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Det är för kallt i vattnet t o m för besättningen så här års, jag har bara sett folket på Storskär bada här. Ibland även tjejerna från matsalen.
Visst är Västan fin, har du sett henne efter renoveringen som gjordes för ett par år sedan. Mycket lyckad, tyst blev det ombord också.
/Rune.

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"