Toppbilden, visa:    


God föresats

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

Ser även att den berömda Mölle-Ankan är ute o surfar. Cool, såna har vi inte i Trollbäcken/Tyresö. :lol:

Bild
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

cgn1954 skrev:Ser även att den berömda Mölle-Ankan är ute o surfar. Cool, såna har vi inte i Trollbäcken/Tyresö. :lol:
I surrender dear - jag ser änder där! Detta var inte den enda "ankan" som var ute och guppade i vågorna - det var ett helt gäng. Lyckades dock inte plåta de övriga!

Tack för alla glada tillrop för bilderna. Själv tycker jag att de är lite "B", har nog fotat åtskilliga bilder då havet dragit på ännu värre. Har dock "lite" problem med mitt digitala bildbibliotek som nu börjar anta oöverskådliga proportioner med sina närapå 45 000 bilder om 160 GB. Så när jag fick en förfrågan om bilder på stormpiskat hav häromdagen, så insåg jag att det går fortare att gå ned till havet och bränna ett gäng nya bilder än att leta reda på den gamla skåpmaten.

Broder Sture hade ju en föredömlig lektion i hur man organiserar och gör sitt digitala bildbibliotek sökbart i sin adventskalender-videoserie häromdagen, nu fattas bara att sätta av "lite" tid till att genomföra operationen ... Så om ni inte hör något från mig här på forumet de närmaste 2-3 månaderna eller så, så vet ni vad jag håller på med! :?
Also sprach der Matserschmitt!

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: God föresats

Inlägg av SWJ »

Vackra och fascinerande bilder Mölle Mats. :D
Jag hade nog kunnat sitta en god stund och studerat
moder naturs krafter.
Tommy(SWJ)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

SWJ skrev:Vackra och fascinerande bilder Mölle Mats. :D
Tack broder Tommy! Ja, det är mäktigt när havet ryter ...
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Till broder Svenne: When you wish upon a star ...

Inlägg av Mölle-Mats »

... your dreams come true!

Bild

Nu har du chansen att bli ägare till kaffestugan i Ransvik! Prislapp? "Futtiga 8 "Mille"! Bara att slå till, vetja! :D
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Å, vilken drömchans! [JC_doubleup.gif]

Då får jag ju möjlighet att se dig på en kopp Zoéga hemmavid. :D Men då är det förstås vägen över berget som gäller. :mrgreen:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Svenne skrev:Å, vilken drömchans! [JC_doubleup.gif]

Då får jag ju möjlighet att se dig på en kopp Zoéga hemmavid. :D Men då är det förstås vägen över berget som gäller. :mrgreen:
Låter bra!

Men man behöver ju inte ta bilen via Berget, man kan ta en promenad längs "stranden" (eller vad man nu ska kalla de där klippformationerna längs bergskanten vid havet, som det väl går något slags stig längs). Snacka om God Föresats, att beklättra den som en bergsget bränner kalorier ... [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Det är väl längs de klippskrevorna som de berömda bilderna är tagna från det häpnandsväckande gemensamhetsbadets dagar?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:Det är väl längs de klippskrevorna som de berömda bilderna är tagna från det häpnandsväckande gemensamhetsbadets dagar?
Inte riktigt, men bra nära! Stigen går på det stället precis i skogsbrynet ovanför - bara 15-20 meter bort, men väldigt otillgängliga metrar ...

Har säkert en bild (minst) i mitt digitala bildbibliotek som visar detta, men så var det det där med att hitta den - har ännu inte kommit igång med Projekt Taggning ... :roll: Och just nu så har mörkret fallit, så det är väl inte möjligt att snabba upp processen med att hitta en bild genom att gå till Ransvik och ta en ny heller i skrivande stund!
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Efter Mats nostalgiska utmaning som en ljuspunkt i en särdeles trist period här i stan, sken det upp lite idag. Och rimfrost ger ju förhöjd stämning åt världsarvet.

Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Dagens promenad gick på Skogskyrkogården förstår jag! Måste bli ett besök i samband med nästa stockholmsresa, jag har aldrig varit där.

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Ja, det är en mycket speciell "trakt"; omfångsrik, omväxlande och sevärd, inte minst för arkitekturen och "diversifieringen".

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Hurusom Jul begingos hos Stora Syster på Österlen.

Inlägg av Mölle-Mats »

Först måste väl fastställas att det var på Österlen jag befann mig – namnet härleds till att det var landet öster om ”len” (leden, dvs landsvägen från Ystad och norröver – idag numrerad som Rv 19). Syrrans kåk ligger cirka 200 väster om den nuvarande sträckningen i Skåne-Tranås utkant …

Men - hennes hus ligger på östra sidan om Diligensvägen, som är en liten slingerkrok som går genom hjärtat av byn. Jag förmodar att vägen från Ystad gick här på Diligensvägen då namnet Österlen myntades och att nuvarande sträckning av Rv 19 är ett senare påfund – så därmed tycker jag mig kunna fastslå att jag med cirka 20 meters marginal firade jul på Österlen!

Nå, när jag kom ut på trappen på julaftons förmiddag så möttes jag av denna gråmulna syn, regnet hängde i luften och det var en dryg handfull grader plus. Inte så inbjudande med en promenad egentligen, men jag tvingade mig ut.
Bild

Med raska kliv så stegade jag mig ut på den gamla ”len”.
Bild

En av grannarna, en Lunda-professor visst, har låtit anlägga en damm på sin tomt med en modell av en av byggnaderna på en liten ö – vilken skala det är på modellen är mig obekant. Måste ju ”plåtas” förstås, vi befinner oss ju på ett forum för modellbyggare!
Bild

Varje skånsk by med självaktning måste givetvis ha en krog – ”möen goen mad” är ju ett skånskt signum! I Skåne-Tranås drivs den idag av Daniel Berlin, som visst är en känd högklassig krögare. Etablissemanget var dock stängt över julhelgen, så vi fick nöja oss med en betydligt enklare förplägnad där himma …
Bild

I hjärtat av byn, där ”len” korsar en annan landsväg.
Bild

Skåne-Tranås stoltserar även med ett café, även det tycktes dock hålla julhelg.
Bild

Det här huset heter ”Smedjan”, så man kan väl gissa till att här höll byns smed till en gång i världen.
Bild

Prästgården har tydligen nyligen sålts till någon som har något slags kommersiella planer för den, ska bli spännande att se vad det blir!
Bild

Vy över nejden från kyrkogården.
Bild

”Varför vara på hal is och ha det glatt, när man kan gå i lera och sörja?” för att nu travestera Robert Broberg – efter en stunds promenad där jag sånär halkat omkull i klafset ett par gånger så gav jag upp denna dagens promenad.
Bild

”När juldagsmorgon glimmar” så blev det så dags att citera en känd Österlens-profil – Ulf Lundell – med strofen ”Snön faller, och vi med den”. Faller och faller kan förstås diskuteras, i sedvanlig skånsk anda så piskade den ned i 30 graders vinkel mot marken … Nå, den här synen mötte mig på trappen på juldagens förmiddag:
Bild

Dagens promenad inskränkte sig främst pga rådande väderlek (men även det faktum att det stod på dagordern att skjutsa hem systerdottern och hennes tvenne döttrar till Malmö) till att gå de 20 metrarna ned på ”len” och ta den här bilden av syrrans kåk benämnd ”Disponentvillan”.
Bild

Så kom då annandagen med betydligt bättre väder, sol och en dryg handfull minusgrader. Den här inbjudande synen mötte mig på trappen när jag tittade ut:
Bild

Syrrans orangeri ståtade med äkta frostat glas dagen till ära!
Bild

Disponentvillan sedd inifrån gården.
Bild

Väl ute på ”len” igen kunde jag notera denna för Skåne så unika företeelse – en vimpel som hänger orörlig rakt ned som en disktrasa! Det var med andra ord vindstilla!
Bild

Lunda-professorns damm igen:
Bild

Bykrogen från solsidan, och här har vi också en liten specialhälsning till broder Lyr med ett minnesmärke från mjölktransporter i fordom dagar.
Bild

Vid byns torg låg till inte för så länge sedan en liten matbutik, men nu har den slagit igen.
Bild

Vacker korsvirkeslänga vid torget – åsså förstås by-julgranen!
Bild

Den gamla kvarnen (idag vandrarhem) och kyrkan.
Bild

Vid kvarndammen fann jag ännu en liten byggnad, men känner viss tveksamhet till om det är en modell eller bara en osedvanligt liten byggnad!?!
Bild

Smedjan igen, en lite annan framtoning när den tidigare blöta mossan på taket nu hade frusit!
Bild

Även Skåne-Tranås kan stoltsera med ett ”arbetshjul” – måhända inte lika magnifikt som det vid Horndals bruk – men icke förty, här har vi det gamla kvarnhjulet:
Bild

Isen hade börjat lägga sig på kvarndammen.
Bild

Bild

Tranås kyrka
Bild

Den gamble ateisten broder Sture rekommenderade ju mig nyligen att gå i högmässa i kyrkan för att lära mig vad ödmjukhet är (som om inte det vore en av mina främsta egenskaper!?! :o ). Nå, jag var fram och kände på kyrkporten för att om möjligt inträda och få mig några Guds ord till livs, men nä – den var låst. Men inför åsynen av minnesmärkena på kyrkogården över framlidna medmänniskor så fylldes jag av vördnad och kände en liten liten strimma ödmjukhet …
Bild

Som avslutning så tog jag om bilden ut över nejden från kyrkogården.
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Sture Bylén

Re: God föresats

Inlägg av Sture Bylén »

Mölle-Mats skrev:på Österlen jag befann mig – namnet härleds till att det var landet öster om ”len” (leden, dvs landsvägen från Ystad och norröver
Aha, denna härledning är helt ny för mig! Allmänbildande forum, detta1 [JC_doubleup.gif]
Mölle-Mats skrev:fylldes jag av vördnad och kände en liten liten strimma ödmjukhet …
Hm... den var nog jäkligt liten, den.... :mrgreen:

För övrigt ett välfotograferat och intressant reportage. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Njutbara bilder med reminiscenser från gamla tiders bondbyar! Igår gick ett program av radarparet Häger / Villius där man bl a fick se en liknande by omkring år 1910 med traktens första bil (på den tiden man handlade bensin på apoteken!) tuffande omkring, med en förundrad folkmassa - och med en större flock får som sprang omkring fritt mellan husen! Jag kanske får omvärdera att "mina" får är inhägnade på MHJ ...

BEF
Inlägg: 28
Blev medlem: 23 okt 2012, 19:07
Ort: Skåne-Tranås

Re: God föresats

Inlägg av BEF »

Mats,
Då fick jag svar på vad det var för mystisk lång person som smög runt i byn med kamera på magen. Trevliga bilder på vår lilla by.
Vad det är för skala på det lilla huset vid vår damm vet jag inte men hyresgästerna brukar vara änder. Berättade inte din syster att det finns mycket i skala 1:87 på min fastighet som jag kunde visat? Men du var tydligen för upptagen i ditt uppdrag att hinna dokumentera hela byn som för 150 år sedan vägrade järnväg. Detta resulterade som bekant till en annan dragning av järnvägen mellan Ystad-Eslöv viket innebar att Tomelilla som vid den tiden bara bestod av några gårdar blev en viktig knutpunkt. Det som jag bygger i 1:87 innehåller delar av YEJ med vissa fria tolkningar. För tillfället bygger jag en egen krog som är en kopia av Daniel Berlins. Bygglov har jag fått av Daniel. Dock blir det inga 20-rätters menyer i skala 1:87.
Hör gärna av dig nästa gång du har vägarna förbi!
Med vänlig hälsning/Bertil i Skåne-Tranås

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

BEF skrev:Mats,
Då fick jag svar på vad det var för mystisk lång person som smög runt i byn med kamera på magen. Trevliga bilder på vår lilla by.
Vad det är för skala på det lilla huset vid vår damm vet jag inte men hyresgästerna brukar vara änder. Berättade inte din syster att det finns mycket i skala 1:87 på min fastighet som jag kunde visat? Men du var tydligen för upptagen i ditt uppdrag att hinna dokumentera hela byn som för 150 år sedan vägrade järnväg. Detta resulterade som bekant till en annan dragning av järnvägen mellan Ystad-Eslöv viket innebar att Tomelilla som vid den tiden bara bestod av några gårdar blev en viktig knutpunkt. Det som jag bygger i 1:87 innehåller delar av YEJ med vissa fria tolkningar. För tillfället bygger jag en egen krog som är en kopia av Daniel Berlins. Bygglov har jag fått av Daniel. Dock blir det inga 20-rätters menyer i skala 1:87.
Hör gärna av dig nästa gång du har vägarna förbi!
Med vänlig hälsning/Bertil i Skåne-Tranås
Oh, vilken trevlig överraskning att det finns en Mötesforum-broder i Skåne-Tranås, det hade vare sig jag eller min syster någon aning om! [JC_doubleup.gif] Jag tittar gärna in vid kommande visiter i byn, och det ska bli mycket intressant att bese dina modellbyggen i skala H0 - extra kul med en modell av Daniel Berlins krog!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

I dag trodde jag att jag skulle kunna ta en bild av stadshustornet jag väntat på.

Bild
Nämligen en bild där det ligger snö på de utstickande stenarna i fasaden. Tyvärr blev det inte mer än detta.

Bild
När jag ändå var där blev det några bilder till. Här ses Riddarholmen.

Bild
Arkaden har fått en extra snödekor.

Bild
Även eken på borggården har pudrats lite.
/Rune.

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Efter Mats storslaget ambitiösa Österlensvit som avslutade tråden 2014, får vi väl försöka röra på oss lite det här året också. Det är ju det som är den goda föresatsen; det storstilade nyårslöftet! Men med viss betoning på lite för min del.

Vi börjar i "källarvåningen".

Där har ny tavla dykt upp. Handlar det om precisionsstopp eller ?
Bild

Och fortsätter till T-station Zinkensdamm.

Där finns också en ny tavla. Men av mer konstnärlig art. Lisa Jonassons "I ryggmärgen" serveras av SL. Kul med "reklamavbrott".
Bild
Läs mera: http://www.facebook.com/grafikenshus/po ... 4025251782

Tillbaka till pendeltågens värld.

I Årstaberg är det helgpaus i bygget av överföringsbron.
Bild
Inget kan väl ändå vara helt ointressant, när man rör sig i skenvärlden. :oops:

Så glöm inte att plocka fram kameran där du går! ;)

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

För att uttrycka mig som Barbro Alving så har jag varit nere i en grop ett tag, men i går kom jag iaf i väg till Husarö t o r.

Bild
Start 08:30 från Strömkajen så när vi passerar Danvikens äldreboende kommer solen upp bakom.

Bild
De konstiga färgerna på de första bilderna beror på den låga solen. Täcka Udden på Djurgården.

Bild
Blockhusudden längst ut på Djurgården.

Bild
För att de nyinflyttade på Kvarnholmen ska kunna ta sig till Nacka och bunkra ska de få denna bro att åka på. Den ligger på Kvarnholmen, jag undrar hur den ska komma på plats.

Bild
Nu har vi kommit till Lindalssundet. Jag har nog visat detta hus förut men på vintern syns hela huset.

Bild
I Boda blir det båtbyte så nu har jag lämnat MS Gällnö. Texacomacken till vänster är inte öppen längre.

Bild
Fyren heter Gällnö Port. Tack vare uthuggningen i skogen syns den från två håll.

Bild
Tack vare två vakna medpassagerare blev jag varse denna havsörn. Plåtad med mycket zoom genom frontrutan, därav den bristfälliga kvaliteten.

Bild
Om man inte reser sig upp innan man plåtar kan det bli så här. Bara matsalen i SS Norrskär har lika fin sikt föröver, men bra mycket dyrare.

Bild
Husarö bensinmack. Ganska skvalpigt att tanka där i går.

Bild
Här har vi MS Sandhamn som förde mig Boda-Husarö-Vaxholm. Buss sista biten till stan.Dessa båtar kallas visst Heffaklumpar av de som jobbar på andra båtar.
Annars kallas de lotsbåtar eftersom de har namn efter lotsplatser. Dalarö, Sandhamn och Söderarm. De är roliga att åka i is med, de bara brakar på.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Har man sett någon is i skärgården ännu?

Lika härliga bilder som vanligt. Och jag kan intyga att utsikten från Norrskärs matsal är fin. Synd bara att hennes säsong är så förtvivlat kort.

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Enligt Forum skärgårdstrafik har det förekommit is i en del vikar, men den kanske är borta nu.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Ja, Monne Sahlberg brukar ju där starta en istråd varje vinter, men det står väldigt lite i den i år. Det var därför jag undrade; du har ju varit ute och tittat med egna ögon ...

Roland H
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jan 2015, 17:04

Re: God föresats

Inlägg av Roland H »

Nej Johan. Ingen is i sikte.
Bortsett från de vanliga två i groggen efter bastun.
Roland?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Aha! Ännu en skärgårdsbåtsvän på Mötesspåret! Varmt välkommen hit!

Roland H
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jan 2015, 17:04

Re: God föresats

Inlägg av Roland H »

Det är nog så att det är en god föresats för mig att vara skärgårdsbåtsvän, med tanke på var mina bopålar är nedslagna. Kommunikationerna med omvärlden underlättas då betydligt. Var mina pålar är belägna avslöjade Svenne i ett inlägg på Stinsen för några år sedan. I samma ämne. Dessvärre hade vi lite krångel med de luftburna anslutningarna, så jag kunde inte svara då. Men vist hade han rätt.
Roland?

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Så jag hade rätt ? Jag vill minnas att du gav ledtrådar med bl.a. isbilder från Norra Stavsudda. Och jag vred och vände på SXK:s skärgårdskarta och drog till med en ö. Men jag vill också minnas att Janne Claesson bekräftade träffen. Kul att höra av dig här igen.

Där jag är nu, är det grått och trist. Ingen is, men ett pudersnötäcke. Senast passerad station hette Framnäs City tror jag. Jag steg av vid nästa. Var är jag ?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Äter du pitepalt?

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Näe, kanske det finns palt, men snarare då sil.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: God föresats

Inlägg av PeO »

Sil har jag bara sett säljas på Spiken. (Ja, bortsett fån den sorten som brukas bland skumma element i city) Har det börjat säljas inne i sta'n också, kanske inte så många som åker ut på ön så här års.

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Ja, men om du kombinerar Spiken med grannstationen till Framnäs City, så är du framme. ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

A, du är väl i Lidköping — var det inte kära Sonjas uppväxtstad?

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Stämmer precis ! Hälsar på min kära svärmor (102). Det är ju inte bästa årstiden att åka Kinnekullebanan, men det är ju aldrig fel att åka tåg. :)

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

I dag blev det bara två bilder.

Bild
Poängen med denna bild är snön som lagt sig på de utstickande tegelstenarna.

Bild
Sedan upptäckte jag bysten av Gustav Sandberg som blivit lite förkyld.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Där kan man tala om takdropp! :mrgreen:

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Det känns föga optimalt att göra någon sorts bildberättelse i det här vädret, men jag envisas.
Återigen nydöpta X2000 glider in på spår 10 på Cst. 13:29 rullar vi iväg.
Bild

Och ankommer punktligt till Herrljunga 15:49. Där väntar motorvagnståg på alla spår. Jag bestämmer mig för X31:an närmast till vänster 16:09 med destination Hallsberg. :o Fast nu via Lidköping. :D
Bild

Dit vi också ankommer punktligt 16:56. Wådhuset står kvar, men torghandeln har "frusit in" så gott som helt.
Bild

Att man oftare skyltar med sitt rådhus än med sitt stadshus, är väl inte helt obegripligt. Men man har behållit stans gängse hushöjd.
Bild

Dags för hemresa. Något konfunderande är det att spår 2 är det närmaste till stationshuset, som skymtar till vänster. :? X31 avgår punktligt 13:21.
Bild

På väg upp mot "kullen" passeras Källby (känt för bl.a. Dafgårds (som numera oftast uttalas med hörbart F, dock inte lokalt)).
Bild

Och på väg ner passeras Hällekis. Gediget bygge.
Bild

Mariestads stationshus ser ut att vara i drift ännu.
Bild

På väg ut mot stambanan i Gårdsjö passeras Göta kanal i Lyrestad.
Bild

Och väl ute på stambanan gäller det för dieselmotorvagnen att dra på bland alla X2:or och X55:or. I Laxå har man tydligen satsat på att odla energiskog på halva bangården.
Bild

Kinnekulletåget fortsätter till Hallsberg, där jag kliver av, det har Örebro C som slutstation. I Hallsberg väntar jag på ett IC-tåg hem, men här har det blivit en liten försening. Först kommer en X55 inglidande (SJ 3000, det har inte döpts om!). Det står Stockholm C på det, så jag chansar och stiger ombord, så kommer jag fortare hem. "Jag är på fel tåg, va?" En leende tågvärd har inget att erinra, gamla halvdöva gubbar är det ju ingen idé att diskutera skyltning med. Och så är jag hemma 20 minuter före beräknad tid. Schysst SJ. [JC_doubleup.gif]

Roland H
Inlägg: 5
Blev medlem: 15 jan 2015, 17:04

Re: God föresats

Inlägg av Roland H »

Enär jag var tvungen att i dag angöra fastlandet. Kan jag meddela Johan att Byviken på Djurö lagt sig. Svenne vet nog var den ligger. Hur det förhåller sig med Lövtorpsträsket undandrar sig min bedömning. Tre plusgarder under dagtid främjar inte naturlig skridskois. Den enda isen jag för närvarande brottats med, var den i tändningslåset på båten, när jag skulle över till byn i lördags.

Roland?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Tack för lägesrapport! Jag har någorlunda klart för mig var Djurö ligger ...

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Roland H skrev:... Hur det förhåller sig med Lövtorpsträsket undandrar sig min bedömning. ...
Min också. Har inte varit ute på ett tag. Och någon webbkamera åt det hållet har vi inte. :oops:

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Eftersom jag hoppats på lite snöiga bilder från skärgården var det dags i dag.

Bild
Mulet till en början. Belos vid Beckholmen o bortom henne Motala Express.

Bild
När vi hunnit till Lindalssundet kom solen fram. Ja, jag vet att jag plåtat "Borgen" tidigare. :?

Bild
I Skälvik blev det dags att starta promenaden. Drygt 4 km till Söderboudd. En god föresats ska ju förbruka lite energi.

Bild
Som synes ingen isläggning än.

Bild
Här blev det ljummet o skönt när solen låg på från styrb... höger. Fläckvis halt, tur att jag fått broddar i julklapp häromåret.

Bild
Ett trevligt hus med gammal charm.

Bild
Fina nypon åt fåglarna.

Bild
Snart framme vid bryggan, bäst att sakta in.

Bild
Solen tittade in i vänthuset också.

Bild
Det finns säkert ett namn på moln som dessa. Makrillmoln kanske.

Bild
En bekant sa : en riktig fotograf fotograferar inte solnedgångar. Så jag plåtade K-strimman.

Bild
Som vanligt på fredagar slutade turen i Vaxholm där grillkiosken på kajen har denna neonskylt. Så var det bara att ta bussen till stan.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

När vinterväder visar upp sig på det viset kan det vara riktigt vackert! Tack för att vi fick "följa med"!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Jag avundas dig storligen för företagsamheten, spänsten och kamerahanteringen, Rune. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: God föresats

Inlägg av jogra »

Rune H skrev: Ja, jag vet att jag plåtat ..... tidigare.
Ähh Rune, detta kan du med en gång glömma! Vi lär nog säga till sedan då samma bild dyker upp för tjugotolfte gången. :D
För dina härliga bilder är vi ju många som önskar få njuta av! [JC_doubleup.gif]
Tack för denna seglats!
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

Har ni tänkt på att det värsta med Runes bilder är att de är så bra så man behöver inte gå ut själv.

Hemskt! 8-)

Som exempel liksom.... (Jag är INTE avundsjuk! Jag kan oxå plåta...)
Bild

Då ock då.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Har ni tänkt på att det värsta med Runes bilder är att de är så bra så man behöver inte gå ut själv.
Jag letade efter något med precis samma andemening!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: God föresats

Inlägg av Svante Andersson »

Rune H skrev: En bekant sa : en riktig fotograf fotograferar inte solnedgångar. Så jag plåtade K-strimman.

/Rune.
Många "oriktiga" fotografer på bildsiten Flickr...
https://www.flickr.com/search/?q=sunset

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Rune H skrev:En bekant sa : en riktig fotograf fotograferar inte solnedgångar. ...
Jahaja, då vet man vad man är - vet inte hur många GB med bilder på solnedgångar här i Mölle som jag har på min hårddisk, men många är det ... :evil:
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Man kanske vågar anta, att Runes bekant skulle ändrat uppfattning efter ett besök vid Kullens fyr i solnedgången. Om man inte har den bilden kvar på näthinnan, kan ju ett fotografi måhända hjälpa i ett sentimentalt läge. :roll:

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Tack för allt beröm, kul att bilderna "gillas" som det heter numera. Det blev några bilder i går också.

Bild
På väg ut till Beckholmen passeras denna krog som väl Johan nämnt någon gång.

Bild
På Beckholmen ville jag plåta denna "gråbåt" som väl kännarna kan identifiera.

Bild
Två timmar senare var vädret betydligt bättre när jag kommit till Waldemarsudde. Detta är inte en kvarn utan en oljestamp. Man pressade olja ur linfrön.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

1.
Bild
HMS TROSSÖ som var ledningsfartyg för "ubåtsspaningen" i höstas.

2. "Oaxen Krog och Slips? Har KTH varit i farten med nolleskämt eller vadå? :shock:

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"