Toppbilden, visa:
M3t
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: M3t
Hej !
Verkligen ett "high tech" bygge
Mvh
Pär
Verkligen ett "high tech" bygge
Mvh
Pär
Re: M3t
Angående antal timmar jag lagt ner på bygget, så håller jag nog med PEO Räknar man efter och berättar för någon får man garanterat en ”latjo” skjorta på sig som man inte kan röra armarna i och ett gratis ”mjukt” rum på köpet
Man kan väl bara konstatera att det flesta timmarna i projektet ligger på ritande, meka med CNC fräsen, försöka fatta varför det gick åt helsike, rätta, fatta varför det gick åt helsike igen, fatta hur CAM-programmet fungerar, etc, etc. Men det är väl det som är kul?
Tack för alla uppskattande kommentarer, uppskattas!
Har pressat ihop ett par hjulaxlar:
Ser än så länge ut som det har gått bra. Motvikterna är bara löst monterade på bilderna. Provrullade eländet i en Tillig växel och det funkade bra efter lite justerande av back-to-back.
Det trevliga med de här hjulen (eller kanske otrevliga) år att man ser en del av detaljerna bakom hjulet. Hjulringarna är gjorda i ”vanligt” automatstål vilket innebär att det korroderar, jag tycker att det ser rätt ut. Strömupptagningen blir kanske inte ”bäst” med rost på hjulen men det ser i alla fall bra ut (tycker jag ).
Kjelle
Man kan väl bara konstatera att det flesta timmarna i projektet ligger på ritande, meka med CNC fräsen, försöka fatta varför det gick åt helsike, rätta, fatta varför det gick åt helsike igen, fatta hur CAM-programmet fungerar, etc, etc. Men det är väl det som är kul?
Tack för alla uppskattande kommentarer, uppskattas!
Har pressat ihop ett par hjulaxlar:
Ser än så länge ut som det har gått bra. Motvikterna är bara löst monterade på bilderna. Provrullade eländet i en Tillig växel och det funkade bra efter lite justerande av back-to-back.
Det trevliga med de här hjulen (eller kanske otrevliga) år att man ser en del av detaljerna bakom hjulet. Hjulringarna är gjorda i ”vanligt” automatstål vilket innebär att det korroderar, jag tycker att det ser rätt ut. Strömupptagningen blir kanske inte ”bäst” med rost på hjulen men det ser i alla fall bra ut (tycker jag ).
Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Hej,
Uppdateringarna har inte varit många det senaste året på den här tråden. Projektet har gått lite långsamt. Tror jag fick en ”överdos” av att göra hjulen förra året. Men det innebär inte att det är dött. Jag har (ovanligt?) petat i en del andra projekt som har tagit lite tid. Det som gjorts på loket under året har mest varit ändringar i CADen, lite här och där. Har väl kanske inget nytt att visa live, men däremot några nya renderade bilder som kanske kan vara intressanta att titta på.
Mer kommer framöver.
Kjell
Uppdateringarna har inte varit många det senaste året på den här tråden. Projektet har gått lite långsamt. Tror jag fick en ”överdos” av att göra hjulen förra året. Men det innebär inte att det är dött. Jag har (ovanligt?) petat i en del andra projekt som har tagit lite tid. Det som gjorts på loket under året har mest varit ändringar i CADen, lite här och där. Har väl kanske inget nytt att visa live, men däremot några nya renderade bilder som kanske kan vara intressanta att titta på.
Mer kommer framöver.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Vilken är den jäkligaste delen på M3t? Jag röstar helt klart på ”kåpan” som sitter över löphjulen.
Alltså den här:
Efter mycket ritande och funderande fick jag till den här:
Man får pruta lite på detaljerna i den här skalan .
Fräst bakifrån och framifrån med 4 axlar i maskinen.
Självklart är inte höger och vänster sida lika, så ny verktygsbana måste fram till högersidan (på bilden den som sitter på vänster sida). Fjäder och lagerlock ska tillverkas. Men jag tror jag är igenom den knepigaste delen.
Kjell
Alltså den här:
Efter mycket ritande och funderande fick jag till den här:
Man får pruta lite på detaljerna i den här skalan .
Fräst bakifrån och framifrån med 4 axlar i maskinen.
Självklart är inte höger och vänster sida lika, så ny verktygsbana måste fram till högersidan (på bilden den som sitter på vänster sida). Fjäder och lagerlock ska tillverkas. Men jag tror jag är igenom den knepigaste delen.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: M3t
KOLO skrev:Vilken är den jäkligaste delen på M3t? Jag röstar helt klart på ”kåpan” som sitter över löphjulen.
Alltså den här:
Efter mycket ritande och funderande fick jag till den här:
Man får pruta lite på detaljerna i den här skalan .
Fräst bakifrån och framifrån med 4 axlar i maskinen.
Självklart är inte höger och vänster sida lika, så ny verktygsbana måste fram till högersidan (på bilden den som sitter på vänster sida). Fjäder och lagerlock ska tillverkas. Men jag tror jag är igenom den knepigaste delen.
Kjell
Nää... du kan inta ha axelllagringen fast i den delen! Huvuddelen av den visade delen ska sitta fast i ramen, bara axeln ska fjödra och då får du nog göra en lösning med hornblock eller liknande.
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
Re: M3t
Här finns inte ord för vad du åstadkommer. Så bra är bara förnamnet!
BJ
BJ
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: M3t
Hej !
Vilket hantverk
MvH
Pär
Vilket hantverk
MvH
Pär
Re: M3t
Håller med BR78.. var tvungen att hämta terminalglasögonen för att se delen på skärmen.
Det här är otroligt snyggt! Fattar inte hur du får till de detaljerna... Vilket hantverk!
Är det 2 mm axelhål för löphjulet...? Hur stora är de 4 hålen runt.. 0,3 ?
Det här är otroligt snyggt! Fattar inte hur du får till de detaljerna... Vilket hantverk!
Är det 2 mm axelhål för löphjulet...? Hur stora är de 4 hålen runt.. 0,3 ?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: M3t
Att lagerboxen för löpaxeln behöver vertikal fjädringsväg är rätt uppenbart. Hur det är löst hos förebilden framgår också rätt väl på bilden. Men hur är sidorörligheten anordnad? Bilden visar inte överdrivet tydligt vad slags boggi man lyckats få plats med i det minimala utrymmet framför blindaxeln och växelhuset. Lagerboxen och även hornblocksanordningen ser dock lite knepiga ut. Man kan få intrycket av att löpaxeln styrs genom en bågformad kuliss i hornblocken. Vilar stötstången för den vertikala fjädringen i så fall på någon form av glidsko på lagerboxtoppen?Svante Andersson skrev: ...
Nää... du kan inta ha axelllagringen fast i den delen! Huvuddelen av den visade delen ska sitta fast i ramen, bara axeln ska fjödra och då får du nog göra en lösning med hornblock eller liknande.
SA
Re: M3t
Tack för alla glada tillrop, uppskattas!
Det stora hålet i kåpan är 1.6 mm i diameter. Anledningen till det är att det måste gå att fästa delen i en fixtur i fräsen när framsidan ska fräsas:
Alltså jag skruvar fast det som ska bli själva kåpan med en M1.6 mm skruv.
Själva lagringen och sidorörelsen är löst med en ”vanlig” löphjulsvagga. Själva kåpan, hornblocken, etc. blir bara kosmetika utan funktion
Så … Svante du kan vara helt lugn .
På den här bilden kanske det syns bättre hur det såg ut på förebilden, hornblocken kan (om jag inte fattat helt fel) röra sig med löphjulsaxeln när det behövs. Precis som d680ae skriver.
Del av ritning:
Kjell
Nää Svante....., du tror väl inte på fullaste allvar att löphjulet skulle bli fast lagratSvante Andersson skrev:
Nää... du kan inta ha axellagringen fast i den delen! Huvuddelen av den visade delen ska sitta fast i ramen, bara axeln ska fjädra och då får du nog göra en lösning med hornblock eller liknande.
SA
Det stora hålet i kåpan är 1.6 mm i diameter. Anledningen till det är att det måste gå att fästa delen i en fixtur i fräsen när framsidan ska fräsas:
Alltså jag skruvar fast det som ska bli själva kåpan med en M1.6 mm skruv.
Själva lagringen och sidorörelsen är löst med en ”vanlig” löphjulsvagga. Själva kåpan, hornblocken, etc. blir bara kosmetika utan funktion
Så … Svante du kan vara helt lugn .
På den här bilden kanske det syns bättre hur det såg ut på förebilden, hornblocken kan (om jag inte fattat helt fel) röra sig med löphjulsaxeln när det behövs. Precis som d680ae skriver.
Del av ritning:
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
”Kåpa” nummer två klar under kvällen. Fortfarande till vänstra sidan, högra återstår att fixa. Bredvid kan man se hur det ser ut innan man börjar fräsa framsidan.
Tar tid det här
Kjell
Tar tid det här
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Efter mycket vånda fick jag tummen ur häcken i dag och fräste kåpan till högra sidan:
Det tar sin tid, har hållit på sedan ca 10 i morse och är klar nu, alltså jag har inte fräst i ett sträck sedan 10 i morse Hade lite annat att göra också
Det tar sig sakta men säkert.
Kjell
Det tar sin tid, har hållit på sedan ca 10 i morse och är klar nu, alltså jag har inte fräst i ett sträck sedan 10 i morse Hade lite annat att göra också
Det tar sig sakta men säkert.
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: M3t
Jag säger bara: Urmakarskolan i Borensberg kan slänga sig i väggen!
Re: M3t
Tokstollen från Borensberg gör nya försök och fräste en fjärde kåpa under lördagen . Väldigt snart dags för en vit tröja som knäppes på baksidan .
Nu har jag fixat 4 kåpor som jag kan gå vidare med. Nästa steg är fjäder och fjäderupphängning. Man kan fråga sig varför jag gör 4 st kåpor, när man behöver 2 till ett lok. Jo, jag är helt övertygad om att jag kommer att paja två när jag pillar dit fjädern
Kjell
Nu har jag fixat 4 kåpor som jag kan gå vidare med. Nästa steg är fjäder och fjäderupphängning. Man kan fråga sig varför jag gör 4 st kåpor, när man behöver 2 till ett lok. Jo, jag är helt övertygad om att jag kommer att paja två när jag pillar dit fjädern
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Smått, pilligt... Men oj så snyggt gjort!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: M3t
Tack Peter.P Falk skrev:Smått, pilligt... Men oj så snyggt gjort!
Pilligt, kolla in det här
Hade från början tänkt att göra fjädern i två delar, men, men. När jag tittade på det så tänkte jag att man kanske kan göra det i en del. Blir betydligt lättare att montera så. Sagt och gjort, dagen har ägnats till att stirra på fräsen (nåja nästan ). Men jag tycker inte att det blev så pjåkigt. Observera den sexkantiga skruvskallen (till vänster på fjäderfästet) 0.4 mm hög . Missade nollan något så därför är det hack i fästet och fångbanden. Men det finns bot på det.
Så här ser det ut löst monterat på kåpan:
Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Nu är det inte du och fräsen som sätter gränserna. Det är kameran!
Riktigt snyggt är det.
BJ
Riktigt snyggt är det.
BJ
Re: M3t
Hmmm... kameran avslöjar kanske ev. skavanker som man inte kan se med blotta ögat. Snacka om finlir här.
Fantastiskt. En-kronan är ju ett missfoster i kvalité vid en jämförelse.
Fantastiskt. En-kronan är ju ett missfoster i kvalité vid en jämförelse.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: M3t
Surrealistisk bra.
Våger man spørre hvor mange timer den stakkars fresen din har jobbet med dette prosjektet?
Våger man spørre hvor mange timer den stakkars fresen din har jobbet med dette prosjektet?
Mvh Håvard H.
Remembrance Of Trains Past
Remembrance Of Trains Past
Re: M3t
Tack för alla glada tillrop det uppskattas.
En fjäder tar ca 1.5h i fräsen, inte allt för jäkligt. Hur många timmar som gått åt totalt i frästid har jag inte en aning om och vill antagligen inte veta det heller .
Har under helgen och i dag fräst lagerlock och lagerhållare, eller vad den nu kan heta (delen bakom lagret). Här är grejorna löst monterade för att se om det passar ihop:
Förbenat pilligt att montera. Skruvarna till lagerlocket är faktiskt sexkantiga med 0.4 mm skalle. Inhandlade från GHW i Tyskland.
Lite mer fjädrar har också kommit fram:
Kjell
En fjäder tar ca 1.5h i fräsen, inte allt för jäkligt. Hur många timmar som gått åt totalt i frästid har jag inte en aning om och vill antagligen inte veta det heller .
Har under helgen och i dag fräst lagerlock och lagerhållare, eller vad den nu kan heta (delen bakom lagret). Här är grejorna löst monterade för att se om det passar ihop:
Förbenat pilligt att montera. Skruvarna till lagerlocket är faktiskt sexkantiga med 0.4 mm skalle. Inhandlade från GHW i Tyskland.
Lite mer fjädrar har också kommit fram:
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Skruvarna, 0,4 mm skalle. Hur tjockt är ett hårstrå? Nåja - de kan ju inte ha varit dyra i frakt i alla fall.
Oj, vilket bygge.
Oj, vilket bygge.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
Re: M3t
Tack igen grabbar.
Pillig är det
Lödde under kvällen ihop första exemplaret för att se hur (om ) det skulle gå. Efter en del pill och svordomar fick jag ihop vänsterkåpan. Var även och inhandlade en sprayburk Chaos Black från Citadel. Första gången jag provar den. Ser ut ha fungerat bra. Jag fegade nog lite och borde ha lagt på lite mer primer. Men det är inget som hindrar att man kör på ett lager till.
Kjelle
Pillig är det
Lödde under kvällen ihop första exemplaret för att se hur (om ) det skulle gå. Efter en del pill och svordomar fick jag ihop vänsterkåpan. Var även och inhandlade en sprayburk Chaos Black från Citadel. Första gången jag provar den. Ser ut ha fungerat bra. Jag fegade nog lite och borde ha lagt på lite mer primer. Men det är inget som hindrar att man kör på ett lager till.
Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: M3t
Hej !
Verkligen piller jobb
MvH
Pär
Verkligen piller jobb
MvH
Pär
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: M3t
Det är ett otroligt munkarbete du utför Kjell! Hur många år är det nu? De flesta av oss andra är som Rikard skrev, alldeles för otåliga för att orka med detta - vi hade kroknat för läääängesedan (i varje fall jag). Och så otroligt fint det blir!
Re: M3t
Mja, munk vet jag inte om jag är eller jag är helt säker på att jag inte är detJohan Molin skrev:Det är ett otroligt munkarbete du utför Kjell!!
Tid tar det, absolut. Men det är ju resan till målet som är det trevliga här, utmaningen helt enkelt. Projektet går upp och ner, ibland har man inspiration och bygger som en galning, ibland inte. Men det är ju det som är det som är bra med en hobby, inga tvång bara avkopplande. I mitt fall är det som sagt utmaningen eller som en ”känd” kapten sa ”To boldly go where no man has gone before”, haha.
Hursomhelst, dagens ”munkarbete” eller tokerier, fräste kretskort för omväxlingens skull:
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: M3t
Du skrev det nästan själv, men vi får väl heja på dig, som är så vanligt här, med en liten trudelutt då!
Re: M3t
Inte en chans, loket ska bli klart, haha. Innan du gjort ditt sista kejsarsnittJohan Molin skrev:Du skrev det nästan själv, men vi får väl heja på dig, som är så vanligt här, med en liten trudelutt då!
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: M3t
Haha!
Men tyvärr "slog jag dig" nog då, eftersom jag sedan 2-3 år tillbaka dragit mig tillbaka till enbart specialistmödravårdsverksamhet. Har räknat ut att jag gjort c:a 2.500 kejsarsnitt i mitt yrkesliv och känner att det räcker rätt så bra!
Men jag hejar givetvis fortsatt på för fullt!
Men tyvärr "slog jag dig" nog då, eftersom jag sedan 2-3 år tillbaka dragit mig tillbaka till enbart specialistmödravårdsverksamhet. Har räknat ut att jag gjort c:a 2.500 kejsarsnitt i mitt yrkesliv och känner att det räcker rätt så bra!
Men jag hejar givetvis fortsatt på för fullt!
Re: M3t
Imponerande, 2500 småglin har fått hjälp att komma till. En väldigt hedervärd prestation, jag lyfter på hatten!Johan Molin skrev:Haha!
Men tyvärr "slog jag dig" nog då, eftersom jag sedan 2-3 år tillbaka dragit mig tillbaka till enbart specialistmödravårdsverksamhet. Har räknat ut att jag gjort c:a 2.500 kejsarsnitt i mitt yrkesliv och känner att det räcker rätt så bra!
Men jag hejar givetvis fortsatt på för fullt!
Kjell
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Vilken otroligt jobba du med under ramen med hållare? Hur kan du göra allt detaljer och delar mm.? Orka du mera detaljer och delar.
Jag klara inte jobba som du. Det syns lok mästare bygga ånglok. Jag måste buga av höga hatten. Lycka till fortsättningen.
Jag klara inte jobba som du. Det syns lok mästare bygga ånglok. Jag måste buga av höga hatten. Lycka till fortsättningen.
Re: M3t
Ungefär på 1930 talet, M3t 73 rullar ut för en fotosession:
(självklart datorrenderade bilder, men de blev ok om jag får säga det själv )
Kjelle
(självklart datorrenderade bilder, men de blev ok om jag får säga det själv )
Kjelle
Medlem i MRW http://www.mrw1.se
Re: M3t
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: M3t
I väntan på att modellen blir klar föreslår jag att du ramar in bilden av M3t. Och när modellen är klar, vågar du måla den svart då? Risken finns ju att alla små detaljer försvinner. Du kanske ska måla loket i vad tyskarna kalla fotoanstrich?
Re: M3t
Mycket snyggt.
Bosse
Bosse