Toppbilden, visa:    


God föresats

Reseberättelser, matlagning och vad ni vill.
Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Marknadsdag i Höganäs 25 april 2015

Inlägg av Mölle-Mats »

Den 25 april 2015 så var det marknadsdag med tivoli i Höganäs, vilket föranledde en liten promenad med kameran i släptåg med den goda föresatsen att jaga billiga kitsch-föremål till den vardande trädgårdsjärnvägen. Här ett litet bildkollage:
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Spettekaka – kan det bli mer skånskt? Men här blev det ingen affär, rimmar ju inte så bra med min lchf-diet …
Bild

Här var det nära att det blev affär däremot, Blixten McQueen och Bärgar´n från Disneys film Bilar uppfyllde mycket väl kitsch-kriteriet – men kändes väl ändå inte riktigt 100 på något sätt …
Bild

Kom sedan i samspråk med den här trevlige säljaren av modellbilar kring mitt projekt Mölle-Morshyttan Järnväg ute i trädgården och mitt behov av lämpliga bilmodeller i skala 1:24. Han hade väl inte någon som riktigt föll mig på läppen på bordet dessvärre …
Bild

… men när jag nämnde att jag är i ”behov” av en modell av the Docs DeLorean så böjde han sig ned bakom bordet och fiskade upp den här. Förvisso i ”fel” skala – 1:64 i stället för den önskade 1:24 –men jag insåg ju raskt att jag ”behöver” även en sådan här till minnesdioramat över projekt Parillien. Så därmed överskreds budgetlimiten för projekt Parillien ytterligare – men det var det värt!
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Kvällspromenad i vårsolen 28 april 2015

Inlägg av Mölle-Mats »

Det blev en liten kvällspromenad i vårsolen i Helsingborg häromkvällen, och jag passade då på att knäppa lite bilder. Promenaden tog sin början vid gamla Tretorn-fabriken, så sneddade jag över Söder, uppför Bergaliden och sedan genade jag genom Slottshöjden. Nå, här är ett urval av bilderna från ett vårfagert Helsingborg.

GA-kyrkan sedd från Tretorn-parkeringen.
Bild

Vackert gammalt hus vid GA Torg
Bild

Kyrkogården på Söder
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Några ”skott” vid Stadsparken med omgivning.
Bild

Bild

Bild

Den här vackra byggnaden ligger vid hörnet av Södergatan och Bergaliden, är väl det gamla Stadsbiblioteket om jag inte har fått fel för mig!?!
Bild

Bild

Bild

Bild

Sedan bar det iväg uppför Landborgen via Bergaliden.
Bild

Bild

Vid Lasarettet pågår det ett intensivt arbete med utbyggnad.
Bild

Kärnan kan ju förstås inte förbigås när man är i Sundets Pärla!
Bild

Så ”tvärade” jag genom Slottshöjden, och ”fångade” lite vårtecken och i mina ögon fina/intressanta byggnader.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Normalt sett brukar det ju anses vara ”fiiinare” ju längre norrut man kommer i Helsingborg – och det stämmer måhända i viss mån om man håller sig nära kustlinjen längs Järnvägs- och Drottninggatorna. Men om man tvärar genom stan på diagonalen som jag gjorde vid den här promenaden så kommer den ansatsen på skam ordentligt – korsade nu inte ”snobbrännan” Hälsovägen förrän den redan bytt namn till Ängelholmsvägen – och norr därom så känns det mest som att man hamnat i gamla DDR med industriområden och miljonprogrammets ”sovfabriker” – så här fick linsskyddet sitta kvar i lugn och ro på kameran.
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Den här vackra byggnaden ligger vid hörnet av Södergatan och Bergaliden
Det är ju konsul Perssons villa! Konsulerna Persson och Olsson styrde och ställde i det blomstrande handelsstaden Helsingborg i slutet av 1800-talet. Det har tidigare beskrivits på forumet hur skrönorna förtäljer att stadens kommunala vattentorn som var byggt i ömsom rött och ömsom gult tegel fick sitt utseende genom att konsulerna växlade vid makten flera gånger under bygget, och var och en hade sitt eget tegelbruk.

Bild
Här har du dock lyckatsa missa en av de mer intressanta byggnaderna! Precis till höger skymtar väggen till ena rotundan på gamla barnsjukhuset, byggt på gammaldags vis med en huskropp i mitten med en rund tillbyggnad, en rotunda, på vardera sidan. Det var här patientsängarna lång i solfjädersform. I USA byggs fortfarande sjukhus på liknande vis. Att gå rond, "to make the rounds", torde komma från detta!

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: God föresats

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev:
Den här vackra byggnaden ligger vid hörnet av Södergatan och Bergaliden
Det är ju konsul Perssons villa! Konsulerna Persson och Olsson styrde och ställde i det blomstrande handelsstaden Helsingborg i slutet av 1800-talet. Det har tidigare beskrivits på forumet hur skrönorna förtäljer att stadens kommunala vattentorn som var byggt i ömsom rött och ömsom gult tegel fick sitt utseende genom att konsulerna växlade vid makten flera gånger under bygget, och var och en hade sitt eget tegelbruk.
Tack, där fick vi det rätta svaret (anade att det skulle komma ...). [JC_doubleup.gif]

Skön "skröna" om vattentornets tillkomst! :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Johan Molin skrev:Här har du dock lyckats missa en av de mer intressanta byggnaderna! Precis till höger skymtar väggen till ena rotundan på gamla barnsjukhuset, byggt på gammaldags vis med en huskropp i mitten med en rund tillbyggnad, en rotunda, på vardera sidan. Det var här patientsängarna lång i solfjädersform. I USA byggs fortfarande sjukhus på liknande vis. Att gå rond, "to make the rounds", torde komma från detta!
Nejdå, jag fick med en hyfsat stor bit av byggnaden på bild - men valde bort den bilden för jag tyckte den var för besudlad av diverse "modernt tjafs" som den fula gröna stadsbussen, herr Gårman-trafikljuset, vägskyltar och lyktstolpar etc. Lite lustigt att jag, som ju så ofta tar hjälp av fr a personbilar i gatuvimlet för att datera gamla bilder, är närmast allergisk mot att få med moderna bilar etc på mina bilder! :o

Men hursomhelst, här kommer en bild som i alla fall återger den ena runda flygeln av det gamla barnsjukhuset (jag var nog själv inlagd där en sväng i min barndom, har någon diffus minnesbild av när mina föräldrars gode vän "farbror Folke" undersökte mig och bl a togs det ett EKG-prov - en massa sladdar var det):
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Efter Mats fina och lärorika reportage från Sundets pärla, åter till Bajenland. Bilderna togs igår i gråkall snålblåst istället för i dagens fina vårsol.

Det här perspektivet från Skanstullsbrons södra fäste är ju hyfsat med tanke på spårvagnen (även om målningen kan diskuteras), men lite oroande med avseende på byggnationen.
Bild

Det blir tydligen en vägg ända fram till Hammarbykanalen. :(
Bild

Men i en lucka skymtar än så länge Norra Hammarbykajen. Men är det inte något som fattas. :shock: Vart har Gullvor tagit vägen? Bäst att gå ner och kolla.
Bild

På vägen ner ser man fler som är påtagligt oroade av "utvecklingen".
Bild

I slussen är det i alla fall som vanligt; gruslastade Jehander 1.
Bild

Och i Bajenland ligger systern Jehander 2.
Bild

Och som vanligt Gratia (jag har nog lättat upp skuggorna lite för mycket, ser jag nu :oops: )
Bild

Men ingen Gullvor :cry: Hon har kanske avseglat mot Motala. :)
Bild

Sedan är det ordning igen, Sjöstjernan är kvar.
Bild

Och Nordanvind stävar västvart.
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Jag har bollat frågan vidare till mitt andra kära forum Fallrepet. Där finns säkert någon som kan svara. Tyvärr tror jag inte det finns någon som nuförtiden med vett och vilja flyttar en riktig båt TILL Vättern. Tyvärr har alldeles nyssens NYA SKÄRGÅRDEN försvunnit därifrån. Snart finns bara Trafikverkets illgula jättefärja mellan Gränna och Visingsö kvar, i varje fall tills de byggt en bro ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Bild

Bild

BildBild

Brantevik för lite mer än en timme sedan. En full regnbåge under ca 5 minuter vilket åtminstone jag har sett mycket sällan.

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

I dag blev det två utflykter, båda till Söder.

Bild
Tantolunden är väldigt vacker på våren. Svenne känner väl igen sig ?

Bild
När det nu kom ett tåg kunde jag inte bara låta det passera.

Bild
Den här bilden tog jag mest för kontrasten mellan det moderna tåget och den Ekermanska malmgården.

Bild
Sedan var det dags för premiär på stans bästa glasshak, på Fjällgatan. Och när jag mumsar i mig glassen kommer Storskär. Glassen åts fortare än vanligt.
Hon kom antagligen från den vanliga provturen till Vaxholm efter vinterns rustning.

Bild
På kvällen bar det av till Vita bergen för Magnoliafesten. På ett plank satt denna katt som var mycket kelsjuk.

Bild
Själva magnolian var nästan utblommad. Årets magnoliapris (en magnoliaplanta)gick till Sissela Kyle.

Bild
Slänten vid Sofia kyrka är populär på kvällskvisten.

Bild
Folksamskrapan ser ju ganska bra ut. Framför allt står den inte mitt i city som t ex hotellet bakom stadshuset.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Re GULLVOR igen:
Genom kompisarna på Fallrepet blev jag tipsad om denna Ansiktsbok-sida:

https://www.facebook.com/WittProps/post ... 6484466907

Så GULLVOR tycks ha hamnat i Odense! Kanske läge för en utflykt dit i sommar?

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Jaha! Missade den auktionen. :( Får trösta mig med att det säkert dyker upp någon ny "skönhet" vid hennes forna kajplats. Återkommer i sinom tid.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Jaha! Missade den auktionen. :( Får trösta mig med att det säkert dyker upp någon ny "skönhet" vid hennes forna kajplats. Återkommer i sinom tid.
Ja, fast för mig som försöker hålla reda på vad som finns kvar av gammalt kanal-tonnage känns det återigen som när Heidenstam skrev sin dikt vid Frödings frånfälle; "Bort gå de, stumma skrida de, en efter en till skuggornas värld" ... :cry:

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Jag brukar ju visa bilder från en o samma utflykt, men nu blir det diverse flytetyg jag sett nu denna vår.

Bild
En sån här kallar jag en "Etthundraelva". Det rätta namnet vet jag ej.

Bild
Det verkar bli allt vanligare med fint skötta segelskutor. De syns nästan på varje utflykt jag gör(o de e många)

Bild
Denna passerade vi med Storskär i dag.

Bild
Sofia Linnea mötte vi i Tenösundet strax före Vaxholm.

Bild
En mindre seglare vid fyren Brödstycket. Hur namnet uppkommit är väl lätt att gissa.

Bild
En fin motorbåt kan väl också få vara med.

Bild
Till sist en hälsning till Johan. M E var indockad på Beckholmen ett tag, men nu har hon kommit ut igen.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Apropå "etthundraelvan":

http://www.tugboatlars.se/SkonarenVega.htm

Bild

Du ska ha STORT tack Rune för att du håller koll på Motala Express! Nu är det ju inte så mycket kvar att hålla kolla på, när Gullvor försvunnit. Men gamla Argo finns ju kvar i Stockholm också, liksom Vieille Montagne, f.d. VM IV. Och Stjernorp förstås!

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Nu har jag scrollat upp o ner många gånger för att jämföra min bild med den som Johan visar av Vega.
Det är väl samma fartyg fast rårna är borta på bilden vid Vasamuseet ?
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Jag uppfattar det så, ja. Allting annat stämmer perfekt överens!

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Dagens utflykt till Korsö resulterade mest i bilder av blommor, men jag visar bara denna.

Bild
Adam o Eva är nog utblommad på Ängsö, men på Korsö fanns det några kvar.

Bild
Än är löven så här ljusgröna.

Bild
Sju "fula ankungar" i samma kull är väl ganska ovanligt.

Bild
När vi började närma oss Beckholmen gick jag ut på akterdäck för att se om Mariefred var påeldad. Då fick jag se detta skådespel.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Fantastisk bild! (Även om jag är jävig ...) [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: God föresats

Inlägg av thorpe »

Här ligger Gustave Doré´s "Jesusstrålar" verkligen i lä! [JC_doubleup.gif]

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Helt underbart! [JC_doubleup.gif]

Och dessutom en intressant kran- och kyrktornssamling!

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Den högsta kranen har vi ju avhandlat tidigare.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Mosebacke Monarki hade en gång ett inslag med en kranskötare i Stadsgårdshamnen (Hasse Alfredson). Efter mycket om och men accepterade han att demonstrera hur han skötte kranen för tv-journalisten, plockade fram en jättelik snusnäsduk och snöt sig så det rungade i kranhytten ...

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Rune H skrev:Den högsta kranen har vi ju avhandlat tidigare.
/Rune.
Den utredningen minns jag som en trevlig utmaning. :D

Här kommer en annan kranrelaterad fråga: Vad är det för bygge?

Bild

larsess
Inlägg: 187
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:38

Re: God föresats

Inlägg av larsess »

Nya musikhögskolan vid Valhallavägen!?
Till vänster ses väl gamla A1 där TV höll till i sin barndom. Hur kom du så högt upp, Svenne?
Spännande och ovanlig bild!
/Larsess

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

larsess skrev:Nya musikhögskolan vid Valhallavägen!?
Till vänster ses väl gamla A1 där TV höll till i sin barndom. Hur kom du så högt upp, Svenne?
Spännande och ovanlig bild!
/Larsess
Stämmer precis!
Snackade lite med kranskötaren förståss. :roll:
Nä, hälsade på en god vän i det närbelägna femtonvåninghuset.
Och åt vänster såg det ut så här; med t.ex. ett jordnära "konstverk" som blivit soldäck.

Bild

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Här på Stockholms Södra händer det ibland att lite nya (och för mig) mysko saker dyker upp vid spår 3 (riktning Årstabron); senast den här ljustavlan, just nu tydligen på väg att signalera "kör genast" :?:
Bild

Och nu går stapeln i topp; pendeltåget drar iväg; tavlan slocknar. (Beklagar suddet; det är fredagskväll.)
Bild

Tidigare satt den här tavlan uppe mot samma spår. Obegriplig :?:
Bild

Och det här lysröret mellan rälerna - som jag tidigare visat, men inte fick någon reaktion på - visade violett sken ett kort tag före avgång
Bild

Tydligen sitter det något lagom kreativt gäng nånstans - kanske här på Söder - och har kul, medan kontaktledningarna rasar.

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: God föresats

Inlägg av BAn »

Svenne skrev:Här på Stockholms Södra händer det ibland att lite nya (och för mig) mysko saker dyker upp vid spår 3 (riktning Årstabron); senast den här ljustavlan, just nu tydligen på väg att signalera "kör genast" :?:
Bild
[...]
Det är ju en lite konstig väg man åker söderut nu med bara en Årstabro i drift. Efter att ha väntat ett kort ögonblick på Stockholm S så fick vi åka "fel" bro och sedan, som jag uppfattade det, ner på godsbangården vid Älvsjö med 50 km/h, för att till slut komma upp på rätt spår nere vid Årsta station igen - och susa vidare med vår MTR Express, för att som vanligt ankomma Göteborg C i rätt tid.
I tisdags satt kontaktledningen uppe. [JC_doubleup.gif]

Kan signalen ha något med att optimera packningen av tågen på det långsamma enkelspåret?

/Bengt
- en rest från sent fyrtiotal

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

BAn skrev:Det är ju en lite konstig väg man åker söderut nu med bara en Årstabro i drift. Efter att ha väntat ett kort ögonblick på Stockholm S så fick vi åka "fel" bro och sedan, som jag uppfattade det, ner på godsbangården vid Älvsjö med 50 km/h, för att till slut komma upp på rätt spår nere vid Årsta station igen - och susa vidare med vår MTR Express, för att som vanligt ankomma Göteborg C i rätt tid.
I tisdags satt kontaktledningen uppe. [JC_doubleup.gif]

Kan signalen ha något med att optimera packningen av tågen på det långsamma enkelspåret?

/Bengt
Ja, jag tror att du är något på spåren där, Bengt!
Hade hoppats att vi haft någon lokal lokförare kvar bland de alerta forummedlemmarna, som kunnat reda ut den moderna "grannlåten". Och varför spår 4, som också leder sydostvart ut över bron, inte verkar involverat i jaktstartandet. Jag har nog missat något där. :oops:

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

BAn skrev:I tisdags satt kontaktledningen uppe. [JC_doubleup.gif]
/Bengt
Så även mot Uppsala. Men vad hjälpte det? Förra fredagen i skymningen klev en älg upp på spåret norr om Märsta. Både den och den dragande Rc6:an havererade, men det hängde ju en Rc6:a därbak också, så det blev en långsam retur t Märsta lagom till nästa "timtåg". Det löste sig så elegant, att det inte hamnade i tidningarna. Man skulle ju trots allt ha kunnat skylla på Banverkets brist på viltstängsel. :roll:

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

Kanske värt kolla kunskaperna och de tre mysterierna på Postvagnen? Vore lite kul få svar... :)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

cgn1954 skrev:Kanske värt kolla kunskaperna och de tre mysterierna på Postvagnen? Vore lite kul få svar... :)
Bra idé. Jag är väl lite bekvämt lagd, som lägger alla "problem" i knät på Mötesspåret. :oops:

Snygg uppgradering du gjort av forumet. [JC_doubleup.gif]

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Kom av någon "outgrundlig" anledning inte in i postvagnen. Men på Järnvägshistoriskt forum gick det bättre. Och svaren finns redan här: http://www.jvmv2.se/forum/index.php?id=165728

Tack Lennart!

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av cgn1954 »

Vill inte slå mig för bröstet (alls!) men jag tänkte faktiskt på att det är där föraren ska stanna i jäms med på nåt sätt.... men man är väl för blygsam som vanligt och ville inte chansa.... :oops: ("radiosinalskylten" alltså).
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Några bilder har de blivit i veckan. Först en provtur med det senaste i bussväg.

Bild
På linje 73 körs några Ladd-hybridbussar. Här laddas en buss vid Ropsten. Den röda pantografliknande armen sänks ner om bussen
står rätt, enligt föraren är det enkelt att placera bussen i läge. Laddningen tar 6-7 minuter.

Bild
Ljus och trevlig interiör. Och tyst.

Bild
Vid Östra Station steg jag av för att fika.

Bild
Nästa dag hade jag ett ärende till Alkärret. På väg tillbaka på Strandvägen såg jag att M E kommit till sin plats så jag lämnade trikken.
/Rune.

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Magnus P3 »

Intressant med laddhybrid-bussen. Den kände jag inte alls till. Man kanske får bege sig in till stan och temporärt lämna t-banenätet för en provtur.

Bilden på klassiska Motala Express riskerar tyvärr att utlösa negativa reaktioner hos Doktor Molin. ;)

Vad kallas fartyget numera? För detta Vätterns fånge?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »



Annars är bilden fin!!!

tågtyckarn

En resa till värmen på västkusten.

Inlägg av tågtyckarn »

Resan startade från Västerås.

Bild

Fortsatte till svenska industrins vagga.

Bild

Har en viss doktor möjligtvis trampat på denna stig?

Bild

Eller talt med dessa fiskare.

Bild

Men nog var vädret bättre förr

Bild

Torups station. Likt fotografen så gör den sig bättre i mörker och på långt avstånd.

Bild

Äntligen framme vid västkustens värme.

Bild

Väl hemma igen var allt som vanligt.

Bild

Men det är en annan historia. :D
Senast redigerad av tågtyckarn den 14 jun 2015, 20:58, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Trevliga bilder! Både Norrköping och Hästholmen är jag mycket välbekant med ...
Torup likaså faktiskt! Min fasters man hade snickerifabrik där så orten har jag besökt några gånger som liten. Inte långt därifrån ligger Kinnared, där min mormor spenderade större delen av sina tonår om jag förstått saken rätt.
Vilken är den halländska idyllen? Även de strandnära tallskogarna ser bekanta ut, min barndoms Laxvik och Påarp bjöd på samma typ av miljö (en av de gamla tanterna i Laxvik hade själv varit med som liten flicka och hjälpt till att plantera tallskogarna för att sanden inte skulle blåsa in över åkerfälten)!

Så det blev nästan "down Memory Lane" att se dina bilder!

tågtyckarn

Re: God föresats

Inlägg av tågtyckarn »

Hej Johan, kul att du uppskattade bilderna. Den Hallänska idyllen är faktiskt Skrea Strand. Den ser helt annorlunda ut i halvmörker och lite regn. :D

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

I går var det årets första tur med Blidösund till Norrtälje. Det blev många bilder p g a mer tid ombord.

Bild
Före avgång kunde vi njuta av en överlevare. Stegeholm med björkkamouflage.

Bild
Storskär har samma avgångstid som "Blidan". Hon lät oss få lite försprång så vi blev inte omkörda förrän vid Manilla.

Bild
Första bryggan efter Vaxholm är Björnhuvud ( Nalleskalle). Där är det alltid fest när Blidan kommer. Många pax dit fast det är en fastlandsbrygga.

Bild
Vid Kolsvik visar Jenny sin klass när det gäller att "kasta tamp". Träff förstås.

Bild
Vid Stämmarsund är det båtbyte för återfärd mot Stockholm. Många som "slussat" byter också. Slussa är att åka med Blidan och mingla mm.

Bild
Stämmarsund är Helmis hemmahamn. Blidans skorsten skuggar gaveln på huset.

Bild
Kav lugnt och solnedgång. Kan inte bli bättre.

Bild
Norr om Blidösundet blir det mer öppet hav.

Bild
Det börjar skymma när vi kommit in i Norrtäljeviken. Kl 22:30 .

Bild
Sedan blev det bonusresa. Blidan skulle hem direkt och jag fick följa med. Inte förrän vid Siaröfortet räckte ljuset för fotografering.

Bild
Solen lyser lite svagt över oss.

Bild
Vaxholm i morgonljuset.

Bild
Kastellet utan en massa båtar är något extra.

Bild
Morgonpigga svanar i Tenösundet.

Bild
Praktiskt at ha helikoptern på taket. Oskärpa p g a mycket zoom.

Bild
Fint med solen på Katarina kyrka och söders förkastningsbrant.

Bild
Den s k Skeppsbroraden. Ännu inte skymd av nybyggen.

Bild
Framme vid G III. Blidösundsbolagets Riddarholmen och Riddarfjärden samt de tre sightseeingbåtarna som rederiet är delägare i.
Vi var vid kaj 5:40. Sedan åkte jag hem och åt frukost och gick och lade mig.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Avundsjuk!!! Vilken underbar resa!
Många pax dit fast det är en fastlandsbrygga.
Tyvärr är väl tiden för alltid förbi för att få se båttrafik till ställen som Bergshamra och Spillersboda, men det är ju en liten tröst att traditioner lever kvar på några ställen i alla fall! "Nalleskalle", hmmm ...

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Jag förstår att du avundas mig. Särskilt hemresan var fin, att sitta själv på akterdäck och lyssna på maskinens lugna rytm och hänga med på
kartan och se solen gå upp. Blidan har ju en väldigt duktig besättning, det är fint att se hur väl de sköter om henne.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Jag hoppas du är medveten om min totala distinktion mellan att vara "avundsjuk" och att var "missunnsam". De både känslorna hör inte hemma på samma planet ...

Men jag skulle onekligen gärna gjort dig sällskap på hemresan, i stilla kontemplation med min pipa och kanske något gott att smutta sakta på, och insupa skärgårdsgryningen!

Svenne

Re: God föresats

Inlägg av Svenne »

Rätt som det är klarnar det upp och det blir promenaddags, t.ex. upp på Tantoberget. Och i en liten lucka över koloniområdet skymtar ett känt motiv. Gamla bron renoveras som vanligt sommartid, men snart är det klart. :)
Bild

Om man sträcker ut lite norröver, t.ex. till Uppsala kan man få se Thor gå runt.
Bild

Och göra sig klart för avgång österut på smalspåret.
Bild

Och tar man en tur ända upp åt Hälsingland, kan man beundra utvecklingen av Edsbyns station hos broder larsess. Ett helt fantastiskt fint och förebildstroget godsmagasin har blivit till. Helt oemotståndligt. [JC_doubleup.gif]
Bild

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av ollef »

Svenne skrev: Och tar man en tur ända upp åt Hälsingland, kan man beundra utvecklingen av Edsbyns station hos broder larsess. Ett helt fantastiskt fint och förebildstroget godsmagasin har blivit till. Helt oemotståndligt. [JC_doubleup.gif]
Bild
Bra mycket prydligare än vad det såg ut i september för 10 år sedan.

Bild

Passade på att smita ner till stationsområdet och fotografera när pojkarna tränade inne i bandykyrkan......

Hur ser godsmagasinen ut idag?
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: God föresats

Inlägg av Johan Molin »

Otroligt fint! Då hoppas jag Ljusnans översvämningar nere i källaren är avklarade? Sååå läckert! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Rune H
Inlägg: 657
Blev medlem: 07 jan 2012, 13:56
Ort: Stockholm

Re: God föresats

Inlägg av Rune H »

Jag läser "Tragiskt telegram" av Stieg Trenter på nytt.

Bild
Handlingen börjar i Centralbadets park där denna fontän porlar. En otrolig pärla denna lilla park mitt i stan.

Bild
Så blev det uppförsbacke till Observatoriet. Mätstationen fullföljer världens troligen längsta meteorologiska mätserie.
Det finns ett trevligt café där uppe, det var det som drog. ;)

Bild
Väl uppe kan man ju kolla utsikten. Engelbrektskyrkan. De ljusare träden i bildens nederkant står vid dammen vid biblioteket.

Bild
Denna centauer står på höjden närmast över Stadsbiblioteket.

Bild
Så en titt på biblioteket. Det går nästan att se att den runda "burken" står fritt innanför sidobyggnaderna.

Bild
De vanligaste besökarna vid plaskdammen. Ibland körs det radiostyrda båtar där.
/Rune.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

På böljan blå ...

Inlägg av Johan Molin »

Liten rapport från senaste stockholmssejouren. Denna gången varade sejouren tisdag - lördag (vi kom hem i eftermiddags).

På torsdagkvällen gjordes den sedvanliga turen med s/s NORRSKÄR, med ovanligt lite folk — men så var det också uselt väder, vilket visas av de lite väl mörka bilder som följer här.

Bild
Gamla BIRGER JARL, en av de tre "olympiadbåtarna" som byggdes inför Helsingfors-spelen 1952 (tillsammans med BORE III och ILMATAR om jag inte minns fel — rätta mig annars!) har numera förvisats från Skeppsbron till Stadsgårdskajen efter 63 år på plats mitt i stan. Dels är det väl mer lukrativt att låta kryssningsfartyg lägga till vid Skeppsbron nuförtiden, denna vecka var det den ganska anskrämliga kopian av gamla SEA CLOUD som låg där, med det förledande namnet SEA CLOUD II, dels finns väl ett önskemål att riva de gamla magasinen längs Skeppsbron och smälla upp nya latte-kaféer där en ny publik iklädd cykeltrikåer kan få njuta sin vuxenvälling med ostörd utsikt över den helst på fartyg blåsta Stockholms Ström! :evil: :evil: :evil:

Bild
Stor och liten, odefinierat kryssningsfartyg jämte lilla EMILIE som går i timtrafik mellan Nybroviken och Hammarby Sjöstad.

Bild
De nya mondäna "sjönära" bostadsområdena på Kvarnholmen och Nackalandet har fått ny pendeltrafik i form av den så kallade Sjölinjen.
Här ses EMILIE till höger tillsammans med den nya så påhittigt namnade båten "SJÖLINJEN". Tänk vilken fantasi man kan ha!

Bild
Här dock en gammal ärrad kämpe på samma linje, KUNG RING som byggdes som ångslup för Stockholms Ångslups AB (de som en gång i världen hade alla djurgårdsfärjorna + myriader av andra slupar som trafikerade Stockholms inre vatten).

Bild
Pendlarbryggan Hasseludden har en så remarkabel arkitektur att det är helt omöjligt att låta bli att plåta av den varje år!

Bild

Bild
Själva ångbåtsbryggan med semafor och allt.

Lite av årets skörd på vattnet. Det kommer mera, för i nästa sekvens så drar vi till Hälsingland ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Nere hos Orfeus och Eurydike

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Under välvilligt ciceronskap av larsess fick Agneta och jag återknyta bekantskapen inte bara med honom, Svenne och LYR, men även med den fantastiska hälsingska klubbanläggning som huserar "någonstans under jordi".
Här Edsbyns godsmagasin som larsess haft anledning att studera minutiöst inför detta modellbygge. Man är väl inte byggnadsantikvarie för inte!

Bild
Det här är väl tveksamt om det är "caput mortum", men å andra sidan är bilden ljusredigerad så vem vågar säga emot mig? Jämför med bilden ovan.

Bild
Som synes så "pågår rutiner" som våran gamle professor Kullander skulle uttryckt sig ...

Bild
Edsbyns stationshus är som synes än så länge en "mockup".

Bild
Beviset för att Jörgen Edgar hann före JECO!

Bild
Ännu mer av vad som komma skall.

Bild
Larsess läser högt, alltmedan Agneta, Lasse och Svenne begrundar spårplanen.

Bild
Fotobakgrunder kan vara otroligt effektiva miljöelement! Här produceras transfetter i långa banor ...

Bild
Malmtåg på villovägar ...

Bild
I Bollnäs stod en vagn som är på nödutryckning till Morshyttan ...

Bild
Mystiska projekt pågår längs stambanan. Man undrar om det är någon kärnteknisk forskning på mycket hemlig nivå som pågår?

Bild
Dagens glada gäng med larsess, Svenne, Agneta och Lasse i blickfånget ...

Bild
... och för att få en viss rondörisk pondus larsess utbytt mot yours truly till sista gruppfotot. Här behövs tydligen en viss uppryckning! :oops:

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Nere hos Orfeus och Eurydike

Inlägg av Mölle-Mats »

Johan Molin skrev: ... I Bollnäs stod en vagn som är på nödutryckning till Morshyttan ...
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Tack för ett trevligt reportage rån besöket av den fina anläggningen! [JC_doubleup.gif]
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: God föresats

Inlägg av 1956 »

Instämmer, trevligt reportage och det är alltid lika trevligt att få se bilder på Mötesspårets medlemmar.

Skriv svar

Återgå till "Kamratföreningen"