Toppbilden, visa:    


Var köpa lösningsmedel att "limma" styrén med?

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Var köpa lösningsmedel att "limma" styrén med?

Inlägg av Anna-Carin »

Som styrén-novis skaffade jag nyligen en Revell-limflaska men jag märker att det är svårt att limma prydligt. I synnerhet kommer det att bli väldigt svårt att limma små detaljer utan att det blir fult limspill. Att limma med lösningsmedel verkar som ett bättre alternativ.

Jag har sett att Rebell Hobby säljer småflaskor med etylacetat, men de har egentligen inget annat jag behöver och det verkar omöjligt att hitta fraktinformation. Finns det några andra butiker som säljer något motsvarande?
Senast jag behövde limma styrén så köpte vi en dunk cellulosaförtunning och jag hällde av en skvätt i en flaska, men nu när jag behöver det igen så kan min man inte hitta dunken... så jag vill helst köpa i småförpackning.

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Var köpa lösningsmedel att "limma" styrén med?

Inlägg av Graffen »

Nagellacksborttagning är ett bra alternativ.
Testa att det är av en sort som löser plasten bra.
Bild

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Var köpa lösningsmedel att "limma" styrén med?

Inlägg av Anna-Carin »

Tack - toppenbra! Jag hittade en flaska Gripen acetonfri remover och la en droppe på en bit styrén. Efter några sekunder kunde jag skrapa upp lite vit gegga från ytan med skalpellen. Provade att limma ihop två bitar, och när jag kollade efter några minuter så sitter det som berget. :-T

Har du märkt om det är några särskilda ingredienser man ska se upp med, som t.ex. gör att det går upp i limningen på sikt? Ingredienserna här är Ethyl Acetate, Butyl Acetate, Isopropyl Myristate, Ethoxydiglycol, Parfum, Limonene, Geraniol, Citronellol.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Var köpa lösningsmedel att "limma" styrén med?

Inlägg av Svante Andersson »

Anna-Carin skrev: 19 okt 2020, 12:48 Tack - toppenbra! Jag hittade en flaska Gripen acetonfri remover och la en droppe på en bit styrén. Efter några sekunder kunde jag skrapa upp lite vit gegga från ytan med skalpellen. Provade att limma ihop två bitar, och när jag kollade efter några minuter så sitter det som berget. :-T

Har du märkt om det är några särskilda ingredienser man ska se upp med, som t.ex. gör att det går upp i limningen på sikt? Ingredienserna här är Ethyl Acetate, Butyl Acetate, Isopropyl Myristate, Ethoxydiglycol, Parfum, Limonene, Geraniol, Citronellol.

[JC_doubleup.gif]
En mellanstor bild - 600 px bred

Ren etylacetat vore idealet men jag tror inte du får några problem med denna.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Var köpa lösningsmedel att "limma" styrén med?

Inlägg av Graffen »

Perfekt, det är den jag provat också.
Själv blandar jag eget lim av etylacetat och butylacetat.
Med bägge i blandningen har jag märkt att det funkar på flera sorters plast.
Bild

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"