Toppbilden, visa:    


Kullersten

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Kullersten

Inlägg av Anna-Carin »

Disclaimer: Den här tekniken har jag provat ut i 1:48, men jag tror den kan funka även i H0. Jag hade tänkt testa och ta bilder innan jag skrev det här, men det har inte blivit av eller hunnits med. Så ta det för vad det är - ett tips som är oprövat i H0, och bör testas på en provbit innan det eventuellt används "på riktigt". ;)

Kavla ut DAS eller annan papperslera ca ett par mm tjockt, fäst med trälim på underlaget och stämpla stenmönster medan ytan är mjuk. Blaska på utspädd hobbyfärg (vattenbaserad) när leran är genomtorr. Antagligen är det bra att spraya den färdiga ytan med klarlack eller fixativ (penselstryka är vanskligt, färgen lyfter lätt).

Stämpeln gjorde jag som ett avtryck av en hop senapsfrön (gula senapsfrön till nollan, bruna bör vara lagom för H0). Fixera dem först med lim på en plan skiva av lämplig storlek, så att de ligger samlade och inte rymmer... Stämplen gjorde jag av en tvåkomponents formlera (silikon), jag kavlade ut den några mm tjockt på en kakelplatta och pressade ner "fröskivan" i den för att få ett avtryck. Flytande formsilikon borde funka lika bra, om man istället gör en låg kant runtom fröna och häller på den. När formen stelnat klippte jag rent kanterna tvärs över fröavtrycken. När jag sen stämplade i pappersleran överlappade jag en aning från gång till gång, och lerans elasticitet jämnade till så skarvarna inte syntes. Avtrycket i pappersleran blev aningen flackare än förebilden (månne för att luft fångas mellan leran och varje liten grop i stämpeln?), men jag tyckte inte det var någon nackdel.

Observera att papperslera torkar snabbt på ytan; bitar dit man inte kommer på några minuter behöver vara täckta med gladpack, kanske behöver man också pensla på en aning vatten. Ju torrare leran är, desto grundare blir avtrycken (och blöts den ner för mycket så blir det mest bara geggigt). Leran krymper en aning, men kullerstenen har inte spruckit för mig - kanske tack vare att den blir så tunn mellan stenarna, att den istället ger med sig lite grann överallt. Olika leror verkar vara olika finkorninga etc, och kan ge olika resultat.

Vill man t.ex. markera rännstenen med avvikande stenar (på en äldre gata utan upphöjda trottoarer), så går det ju att göra en separat trottoarstämpel med en sådan stenrad på lämpligt avstånd från kanten.

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Kullersten

Inlägg av Stefan Jönsson »

Intressant! Måste prova när det blir aktuellt på min framtida hyllbana.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Kullersten

Inlägg av Svante Andersson »

Silikonstämpeln borde gå att utföra som rulle för att minska "luftfångsten".
Och är man rädd att gatan ska spricka kan man bädda in ett myggnät som armering i botten på leran.

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Skriv svar

Återgå till "Teknik och material vid bygge av hus och landskap"