Toppbilden, visa:
F1200
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: F1200
Nej, har jag tolkat allt det jag läst genom åren så var väl Heljans modell ett underverk när det gällde gångegenskaper jämfört med Keysers modell (och den är väl ännu äldre, bortåt 30 år gammal?).
Strävan efter perfektion får ju inte dölja det faktum att vi har aldrig haft ett sådant utbud av svenska modeller, båda att köpa över disk och att bygga, som nu!
Strävan efter perfektion får ju inte dölja det faktum att vi har aldrig haft ett sådant utbud av svenska modeller, båda att köpa över disk och att bygga, som nu!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: F1200
Jo den synen minns jag mycket väl - rasande grann maskin! Var i december 2006 i samband med SJ:s 150-årsjubileum. Drog ett par "skott" med min mobilkamera då:1956 skrev: [
I Malmö för några år sedan!
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: F1200
"Rasande grann" är väl en helt korrekt beskrivning. F 1200 var ju loket som drog tåget vid Getå-olyckan, efter att ha tagit över från en systermaskin i Mjaaalllby (det gick snabbare att byta lok längs vägen än att behöva fylla på kol och vatten) ...
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: F1200
Håhåhå, så fyndigt!Johan Molin skrev:"Rasande grann" är väl en helt korrekt beskrivning. F 1200 var ju loket som drog tåget vid Getå-olyckan, efter att ha tagit över från en systermaskin i Mjaaalllby (det gick snabbare att byta lok längs vägen än att behöva fylla på kol och vatten) ...
Vi hyllar denna vackra dam, som överlevde denna fruktansvärda olycka, med en liten detaljbild!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: F1200
Undrens tid är inte förbi,jag packade för första gången idag upp mitt Heljan F-lok 1202 ,som legat i sin kartong sedan inköp för ett antal år sedan,och har ikväll provkört loket på bana i Hallsberg genom ca 15-16 växlar fabr. Tillig och loket går som en dröm inte en tendens till någon urspårning.Johan Molin skrev:Nej, har jag tolkat allt det jag läst genom åren så var väl Heljans modell ett underverk när det gällde gångegenskaper jämfört med Keysers modell (och den är väl ännu äldre, bortåt 30 år gammal?).
Strävan efter perfektion får ju inte dölja det faktum att vi har aldrig haft ett sådant utbud av svenska modeller, båda att köpa över disk och att bygga, som nu!
bermod
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: F1200
Lite kul och intressant läsning om F-loken och deras vidare öden som DSB litt E finns här:
http://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=E&typenr=0
Tydligen är inte Getå-olyckan den enda allvarliga händelsen som den vackra gamla damen F 1200/E 964 upplevt, läser här att hon även utsatts för ett allierat flyganfall 21/4 1943 - en händelse som hon dessbättre dock undkom med bara lättare skador.
http://www.jernbanen.dk/damp.php?s=1&litra=E&typenr=0
Tydligen är inte Getå-olyckan den enda allvarliga händelsen som den vackra gamla damen F 1200/E 964 upplevt, läser här att hon även utsatts för ett allierat flyganfall 21/4 1943 - en händelse som hon dessbättre dock undkom med bara lättare skador.
Also sprach der Matserschmitt!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: F1200
Här en mycket trevlig bild från Marslev (mellan Odense och Nyborg) i Danmark från de 31 augusti 2008, då vår Svenska Drottning SJ F 1200 (som ju också varit DSB E 964 under en del av sitt liv) i par med sin danska "halvsyster" DSB E 991 (som byggdes på 1940-talet av Frichs i Danmark i huvudsak baserat på de gamla svenska ritningarna till F-loken) drog ett historisk tåg.
En kul liten detalj här är ju det blå/gula "skorstensbåndet" som F 1200 ikläddes vid detta evenemang!
Foto: Mathias Nørgård Dyhr (publicerad med fotografens tillstånd)
En kul liten detalj här är ju det blå/gula "skorstensbåndet" som F 1200 ikläddes vid detta evenemang!
Foto: Mathias Nørgård Dyhr (publicerad med fotografens tillstånd)
Also sprach der Matserschmitt!