Toppbilden, visa:    


Scratchbygge med takproblem

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Anna-Carin »

Bild

Som modellbyggare och släktforskare fick jag idén att bygga exteriörmodeller av hus våra förfäder bott i. Just detta är svärmors farfars hus som stod i Svartösta'n i Luleå, skalan är H0. Tyvärr körde jag fast med det här bygget för ett antal år sedan. Jag hade nämligen valt att använda fint slippapper för att avbilda takpapp, efter ett tips jag sett någonstans. Sen ramlade en bok ner på huset och fick en del av omslaget bortslipat, och då blev jag tveksam till att behålla ett så aggressivt material.

Så småningom läste jag att micropore-tejp blir bra takpapp, och nu funderar jag på hur jag bäst ska kunna "oskadliggöra" mitt hus. Taket är limmat mot huset, med 4 mm trälister som förstärkning i vinklarna, så att byta ut hela taket med plywood och allt känns inte som något alternativ. Ska jag försöka blöta bort slippapperet (limmat med trälim)? Eller sätta tejpen ovanpå? :? Tunna remsor av slippapper är limmade även på kanterna, och tejpen kan inte fortsätta ner på takets undersida eftersom jag redan limmat dit taksparrarna.

Tacksam för förslag!

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Stefan Jönsson »

Prova med att lägga tejpen direkt på slippapperet, blir det inte bra är det enkelt att ta bort.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Anna-Carin »

Ja, det är nog det mest görliga. Efter att jag postat det första meddelandet kom jag dock på ett tredje alternativ - att slipa med liknande slippapper så det blir slätt nog. Jag testade och det verkar funka! Få se om jag blir nöjd med den strukturen eller om jag tar tejp ovanpå ändå. Slipningen löser hur som helst problemet med att även takkanterna är slipande.

Det är fantastiskt vad man får idéer bara av att man formulerar problemet för andra! :)


Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av magnus63 »

Micropore är bra, jag använder den smala varianten, den stämmer hyfsat bra i skala 1:87. Tak på godsvagnar, skjul, hus m.m.
Målar den med utspädd oljefärg.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Anna-Carin »

Aha, jag visste inte att den fanns i olika bredder. Hur bred är den smala? Lägger du den kant i kant eller aningen omlott?

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av P Falk »

Även jag använder gärna micropore tejp för takpapp. Använder med fördel den smala och skär den gärna på längden så att de blir papp-våder på ca 6 mm styck. Lägger man den lite omlott o lägger nerifrån o upp så kan du få dem i ca 50 cm bredd på längderna vilket jag tycker ser rätt bra ut på mindre hus, bodar, skjul osv. Tror tejpen finns i bredder på 12,5 och 25 mm. Men min erfarenhet är att det är lättare att jobba med den smala, annars får man skära en del extra. Tror att den även finns bredare ca 7-7.5 cm, men som sagt då blir det att använda skalpellen en hel del.
Kul husprojekt! Lycka till med takläggningen!
/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Anna-Carin »

Tack för de utförliga tipsen! Jag har 2,5 cm tejp, så jag ska testa att skära av den till att börja med. Funderar på att ta 8 mm remsor istället för 6 mm; känns som om det stämmer bättre på mina "stora" (6x12 cm) takfall.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av P Falk »

Jasså hade du redan av den breda. Då e de bara att testa...
8 mm stämmer nog bättre på dina större tak, som du säger, o då räcker ju den breda tejpen till 3 papp våder :D
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Johan Stenson

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Johan Stenson »

Takpapp till yttertak finns i rullar med 0,7 och 1,0 m bredd. Om det var andra bredder förr har jag ingen aning om.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Anna-Carin »

Tack, då chansar jag på att 70 cm är bra nog för första hälften av 1900-talet! 70 cm stämmer nämligen ganska bra med den enda bild där jag tycker mig kunna urskilja ett par skarvar i takpappen. Men å andra sidan är alla mått höftade, eftersom huset är rivet och ingen ritning finns hos kommunen, så det kan lika gärna vara hela huset som är fel i storlek. :lol:

Jag hittade en del läsvärt på http://www.takcentrum.se/takpapp.pdf. Men även om de skriver att man i vissa fall bör "tänka på vilken bredd pappret från den
aktuella tiden hade"
, ger de inga exempel på typiska mått.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av kilowatt »

UNDERLAGSPAPPEN är på 70 cm breda rullar, 15M långa. Ytpappen är på 100 cm bredd och 10 löpmeter.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Anna-Carin »

Vet du hur länge de måtten har gällt?

Enda uppgiften jag hittar om äldre bredder, är att 1863 innehade Munksjö pappersbruk en "apparat för tjärpapptillverkningen, egen konstr., 50 decimaltum bred". Det framgår dock inte om den färdiga produkten är så bred, eller om den delades.

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Jan Frelin »

Jag gjorde en jigg för att skära remsor ur bred micropore.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Johan Molin »

Munksjö pappersbruk
Så var vi då där igen! :D

Bild
Hamnliggare från Hästholmen 1937. Notera slupen Anna, G. Carlsson ("Jösse på Anna") ...

Bild
Och här är ANNA själv, som fraktade massaved från Ombergsbygden till Jönköping tre gånger i veckan innan andra världskriget bröt ut.

Detta är väl givetvis on topic; både Munksjö nämns och ANNA-Carin? :? 8-)

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Anna-Carin »

Jan Frelin skrev:Jag gjorde en jigg för att skära remsor ur bred micropore.
Tack för tipset!
Johan Molin skrev:
Munksjö pappersbruk
Och här är ANNA själv, som fraktade massaved från Ombergsbygden till Jönköping tre gånger i veckan innan andra världskriget bröt ut.

Detta är väl givetvis on topic; både Munksjö nämns och ANNA-Carin? :? 8-)
Det kan i alla fall bli on topic - i inlägget ovan glömde du nämligen ta med det du egentligen tänkte berätta, dvs: att huset akter om slupen Anna har takpapp på taket, vilken rullbredd på takpapp som avbildas, samt trovärdiga belägg för att det måttet är korrekt och representativt för hus med i gott skick varande papptak år 1937.

Nå? ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Johan Molin »

Sorry, hamnmagasinet har tyvärr lite "Doc Emmet Brown" över sig ( vilket å andra sidan är ganska signifikativt för detta forum! Fråga Mats i Mölle om du inte tror mig! ). Det är avbildat efter sena 30-talsfotografier där det fått eternit-tak!!!

Jag vill helst inte utveckla det vidare, eftersom det åtminstone för närvarande bara är år 1910 i Hästholmen ... :oops: :oops: :oops:

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av thorpe »

Sitter själv och experimenterar med kirurgtejp som takbeklädnad och följer uppmärksamt inläggen i ämnet.
(Det som gör det så trevligt med MHJ är att jag väldigt sällan fattar NÄR jag befinner mig VAR i tiden.)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Johan Molin »

Å andra sidan stämmer bilden, för styrhytt fick inte ANNA förrän i slutet på 1930-talet! Så hon kommer inte att dyka upp i rent "dokumentära" bilder på länge än! 8-)

Thorpe har fattat konceptet: Allting ser ungefär likadant ut nu som förr i denna landsända. Jovisst, Hästholmen kommer att få en (halv) silobyggnad med tillhörande magasin vintern 1939-40, och då försvinner hamnkontoret, f.d. schweizeriet. I Väderstad tillkommer ett antal reliefbyggnader + några andra och en bensinstation samt så småningom (1962) en gigantisk silo!

Men nu hamnar vi väl långt från Anna-Carins ursprungliga diskussion. Jag har ingen aning om vilka papptaksvådor man använde 1910, det finns ju andra ovan som har bättre koll. Mitt inlägg handlade enbart om vem som gjorde dem ... (ursäkta! Fast jag har en känsla av att du är fullt kapabel att svara för dig själv och säga till om jag eller någon annan inkräktar för mycket på din tråd. var snäll i så fall och gör det!)
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2012, 22:39, redigerad totalt 1 gånger.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av thorpe »

Tack för kaffet! Nu går jag och lägger mig! :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Johan Molin »

Jag är tyvärr tvungen att rensa ut bland 20 årgångar av Byggnadsvårdsföreningens tidskrift — för att inrymma tillkommande dokumentation som min mamma sparat, och som måste ut ur hennes hus snarast. Ska ha ett extra falköga på om det finns några specifika artiklar om papptak. Men det dröjer ett tag innan jag betat färdigt ...

Sedan finns det flera "storheter" inom mj-hobbyn som noterat såväl glädjen med historiskt detektivarbete, samt att man ibland aldrig hittar svaren. Då har man att förhålla sig till att — antingen skapa en trovärdig modell utifrån den information man skrapat ihop, och vara beredd att "göra om och göra rätt" (citat Mölle-Mats, en av detta forums stora filosofer) — eller lägga projektet åt sidan på obestämd tid (för alltid? :cry: ).

Lihkströmsverken, nick för Ola Ahlström, bygger fantastiska järnvägsvagnar från 1850-1890-tal. Och han får kompromissa på olika sätt. VILKEN gul färg hade gula täckta godsvagnar när de hade färg efter vilket distrikt i Sverige de tillhörde? Finns det motstridiga uppgifter om vilken typ av buffertar resgodsvagnar och ångfinkor hade vid denna tid? Hur ska man tolka uppgifterna? osv osv. Här är risken att man rättar sig efter självsäkra tyckare och förståsigpåare. Har man gjort gedigen bakgrundsforskning och kommit fram till ambivalenta svar är det inte troligt att någon annan "vet".

Och då tvingas man i slutändan välja någon av ovanstående vägar. Om man nu, som många av oss, har en djupt sittande byggklåda, blir vägvalet nästan tvunget. Och be mig inte om något botemedel mot klådan, jag tror inte ens starka cortisonsalvor eller antihistaminer hjälper ett enda dugg ...

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Anna-Carin »

Johan Molin skrev:Sorry, hamnmagasinet har tyvärr lite "Doc Emmet Brown" över sig [...]. Det är avbildat efter sena 30-talsfotografier där det fått eternit-tak!!!
Jaha, det var ju snopet! Här tror man att man känner igen ett papptak när man ser det, men icke...
Johan Molin skrev:jag har en känsla av att du är fullt kapabel att svara för dig själv och säga till om jag eller någon annan inkräktar för mycket på din tråd. var snäll i så fall och gör det!)
Efter närmare ett kvartssekel i mansdominerade miljöer är jag antingen kapabel att svara för mig själv, eller möljligen van att härda ut! :lol:
Johan Molin skrev:Jag är tyvärr tvungen att rensa ut bland 20 årgångar av Byggnadsvårdsföreningens tidskrift [...]. Ska ha ett extra falköga på om det finns några specifika artiklar om papptak.
Jag tackar för vänligheten, men tack vare att du erbjöd dig så kommer det inte att behövas. Inspirerad av ditt inlägg gick jag nämligen in på Byggnadsvårdsföreningens hemsida för att se om det t.ex. fanns något index till artiklarna, och i deras artikelsamling hittade jag en artikel om tjärade papptak. Den gav visserligen inte de måttuppgifter jag behövde, men där hittade jag lästipset "Äldre papptak, historik och renovering" (Riksantikvarieämbetet 1985:7). Den ena sökningen ledde till den andra, och så fann jag att RAÄ numera tillhandahåller denna informativa lilla bok i PDF-format på nätet.

Håll till godo, papptaksmodellbyggare: Riksantikvarieämbetets bok Äldre papptak - historik och renovering.

Där står bl.a. exakt det jag behövde veta: Bredden på pappvåderna var vid 1800-talets slut och 1900-talets början vanligtvis 60-70 cm och längden 10-15 meter.

(För den som föredrar andra takmaterial, finns även PDF:er om blytak, skiffertak, järnplåt och spån.)
Senast redigerad av Anna-Carin den 02 aug 2012, 23:39, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Johan Molin »

Då får ju jag och vi andra tacka tillbaka! Kom på att en som vet mycket om dylika ting är Bjarne Petersen, aka "Kullamannen" på vårt forum. Han inte bara bygger undersköna husmodeller såväl i H0- som 0-skala, han restaurerar dessutom hus och gårdar (även sitt eget!) i skala 1:1 runt Kullabygden, när inte han och hans fru gör trakten osäker tillsammans med — ständigt denne — Mölle-Mats i trakterna Jonstorp-Mölle-Höganäs-Mjöhult-Helsingborg tillsammans med andra musikanter som plägar kalla sig "the Eminents"!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Arne Lindgren »

Anna-Carin skrev: Håll till godo, papptaksmodellbyggare: Riksantikvarieämbetets bok Äldre papptak - historik och renovering.

Där står bl.a. exakt det jag behövde veta: Bredden på pappvåderna var vid 1800-talets slut och 1900-talets början vanligtvis 60-70 cm och längden 10-15 meter.

(För den som föredrar andra takmaterial, finns även PDF:er om blytak, skiffertak, järnplåt och spån.)
Man tackar! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Graffen »

Tack för PDF boken! :-)
Det är ju på tiden att RAÄ skannar in alla böcker de slutade sälja förra året.......
Det har lett till en hel del problem med kurslitteratur m.m.
Senast fick jag skanna in två böcker jag lyckades få tag i på nätet......... :?
Såg att boken om uppmätning finns att ladda ner nu också....
Rekommenderas varmt!
Bild

Användarens profilbild
Kullamannen
Inlägg: 29
Blev medlem: 29 dec 2011, 19:25
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Kullamannen »

Johan Stenson skrev:Takpapp till yttertak finns i rullar med 0,7 och 1,0 m bredd. Om det var andra bredder förr har jag ingen aning om.

67 cm för att vara mer exakt. (I alla fall de från Mataki.) "Förr" låg rullarna på alnsbredd, det vill säga 0,593 808 meter. Metersystemet infördes ju officiellt 1889 så papptak lagda före detta årtal är definitivt en aln breda. Man kan nog misstänka att de gamla måtten levde kvar ett antal år även efter att Sverige officiellt gått över till metersystemet.
Hälsningar /BP

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Anna-Carin »

Graffen skrev:Tack för PDF boken! :-)
Det är ju på tiden att RAÄ skannar in alla böcker de slutade sälja förra året.......
Det har lett till en hel del problem med kurslitteratur m.m.
Senast fick jag skanna in två böcker jag lyckades få tag i på nätet......... :?
Såg att boken om uppmätning finns att ladda ner nu också....
Rekommenderas varmt!
Tack för tipset, uppmätningsboken ser intressant ut!
Kullamannen skrev:"Förr" låg rullarna på alnsbredd, det vill säga 0,593 808 meter. Metersystemet infördes ju officiellt 1889 så papptak lagda före detta årtal är definitivt en aln breda. Man kan nog misstänka att de gamla måtten levde kvar ett antal år även efter att Sverige officiellt gått över till metersystemet.
Alnsbredd låter logiskt! Tvivlar på att de höll mikrometerprecision, dock. ;)

Det är länge sedan jag tittade på din hemsida senast, jag kikade in på din blogg nu men får läsa noggrannare vid senare tillfälle. Det är så intressant att se de verkliga förebilderna som jämförelse, och det är fint att du berättar vilka material du använder i modellerna!

Johan Stenson

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Johan Stenson »

Spännande, sedan får man fundera lite på hur länge papptaken höll och vilka bredder som användes när taken eventuellt lades om...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av Johan Molin »

Såg att boken om uppmätning finns att ladda ner nu också
Tack för det tipset Michael! Blev givetvis ett måste att ladda ned. Och åter en gång fick man kontakt med Bjarnes fina efterbildningar av gamla hus på söder, och på gamla Centralstationen i Helsingborg! Jag vet att min pappa (som var stadsarkitekt i staden 1976 — 1985) var mycket förtjust i båda. Det fanns spännande kvarter på söder som illustrerade nästan ett sekels byggnadsutveckling (hus som stod sida vid sida i ett kvarter där ett gammalt trevåningshus var lika högt som ett några decennier senare byggt fyravåningshus, avslutat med ett, återigen lika högt, modernare femvåningshus!).

Jag vet också hur man längs järnvägsgatan försökte vara noggrann i färgsättning av de gamla husen där Ragnars kompis och kollega Georg, bördig från Ungern, var den lite djärvare, men där Ragnar ofta undrade över meningen med att försöka skapa en diskret, ursprungslik, pastellartad färgsättning på stationshuset varefter Skånetrafiken drog in med knallvioletta motorvagnståg ...

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Scratchbygge med takproblem

Inlägg av H0n3 »

Johan Stenson skrev:Spännande, sedan får man fundera lite på hur länge papptaken höll och vilka bredder som användes när taken eventuellt lades om...
Det var sannolikt i stort sett samma bredd (med någon liten juste5ring till jämnt cm-tal) som alnen. Den ligger väldigt nära 2 fot (fötter) eller 60 cm som sedan fasligt många år varit någon slags grundmått vid husbyggnation.

Det är väl egentligen bara på senare tid från säg 1990-tal eller så som man kommit med t ex meterbreda takpapp eller 45 cm gipsskivor, något som ställer till det när man är tvungen att använda ett visst material i en konstruktion som gjorts för ett annat :evil:

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Skriv svar

Återgå till "Teknik och material vid bygge av hus och landskap"