Toppbilden, visa:    


Heljans T21 eller Rocos V65?

Stålis
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 jul 2012, 00:26

Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av Stålis »

Ett litet försök att skapa en diskussion: Jag behöver ett mindre diesellok för rangeringen på min begynnande anläggning och något av ovan nämnda lok skulle passa bra, men V65an skulle såklart behöva försvenskas om jag fortsätter med banan. Till en början bygger jag alltså bara en mindre rundbana och en liten bangård utan direkt förebild, så färg, epok mm är av mindre betydelse just nu.

Jag vet att T21 och V65 inte är exakt likadana och allt det där, men vilket av loken är egentligen bäst? Vad jag läst mig till så har det varit lite problem med Heljans T21, medan V65 inte orkar dra för många vagnar på en gång. Så frågan är egentligen om jag som nybörjare skall betala dubbelt upp för ett lok med potentiellt sämre gångegenskaper eller om man skall gå ut lugnare med ett billigare lok som dock sägs vara driftsäkrare?

Tilläggas bör kanske att jag kör analogt på begagnad Rocoline med gummibanvall samt att min banas utformning bara tillåter kortare tåg.

Vad säger ni mer bevandrade modellrallare?

Svenne

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av Svenne »

Ett kortfattat omdöme från en icke-expert:

Jag har båda loken. Köpte V65 först, just med avsikt att få till något T21-liknande. På min analoga bana med Peco C75/100 uppför sig V65 alldeles utmärkt. Men när T21 kom, så löste sig ju ombyggnadsproblemet nästan helt, men gång- och koppelegenskaperna är ju sämre i originalskick.

Artiklar om hur man kan förbättra T21 finns både i Modelljärnvägsmagasinet och Allt om modelltåg.

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av kilowatt »

Du kan ju ta V65:an, ta bort toppstrålkastarna och sätta igen de små öppningarna där dom suttit, sedan har du ett lok som går bra, kopplar bra, och med enkelhet kan digitalutrustas, när den tiden kommer.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av 1956 »

Mina erfarenheter av Heljans T21 är mestadels goda. Jag tycker att gångegenskaperna är mycket bra men det är problematiskt att montera in dekoder eftersom det är svårt att demontera och återmontera loket utan att skador uppstår. Själv fuskade jag som vanligt och lät Michael Thörning ta sig an de problemen. ;)

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av kilowatt »

Jodå, jag har öppnat några heljan T21, och blir lika förvånad över hur dumt dom är konstruerade var gång, främst är det ljusledarna till toppstrålkastaren som riskerar att brytas, och heljan skickar inga nya, trots återupprepade mail med begäran om reservdelar. Tack vare sin tystnad med reservdelar, halkar dom ner långt under vattenlinjen, ROCO reservdelar däremot brukar komma på en vecka, visserligen via en handlare, men det får man ju förstå.

Stålis
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 jul 2012, 00:26

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av Stålis »

Tack för svaren. Följdfrågan blir då: Hur lätt/svårt är det att försvenska V65an för en nybörjare om valet skulle falla på den? Finns det t.ex dekaler mm på marknaden?

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av kilowatt »

Det finns en T21 dekal, den hörde till byggsatsen som Br jonnson-Hobbyteknik gjorde på 80talet. Hur man får tag på den vete fåglarne, men det är ju i princip en gul rand och en litteraskylt du behöver. Att V65:an inte blir en exakt T21 med det är ju en rent personlig sak att acceptera, eller inte.
Senast redigerad av kilowatt den 16 jul 2012, 15:55, redigerad totalt 1 gånger.

CSX
Inlägg: 177
Blev medlem: 16 apr 2012, 12:39

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av CSX »

Dekaler o etsat (http://www.byggsvenskt.nu/) har en konverteringssats och skyltar, jag har dock själv aldrig byggt om en V65. Titta under "Etsat/Lok" (höger sida av hemsidan), där finns även en länk till sidan med skyltarna.

/Kalle

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av TuveB »

JPMJ gör en fin T21 vitmetallhytt anpassad till ROCO V65.
#JB17

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av pareng »

Så här ser mitt försvenskade V65 från Hobbytrain ut.
Bild
Gångegenskaperna är överlägsna Heljans.
Jag brydde mej inte om att detaljer inte stämmer t.ex strålkastarna, m.m
I mina ögon är det ett T-21. Det rullar 2 ex. av Heljans modell på banan också.
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

Johan Stenson

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av Johan Stenson »

Skulle vilja säga att du fångat T21:ans själ även om inte alla detaljer stämmer till 100%. Dvs de viktiga huvuddragen finns där. Ungefär som ett konstverk. Hur många tittar på konst med förstoringsglas? Det handlar mer om att fånga en känsla.

Stålis
Inlägg: 11
Blev medlem: 09 jul 2012, 00:26

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av Stålis »

Tack igen för era svar. Jag sitter och har något som antingen är beslutsångest eller en fundering på om jag kommer att lyckas med en försvenskning... :?

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av kilowatt »

Där har du verkligen fångat själen i t21:an, även om det inte finns en enda detalj som finner nåd inför niträknarmilimeterklyvarmaffian, som just därför aldrig bygger något.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av mikath »

1956 skrev:Mina erfarenheter av Heljans T21 är mestadels goda. Jag tycker att gångegenskaperna är mycket bra men det är problematiskt att montera in dekoder eftersom det är svårt att demontera och återmontera loket utan att skador uppstår. Själv fuskade jag som vanligt och lät Michael Thörning ta sig an de problemen. ;)
Oj, det hade jag helt glömt att jag gjorde...

/Mika
Bild

Magnus P3
Inlägg: 624
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:04
Ort: Stockholm

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av Magnus P3 »

pareng skrev:Så här ser mitt försvenskade V65 från Hobbytrain ut.

Gångegenskaperna är överlägsna Heljans.
Du har lyckats bra med T21 modifieringen.

När det gäller gångegenskaperna tror jag att Heljans T-21 i 2-rälsversion står sig bra jämfört med Rocos och Hobbytrains V65:or. 3-rälsversioner har väl inte varit Heljans starka sida oavsett lokmodell....

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av pareng »

Nja, jag menar inte att Heljans T-21 spårar ur och/eller stannar på treräls, analogt som jag kör är det dåliga krypkörningsegenskaper.
Svårt att starta mjukt, men det kanske går bättre digitalt? Hobbytrains smyyyyger igång så fint som helst [JC_doubleup.gif]
Funderar på att ta bort dekodern och sätta dit en Uhlenbrock FRU.

/Pär
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

hanlof

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av hanlof »

Hej,

Jag säger bara Heljans. Utan att ha Rocos V65. Kör digitalt treräls och loket går perfekt. Ingen störande, vaggande gång heller. Inga slirskydd på modellen, så det slirar lite ibland dock.Krypkörningsegenskaperna är otroligt bra dessutom. Förstår mig fortfarande inte riktigt på det där att folk kör analogt idag...de kan inte förvänta sig perfekt gång då heller. ;)

M v h Hans

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av Johan Molin »

Förstår mig fortfarande inte riktigt på det där att folk kör analogt idag
Förstår mig fortfarande inte riktigt på det där att inte var och en kan göra efter eget tycke och smak. Kör själv analogt (sedan 1962) men med digitaliseringsförberedelser. Men det är rätt mycket som ska ordnas innan jag är där, och livet utanför hobbyvärlden har en viss förmåga att tränga sig på med sina problem. Så det får väl bli i sinom tid. Under tiden lider jag inte alla helvetets kval ...

hanlof

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av hanlof »

Hej, vem har sagt att man inte får göra som man vill? Har jag sagt det? :D

Nej, vissa köper digitala lok som man sedan kör på analoga anläggningar...sedan är man förvånad över att gångegenskaperna inte är perfekta och att ljudet kan låta konstigt...det är kärnproblematiken och just det tycker jag är märkligt.

M v h Hans

Användarens profilbild
KES
Inlägg: 16
Blev medlem: 02 jan 2012, 17:04

Re: Heljans T21 eller Rocos V65?

Inlägg av KES »

Heljans T21 går utmärkt. Ingen vaggande gång eller problem med krypkörning. Bygger en helt ny anläggning med minsta kurvradie 600 mm, givetvis analogt och code 100 [JC_doubleup.gif], men har provkört T21:an under ett på timmar och den motsvarar alla förväntningar!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Diesellok"