Toppbilden, visa:    


Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av NisseH0 »

Ja det är sorgligt att silobyggnaderna försvinner! Först i Hästholmen, och nu alltså i Väderstad! Jag kan iallafall visa att Vadstenas står kvar på sin plats…

907207FD-D2AE-421A-A82A-8653AAB1CEBA.jpeg

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av NisseH0 »

Kanske skulle man kunna limma fast sig vid nästa silo som som står på tur att raseras?
Har en jättestor cyanoflaska på lut.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Baronen »

Ja, man kan inte annat än att hålla med!

Med hänsyn till att Europas kornbod till stora delar är förödd och minerad samt att fartyg med det som skulle kunna exporteras försvinner och att bränsle blir dyrare, chaufförer är ett bristyrke osv…

Renovera silosarna, återställ spåranslutningarna, bryt åkermark, sluta reglera jordbruk i negativ riktning och stöd svenska bönder!

De som försörjer befolkningen vid plogen ska jag skydda med svärd i hand! 🇸🇪

Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Det känns onekligen lätt underligt att Sverige för inte så längesedan var självförsörjande när det gäller livsmedel. Men det är också förött i den nya outsourcingen och lean production-tiden.

Jag tror att von Schmalensees silo kommer att få stå kvar. Den är väl rimligen byggnadsminnesmärkt.
Senast redigerad av Johan Molin den 28 sep 2022, 08:01, redigerad totalt 1 gånger.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av d680ae »

Baronen skrev: 27 sep 2022, 18:37 ...
Renovera silosarna, återställ spåranslutningarna, bryt ...
...
Baronen
För att kunna nyttja de återställda spåranslutningarna behöver man också säkra vagnpark lämpad för uppgiften. I fullskala är det numera en nyttighet med närmast obefintlig självförsörjningsgrad. Lite bättre verkar det bli i skala 1:87. Men av det som idag rullar för ändamålet (spannmålstransport) finns det kanske resurser att köpa i stället för att hyra in. Behövs det nytillverkning är självförsörjningsgraden återigen erbarmligt låg. Men den enda kvarvarande vagntillverkaren i riket har ju visat sig kunna tillverka vagnar för transport av malmslig, kunnande kanske omställbart till spannmål.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Så länge Mjölby Kvarn AB hade kvar sin spårbundna verksamhet och sin silobyggnad användes tydligen inhyrda franska boggievagnar för ändamålet.

Men inte ens den stora silobyggnaden finns kvar längre utan är också riven.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev: 28 sep 2022, 14:45 Så länge Mjölby Kvarn AB hade kvar sin spårbundna verksamhet och sin silobyggnad användes tydligen inhyrda franska boggievagnar för ändamålet.

Men inte ens den stora silobyggnaden finns kvar längre utan är också riven.
Var inte de inhyrda franska boggivagnarna avsedda för utleverans av färdigprodukt (mjöl) till storförbrukare e.d.? För sådant har länge använts inhyrt pulverbulktonnage från Frankrike (EVS och VTG). Bageriet som drabbades av brända bullar, nu återuppståndet likt fågel Fenix var innan branden storförbrukare. Men vad såg man senast leverera spannmål på räls till lager, silo eller kvarn? Troligen även det inhyrt tonnage för granulat och annan självlossande bulk. Sädesärlorna är ju historia sedan länge utom några få som degraderats till sandpråmar, och något annat inhemskt som ersättning vet jag inte jag har sett sedan dess.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Du har troligen rätt. Det var mjöl som fraktades vidare till Kristinehamn (?).

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Baronen »

Hej,

Kan färden gått vidare till knäckebrödfabriken i Filipstad från Kristinehamn?

Jag slutade köra tåg för 21 år sedan men på min sista tur till Malmö såg jag en improviserad vagnbjörn med fyraxlig bulkvagn (Förträngt moderna litteror) påväg till området nedanför Malmö Västra dit spåret vid den tiden var brutet. Mjöl från kvarnen kanske?

Hlsn.
Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Ja respektive ja. I verkligheten menade jag faktiskt Filipstad och inte Kristinehamn. Slip of the mind.

Och det är inte så väldigt längesen vagnbjörntrafiken i Malmö lades ned, ett tiotal år sedan kanske. Den finns beskriven i någon av våra hobbytidningar; jag minns för ögonblicket inte vilken. Men rimligen antingen AoH eller Modelljärnvägsmagasinet.

Ingemar B
Inlägg: 1
Blev medlem: 29 sep 2022, 10:45

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Ingemar B »

Är det denna vagn.
https://makeagif.com/gif/vagnbjorn-JcARpK
Ingemar B

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Det är en transport i Malmö, ja.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

SJÖFRAKTSEDEL

Fartyg hade sina egna typer av fraktsedlar, vilket jag tänkt anävnda mig av i mitt trafikspel. För realismens skull har jag kopierat de viktigaste delarna av en fraktsedel för galeasen DON CARLOS från 1954:
sjöfraktsedel.jpeg
I regel fanns en stiliserad avbildning av ett fartyg i övre vänstra hörnet.
Data ifylls automatiskt via det danska programmet jag beskrivit tidigare, där man via ett antal grunddata kan generera fram trafikarbete via en slumpgenerator. I grundförutsättningarna ingår i just det här fallet antal anlöp i genomsnitt per dag i Hästholmen (jag har relativt kompletta serier för ett rätt stort antal år, och även förvånansvärt många årtal med kompletta uppgifter över vad som lastades och lossades i hamnen!).

Just 1910 hade hamnen – förutom alla passagerarfartygsanlöp - i genomsnitt 3 anlöp per dag av fr a lastångare men även i viss mån skutor. Slumpgeneratorn kan generera fram vilken siffra som helst, från noll till "många" - jag vet inte var den praktiska övre gränsen går).

Just exemplet är från slumpmässigt genererat totalt fyra anlöp och avgångar med last.

Enda problemet med det danska programmet är att man får printa ut fraktsedlar för varje trafikdag, men det ser jag som ett mindre problem.
I praktiken har jag därför för varje årtal tre uppsättningar fraktsedlar; en för sjöfarten, en för FVÖJ och en för MHJ. Jag har fått ändra det danska programmet en hel del för att det ska fungera för mina behov.

Texten på sjöfraktsedeln är i allt väsentligt hämtad från motsvarande verkliga fraktsedlar. I just fallet DON CARLOS handlade den fraktsedel om transport av cementsäckar, och på den fraktsedeln stod det "allt i torrt och gott skick" – vilket måhända inte är helt adekvat för alla typer av gods som transporteras ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Från det ena till det andra ...
TGB3040.jpeg
En givetvis djupt anakronistisk bild från Värsta. Två st Tgb30 och två st Tgb40 har anlänt i gott skick, och ses här parkerade i samband med den berömda övningen "Össchöttavind" 1990.
Ni som hävdar att ni aldrig hört talas om denna är helt enkelt bara obildade ... :-CO

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev: 03 nov 2022, 13:55 Från det ena till det andra ...

TGB3040.jpeg

En givetvis djupt anakronistisk bild från Värsta. Två st Tgb30 och två st Tgb40 har anlänt i gott skick, och ses här parkerade i samband med den berömda övningen "Össchöttavind" 1990.
Ni som hävdar att ni aldrig hört talas om denna är helt enkelt bara obildade ... :-CO

vi brukar ha en övning som heter "Vinterstorm" varje vinter :=u
Roger(Forden)

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av NisseH0 »

Jag blev nyfiken på vad det där huset med trappstegsgavel användes till i Väderstad?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Det där de slöa byggarbetarna bara kommit till hälften att mura om fasaderna? Det är Väderstads Andelsmejeri! Kåken står kvar än i dag men används nu som musteri.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

KALABALIKEN I SKENINGE FORTSÄTTER ...

Bild

Redaktör Styrbjörn Murfvel har konstaterat att problemen i Skeninge kvarstår. Det torde vara allom bekant att för ett tag sedan slog Grisböndernas Resandevåning igen sin verksamhet sedan denna tyckts dö sotdöden.
De som lyckats lägga sordin på stämningen har dock fortsatt i en ny förening med det pampiga namnet "Svensk Grisbondeförening u.p.a". Här tycks Resandevåningens bönder nu ha lyckats med sin agenda att göra sig till exklusiva uttolkare av kobonde-hatare. En farmare från Lönsås tröttnade till slut, sedan han vid ett par tillfällen råkat nämna orden "kossa" och "mjölk" och därpå blivit belagd med yttrandeförbud i grisböndernas lokaler.

Så takterna sitter tydligen i. Mobbargrisar är vi allihopa, allihopa, allihopa. Nöff nöff! Vilket påminner mig om att årets grisrymning står för dörren ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Så har då äntligen JGÖ (Trafik AB Jönköping - Gränna - Ödeshög) fått sin nya buss ...
Kamera är ett obönhörligt verktyg. Omedelbart ses att destinationsskylten är sned och oregelbunden- Måste givetvis rättas till omgående! Det finns en del andra småskavanker som inte märktes så mycket under byggtiden (snedkofångare - limtrådar syns på taket vid fronten). Men intressant nog har denna Scania-Vabisbuss i praktiken samma karosseri som Volvo B616/B617.
Återkommer med uppdaterad utgåva framöver.
JGÖ ny buss - 1.jpg
JGÖ ny buss2.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Här åtminstone en bättre bild.
JGÖ-4.jpg
OBS att miljön runtomkring inte är färdig. Avträdeshuset svävar fortfarande i luften, vilket det givetvis inte ska göra.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Mellanspel. Hur allting började i Väderstad, i det som så småningom kom att bli världsföretaget Vädersverken (numera endast Väderstad):



OBS! Äran och hjältarnas språk. I dagens Östergötland talas inte alls lika klingande össchöttska längre (inte ens vår vördiga förste talman!).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Smärre justeringar. Och så var det 1954.
jönköpingsbussen.jpg
Kofångaren är det största kvarvarande problemet. Jag måste leta reda på mitt snabblim så kommer det också att lösa sig.
Nu har jag fått en hyfsad färgtom på JGÖ:s emblem på bussidorna. Första varianten var som alla kunde se för ljus och med stort blåstick.
Då var det dags för nästa buss, som blir en SJ-buss av typ Volvo B617 – praktiken likadan som B616.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av NisseH0 »

Trevlig buss! Ursprung från någon byggsats?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Bussbyggsatser som säljs av Svenska Spårvägssällskapets Östgötaavdelning. Se ovan under rubriken "Garaget"!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av NisseH0 »

Ja det ser lovande ut tycker jag, ska se om jag kan beställa en buss. Att man får slipa lite kan det vara värt.
Den påminner om en SJ-buss på en bild från Vadstena station, när banan till Ödeshög har lagts ner, ca. 1960.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Jag tycker definitivt att de var värda det. Det svåraste blir mina två bussar med två dörrar. Det är svårt att hitta några bra motsvarigheter till dem bland SJ-bussar, medan endörrars bussen fungerar utmärkt. Men jag ska kolla vidare. Det fanns ju Bäckströms buss som trafikerade Vadstena-Skänninge - Väderstad t ex. De kanske had någon sådan.

Motala Stads Trafik AB hade tydligen en säger en sådan bus av en modell som verkar mycket lik. Och jag har för mig att Norrköpings Spårvägar hade flera stycken. Bredvid framdörren finns ju en linjenummerhållare på modellen, vilket pekar på bussar mera avsedda för lokaltrafik.

Om jag inte minns helt tokigt gick norrköpingsbussarna på linjerna 11 till Lindö och 13 till Hageby (dit spårvägen ju byggdes ut som ersättning för inte alltför många år sedan).

Sedan fanns Malmslättsbussar och Ljungsbrobussar, de har jag inte botaniserat bland. Linköpingsbusssarna hade måhända en eller annan liknande buss också. Återkommer opm jag framfröallt hittar någon buss bland Bäckryds dito – de borde vara aktuella för din del också!

Kjell Friberg
Inlägg: 93
Blev medlem: 06 jan 2012, 16:28
Ort: Linköping

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Kjell Friberg »

I Linköping fanns flera bussar av denna typ (Nyboxer). Stadstrafiken hade två fyradörrars på Volvo mittmotorchassi och en kort som var ny kaross på ett äldre Volvochassi. Ulrika hade också den korta varianten, skakfyror både med rak och svagt lutande bak. Malmslättstrafiken hade en lång endörrs på Scaniachassi (övertagen med ett annat företag). Dessa är vad jag kan plocka fram ur mitt minne från 50 till 70 år sedan.
Låt inte din fantasi hindra dig - den är ändå överträffad av verkligheten.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Tack Kjell! Ungefär som jag misstänkte då. Men det blir kanske en aning långsökt att se en linköpingsbuss i trafik i västra Östergötland. Oavsett hur vackert röda de var.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av NisseH0 »

Jag får tacka er båda för dessa kunskaper!
Och om bussen inte hade trafikerat Vadstenatrakten-som i mitt fall är så intressant- så ger den en sån tidstypisk känsla från åren runt 1960, som kanske är min största favoritperiod. Jag grubblar så vart jag såg bilden på bussen på Vadstena station? Kanske i den lilla boken om järnvägen i Vadstena som kom ut för några år sedan.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Bäckryds buss var ett lätt besvärligt kapitel. De hade en Volvo B512 Boxer med SKV-chassi, liknar endörrars modellen men har en rad fönster färre; är alltså något kortare. Men den duger säkert för sitt ändamål. Reg nr E124.
Enligt säker källa (en anställd på f d företaget som jag hade mailkontakt med) torde bussarna ha varit ljusbeige med blåviolett färg runt fönstren. Gick Vadstena-Väderstad och Vadstena-Skänninge.

SJ Östergötland hade följande (endörrars) bussar typ Volvo B617. Jag kan inte se någon praktisk skillnad på dem och modellbussen.

E398 byggd 1952, såld 196712 SJ-nummer 1999

E605 byggd 1952, såld ?????? SJ-nummer 2155

E535 byggd 1955, såld ?????? SJ-nummer 2424

Jag tänker förbehålla min rätten att sno nummer E398 till min bussen viken ju ha samma individ i modell!

Tvådörrars bussarna måste jag få återkomma till, jag har inte hittat några exakta motsvarigheter vare sig hos Bäckryds, Motala eller SJ Östergötland. Eventuellt får man ju ha en rödmålad linköpingsbussute på skolresa!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Bilder jag har tagit senaste åren har alla varit med kameran på min iPhone 8, och jag har varit långt ifrån nöjd. Samtidigt har de "äkta" kameror jag har haft inte heller uppfyllt mina önskmål helt. Som en tidig julklapp har jag därför investerat i en ny iPhone 14, en liten modell av samma storlek som min gamla iFåne. Dock verkar kameran vara vassare i skärpedjup mm. Som test har jag tagit en bild från Hästholmens hamn med den ärevördiga ångaren s/s ÖSTERGÖTLAND (sedermera den av käre Svenne så omhuldade m/s GULLVOR ...).
ss Östergötland221216.jpg
En första bild, helt utan ljus- eller skärperedigering. Känns rätt hyfsat så här långt. Givetvis inte som en professionel Canon-kamera eller dylikt, men det återstår att se om jag kommer att ha råd att investera i en sådan någon gång framöver. I varje fall klart bättre än den gamla telefonkameran ...

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av NisseH0 »

Tack för busshistoriken!
Jag tror att en ljusgul SJ-buss med märkning från Bygg svenskt med rätt registreringsnummer och allt skulle passa mig.
Hästholmens hann ser fin ut med nya kameran!
Jag får alltid problem med min iPhone, tycker att bilderna blir förvrängda när jag fotar på nära håll.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Det känns som om kameran till den nya mobilen är vassare än den gamla. Ett bildexempel till från Hästholmens hamn:
Hn hamn 221222.jpeg
Här en helt oredigerad bild, utan vare sig ljus- eller skärperedigering. Bilddjupet är avsevärt större än på den gamla kameran, men täcker inte alla 60 cm till bakkanten på bilden.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ErikB »

Det där ser mycket bra ut Johan! Ser nu framemot många nya bilder från Din fina anläggning! [JC_doubleup.gif]
Och God Jul! :train3:
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Tack Erik! Jag har varit bekymrad över mina mobiler och kameror tidigare, och inte tyckt någondera fungerat riktigt bra. Men denna känns mycket lovande så här långt.

God Jul själv förresten!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av NisseH0 »

Roligt att se lite av Hästholmen igen! Färgåtergivningen är också bättre med den nya kameran.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Så har det då varit grisrymning inför julen igen ...
2022 grisrymning.jpeg
Alla grisarna blev dock infångade igen. Dessutom var det inte familjen Mistelgrens tur att slakta gris just det här året.
Samtalet vid julbordet handlade i mångt och mycket om det som timat på bygden under året. Framförallt valet till municipalfullmäktige i Mjölby (som blev stad först år 1920).

En krämare som tydligtvis var av degnererad generation till släkten Ulfsson på Ulfåsa (i vilken bl a den heliga Birgitta blev ingift en gång i världen) aspirerade på att bli fullmäktiges ordförande. Till den ändan ingick han i en ohelig allians med en prästfru från Normlösa av det bigottare slaget, samt en "hembygdsnationalist" av det värre slaget, som ville utvisa alla icke-össchöttar från Östergötland. Det lovades guld, gröna skogar och massor av brunkol för att sänka energipriserna på bygden.
Det gick hem. Sorgligt att säga ägde dock inte Hr Ulfsson några kolmilor, inte heller någon guldreserv och inte ens några gröna skogar – de han haft hade han bestämt skulle sågas ned. Så folk väntade, och väntade, och väntade, utan resultat. Väl vid makten insåg man att det bästa var att inte göra någonting alls, för då gjorde man i varje fall inga fel.
Jo förresten. Man beslöt sig för att trakassera traktens romer så mycket som möjligt, enligt landsbygdskramaren Åke J bestod samtliga av "kriminella element som strök omkring, stal och knivdödade andra människor". Konstigt nog hade traktens invånare aldrig haft något sånt att anmärka på familjen Schenström som brukade komma farande med sin tinkerhäst och vagn när det var marknadsdag i Värsta för att sälja förtennade kokkärl och dylikt. Men med sedvanlig argumentation hävdade han att "även om det inte har hänt så är det för j-igt ändå". F ö eftersom han kom söderifrån trodde han att med "brunkol" menades den ätbara varianten. Och det är klart, efter inmundigande av densamma uppstod naturgas också. Energi som energi.

Bönder emellan glunkades det på bygden att "det var bättre förr när det fanns riktiga stabila högermän i samhällets ledning, sådana man kunde lita på".
Fast bland grisbönderna i Skeninge var man glad. Åke J som var bördig från Lismerhult hade i smyg en stor passion för nassar han också.

Med denna helt uppdiktade skröna från bygden får jag tillönska alla forumister ett
Riktigt Gott Nytt År! (om än ett par dagar försent).

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ErikB »

På något konstigt sätt känns hela storyn bekant. Var det inte något i höstas? Men jag har ju aldrig satt min fot i Mjölby, bara passerat förbi, så det är väl ändå bara inbillning? Men ändå....? :=nee

Gott nytt år på Dig själv Johan!
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

I verklighetens värld förekom det en hel del nazistpropaganda i Mjölby på 30-talet ...

Det hävdas ju att Albert Engström påstod att "om jag ägde helvetet och Fågelsta, så skulle jag sälja Fågelsta". Mjölby är väl föga mer spirituellt än så, det torde alla veta som någon gång väntat på tågbyte där.

Men allting är ju relativt. folk på slätten tog gärna rälsbussen på hästholmenbanan in till Mjölby för att gå på bio, på den tiden det begav sig. Sannolikt upplyftande filmer med George Formby och liknande.

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av NisseH0 »

Gott Nytt år från mig också, trots att det inte är så nytt längre! Och vilken underbar text om grisrymningen…!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Tack Nisse! Och ja, nassar på vift ska man vara vaksam mot ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

NORRSKEEN och hans rörelse ...

Bild

En av de gamla grisbönderna från resandevåningen i Skeninge (ni minns mannen, även "Trikå-Jokke" kallad sedan han försökte klättra på etablissemangets fasad iklädd märkliga kläder påminnande om senare tiders serietidningshjältar) har som tidigare beskrivits startat en ny rörelse i akt och mening att förse menigheten med fina nya landåer. Tydligen har han tagit sig skäppan full, vilket dock inte är så konstigt. Med den megalomani han besitter lyckades han alldeles på egen hand välta hela resandevåningen över ända genom att portförbjuda en oförvitlig medlem av menigheten i Skeninge, med följd att alla som hade något att säga över huvud taget på etablissemanget följde med.

Efter denna minst sagt anmärkningsvärda bedrift har han haft lyckan att hitta en mycket kompetent vagnmakare för att sedan kunna ta åt sig äran själv av de fina produkterna. Dock ryktas det att han nu även ämnar ge sig in i de självgående landåernas, de s k automobilernas bransch. Vi får väl se hur pass väl det faller ut bland redan etablerade storheter. Det ryktas att herrar Daimler och Benz, för att inte tala om männen Rolls och Royce, ser på tilltaget med mild skepsis.

Nöff sade Napoleon. Detsamma sade Empress of Blandings.

Bild

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av NisseH0 »

Dronningen är iallafall ett svin av den trevligare sorten om jag minns rätt :)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Ja du Nisse, the Empress of Blandings har gett upphov till många P G Wodehouse'ska skrönor ...

Vintern är inte min bästa tid, det handlar mest om att överleva tills man kan ana våraning och börja spela Sindings "Frühlingsrauschen" på piano igen.
Under tiden hjälpte Ola mig att hitta en bok om det svenska pansarvapnets pionjärtid, och de ursprungliga 10 stridsvagnar av tysk första världskrigstyp som på mer eller mindre hemliga vägar hittade till Sverige. I allt väsentligt var det vad vi hade att lära oss med ända fram till slutet av 1930-talet. Man får betänka att ungefär samtidigt som Hitler kom till makten fanns det politiska krafter i Sverige som ville verka för en total avrustning av svenska försvaret. Så radarparet Reinfeldt - Borg hade sina föregångare ...

Nåväl, stridsvagnarna övades även i bl a Östergötland vilket givetvis måste dokumenteras:
Strv m21.jpeg
Det finns rätt mycket roligt att hitta på Shapeways! Och avseende numrering; siffrorna stämde väldigt bra överens med SJ:s klassiffror på personvagnar. Å andra sidan begränsade det ju urvalet rätt rejält när man skulle hitta dekaler (det var inte riktigt läge att försöka avbilda stridsvagn nr 9 ...). Som väl är hade jag en hel del på lager, en gång i världen inhandlat av Göran Nilsson, sannolikt tillverkade av en känd skyltfirma med anknytning till MRW ...

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av NisseH0 »

Shapeways skriver alltså ut med 3d skrivare på beställning?
Står man för underlaget själv? Undrar, har ingen egen erfarenhet av detta…

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

I det här fallet är det företag som erbjuder 3D-printade modeller som tydligtvis de sedan utnyttjar Shapeways för att skriva ut.

Man kan be om utskrifter direkt också genom att själv stå för underlaget.
En mycket inspirerander serie Youtube-filmer är gjorda av TSG Media, där Jack Burgess (med sin beröämda Yosemite Vally RR) berättar det mesta om sin anläggning och framförallt om sitt byggande.

Här avsnittet där han beskriver 3D-printande via Shapeways:



Och här kan du botanisera i vad som finns bland just stridsfordon på Shapeways (tillverkaren står under respektive bild):

https://www.shapeways.com/marketplace/m ... ag=swedish

Givetvis finns det allt möjligt annat mellan himmel och jord att hitta också!

NisseH0
Inlägg: 359
Blev medlem: 20 maj 2018, 16:57

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av NisseH0 »

Intressant! Och de får ju till en fin finish på sina alster. Perfekt om man vill ha flera fordon av samma sort, själv kommer jag att tänka på ett antal I-vagnar lastade med betor!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av Johan Molin »

Nu äntligen är det sol och värme. M a o börjar byggsäsongen för min del. Det finns ingenting som slår solljus om man ska se bra!

Nåväl, vad följer om inte en båt?
230408båt1.jpeg
230408båt2.jpeg
Byggtekniken känns väl bekant vid det här laget. Men nu kommer den stora knäckfrågan: Vilken båt ska det bli? Inte alldeles enkelt. Den som jag tror skulle kunna ligga närmast tillhands att lösa den knäckfrågan vore möjligen Göran Tholin ...

Hade CeGe Ohlsson funnits med oss ännu skulle han nog kunnat knäcka det framöver, men han studerar väl nu som bäst alla fina skärgårdsbåtar i deras och hans gemensamma himmel.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Inlägg av ford1929 »

Sirius :=u
Roger(Forden)


Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"