Stort tack Ola för tipset! Den där boken får jag försöka få tag i, hittills jar jag mest gått på maggropskänslan när jag valt ut de vagnar jag tänker använda. Tyska vagnar är väl det enkla, dem finns det ju gott om (ekonomiskt överkomliga) modeller av - värre är det med de danska. Och just resgodsvagnar lyser än så länge med sin totala frånvaro av bägge nationaliteterna ...Lihkströmsverken skrev:Svaret på din fråga (?) om vilka tyska resgodsvagnar som passerat Padeborg framgår av boken Internationella Tog via Jylland, Jens Bruun-Petersen og Johan Paulsen, Baneböger 2002, ISBN 87 8863291-1.Mölle-Mats skrev: De borde ju ha passerat Padborg under sin resa från stora vida världen till Mjölby, så där får ju även jag stor nytta av ditt research-arbete.
Toppbilden, visa:
Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Det finns en rätt hyfsad dokumentation.
Senast i ett av årets nummer av Spor og Baner står om Skandinavien-Holland-expressen, som så sent som 1953 gick via Padborg, men 1955 via Großenbrode - Gedser (vilket ju var färjeleden som efterträddes av Rödby - Puttgarden).
Tågen blev längre senare, men år 1949 gick de genom Danmark med följande uppsättning:
E-maskine (F-loket!)
Pw4ü - DSB EC (Tiköb Hobby / HobbyTrade) eller NS Stalen D (Artitec)
DSB EC - Heljan
DSB AV - Heljan
CIWL - Typ Z / Typ Y
NS AB - Artitec (Ovaalramer, d vs med ovala dörrfönster!) (ersattes 1954 av svetsade vagnar Plan D)
NC C - Artitec
En del pyssel att få ihop, men dock ett hanterbart tåg längdmässigt!
Lilla Do2:an hör dock förstås ihop med TT-linjen ...
När det gäller inbjudan till plagiatbygge så kan väl f n HLS behöva lite avlastning från att vara måltavla för det ...
Senast i ett av årets nummer av Spor og Baner står om Skandinavien-Holland-expressen, som så sent som 1953 gick via Padborg, men 1955 via Großenbrode - Gedser (vilket ju var färjeleden som efterträddes av Rödby - Puttgarden).
Tågen blev längre senare, men år 1949 gick de genom Danmark med följande uppsättning:
E-maskine (F-loket!)
Pw4ü - DSB EC (Tiköb Hobby / HobbyTrade) eller NS Stalen D (Artitec)
DSB EC - Heljan
DSB AV - Heljan
CIWL - Typ Z / Typ Y
NS AB - Artitec (Ovaalramer, d vs med ovala dörrfönster!) (ersattes 1954 av svetsade vagnar Plan D)
NC C - Artitec
En del pyssel att få ihop, men dock ett hanterbart tåg längdmässigt!
Lilla Do2:an hör dock förstås ihop med TT-linjen ...
När det gäller inbjudan till plagiatbygge så kan väl f n HLS behöva lite avlastning från att vara måltavla för det ...
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Ajaj, och jag som tänkt mig gestalta tidigt 60-tal ...Johan Molin skrev:Det finns en rätt hyfsad dokumentation.
Senast i ett av årets nummer av Spor og Baner står om Skandinavien-Holland-expressen, som så sent som 1953 gick via Padborg, men 1955 via Großenbrode - Gedser ...
Men eftersom hela anläggningen ändå inte kommer att bli någon förebildstrogen modell av Padborg, så kan jag väl ta mig vissa friheter även i vilka tåg som passerade och sammansättningen av dem!
Selvføllelig! En sådan står mycket högt på önskelistan, tyvärr verkar samtliga ex i 3-rälsutförande vara utsålda hos alla danske forhandler jag kollat hos (2R finns dock fortfarande att få tag på) ...[/quote]Johan Molin skrev:E-maskine (F-loket!)
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Dette har også interessert meg, da særlig med hensyn på ruten Tyskland-Oslo.Lihkströmsverken skrev: Internationella Tog via Jylland, Jens Bruun-Petersen og Johan Paulsen, Baneböger 2002, ISBN 87 8863291-1.
Under rubriken "Stålvogner" framgår;
DRG SPw4ü 105001-105003 (Görlitz 1928)
DB Pw4üe 105288 (ur en serie på 120 vagnar från 1929)
DB Pwi 31a (vagnar ur en serie på 302 vagnar byggda 1931-34)
DB Pw4ü (vagnar ur en serie vagnar byggda 1935)
Boken tar upp "alla" olika vagnar som trafikerat gränsen, rekommenderas.
/Ola
Det finnes tre andre bøker i samme serie, alle skrevet av Jens Bruun-Petersen og Johan Paulsen: Internationale tog via Gedser, ... [img]via%20Rødby[/img]og ... via Øresund. Jeg har Gedser og Øresund-bøkene. Her fremgår at Tyskland hadde et bredt utvalg vogner beregnet på fergetrafikken til Skandinavia, via Gedser og Trelleborg. I tillegg til KPEV (fra 1920 DRG) og Kaiserliche Post, stilte fra 1909 til 1920 også Mechlenburgisch Friedric Franz Eisenbahn vognene fra Tyskland, mellom 1909 og 1938 også Lübeck-Büchner Eisenbahn (begge i løpet Hamburg-Lübeck-København/Stockholm). Før det kom nye stålvogner, var det fortsatt MFFE-vogner som ble brukt i fergetrafikken, særlig i ruten til Danmark.
Det gikk direkte vogner Oslo-Berlin/Hamburg i mellomkrigstiden. En pussighet var at forbindelsen Oslo-Hamburg var like rask enten man reiste via Helsingør-København-Gedser eller Malmö-Trelleborg-Sassnitz - de gjennomgående vognene gikk i samme tog Oslo-Hälsingborg (Oslo-Hamburg og Oslo-København) og Rostock-Hamburg (Oslo-Hamburg og København-Hamburg)! Forskjellen var altså at man måtte bytte vogn i København om man reiste den veien. I Berlin-trafikken var direktevognen klart raskest. Til Oslo via Trelleborg gikk det forhenværende KPEV-vogner frem til midt på 1930-tallet, da NSB var meget skeptiske til tunge stålvogner på Østfoldbanen (Kornsjö-Oslo). Fra Oslo gikk det en vogn til Berlin og en til Hamburg; Berlin-vognen var alltid en Mitropa sovevogn mens Hamburg-vognen i perioder var en sittevogn av typen ABC4ü fra 1909.
DRG anskaffet rundt 1930 klinkede stålvogner for denne trafikken. Det fantes fem vogner av typen ABC4ü-29a og ni vogner av typen Pw4ü-28a for bruk på Sassnitz-Trelleborg-ruten. Indeks *a indikerte at vognene hadde fergekroker, korte svanehals-boggier av KPEV-typen (de lange Görlitz-boggiene kunne ikke forsere fergeklappene ved ugunstig vannstand) og nødvendig utstyr for bruk i Danmark (gjennomgående ledning for belysning fra reisegodsvognen) og Sverige (800v el.varme, uttak for "svensk" dampvarme). Ikke alle vognene hadde utstyr for begge landene. Mitropa hadde også soveveogner (Schwedenwagen) av 1923/6-typen ("Hecht"-vogner) for bruk til Sverige/Danmark.
Liliput og Roco har vogner av riktig grunntyper (-28/29), men man må altså bytte boggier og lime på fergekroker selv, evt. montere togvarmekobbel for å få vogner av typene -28a/29a). Mitropa-soveveogner av type -23 finnes også fra Roco, men vognene for utenlandstrafikken hadde en avvikende utforming av takene i vognende, så det er en større utfordring å konvertere disse.
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Jag tror detta är något som är intressant för många, t ex Jan med sitt Helsingborgsbygge, eller varför inte 1956, som kanske skulle passa på att introducera en Rom-express på MMJ-banan?
Ett måste om man är norskt / västkustskt sinnad är väl denna lilla rara postvagn:
http://www.vagnverkstaden.eu/nyhet-sj-d ... -ny-serie/
Jag har startat en ny, särskild tråd om våra internationella tågförbindelser i Norden. Hoppas att den ska kunna vara till glädje framöver!
Ett måste om man är norskt / västkustskt sinnad är väl denna lilla rara postvagn:
http://www.vagnverkstaden.eu/nyhet-sj-d ... -ny-serie/
Jag har startat en ny, särskild tråd om våra internationella tågförbindelser i Norden. Hoppas att den ska kunna vara till glädje framöver!
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Se länkenTraveller skrev: Det finnes tre andre bøker i samme serie, alle skrevet av Jens Bruun-Petersen og Johan Paulsen: Internationale tog via Gedser, ... [img]via%20Rødby[/img]og ... via Øresund. Jeg har Gedser og Øresund-bøkene. Her fremgår at Tyskland hadde et bredt utvalg vogner beregnet på fergetrafikken til Skandinavia, via Gedser og Trelleborg.
Mvh Traveller
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 173#p78173
/Ola
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Hej Johan,Johan Molin skrev: När det gäller inbjudan till plagiatbygge så kan väl f n HLS behöva lite avlastning från att vara måltavla för det ...
Jag såg det på grannforumet. Jag ser det så här, att ifall nån vill göra min ide till sin så var den värd att plagiera och det är en komplimang i sig
Väntar på att plagiatören sätter upp en bit mässing i fräsen och så får vi se hur det utvecklas.
Hälsningar
Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Happens all the time you know (I know for sure ...)!
Jo det heter ju att plagiat är den främsta typen av komplimang. Så du får väl se det så!
Jo det heter ju att plagiat är den främsta typen av komplimang. Så du får väl se det så!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Sovvagnen som kom in från kylan
... eller "Vart är vi på väg?"
I nådens år 1978 ägde en underlig händelse rum på den gamla hästholmabanan. Trafiken var sporadisk, gick tre gånger i veckan (åtminstone ibland) med någon enstaka vagn lastade med däck till Husqvarnas motorcykelfabrik i Ödeshög, några "sädesärlor" till silon i Väderstad ibland, och O-vagnar som lastade ut jordbruksredskap från det spirande Väderstadverken.
Döm om allas förvåning när plötsligt Motalas "alternative kommunist" Olof Ottosson kom uppdykande med sin Tatraplan i trakten!
Denna bil har omtalats tidigare; Olof Ottosson var trogen kommunist, eller vpk:are som det nu hette, om det ska vara någon j-a ordning i partiet, men bildade på tidigt 1970-tal partiet "Alternativ Kommun", tillsammans med bl a den synnerligen duktige stensättaren Aston Bremer, som bl a stensatte vår garageuppfart (så kom inte och mästra mig med vare sig koblajjor eller smågatsten! ).
Min pappa döpte givetvis snabbt OO till "alternativ kommunist", och det var troligen det han var. Hade sin kära Tatraplan kvar till 1990-talet och hade bl a förargat den tjeckoslovakiska säkerhetspolisen genom att köra om alla små tjeckiska Skodor – helt enkelt genom att hålla hastighetsgränserna! Han blev anklagad att "köra på västligt manér".
Men vadan detta besök vi Alvastravägens hållplats? Och vad är det för vidunder som skymtar bakom träden? Ottosson brukade måla om sin Tatraplan då och då, och här är den tydligtvis alldeles nylackerad, sannolikt för att han ska kunna uppträda "inkognito" ...
Men herregud, det är ju sovvagnen Moskva – Stockholm som kommit på villovägar! Vad gör den i bygden?
Som synes är de sovjetiska politrukerna inte särskilt intresserade av någon större insyn i kupéerna. Men konduktören på tåget hade konstaterat att "det såg ut som en hel bergssprängarkongress på utflykt". Här fanns detonatorer, hackor, ja allt möjligt, hjälpligt dolt bakom draperade trench coats, som tillsammans med hatt och solglasögon ju var varje äkta sovjetisk gentlemans utstyrsel på utlandsutflykter, särskilt i väntan på lokalt sällskap på London Bridge och liknande platser.
Är det måhända ryktet som tidigare omtalats, att Sveriges guldreserv skulle vara förvarad i Rödgavels grotta, som gett "inspiration"? Det talas om en intensiv kväll på Stockalyckes vandrarhem, där det tydligen förekom både kaviar, rosa champagne och vodka i floder. Måhända Tavarishtsh Ottosson var lokal guide? Dagen därpå sågs ett aningen vingligt sällskap sjösätta en gummibåt vid Vätterns strand. Minnesgoda människor från bygden säger att de försvann in i grottan, man hörde några dova smällar under ett par dagar efteråt – varpå människorna var spårlöst borta.
När man så småningom vågade sig in i grottan såg allting ut precis som det alltid gjort. Ingen gummibåt, inga sprängmassor, inga människor. Historien var så besynnerlig att inte ens John le Carré kunde klara av att spinna vidare på den till någon ny bok.
Och Olof Ottosson vägrade kategoriskt att tala om saken. Mest förvånad blev dock den Z43-förare som nästa dag fann spåret till Ödeshög blockerat av en äkta rysk sovvagn. Och ännu konstigare är att ryssarna aldrig hörde sig för om saken och undrade vart deras sovvagn tagit vägen ...
Edit: Spionmästaren heter John i förnamn och inget annat ...
I nådens år 1978 ägde en underlig händelse rum på den gamla hästholmabanan. Trafiken var sporadisk, gick tre gånger i veckan (åtminstone ibland) med någon enstaka vagn lastade med däck till Husqvarnas motorcykelfabrik i Ödeshög, några "sädesärlor" till silon i Väderstad ibland, och O-vagnar som lastade ut jordbruksredskap från det spirande Väderstadverken.
Döm om allas förvåning när plötsligt Motalas "alternative kommunist" Olof Ottosson kom uppdykande med sin Tatraplan i trakten!
Denna bil har omtalats tidigare; Olof Ottosson var trogen kommunist, eller vpk:are som det nu hette, om det ska vara någon j-a ordning i partiet, men bildade på tidigt 1970-tal partiet "Alternativ Kommun", tillsammans med bl a den synnerligen duktige stensättaren Aston Bremer, som bl a stensatte vår garageuppfart (så kom inte och mästra mig med vare sig koblajjor eller smågatsten! ).
Min pappa döpte givetvis snabbt OO till "alternativ kommunist", och det var troligen det han var. Hade sin kära Tatraplan kvar till 1990-talet och hade bl a förargat den tjeckoslovakiska säkerhetspolisen genom att köra om alla små tjeckiska Skodor – helt enkelt genom att hålla hastighetsgränserna! Han blev anklagad att "köra på västligt manér".
Men vadan detta besök vi Alvastravägens hållplats? Och vad är det för vidunder som skymtar bakom träden? Ottosson brukade måla om sin Tatraplan då och då, och här är den tydligtvis alldeles nylackerad, sannolikt för att han ska kunna uppträda "inkognito" ...
Men herregud, det är ju sovvagnen Moskva – Stockholm som kommit på villovägar! Vad gör den i bygden?
Som synes är de sovjetiska politrukerna inte särskilt intresserade av någon större insyn i kupéerna. Men konduktören på tåget hade konstaterat att "det såg ut som en hel bergssprängarkongress på utflykt". Här fanns detonatorer, hackor, ja allt möjligt, hjälpligt dolt bakom draperade trench coats, som tillsammans med hatt och solglasögon ju var varje äkta sovjetisk gentlemans utstyrsel på utlandsutflykter, särskilt i väntan på lokalt sällskap på London Bridge och liknande platser.
Är det måhända ryktet som tidigare omtalats, att Sveriges guldreserv skulle vara förvarad i Rödgavels grotta, som gett "inspiration"? Det talas om en intensiv kväll på Stockalyckes vandrarhem, där det tydligen förekom både kaviar, rosa champagne och vodka i floder. Måhända Tavarishtsh Ottosson var lokal guide? Dagen därpå sågs ett aningen vingligt sällskap sjösätta en gummibåt vid Vätterns strand. Minnesgoda människor från bygden säger att de försvann in i grottan, man hörde några dova smällar under ett par dagar efteråt – varpå människorna var spårlöst borta.
När man så småningom vågade sig in i grottan såg allting ut precis som det alltid gjort. Ingen gummibåt, inga sprängmassor, inga människor. Historien var så besynnerlig att inte ens John le Carré kunde klara av att spinna vidare på den till någon ny bok.
Och Olof Ottosson vägrade kategoriskt att tala om saken. Mest förvånad blev dock den Z43-förare som nästa dag fann spåret till Ödeshög blockerat av en äkta rysk sovvagn. Och ännu konstigare är att ryssarna aldrig hörde sig för om saken och undrade vart deras sovvagn tagit vägen ...
Edit: Spionmästaren heter John i förnamn och inget annat ...
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 15:00, redigerad totalt 2 gång.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Påminner inte så litet om en miljö a la John Le Carre', Ryssar å trenchcoats.
Jag hade en bekant i Kalmartrakten som köpte en TatraPlan från Tjeckien. Tror det var runt 2002 eller så. Den sades ha tillhört en hög minister från förr. (Läs Kalla kriget)
Svart, rymlig och cool var den.
Kul med lite historier Johan
/Fredrik
Jag hade en bekant i Kalmartrakten som köpte en TatraPlan från Tjeckien. Tror det var runt 2002 eller så. Den sades ha tillhört en hög minister från förr. (Läs Kalla kriget)
Svart, rymlig och cool var den.
Kul med lite historier Johan
/Fredrik
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Kan du uttala det ordet utan att vricka tungan?Johan Molin skrev:
Ett måste om man är norskt / västkustskt sinnad är väl denna lilla rara postvagn:
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Det går väl an. Stettin var heller inte så svårt, men efter kriget, när staden bytte namn till Szczecin
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Hjälp mej med detta, först trodde jag att det var en diesel men sedan börjar jag fundera på om det ändå är en yändkulemotor.
https://www.freesound.org/people/Echoing_Ripple/
https://www.freesound.org/people/Echoing_Ripple/
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Låter mer diesel. En tändkulemotor är mer dunk dunk dunk dunk. Tändkulemotorn går dessutom att få att gå baklänges. För 40+ år sedan hade jag tränat upp förmågan att "vända rätt" om den råkade starta åt fel håll.
Re: Triangel og Olsen-Banden
Hittade det här inslaget på tyska TV-kanalen NDR för ett par dagar sedan:Johan Molin skrev:
Holger D på Sporskiftet har åstadkommit denna underbara miljö. Med en hel Franz Jaegervagn och allt (tillverkades väl av Hobby Trade vad jag minns, bör väl vara hårdvaluta vid det här laget!). (???)
https://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/ ... 37770.html
Det gamla ställverket i Köpenhamn som fanns med i filmen skulle rivas men Olsenbanden-fans i Danmark och Tyskland samlade in pengar och lyckades ordna med att ställverket flyttades till järnvägsmuseet i Gedser.
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Triangel og Olsen-Banden
Dags för dagens Matserschmitt-kommentar: Chevyn är tvärfel!!! Olsenbanden körde en häckig nedgången 59 års fyrdörrars sedan, den här "finare-än-när den var-fabriksny" 2-dörrars HT:n av 57 års modell är inte "Olsenbandenish" - just när det gäller bilen så tycker jag att Legoland har lyckats bättre (inga jämförelser i övrigt).Johan Molin skrev:Holger D på Sporskiftet har åstadkommit denna underbara miljö.
Mjae, när jag raggat runt bland danske modeltogs-forhandlers websidor så har jag sett sådana här som de har i lager och är till salu. Snygg vagn i o f s, men jag tycker inte riktigt att den passar in hos mig ...Johan Molin skrev:Med en hel Franz Jaegervagn och allt (tillverkades väl av Hobby Trade vad jag minns, bör väl vara hårdvaluta vid det här laget!). (???)
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Men väl hos mig! Har alltså införskaffat den, tillsammans med såväl Olsen-banden som deras antagonist Bøffen! Det lär dyka upp ännu en historia om den svenska guldreserven i Rödgavels grotta framöver. F-n vet om inte det rentav var en kapplöpning mellan ryska agenter på den sägenomsusade sovjetiska sovvagnen och Egon Olsen et consortes ...
Tänk dig en biljakt mellan Olsenbandens för stunden bästa amerikanare och tavarishtch Olofssons Tatraplan ...
Tänk dig en biljakt mellan Olsenbandens för stunden bästa amerikanare och tavarishtch Olofssons Tatraplan ...
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Det vore något! ´59 Chevys vete tusan om de finns i skala H0 (förutom Brekinas El Camino pick-up, men den blir ju fel den med), men en Tatraplan kan jag bistå med!Johan Molin skrev:Tänk dig en biljakt mellan Olsenbandens för stunden bästa amerikanare och tavarishtch Olofssons Tatraplan ...
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 15:01, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Godt! Då får min bli kvar och figurera i lilla Padborg!Johan Molin skrev:Tatraplan finnes således ...
Jäss!!! Bara att handla alltså!Johan Molin skrev:
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Fleming Søeborg förefaller vara en mycket sympatisk herre, som dessutom är "Mr Spor og Baner"!
Här kan du dessutom hitta den ryska sovvagnen som jag införskaffat, om du så önskar!
Här kan du dessutom hitta den ryska sovvagnen som jag införskaffat, om du så önskar!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Har herrarna inte diskuterat möjligheten till en "Bluesmobil"
Coolare bil är svår att finna...
Ursäkta trådkapningen
/Fredrik
Coolare bil är svår att finna...
Ursäkta trådkapningen
/Fredrik
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Även om det finns ett litet fåtal människor som kämpar sig blå för att försöka falsifiera verkligheten: Här är högt till tak för alla vänligt inställda och glada människor! Be my guest (även om jag f n inte har en susning om vad du skriver om ... )!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Blues Brothers
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Vaaaa, jag trodde du var allvetande - du menar att du inte känner till "dat shit box ´74 black-and-white Dodge sedan"???Johan Molin skrev:Även om det finns ett litet fåtal människor som kämpar sig blå för att försöka falsifiera verkligheten: Här är högt till tak för alla vänligt inställda och glada människor! Be my guest (även om jag f n inte har en susning om vad du skriver om ... )!
Men det gör jag, jag har en "under förädling" (återstår att måla de vita delarna med matt vit färg och så väderbita den rejält, och så ska jag förstås "fix the cigarette lighter") ...
Also sprach der Matserschmitt!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Ännu inte för gammal för att lära mig saker! (även om det är allt svårare att komma ihåg vad man just lärt sig mer än någon timme eller så ...)
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Mölle-Mats skrev:Vaaaa, jag trodde du var allvetande - du menar att du inte känner till "dat shit box ´74 black-and-white Dodge sedan"???Johan Molin skrev:Även om det finns ett litet fåtal människor som kämpar sig blå för att försöka falsifiera verkligheten: Här är högt till tak för alla vänligt inställda och glada människor! Be my guest (även om jag f n inte har en susning om vad du skriver om ... )!
Men det gör jag, jag har en "under förädling" (återstår att måla de vita delarna med matt vit färg och så väderbita den rejält, och så ska jag förstås "fix the cigarette lighter") ...
Men Mats...
Den dag du fixar fram en med rätt grundkaross ska jag göra vågen! Till dess... nää!
Ska du däremot efterlikna TV-serien Hunter med Fred Dryer i huvudrollen så duger den.
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Aj, fallen på eget grepp ...Svante Andersson skrev:Men Mats...
Den dag du fixar fram en med rätt grundkaross ska jag göra vågen! Till dess... nää!
Nu har jag åter använt Cajsa Wargs gamla fina recept "man thager hvad man hafver", och får väl citera min gode vän och trätobroder Sture: "huvudsaken är inte att det är rätt, utan att det känns rätt" (och samtidigt be till någon Högre Makt att Sture inte ser de här inläggen, för då kommer väl hans skadeglädje och sarkasmer inte att känna några som helst gränser ... )
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Är det någon som vet bilen i streets of san francisco.
https://www.youtube.com/watch?v=5sVwrsb ... m&index=10
https://www.youtube.com/watch?v=5sVwrsb ... m&index=10
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Ford Galaxie, tror jag.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Eftersom det nu bilnördas... Ni får ursäkta att jag som ny forummedlem burdust lägger mej i och påpekar att detta inte är en Tatraplan, utan en Tatra 87.Johan Molin skrev:
Tatraplan finnes således ...
Tatra 87 hade V8 och tillverkades 1936-1948/50. Tatraplan (eller Tatra T600) var mindre, hade boxerfyra och tillverkades 1948-1952.
Det har bara funnits en handfull T87 i Sverige (idag finns det bara en känd), men det såldes nästan 600 stycken Tatraplan här i landet från 1950.
Ska det vara petigt så ska det ju ;)
Jag skulle gärna ha tag på T600 i 1:220!
/J
"Le Rail Obscure" -- hyllbana i Z -- epok I/II/sci-fi -- Tråd i "Min Anläggning" kommer inom kort.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
All kunskapsutveckling emottages tacksamt!
Nu får denna Tatra vara stand-in för Olof Ottossons Tatraplan i Motala. Det är gott nog att ha hittat denna Wiking-modell. Resten får man väl titta i månen efter ...
Att man är ny på detta forum betyder INTE att man inte får lov att yttra sig, eller korrigera oss gamla stötar, när vi är av banan! Varmt välkommen hit förresten!
Nu får denna Tatra vara stand-in för Olof Ottossons Tatraplan i Motala. Det är gott nog att ha hittat denna Wiking-modell. Resten får man väl titta i månen efter ...
Att man är ny på detta forum betyder INTE att man inte får lov att yttra sig, eller korrigera oss gamla stötar, när vi är av banan! Varmt välkommen hit förresten!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Tack! :)Johan Molin skrev:Varmt välkommen hit förresten!
/J
"Le Rail Obscure" -- hyllbana i Z -- epok I/II/sci-fi -- Tråd i "Min Anläggning" kommer inom kort.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Mölle-Mats skrev:be till någon Högre Makt att Sture inte ser de här inläggen, för då kommer väl hans skadeglädje och sarkasmer inte att känna några som helst gränser ... )
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Som tross- och officersvagn kom den av luftvärnare på bygden att kallas "inkontinentalvagn". Bygden vet ännu att förtälja hurusom förplägnadsofficeren Anders af Arrak stod vid landsvägen och noterade hur trossvagn efter trossvagn drogs förbi på väg mot Stora Lund, och till slut inte kunde låta bli att fråga sin kalfaktor att "vad transporteras i alla dessa vagnar och kärror"? "Officersmässens punsch, major!" kom svaret rappt varvid major Arrak undslapp sig "att ni kunde väl åtminstone sett till att frakta halva ransonen med tåg, så hade det inte stuckit ut så bland lokalbefolkningen?"
Kalfaktorn korpral Povel Pjolter svarade bums att "det har vi ju redan gjort, major!".
Så dessa gamla plåtklädda träskrindor kom att ha en viktig funktion för att hålla moralen uppe i officerskåren ...
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 15:02, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Utom för det faktum att Mjölby ännu "inte finns" ...
CFo2 till Berlin, ABC4ü av KPEV-modell, och så till slut en "stand-in" för kommande vagnar, en BCo5 ur Märklinserien till Trelleborg (BCo5 finns faktiskt avbildad i tågen mellan Oslo och Trelleborg / Malmö, så helt orimlig är inte tanken!).
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 15:03, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Nu har en tysk Pw4ü tillkommit också. Till det jag tänkt ska kitbashas hör en Ao2:a, en postvagn litt Do2(som i varje fall är söndersågad i småbitar vid det här laget) samt en ABCo2-vagn. Hittar jag fler objekt så kanske kungens och Kreugers AFo2:a kommer med på ett hörn framöver!
Värstaborna är förstås ytterligt förvånade över denna anblick!
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 15:04, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Hej,
Nu har jag kanske inte hängt med i svängarna - och turerna kring detta tyska sällskap.
Planeras det hela dragas av en tysk eller vad har du i tankarna Johan?
/Fredrik
Nu har jag kanske inte hängt med i svängarna - och turerna kring detta tyska sällskap.
Planeras det hela dragas av en tysk eller vad har du i tankarna Johan?
/Fredrik
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Fredrik Å skrev:
Så det blir ungefär som det stod i tidningen Blandaren för nu rätt många år sedan, men ändå; "1897 års långtidskommission har nu börjat göra skäl för namnet" ...
Dessutom är dessa idéer i allt väsentligt en avknoppning av denna tråd: http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=20&t=3975
Nej! Det finns en gammal plan att utvidga anläggningen (förbi gästrummets fönster ...) i ett U där på motsatta långväggen två "fippelbangårdar" ska uppstå. Den som ska serva smalspåret kallas helt sonika för "Vadstena" och den för "bredspåret" som de säger på schlätten hemma i Östergötland ska givetvis heta "Mjölby". Och där är diverse tåg på Södra Stambanan tänkta att bilda staffage.Hej,
Nu har jag kanske inte hängt med i svängarna - och turerna kring detta tyska sällskap.
Planeras det hela dragas av en tysk eller vad har du i tankarna Johan?
/Fredrik
Så det blir ungefär som det stod i tidningen Blandaren för nu rätt många år sedan, men ändå; "1897 års långtidskommission har nu börjat göra skäl för namnet" ...
Dessutom är dessa idéer i allt väsentligt en avknoppning av denna tråd: http://www.motessparet.se/viewtopic.php?f=20&t=3975
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Men voffor inte de då??? De tunga tyska godfstågsångloken DRG/DR/DB Br 50 är ju en populär dragare av internationella expresståg har jag hört, och du har ju en alldeles egen mycket närbesläktad NSB litt 63a (ex DR Br 52, som ju i allt väsentligt är en förenklad Br 50) som skulle kunna sköta uppgiften med den äran!Johan Molin skrev:Fredrik Å skrev:
Nej!Hej,
Nu har jag kanske inte hängt med i svängarna - och turerna kring detta tyska sällskap.
Planeras det hela dragas av en tysk eller vad har du i tankarna Johan?
/Fredrik
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Bra blir det säkert hur som helst.
Snackar vi en modest utbyggnad eller grandios?
/Fredrik
Snackar vi en modest utbyggnad eller grandios?
/Fredrik
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Modest. Hittillsvarande anläggning är c:a 4 x 0,6 m. Rummet är smalt, inte mycket mer än 2 m. Sedan blir det nog ungefär 3 m på andra sidan. Planer finns, men tiden räcker inte riktigt till ännu.
Däremot blir det ju inte precis så mycket över för att "sträcka ut" med snälltågen med utländska vagnar. Fast det är rätt kul bara att samla, fila på, bygga om och uppgradera vagnarna för utländsk trafik. Det finns som sagt redan både sovjetiska sovvagn, MITROPA-vagn från DDR, ett par CIWL-sovvagnar mm mm. Jag spar dock närmare presentation av dessa tills jag kommit dithän i den internationella tråden. Här och nu handlar det om att åstadkomma en "look-a-like till dag- respektive nattåget till Berlin före kriget. Och diverse sågande i gamla KPEV-vagnar, samt i sinom tid lödande av Göran Nilsson- (Vagnverkstaden-)modeller. Men först ska jag försöka få hela vagnparken på såväl MHJ som FVÖJ klar för år 1910. Inklusive TB-koppel. Och där återstår i varje fall två gamla GöranNilsson-skapelser att löda ihop + lite annat ...
Så det är inte tomt på arbetsuppgifter!
Däremot blir det ju inte precis så mycket över för att "sträcka ut" med snälltågen med utländska vagnar. Fast det är rätt kul bara att samla, fila på, bygga om och uppgradera vagnarna för utländsk trafik. Det finns som sagt redan både sovjetiska sovvagn, MITROPA-vagn från DDR, ett par CIWL-sovvagnar mm mm. Jag spar dock närmare presentation av dessa tills jag kommit dithän i den internationella tråden. Här och nu handlar det om att åstadkomma en "look-a-like till dag- respektive nattåget till Berlin före kriget. Och diverse sågande i gamla KPEV-vagnar, samt i sinom tid lödande av Göran Nilsson- (Vagnverkstaden-)modeller. Men först ska jag försöka få hela vagnparken på såväl MHJ som FVÖJ klar för år 1910. Inklusive TB-koppel. Och där återstår i varje fall två gamla GöranNilsson-skapelser att löda ihop + lite annat ...
Så det är inte tomt på arbetsuppgifter!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Trevligt Johan.
Jag blir själv lite stressad när jag inte har något att pilla med
Man är som man är...
Du det där med ryskt inslag och lite DDR får mig osökt att tänka på kalla kriget, checkpoint Charlie och personsmuggling. Lite agenter också naturligtvis. John Le Carré miljö.
Vilket tema det skulle kunna bli på en anläggning
Ja nu skenar tankarna igen.
/Fredrik
Jag blir själv lite stressad när jag inte har något att pilla med
Man är som man är...
Du det där med ryskt inslag och lite DDR får mig osökt att tänka på kalla kriget, checkpoint Charlie och personsmuggling. Lite agenter också naturligtvis. John Le Carré miljö.
Vilket tema det skulle kunna bli på en anläggning
Ja nu skenar tankarna igen.
/Fredrik
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Jag har ju redan startat! Se föregående sida:
Att pengavagnen kanske hade samröre med trakten hade måhända med kompanjonen Paul Toll att göra. Långt bak i denna tråd finns beskrivningar av släkten Tolls anknytning till Västra Tollstad ...
Så detta kan ju faktiskt bli hur roligt som helst! Frågan återstår dock hur vi ska få med John le Carré och Smiley ...
Sedan kommer det att bli en salig blandning av sovjetiska agenter och Olsen-banden samt kanske t o m Ivar Kreugers vagn full med pengar, vem vet?Att pengavagnen kanske hade samröre med trakten hade måhända med kompanjonen Paul Toll att göra. Långt bak i denna tråd finns beskrivningar av släkten Tolls anknytning till Västra Tollstad ...
Så detta kan ju faktiskt bli hur roligt som helst! Frågan återstår dock hur vi ska få med John le Carré och Smiley ...
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 15:05, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Eller som Barbara Tuchman skrev i någon av sina böcker om upptakten till första världskriget (The Proud Tower eller kanske The Guns of August) – Wilhelm II blev förgrymmad på den ryska tsaren och skrev till honom att han skulle, med Barbaras text (fritt ur minnet) – "pay attention to the finger of God (with whom the Kaiser frequently confused himself ...)"
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 15:05, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Det värsta med det här projektet är ju att det behövs en massa lok också för att göra tågsammansättningarna kompletta!
Ånglok litt A
Ånglok litt F
Ellok litt D
Ellok litt F
Ellok litt Da
Ellok litt Rc någonting
Det börjar se dyrt ut det här ...
Ånglok litt A
Ånglok litt F
Ellok litt D
Ellok litt F
Ellok litt Da
Ellok litt Rc någonting
Det börjar se dyrt ut det här ...
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Jo men då håller man sig automatiskt borta från andra dumheterJohan Molin skrev:Det börjar se dyrt ut det här ...
Glöm inte ett rekorderligt lokmagasin eller parkering för dessa dyrgripar!
Det är väl kul med framtidsplaner Johan. Man jobbar ju för att finansiera sina hobbies
Ibland blir det mer eller mindre mjölk i kylen.
/Fredrik
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Jag har väääldigt lite mjölk i kylen (har börjat bli lite laktosintolerant på gamla dar, vilket iofs är rätt begripligt mht folkhälsa, gener och annat sånt jox), men avstå mina kära italienska rödviner för ett loks skull? Njaaa ...