Toppbilden, visa:    


Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Ska studeras med stort intresse!
Bransjemerker: Hva bedriver egentlig en "underv.-båteldare"? :roll:

Mvh P.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Lihkströmsverken »

Traveller skrev: Bransjemerker: Hva bedriver egentlig en "underv.-båteldare"? :roll:
Troligen en benämning för att särskilja "eldare" (läs "motormän") med specialutbildning. Undervattenbåtseldaren, torpedbåtseldare och skeppseldare, där den sistnämnda kategorin är "eldare (oberoende) för övriga fartyg". Att sedan det faktiskt existerat "ångdrivna ubåtar" är mer av ett stickspår i ubåtshistorien. Utgår från att benämningen "eldare" var ett sätt att på tidigt/mitten av 1800-talet särskilja sjömännen på de första örlogsfartyg med ångmaskin från de mer vanliga kategorierna artillerister och matroser.

/Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Begreppsförvirringen kunde vara stor även förr. När jag läser gamla hamnlistor och slusspassagelistor från Göta Kanal kan jag notera även på 1910- 1920-talet att båtar blir pådyvlade epitetet "ångmotorfartyg"!

tågtyckarn

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av tågtyckarn »

Är inte ett ångmotorfartyg ett fartyg med trippelexpansionsdrivning?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Det blir ännu krångligare när man inser att inte nog med att ibland beskrivs en "ångmotor", ibland finns även motsatsen registrerat, en "motorångare" ... :=u

tågtyckarn

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av tågtyckarn »

Inte värre än att registrera minkar som ubåtar. :-BS

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Å andra sidan var förvisso inte minkar de enda ljud som registrerades. Det ingår i den klassiska maskirovkan med syfte att förlöjliga Sveriges försvar, då som nu.

tågtyckarn

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av tågtyckarn »

Jag är så glad att du har anammat försvarets nya dolstötslegend Johan, det är så classy. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Lika classy som att hävda att Marinen bara jagade minkar på 1980-talet. MEN DETTA HÖR INTE HEMMA I MIN TRÅD! Om du vill förlöjliga Sveriges försvarsmakt så använd en annan tråd på forumet i så fall. För något annat syfte har väl inte tjatet om minkarna?

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:Begreppsförvirringen kunde vara stor även förr. När jag läser gamla hamnlistor och slusspassagelistor från Göta Kanal kan jag notera även på 1910- 1920-talet att båtar blir pådyvlade epitetet "ångmotorfartyg"!
Damp- (ång-) motorer fantes virkelig; de var en spesialitet for Fredrikstad Mek. Verksted:

Bild

Dampmotoren hadde innkapslet ventilstyring (som en dieselmotor) og arbeidet med forhøyet damptrykk. Slike "motorer" ble lisensbygget i Sverige (på Finnboda, Lindholmen og Uddevallavarvet) og i Storbritannia (bl.a. hos Harland & Wolf). En annen pussighet var at kjelen stod på dekk, bak styrehuset, slik at mer av skipsrommet ble tilgjengelig for last.

Bild

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Intressant, och tack för en bild på en vacker båt, som såg ut som båtar ska se ut!

De begrepp som användes i slussliggarna handlar dock inte om så avancerade konstruktioner, utan om gamla hederliga ångbåtar med ångMASKINER repsektive MOTORFARTYG, några andra varianter torde knappast ha funnits på Göta Kanal.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Klosterarbete ...
1-448.jpg
Jag är som sagt inte särskilt förtjust i "resinmodeller", i synnerhet inte av dubbeldäckade flygplan, och i dessa dagar framförallt inte med en stjärnmotor gjuten på en rejäl pladuska till rund gjutstam.
Det fanns ingenting som var helt av den motorn när gjutstammen väl var bortkarvad!

Det visade sig dock, att i likhet med alla detaljer i sittbrunnen (etsade säkerhetsbälten och dylikt!) syntes ingenting av dessa obskyra detaljer när de väl kommit på plats. Och sikket pill jag hade att montera ihop alla trasiga spolar (eller vad i all fridens dar de nu kan tänkas heta) till den é∞ü醵√$£† motorn, för att sedan konstatera att väl på plats syns den inte ens! :-Dia
1-449.jpg
Problemet är bara att denna maskin är ett måste för att så småningom skildra Stora Lunds sommarskjutskola (vad nu det kan tänkas betyda? Hmmm ... ) såsom den tedde sig på tidigt 1920-tal, med Magnus Bång(-styrig), von Porath, och inte minst förstås Jahrehorn-Esterhazy ...

Gåtans lösning kommer givetvis så småningom, men detta förvrenskade klosterarbete ( + alla sedvanliga konvulsioner på jobbet ) är orsaken till den relativt långa bortovaron av störningar från västra Östergötland.

Sedan återstår det att konstatera vem av de tre ovan nämnda gentlemännen som kom att döpa denna lilla flygmaskin. Jag är glad att jag fortfarande har i livligt minne hur sista kvarvarande originalexemplaret flög på Malmen 1962! I dag i tryggt förvar parkerad på Flygvapenmuseum därstädes ...
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:18, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av ford1929 »

Johan skrev Och sikket pill jag hade att montera ihop alla trasiga spolar (eller vad i all fridens dar de nu kan tänkas heta) till den é∞ü醵√$£† motorn, för att sedan konstatera att väl på plats syns den inte ens! :-Dia
misstänker att du syftar på cylindrar...i din lilla ordramsa/gåta... ;)

dubbeldäckare är lite knepiga att bygga med sina vingstöttor o linor..men ack så snygga maskiner när dom är klar...

Roger(Forden)
Roger(Forden)

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av thorpe »

Den första bilden fick mig att fundera över insekternas storlek på din balkong. Sen såg jag att det var en liten flygmaskin. Snyggt. Det är något visst med biplan!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Och då har det inte ens hunnit bli ett sådant ännu! :-CO

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev:Och då har det inte ens hunnit bli ett sådant ännu! :-CO
Nä, men det kommer att bli!
För att citera Ulf Lundquist:
-När upptäckte du att kunde se in i framtiden?
-På torsdag!"

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev:Och då har det inte ens hunnit bli ett sådant ännu! :-CO
Nä, men det kommer att bli!
För att citera Ulf Lundquist:
-När upptäckte du att du kunde se in i framtiden?
-På torsdag!

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av jogra »

Johan Molin skrev:
Det visade sig dock, att i likhet med alla detaljer i sittbrunnen (etsade säkerhetsbälten och dylikt!) syntes ingenting av dessa obskyra detaljer när de väl kommit på plats. Och sikket pill jag hade att montera ihop alla trasiga spolar (eller vad i all fridens dar de nu kan tänkas heta) till den é∞ü醵√$£† motorn, för att sedan konstatera att väl på plats syns den inte ens! :-Dia
Bäste kaimas, på nåt vis av din senaste byggberättelse så får man intrycket av att du är på väg till att byta lära. :o :shock: :?
Är det faktiskt så att du är på väg att sälla dej till de Bylianska skarorna? :? Nå det har man väl då ändå svårt att tro. :=nee
Det måste nog helt enkelt bara ha varit en lite värre sinnesförvirring där igår kväll. Och för högt vattenstånd i glaset på bordet... :-CO


:mrgreen:
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

jogra skrev:Bäste kaimas, på nåt vis av din senaste byggberättelse så får man intrycket av att du är på väg till att byta lära. Är det faktiskt så att du är på väg att sälla dej till de Bylianska skarorna?
Välkommen i gänget, Johan! Tänk att detta lilla flygetyg äntligen fått dig att komma till insekt. ;) ;-)

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:... fått dig att komma till insekt. ;) ;-)
:-JJ :-T
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Ett fundamentalt missförstånd, kaimas! Jag kommer aldrig att sluta modellera BAKSIDOR ( utom när det gäller reliefmodeller mot bakgrunden ) men INSIDOR är något annat! Å andra sidan innehåller den lilla flygmaskinen ett antal insidesdetaljer som det visar sig att vare sig ni eller jag någonsin kommer att få se! :-CO

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Stora Lund (?)

Inlägg av Johan Molin »

1-450.jpg
Stora Lunds gård utsågs till sommarskjutskola hos Flygkompaniet fr o m 1921. Starten blev dock skranglig; chefen störtade och dog, varefter den som ursprungligen rekognoserat platsen utsågs till efterträdare, men det bar sig inte bättre än att han också dödsstörtade.
Huruvida baron Cedersköld varit i närheten av platsen med sin Blériot-maskin är väl högst ovisst. De båda dubbeldäckarna på bilden blev dock klassiska på platsen; närmast en Tummelisa och där bakom en silvergrå Phönix "Dront".
1-451.jpg
Flygskolan indelades i 3 kurser:
Förstaårskursen var grundläggande flygskola
Andraårskursen kallades spaningsskola
Tredjeårskursen var jagarskolan
Skjutövningarna bokfördes mycket noggrant, och den som varje dag varit bäst tilldelades vid kvällen middag "den gyllene pilsnern" under högtidliga former.

På fotografiet ses Tummelisorna "Ruter Ess" och "Hjärter Ess" samt en Phönix-maskin. Stora Lund år 1923.
1-452.jpg
Tummelisan Hjärter Ess (039) var således resultatet av beskrivna vedermödor.
Jag är lätt sur på att kronmärkena på övervingen är synnerligen synliga som dekaler, trots alla konstens regler med blanklackering före dekalering och mattlackering efteråt.
Skulle man vara riktigt historiskt noggrann skulle det även tillkomma en Thulin-jagare, men det gitter jag inte; Tummelisorna och Drontarna var de överlägset talrikaste maskinerna under åren 1921 – 1926 när Stora Lund var bas för sommarövningarna. Jag återkommer på rätt plats och i rätt tid med diverse skrönor från denna tid.

En skröna lär dock vara alldeles sann: Det lilla flygplanet hette egentligen officiellt Tummeliten, men det hävdades att det var flygarna på Malmen och Stora Lund som döpte om den till Tummelisa på grund av dess benägenhet, för att inte säga villighet, att "landa på rygg i gräset" ... :=u

Och som sagt, en ursprunglig Tummelisa finns på Flygvapenmuseet; det är den jag har sett flyga sommaren 1962!
Sedermera har byggts en mycket snygg replik som brukar flygas och uppvisas för publik.
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:20, redigerad totalt 1 gånger.

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

Oj, oj, vad snyggt!!! [JC_doubleup.gif]
Att kalla dem "höjdare" lär knappast vara fel ur någon bemärkelse! ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Valet av flygplansindivid kändes väldigt lätt. Det är något försonande över lilla "Hjärter Ess", som väl måste beveka den mest inbitne pacifist! (Nej, det var ett rent skolflygplan och således inte beväpnat ...)

Riggningen var ett pillgöra, men jag har ju en rudimentär uppfattning om hur man riggar gamla segelskutor, och det här är inte värre, om man ska uttrycka det försiktigt.

Värst var dekalerna, och anmärkningsvärt nog i synnerhet kronmärkena, för de var så spröda och tenderade att gå sönder, så det var ett urmakararbete att passa ihop dem igen i halvt och delt skick. Man inser nödvändigheten av att ficxera alltihopa med mattlack efteråt ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

MHJ har på senare tid antagit en krigisk gestalt (nåja, Hjärter Ess bland Tummelisorna ska man vara synnerligen negativt inställd till allt flygande för att uppfatta som särskilt "krigisk").

Men faktum kvarstår: Bygden hade långa militära anor, alltifrån Östgöta Kavalleriregemente och Östgöta Infanteriregemente under Kalle Dussin, vilka så småningom blev Första och Andra Livgrenadjärregementet.

Malmen blev ju svenskt flygs vagga; jag har redan beskrivit hurusom efter första världskriget Flygkompaniet kom att ha sin sommarskjutskola på Stora Lund. När 1926 Flygvapnet instituerades försvann denna skola därifrån, istället rycket luftvärnsartillerister in, med tillhörande målbogserande flygplan typ Fokker S6 från F4 (Östgöta Flygflottilj), varav ett störtade i Vättern och återfanns härom året inklusive pilotstövlar och diverse benrester ...

Givetvis måste en S6:a inkluderas i flygmodellerna framöver!

Under tiden, som distraktion från allt annat modellbygge som väntar (t o m järnvägsmodeller!!!) har jag sedan länge närt en önskan och nu påbörjat ett S16-plan, för de flesta känt som det olycksdrabbade Caproniflygplanet från Italien.
1-453.jpg
Framförallt ville jag bygga detta som en sort hommage till alla unga grabbar som fick sätta livet till under neutralitetsvakten 1939 – 1945. De som kom att flyga detta Sveriges egentligen enda strategiska spaningsflygplan från F11, Södermanlands Flygflottilj, tyckte tydligen skarpt om planet, när väl de värsta barnsjukdomarna var utrotade. Tre av flygplanen kom att bli nedskjutna av tyskarna under 1944, vilket väl snarare får läggas flygplanens uppgifter till last snarare än deras konstruktion.

Mikael Forslund har väl skrivit den ultimata historien om Caproniplanen (liksom om Björn Skifs, för att nu imtroducera "something completely different"!). Och Italeri har byggsatsen, men när jag nu kommit så långt att jag sakta börjat fatta hur flygplanet var konstruerat, kan jag konstatera att min modell visserligen är försedd med propellerkåpor för trebladiga propellrar, men endast tvåbladiga ingående i byggsatsen! :-Dia :=Koko [JC_doubledown.gif]

Frågan är: What happens dau dau, som en anställd på Nymölla Pappersbruk uttryckte det inför engelska gäster för längesedan (förstahandsvittne i form av min ena svåger ...)?

Tacksam för alla goda tips om hur man fixar detta utan att behöva köpa en flygplansmodell för att spara propellrarna och slänga resten!
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:21, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av ford1929 »

Hej Johan....nu är det länge sedan man byggde plastmodeller...

vad har din modell för motor :?: ...stjärnmotor 2 bladig propeller...radmotor 3 bladig propeller

bif en länk som kan vara till hjälp..

http://www.britmodeller.com/forums/inde ... aleri-172/


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

De planen som levererades till Sverige hade trebladiga propellrar. Nåväl, det blir väl till att lägga bygget åt sidan medan jag funderar ...

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev:De planen som levererades till Sverige hade trebladiga propellrar. Nåväl, det blir väl till att lägga bygget åt sidan medan jag funderar ...
kolla med denna affär...han kanske vet

http://mamoco.se/


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Tack Roger! Nu lyckades jag (nog) lösa det ändå:
1-454.jpg
Det visade sig att jag har några obyggda modeller av SAAB:s allra första egna stridsflygplan, B17-bomnaren. Varje byggsats innehåller en högergängad och en vänstergängad propeller, så jag kunde utan att kvadda eventuella framtida byggen sno en propeller av varje sort. Sedan blev det till att kappa propellervingarna och fila till dem så de fick rundade ändar.

Nöden är uppfinningarna moder, eller hur det heter ... :-CO
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:21, redigerad totalt 1 gånger.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av PeO »

Johan Molin skrev: Nöden är uppfinningarna moder, eller hur det heter ... :-CO
Jag hävdar att det är lättjan i de flesta fall, men man måste ju ha något bra att skylla på. :mrgreen:

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: Bild
Vitt eller vatten? :shock:

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av jogra »

1956 skrev:Vitt eller vatten? :shock:
[JC_doubleup.gif] :-JJ [JC_doubleup.gif]




:mrgreen:
Kom ihåg att komma ihåg.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av PeO »

Vi gissar på de 4 franska nasalljuden.

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av ford1929 »

Johan skrev Nöden är uppfinningarna moder, eller hur det heter ... :-CO
kunde väl ana att det fanns ett "bra ha hörn" någon stans med "pryttlar" :-T

Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Jag förstår att Rikard undrar, eftersom det inte var rött i glaset! Frascati är ett alldeles utmärkt sommarvin, i synnerhet m h t sitt synnerligen humana pris! :-BS

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev:Jag förstår att Rikard undrar, eftersom det inte var rött i glaset! Frascati är ett alldeles utmärkt sommarvin, i synnerhet m h t sitt synnerligen humana pris! :-BS
Till en liten räka passar Frascati alldeles utmärkt! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Shadrack

Inlägg av Johan Molin »

1-455.jpg
Förutom några smådetaljer i praktiken klar nu.
Ursprungligen flygplan nr 5 tillhörigt Skaraborgs Flygflottilj F7, en av de synnerligen få kvarvarande i dag.
Sedermera strategiskt spaningsflygplan på F11 (Södermanlands Fygflottilj F11) med numrering 11-10.
1-456.jpg
Givetvis är detta en kalasbild för de som vill leka "Finn Fem Fel", men här ansluter jag mig givetvis till Forumets Filosofiske Fuskare (tillika Fantastiske Fabrikatör); Det viktiga är inte att det är rätt men att det ser rätt ut! :-BS

I det här fallet känner jag att det inte bara ser rätt ut; det är snudd på att "se rätt ut åt fanders" ...

Men jag kan inte hjälpa en viss kärlek för dessa förtalade flygplan ("Andra november" var tydligen ett smeknamn – datumet för Alla Helgons Dag ...).

På F11 levde man ett ganska fritt liv, vilket kom att kvarstå länge. Divisionsindelningen på flottiljen liknade ingenting annat som flygvapnet bjöd, och man stod tydligen länge under ÖB:s direkta befäl.

Man kan notera avsaknaden av kronmärken på ovansidan av vingarna; detta bidrog säkerligen till att skjutglada Messerscmitt-piloter sköt ner tre plan med stor manspillan, två över Östersjön och ett över Kattegatt. Efter dessa"incidenter" kronmärktes planen även på vingarna ovansida så att inte tyskarna kunde hävda att de var "ryska" ...

Shadrack då? Ja, några plan tycks ha döpts efter populära jazzlåtar för tiden, och Shadrack var en klassisk Stachmo-sladänga.

Jag kan förstå tanken. Min salig far berättade hur fantastiskt det var när en lejdbåt anlände Göteborg medförandes grammofonskivor från "over there", för honom skapandes en livslång kärlek till Duke Ellington, något han även lyckades inympa sin son med.

Men nu var det ju Louis Armstrong som är huvudperson i denna – alldeles sanna – skröna. Härefter blir det till att ta fram lödkolven!

Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:22, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Det finns ju ytterligare en, mer närliggande, anledning till att Caproni måste byggas:

Bild

Efter kriget kom ett antal utrangerade Caproniplan (alla kvarvarande slopades i augusti 1945 ...) att hamna på Visingsö nordända för att användas som skjutmål.

Lastångaren SMÅLAND ses här leverera ett par skorvar för vidare "decentralisering".
Och de som till äventyrs minns så ingår ju Ranbolagets SMÅLAND i min "insjöeskader"!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

För att visa att det givetvis finns en tanke i galenskapen ... :-r2
1-457.jpg
Alla inser ju bums hur väl dessa modeller passar ihop, utom då möjligen Svante: De är ju långtifrån i samma skala! :-JJ
(Du har min absoluta och fulla sympati käre bror!)

Till råga på allt har jag lyckats hitta en bitter dram som heter "Royal Danish Navy", vilken på mer än ett sätt får avrunda kvällens spretiga övningar!
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:23, redigerad totalt 2 gång.

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

Otroligt kul modellbygge! Här har vi en byggare som både förmår bygga snyggt, atmosfärsfyllt och dessutom ha roligt!!! [JC_doubleup.gif]
Johan Molin skrev:Alla inser ju bums hur väl dessa modeller passar ihop, utom då möjligen Svante: De är ju långtifrån i samma skala!
Äh.. vi sk-ter i Svante. ;)
Johan Molin skrev:Givetvis är detta en kalasbild för de som vill leka "Finn Fem Fel", men här ansluter jag mig givetvis till Forumets Filosofiske Fuskare (tillika Fantastiske Fabrikatör); Det viktiga är inte att det är rätt men att det ser rätt ut!
Ja, tänk...va´? Den här sidan lägger jag in som startsida i min webbläsare. :D

SWJ
Inlägg: 538
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:18
Ort: V-ås

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av SWJ »

Bild

Oavsett skala så ger jag dessa byggen 10 poäng på en skala från 1 till 10. :D :D :D
Snygga byggen Johan.
Tommy(SWJ)

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av MickeC »

Fantastiskt snygga plan, Johan! [JC_doubleup.gif]
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Tack, grabbar! Jag har närt en fundering att köpa två Caproni-byggsatser till och sedna bara montera ihop flygplansskroven som på fotografiet av s/s SMÅLAND. Men det blir många hundralappar för ett så pass klent resultat ...

saurer
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 apr 2015, 19:47

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av saurer »

Med risk att göra dig lite besviken,så tror jag att du hittat fel Caproni modell tror att du byggt en 311:a
med stjärnmotorer
vilken modell vi inte har haft ,kan inte bekräfta
Vi hade 314/315 med inverterade V12:or istället för stjärnor
som Messerschmitt Bf 109 tex
Junkers ju 86 hade i svensk version (B3) stjärnor medan det i Tyskland fanns de med raka dieselmotorer
Keep upp the good work/ Stefan

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Jag vet att du har rätt. Men detta var den enda modell jag kunde få tag på, trots dammsugning av Internet. Så den fick det bli, efter Profet Byléns devis, som nyss nämnts; Det viktigaste är inte att det är rätt ...

Jag varnade också för att den som vill hitta fem fel ska bli rikligen belönad! :roll:

Jag kan ju också förstås göra slag i saken och plocka bort alla vingar på den nyss färdigbyggda modeller, slå sönder den lite här och var, och placera den ombord på s/s SMÅLAND. I det skicket kan ingen anmärka på motorerna, eftersom det inte kommer att framgå vilka de var. :-CO

saurer
Inlägg: 6
Blev medlem: 02 apr 2015, 19:47

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av saurer »

jag kanske kan hjälpa dig till ett korrektare utförande
Jag led av samma problem som dig ,med en 311 ,den blev liggande tills jag dök på en314/315
och då gjorde jag en avgjutning av motorkåprna i silikongummi för att kunna använda 311,
Men jag har inte hittat någon bra plast att gjuta i,provat med vanlig polyester men det blir för skört.
Skulle vija ha tag på gjutepoxi/resin som många gjuter byggsatser,nån som kanske har några ideer
/Stefan

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Det är onekligen en intressant tanke! Men det blir f n lågprioriterat i jämförelse med en rad andra byggen som tränger sig på. Dags att backa händelseförloppet från 1941 till 1910 igen ...

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av P Falk »

Härliga bilder på dina fina flygplansmodeller, Johan. Härligt komplement till alla dina båtar.
Lagom stora byggen att få plats med på balkongen dessutom. Jag menar.. även glaset får plats på skärmattan.
Tur att den här MJ hobbyn innehåller som många olika grenar och falanger. :-J :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Eftersom trakterna runt Hästholmen har så anrika traditioner när det gäller svenskt flyg, och Östergötland samt Vätterntrakten varit så präglade av flygverksamhet hade jag tänkt mig försöka rigga upp någon form av "upphängningsanordning" där av och till en lämplig representant för den tid som ska vara avbildad kan "låtsas flyga fram ovan slätten". Värpning pågår f n ...

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av ford1929 »

Johan Molin skrev:Eftersom trakterna runt Hästholmen har så anrika traditioner när det gäller svenskt flyg, och Östergötland samt Vätterntrakten varit så präglade av flygverksamhet hade jag tänkt mig försöka rigga upp någon form av "upphängningsanordning" där av och till en lämplig representant för den tid som ska vara avbildad kan "låtsas flyga fram ovan slätten". Värpning pågår f n ...
du får väl sätta upp en "Långe Jan" i taket...o hänga ner en tunn lina med liten krok ....ok beroende om du har någon lämplig takdosa ovanför din anläggning...inom lämpligt avstånd

en tanke bara



Roger(Forden)
Roger(Forden)

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"