Toppbilden, visa:
Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Jo, jag har genom Ola fått bekräftat att mitt antagande att Torpedbåt N:o 81 hade 14 mans besättning var riktigt. Så det är faktiskt alla, utom befälhavaren själv, som är med på bild! Det stämmer med besättningen på andra motsvarande svenska torpedbåtar.
I varje fall i Sverige var ursprungligen "två-skorstens-båtarna" (jag antar med dubbla ångpannor) första klass torpedbåtar, av vilka ett antal omkring år 1900 blev nedklassade till 2. klass torpedbåtar då de stora serierna med 12 st KOMET-klass och 17 st PLEJAD-klass båtar tillfördes flottan.
Undrar om det inte kan ha varit likadant med de norska torpedbåtarna (jag har väl märk ingen kunskap alls om dessa!) - KJELL t ex påminner mycket om de svenska HUGIN-båtarna. Det skulle ju i så fall kunna förklara den större besättningen! "Dina" besättningssiffror pekar ju också på att man skulle ha behövt c:a sex man per ångpanna för att sköta båtens maskineri, och det stämmer ju hyfsat väl med "mitt" fotografi.
Jag kan dock hålla med om att besättningsantalet är rätt klent tilltaget. Jag antar att det behövs åtminstone 2+2 torpedmatroser och 2 artillerister. Återstår i så fall en rorgängare och en signalmatros. Man får anta att detta är fördelningen vid strid; att annars hade besättningsmännen dubbla uppgifter, just för att kunna täcka de olika vaktlagen mm.
Ska kolla i min nyinskaffade tyska torpedbåtsbok ikväll (Ola har gamla Janes Fighting Ships från anno dazumal att ösa kunskap från) hur besättningsstorlekarna var på de svenska torpedbåtarna med dubbla ångpannor..
Det här tycker jag är en av de stora positiva förtecknen med vår hobby och vårt forum: Hur man kan diskutera sig fram till en trolig eller i varje fall möjlig lösning på ett problem! Under den processen är det ju närmast en fördel att olika människor har olika åsikter!
I varje fall i Sverige var ursprungligen "två-skorstens-båtarna" (jag antar med dubbla ångpannor) första klass torpedbåtar, av vilka ett antal omkring år 1900 blev nedklassade till 2. klass torpedbåtar då de stora serierna med 12 st KOMET-klass och 17 st PLEJAD-klass båtar tillfördes flottan.
Undrar om det inte kan ha varit likadant med de norska torpedbåtarna (jag har väl märk ingen kunskap alls om dessa!) - KJELL t ex påminner mycket om de svenska HUGIN-båtarna. Det skulle ju i så fall kunna förklara den större besättningen! "Dina" besättningssiffror pekar ju också på att man skulle ha behövt c:a sex man per ångpanna för att sköta båtens maskineri, och det stämmer ju hyfsat väl med "mitt" fotografi.
Jag kan dock hålla med om att besättningsantalet är rätt klent tilltaget. Jag antar att det behövs åtminstone 2+2 torpedmatroser och 2 artillerister. Återstår i så fall en rorgängare och en signalmatros. Man får anta att detta är fördelningen vid strid; att annars hade besättningsmännen dubbla uppgifter, just för att kunna täcka de olika vaktlagen mm.
Ska kolla i min nyinskaffade tyska torpedbåtsbok ikväll (Ola har gamla Janes Fighting Ships från anno dazumal att ösa kunskap från) hur besättningsstorlekarna var på de svenska torpedbåtarna med dubbla ångpannor..
Det här tycker jag är en av de stora positiva förtecknen med vår hobby och vårt forum: Hur man kan diskutera sig fram till en trolig eller i varje fall möjlig lösning på ett problem! Under den processen är det ju närmast en fördel att olika människor har olika åsikter!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Det er bare å bøye seg for korrekt informasjon! Forskjellen i besetning mellom de svenske og norske kan ha sammenheng med om man skulle seile kontinuerlig eller beregnet å ligge stille deler av døgnet. For en skjærgårdsflåte er det jo en reell mulighet å legge seg til for natten så folkene får hvile. De norske torpedobåtene ble "misbrukt" som jagere. Skulle de holde følge med panserskipene i Skagerak-eskadren, måtte man ha evne til å være ute i flere døgn og dermed trengte man flere mannskaper.Johan Molin skrev:Jo, jag har genom Ola fått bekräftat att mitt antagande att Torpedbåt N:o 81 hade 14 mans besättning var riktigt. Så det är faktiskt alla, utom befälhavaren själv, som är med på bild! Det stämmer med besättningen på andra motsvarande svenska torpedbåtar.
De norske torpedobåtene av «1. klasse» hadde ikke baugrør, men var bestykket med 2 torpedokanoner på dekk. Deplasementet var i overkant av 100 tonn, men det fantes 2. klasse torpedobåter som var like store (bl.a. nevnte Kjell).
Torpedobåt 1. klasse (Sæl, 1901)
Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 20 apr 2016, 14:21, redigerad totalt 2 gång.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Vad jag förstår var de svenska 1. klass torpedbåtarna tänkta att eskortera pansarbåtarna och agera utomskärs till dess att man började bygga jagare (Sverige hade 8 st när Världskriget bröt ut).
De 2. kl torpedbåtarna var dock avsedda för just skärgårdsstrid som du säger, och vad jag förstår utgångsgrupperade i Stockholms skärgård.
I verkligheten kom ju alla svenska torpedbåtar att tjänstgöra för bevakning, eskort, minspaning och minsvepning under första världskriget. När det var slut var deras roll som attackfartyg överspelad och inom tio år samtliga antingen utrangerade eller omklassade till vedettbåtar, dvs fartyg sör just de uppgifter de använts i "skarpt läge". Torpedtuberna monterades helt sonika bort, även om luckorna till stävtuberna behölls, sannolikt för att "skrämma fienden", om det nu fanns någon presumtiv sådan som gick på den finten ...
De 2. kl torpedbåtarna var dock avsedda för just skärgårdsstrid som du säger, och vad jag förstår utgångsgrupperade i Stockholms skärgård.
I verkligheten kom ju alla svenska torpedbåtar att tjänstgöra för bevakning, eskort, minspaning och minsvepning under första världskriget. När det var slut var deras roll som attackfartyg överspelad och inom tio år samtliga antingen utrangerade eller omklassade till vedettbåtar, dvs fartyg sör just de uppgifter de använts i "skarpt läge". Torpedtuberna monterades helt sonika bort, även om luckorna till stävtuberna behölls, sannolikt för att "skrämma fienden", om det nu fanns någon presumtiv sådan som gick på den finten ...
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Härliga bilder och historik från tider då ordning och reda rådde.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
... och spädbarnsdödligheten var 10 % ...
Lite grann som Krister Brandt sade, om "verklighetens WNJ", att "det var mycket kackerlackor och difteri". Ibland får man nypa sig själv i kinden när man modellerar den gamla goda tiden!
Lite grann som Krister Brandt sade, om "verklighetens WNJ", att "det var mycket kackerlackor och difteri". Ibland får man nypa sig själv i kinden när man modellerar den gamla goda tiden!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Den neste generasjonen norske torpedobåter fra 1919-1921 ble dobbelt så store (235 tonn) og så logisk nok - ut fra hvordan de ble brukt - ut som små jagere:Johan Molin skrev:Vad jag förstår var de svenska 1. klass torpedbåtarna tänkta att eskortera pansarbåtarna och agera utomskärs till dess att man började bygga jagare (Sverige hade 8 st när Världskriget bröt ut).
KNM Snøgg, Trygg og Stegg
KNM Draug fra 1908 var vel en jager men ble benevnt torpedokrysser:
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
DRAUG ser ju imponerande ut för sin tid - verkar ha haft betydligt bättre sjöegenskaper än de samtida svenska jagarna med sitt förbyggda förskepp t ex. Det är kanske därför den kallades "torpedkryssare"? Påminner ju mycket om de svenska WRANGEL och WACHTMEISER som dock inte byggdes förrän 1918!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Det ble bygget tre slike, alle fra 1908: Draug, Troll og GarmJohan Molin skrev:DRAUG ser ju imponerande ut för sin tid.
Det er ikke så ofte den norske marinen er i forkant av den svenske, men det hender:Johan Molin skrev:DRAUG verkar ha haft betydligt bättre sjöegenskaper än de samtida svenska jagarna med sitt förbyggda förskepp t ex. Det är kanske därför den kallades "torpedkryssare"?
KNM Roald Amundsen (nærmest; skipet i bakgrunnen bare låner vi ... )
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Instämmer, allt var absolut inte bättre förr…men en del var det. T.ex att man inte satt med bakåtvända mössor på inomhus i skolorna och att man på spårvagnen reste sig från sin plats om någon äldre människa gick på när alla platser var upptagna o.s.v.Johan Molin skrev:... och spädbarnsdödligheten var 10 % ...
Lite grann som Krister Brandt sade, om "verklighetens WNJ", att "det var mycket kackerlackor och difteri". Ibland får man nypa sig själv i kinden när man modellerar den gamla goda tiden!
Däremot var det inte bättre när man gick till tandläkaren för att få behandling för pulpit eller extraktion.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
1. Jag kan nog tycka att norska marinen varit väl framstående sedan lång tid tillbaka, och haft bättre sjögående fartyg än den svenska, i varje fall sedan Sverige skrotade sina sista jagare och fregatter.
2. Man kan ju möjligen tycka att det var bättre förr redan genom att det fanns spårvagnar, inne i vilka man kunde resa sig från sin plats!
Jag tror väl fortfarande att man på spårvagnarna i wien har utropen (med reservation för min usla tyska): Wir bitten Ihnen, ältere oder behinderte Personen, sowieso junge Frauen mit Klääääne Kindern, die Sitzplätse zu uberlassen (jag vet fortfarande ingen enkel metod att skriva tyska y på pc! )!
2. Man kan ju möjligen tycka att det var bättre förr redan genom att det fanns spårvagnar, inne i vilka man kunde resa sig från sin plats!
Jag tror väl fortfarande att man på spårvagnarna i wien har utropen (med reservation för min usla tyska): Wir bitten Ihnen, ältere oder behinderte Personen, sowieso junge Frauen mit Klääääne Kindern, die Sitzplätse zu uberlassen (jag vet fortfarande ingen enkel metod att skriva tyska y på pc! )!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Den norska marinen är ett kärt gammalt ämne som ger mig denna association:
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Det de har, de har de i Lissabon! Akkurat, ja!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Just det skämtet förstod jag inte i 7-8 årsåldern.Johan Molin skrev:Det de har, de har de i Lissabon! Akkurat, ja!
Däremot tyckte jag liknelsen mellan en död man och en kommunalarbetare var hysteriskt rolig redan då.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
[quote="Johan Molin...] (jag vet fortfarande ingen enkel metod att skriva tyska y på pc! )![/quote]
Jag sitter med en laptop (släpbar PC) just nu och till höger om "Å" på mitt tangetbord finns de två prickarna man vill ha.
Tryck "¨"+u så får du ü.
Den funkar som accenterna så du kan skapa ü, ï, o s v, liksom versalerna Ü, Ï etc.
/Peter
Jag sitter med en laptop (släpbar PC) just nu och till höger om "Å" på mitt tangetbord finns de två prickarna man vill ha.
Tryck "¨"+u så får du ü.
Den funkar som accenterna så du kan skapa ü, ï, o s v, liksom versalerna Ü, Ï etc.
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Jag får kolla, men jag tvivlar på att våra tangentbord ser sådana ut på jobbet, MEN jag kan givetvis ha fel. Hemma är det liiiite lättare att skriva überlaßen ...
Liksom Citroën, ça va?, ché fè? (vilket är ungefär samma sak på italienska) och lite annat smått och gått. København och Ærøskøbing mm mm. Inte ens 39,5 ° är särskilt lätt att skriva på en pc. Vilket är lite jobbigt när man ska skriva journal på sjuka patienter med hög feber ...
Nu har det iofs inget med vare sig MHJ eller ortopedbåtar att göra. Så åter till ämnet!
Liksom Citroën, ça va?, ché fè? (vilket är ungefär samma sak på italienska) och lite annat smått och gått. København och Ærøskøbing mm mm. Inte ens 39,5 ° är särskilt lätt att skriva på en pc. Vilket är lite jobbigt när man ska skriva journal på sjuka patienter med hög feber ...
Nu har det iofs inget med vare sig MHJ eller ortopedbåtar att göra. Så åter till ämnet!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Enkelt: ä = an a with two pricks (jo - Carola)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- Svante Andersson
- Inlägg: 1179
- Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Skriv din text i Word och använd funktionen ---infoga---symbol!Johan Molin skrev:...jag vet fortfarande ingen enkel metod att skriva tyska y på pc! )!
SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Ska testa på jobbet! Har ingen pc hemma ...
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Det er i hvertfall slik vi nordmenn skriver svensk ä, ö, å. Trykker vi riktig tast, blir det æ, ø, å ( den siste var visst den samme ...)
Mvh Traveller
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Händer absolut ingenting på det hp-tangentbord jag sitter vid, vare sig med "insert", ctrl, alt, eller"windows"-tangenten.
How difficult can it be?
Känns lite grann som när man på sin tid hävdade att den sovjetiska teknikutvecklingen nu hade nått så långt att man lyckats uppfinna ett ficklampsbatteri som inte var större än en golfbag ...
How difficult can it be?
Känns lite grann som när man på sin tid hävdade att den sovjetiska teknikutvecklingen nu hade nått så långt att man lyckats uppfinna ett ficklampsbatteri som inte var större än en golfbag ...
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Om det fortfarande är tyska ü:n du är ute efter, så ska du inte trycka några tangentbords-kombinationer alls, bara tryck på knappen med två punkter och sedan på ett vanligt u, så får du ett ü (funkar också bra med ë osv. Med samma tangent i kombination med "Shift"-tangenten så får du till t ex ett ô som i göteborgskans "e du gô eller")!Johan Molin skrev:Händer absolut ingenting på det hp-tangentbord jag sitter vid, vare sig med "insert", ctrl, alt, eller"windows"-tangenten.
Ett sätt att snabbt skriva "specialtecken" är att hålla ned Alt-tangenter och sedan ge den numeriska ASCII-koden för tecknet tecknet du vill skriva, t ex så ger Alt-145 tecknet æ. Håller med om att det är klumpigt, man måste ju hålla en bank av "värdelöst vetande" om "aktuella" ASCII-koder i skallen (men å andra sidan, det är vi väl rätt duktiga på när det gäller andra ämnesområden som färgkoder på SAAB:ar, fartyg som seglat på Vättern eller stortyska ånglok för att nämna några)!?! ) - men det funkar!
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Denne ¨-tasten fantes jo også på min gamle helmekaniske Remington-skrivemaskin, og fungerte på samme måte ... (dvs den skrev ¨ ute å flytte valsen mot venstre, så man kunne skrive o eller a på samme sted etterpå og få ö eller ä til slutt).Mölle-Mats skrev:Om det fortfarande är tyska ü:n du är ute efter, så ska du inte trycka några tangentbords-kombinationer alls, bara tryck på knappen med två punkter och sedan på ett vanligt u, så får du ett ü.Johan Molin skrev:Händer absolut ingenting på det hp-tangentbord jag sitter vid, vare sig med "insert", ctrl, alt, eller"windows"-tangenten.
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Fortsättning följer ...
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:09, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
det blev väl bra med dessa matroser o vad dom nu heterJohan Molin skrev:
Besättningen har mönstrat på!
Fortsättning följer ...
Roger(Forden)
Roger(Forden)
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Längst till vänster ses korpral Archibald Armstrong, såsom det hävdas ättling till gamla boskapstjuvar i gränstrakterna mellan England och Skottland. Elaka tungor förtäljer att det var hans namn som gjorde att han fick bli torpedmästare ombord.
Löjtnant Lucidor Lax ses på bryggan, hitom honom förste artillerimatros Bom. Hans kompanjon Eldh befinner sig framför bryggan och således utom bild.
Vid ratten styrman Gustaf Grundh. Signalmatros Werner Wimpel ses på babordssidan; på styrbordssidan bortom skylighten till maskinrummet förste maskinist Pontus Pistong, följd av två maskinister till och sedan chiefen själv, Peter Manometer.
Ortens befolkning är ju långt ifrån talrik nog att uppbåda tillräckligt många flickor att kurtisera; dessutom låste bönderna helt sonika in sina döttrar när flottans kavaljerer närmade sig Hästholmen, precis som när kung Fredrik I kom för att jaga i Ombergs kronopark på 1700-talet (det hävdas att det mesta han jagade hade inte fyra utan två ben).
Alltså gällde det att under den korta tid man låg vid kaj praktisera sig till Ödeshög så kvickt som möjligt; där var jaktmarkerna möjligen större.
Lucidor Lax inhystes förstås hos hamnfogden, och i vanlig ordning syntes skollärare och stins bevista den tillställning som blev följden. Här gjorde sig inga blåbandister några besvär, det fanns ju en anledning till att löjtnant Lax kallades för "Åtta glas" ...
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:10, redigerad totalt 1 gånger.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Jag tror det var Peter (H0n3) som kommenterade att torpedbåten var större än man kunde tro i byggtråden.
Faktum är att det är på håret att hon var lika lång som MOTALA EXPRESS, så det måste ha varit med skohorn man fick igenom henne i kanalens slussar! Här kan jag inte ens skylla på att det är ballongcorpset som varit i farten, men så här ser Torpedbåt N:o 81 ut "när man ser det lite grann så här från ovan".
Faktum är att det är på håret att hon var lika lång som MOTALA EXPRESS, så det måste ha varit med skohorn man fick igenom henne i kanalens slussar! Här kan jag inte ens skylla på att det är ballongcorpset som varit i farten, men så här ser Torpedbåt N:o 81 ut "när man ser det lite grann så här från ovan".
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:11, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Tack för jämförelsebilden Johan, den ger en bättre uppfattning om hennes storlek. Tala om Götamax-mått, det betyder att hon bör vara lika lång som lastångaren M/S Dåsa som jag fastnat på och som också kallas Götamax p g a sin storlek.
Cigarrformad är hon också din TB, föregångaren till de senare MTB av olika versioner. Den måtte ha varit svår att upptäcka och skjuta på när den närmade sig rakt mot fi.
/Peter
Cigarrformad är hon också din TB, föregångaren till de senare MTB av olika versioner. Den måtte ha varit svår att upptäcka och skjuta på när den närmade sig rakt mot fi.
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Storleksmässigt kanske man snarare ska jämföra med torpedbåtarna av först PLEJAD- typ, och senare SPICA-klassernas torpedbåtar. Dessa torpedbåtar skulle ha kunnat hantera ungefär de uppgifter under de två världskrigen som ångtorpedbåtarna fyllde, med bevakning, minutläggning, konvojering osv. Att sedan beväpningen hos ångtorpedbåtarna inte gick att jämföra ens med de sista klasserna av motortorpedbåtar är en annan sak. De senare återkommer vi till; de kunde också färdas genom Göta Kanal, lämnande en hel rad historier och skrönor i sina kölvatten, t o m bokstavligt talat!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Flott modell med skikkelig style ombord! Og gratulerer med vellykket "sjøsetting"
- men "marineblått" betyr tydeligvis noe annet i Sverige?
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Det var ovanligt starkt solsken den dagen bilden togs!
En lätt revision får vidta när en mer "välliknande" nyans finns tillhands.
En lätt revision får vidta när en mer "välliknande" nyans finns tillhands.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Få lär väl ha undgått att västra Östergötland hade många associationer till det militära. Allt ifrån bönderna i Tåkern-bygden som skrev till kommendanten på Karlsborgs fästning när det var torka i bygden och bad honom skjuta så mycket som möjligt eftersom de upptäckt att när man övningssköt på andra sidan Vättern stimulerade det regnväder! (sann skröna för en gångs skull!) – till Stora Lund som efter Världskriget togs i anspråk som skjutskola för Flygkompaniet, och senare luftvärnet.
Från Österrike köptes 15 st Phönix D III-flygplan, som i Sverige döptes till "Dront" – tydligtvis i total ovetskap om att den redan då utdöda Dronten inte kunde flyga!
Dronten kom sedan att användas flitigt på Stora Lund, varför den hör till mina skrönor.
I Östgötabladet i april 1922 omnämns kommande skjutövningar med Drontarna, på vilka var monterade kulspruta m/Schwartzlose . Dessa var dock inte lyckade, kulsprutan var dåligt synkroniserad och sköt flera hål i propellrarna, varför den ersattes av Colt-Browning!
Sommaren 1921 nämns tre årskullar elever.
Förstaårseleverna pysslade förstås med grundläggande flygutbildning.
Andraårseleverna ingick i "Spanarskolan" under ledning av löjtnant Paul af Uhr, ”Ursan” - senare chef för 1. Flygeskadern (undrar just vilken relation han hade till den på 1980-talet pensionerade barnmorskan Anna-Kajsa Larm af Uhr i Helsingborg, allmänt kallad för "Väckarklockan" ... )
Elever var:
Malcolm ”Macke” Lillehöök
Maurits ”Moje” Hinnerson
Erik ”Kirre” Lilliehöök - omkom vid haveri 1923
Wilhelm ”Wille” Nernst - omkom vid haveri 1924
Bertil ”Pågen” Schultz - omkom vid haveri 1941
Knut ”Zacke” Zachrisson - senare flottiljchef F 10
I boken om Stora Lund har man tyvärr glömt bort den åttonde eleven, Ernst Günther "Tokajer" Jahrehorn - Esterhazy, känd som en våghalsig flygpionjär, som tjänstgjort som flygtekniker i Dubbelmonarkin under Världskrigets dagar, och "följt med" leveranserna av Phönixplanen 1920. Om jag inte är felunderrättad pappa till den sedermera åtminstone på detta forum vida berömde Draken-provflygaren.
Jag är inte överförtjust i resin-modeller, men finns inga alternativ så måste man ...
Från Österrike köptes 15 st Phönix D III-flygplan, som i Sverige döptes till "Dront" – tydligtvis i total ovetskap om att den redan då utdöda Dronten inte kunde flyga!
Dronten kom sedan att användas flitigt på Stora Lund, varför den hör till mina skrönor.
I Östgötabladet i april 1922 omnämns kommande skjutövningar med Drontarna, på vilka var monterade kulspruta m/Schwartzlose . Dessa var dock inte lyckade, kulsprutan var dåligt synkroniserad och sköt flera hål i propellrarna, varför den ersattes av Colt-Browning!
Sommaren 1921 nämns tre årskullar elever.
Förstaårseleverna pysslade förstås med grundläggande flygutbildning.
Andraårseleverna ingick i "Spanarskolan" under ledning av löjtnant Paul af Uhr, ”Ursan” - senare chef för 1. Flygeskadern (undrar just vilken relation han hade till den på 1980-talet pensionerade barnmorskan Anna-Kajsa Larm af Uhr i Helsingborg, allmänt kallad för "Väckarklockan" ... )
Elever var:
Malcolm ”Macke” Lillehöök
Maurits ”Moje” Hinnerson
Erik ”Kirre” Lilliehöök - omkom vid haveri 1923
Wilhelm ”Wille” Nernst - omkom vid haveri 1924
Bertil ”Pågen” Schultz - omkom vid haveri 1941
Knut ”Zacke” Zachrisson - senare flottiljchef F 10
I boken om Stora Lund har man tyvärr glömt bort den åttonde eleven, Ernst Günther "Tokajer" Jahrehorn - Esterhazy, känd som en våghalsig flygpionjär, som tjänstgjort som flygtekniker i Dubbelmonarkin under Världskrigets dagar, och "följt med" leveranserna av Phönixplanen 1920. Om jag inte är felunderrättad pappa till den sedermera åtminstone på detta forum vida berömde Draken-provflygaren.
Jag är inte överförtjust i resin-modeller, men finns inga alternativ så måste man ...
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:13, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Den där om Jahrehorns fader är lika bra (nej bättre) än historierna om den spanske flygpionjären Julio Bigglesias. Den fräsige figuren finns det ett antal historier om.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Just you wait and see...
Bigglesias, Jahrehorn - Esterhazy och Pericoloso Sporghersi hörde väl alla till samma generation antar jag ...
Bigglesias, Jahrehorn - Esterhazy och Pericoloso Sporghersi hörde väl alla till samma generation antar jag ...
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Det måste ha varit en speciell generation! Glöm inte Zalamander Groëng, mannen som uppfann den aeromerkantila köpkraften. Vad vore väl den civila flygtrafiken utan honom???Johan Molin skrev:Just you wait and see... Bigglesias, Jahrehorn - Esterhazy och Pericoloso Sporghersi hörde väl alla till samma generation antar jag ...
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Så har vi ju förstås den bombastiske engelsmannen som lyckades förvandla alla hamburgare till harrisburgare. En av grillkonstens verkliga portalfigurer ...
Usch nej, den var hemsk. En riktig burnout på historiens spaatzertur ...
Men han hade ju å andra sidan också en tåganläggning på vindsvåningen till sin mäss.
Usch nej, den var hemsk. En riktig burnout på historiens spaatzertur ...
Men han hade ju å andra sidan också en tåganläggning på vindsvåningen till sin mäss.
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:13, redigerad totalt 1 gånger.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Ibland kan det bli lite för skruvat.
Dechiffrering: Bilden föreställer alltså Arthur "Bomber" Harris, chefen för RAF Bomber Command, som bland annat som en av sina främsta "meriter" hade (det avsiktliga!) ordnandet av eldstormen över Hamburg. Avtäckande av en staty föreställande denne "gentleman" vann berättigad uppståndelse härom året.
Att han var en av "grillkonstens portalfigurer" har att göra med att högste chefen för RAF under kriget hette just Portal.
"Spaatzertur" associerar ju i sin tur till USA:s motsvarigheter till Harris, "Zooey" Spaatz som var chef över USA:s strategiska bombflyg under samma tid.
Så utflippat kan det alltså bli ibland ...
Dechiffrering: Bilden föreställer alltså Arthur "Bomber" Harris, chefen för RAF Bomber Command, som bland annat som en av sina främsta "meriter" hade (det avsiktliga!) ordnandet av eldstormen över Hamburg. Avtäckande av en staty föreställande denne "gentleman" vann berättigad uppståndelse härom året.
Att han var en av "grillkonstens portalfigurer" har att göra med att högste chefen för RAF under kriget hette just Portal.
"Spaatzertur" associerar ju i sin tur till USA:s motsvarigheter till Harris, "Zooey" Spaatz som var chef över USA:s strategiska bombflyg under samma tid.
Så utflippat kan det alltså bli ibland ...
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Var det någon son inte fattade detta???
Jag tyckte det var glasklart. Allt utom zeetur.
Jag tyckte det var glasklart. Allt utom zeetur.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Flottford1929 skrev:Johan Molin skrev:
Besättningen har mönstrat på!
Fortsättning följer ...
mvh Ola
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Jo men så ses ju inte mindre än 14 flottister också ...
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Men han ser åtminstone snäll ut och tyskvänlig kan han knappast ha kallats.Johan Molin skrev:Så har vi ju förstås den bombastiske engelsmannen som lyckades förvandla alla hamburgare till harrisburgare. En av grillkonstens verkliga portalfigurer ...
Usch nej, den var hemsk. En riktig burnout på historiens spaatzertur ...
Men han hade ju å andra sidan också en tåganläggning på vindsvåningen till sin mäss.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Nej, han var förvisso ingen nasse-vän!
Och skam till sägandes var det ju Churchill som förespråkade bomb-kampanjen mot Tyskland. Storbritannien hade ju egentligen bara två möjligheter att slåss vidare efter Dunkerque och före Pearl Harbor: Att använda sin stora flotta av bombplan mot tyskarna, och att föra krig i Medelhavsområdet mot italienarna.
Likafullt innebar ju det som senare skulle kallas "1000-plansraiderna" ett ofta förbisett lidande för den drabbade civilbefolkningen, och en missriktad tro att man kan bomba ett annat folk till underkastelse. En gammal idé som italienaren Douet kläckte efter första världskriget, och som väl fick sin slutliga dom genom Vietnamkriget.
Och skam till sägandes var det ju Churchill som förespråkade bomb-kampanjen mot Tyskland. Storbritannien hade ju egentligen bara två möjligheter att slåss vidare efter Dunkerque och före Pearl Harbor: Att använda sin stora flotta av bombplan mot tyskarna, och att föra krig i Medelhavsområdet mot italienarna.
Likafullt innebar ju det som senare skulle kallas "1000-plansraiderna" ett ofta förbisett lidande för den drabbade civilbefolkningen, och en missriktad tro att man kan bomba ett annat folk till underkastelse. En gammal idé som italienaren Douet kläckte efter första världskriget, och som väl fick sin slutliga dom genom Vietnamkriget.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Dina skrönor är som vanligt både briljanta och läsvärda.
Mkt imponerad av den "tretungade" - stiligt!
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Det självklara svaret som kom från stinsfru Viola i Väderstad som hävdade att ”den som kunde uppvisa en tågbiljett utställd i Skeinge kom bevisligen därifrån", vilket dock ledde till en massa invektiv, inte minst eftersom hon ju själv kom från Italien och därför inte ens kunde betraktas som svensk.
Debatten ledde förstås vidare, snart nog diskuterades vad som krävdes för att få kallas för össchötte. Insändardebatten blev roligare och roligare ju längre den pågick, inte minst sedan lektor Hector Awog van Drygh vid Katedralskolan i Linköping lade sig i med det obetvingliga argumentet att han alltid hade rätt och alla andra var dumma i huvudet, inte minst de som bodde i Väderstad.
Den minst sagt knepiga debatten blev svårare och svårare. Stinsfru Viola, née il Contessa di Melanzane in spé, hävdade att hon kände sig som ”hundraprocent italienska och hundra procent svenska” vilket ledde till kommentaren ”Åk hem j-a utlänning!”
Hennes svar var intressant:
”I dag frågar vi oss: Hvad är det att vara svensk? När och hur blir man svensk? Behöfva vi en kokbok i svenskhet med kardemummadoftande recept af hjortron och lingon? Är svenskheten summan af smörgåsbordet och allemansrätten kryddad med konsensus och kollektivism? Är svenskhet hembränt och humanism?”
En av de som i sina skrifter kom att uppmärksamma debatten var den store kulturpersonligheten C. G. Laurin som besökte bl a Väderstad 1914, precis när man byggt Väderstads Kvarn A. B.
Året därpå gav han ut sin intressanta bok Folklynnen i vilken man bl a kan läsa:
– En ung svenska med engelsk mor fick av en av sina engelska tanter följande fråga: ”Do you mix with the natives?”
– I en amerikansk roman heter det ”En svensk är gjord för att luras” ...
– ”En lyxbil, en lustyacht, en högelegant damtoalett, som hos alla, vilka ej äga dessa behagligheter, i Sverige framkallar ett gulgrönt leende av desperat avundsjuka” ...
– ”Trygg och godmodig som Tor, ljus och öppen som Frej, med klingande röst, bred i alla avseenden, vänlig och stark vill man gärna tänka sig svensken. Men det finns andra sorter också.”
Ur kapitlet ”EN FRANSMANS OMDÖME OM SVENSKARNE”:
– ”Världens medelpunkt är Place de l’Opera, säger parisaren” ...
– ”Småsinnad avundsjuka inom alla klasser är huvudfelet” ... ”De skulle hellre hänga sig än berömma en landsman.”
– [ man påminner sig ] den italienske positivspelaren, som sade att ”här i Sverige kunna alla läsa, men de begripa ingenting, i Italien kan man inte läsa, men man begriper allt”.
C. G Laurin var en mycket rolig författare att läsa, och dessa små utsnitt ur hans bok gör det ju klart som korvspad vad det innebär att svara svensk, eller hur?
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:15, redigerad totalt 2 gång.
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Sedan är ju frågan vem man i övrigt ska hålla med; stinsfru Viola, hennes belackare, lektor Hektor Awog van Drygh, C G Laurin, den franske kolumnisten eller HasseåTage med Monica Z?
Det är ju för väl att man inte i första taget kan bli utkastad från Falu Stadshotell (om det nu finns kvar ...)!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Fråga Sture, jag har fortfarande inte fått veta varför han stack till sjöss.
Johan skrev_
Det är ju för väl att man inte i första taget kan bli utkastad från Falu Stadshotell (om det nu finns kvar ...)!
(Eller så har jag fått veta det men förträngt förklaringen för att den inte var tillräckligt mustig.)
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
För att återknyta till en tidigare diskussion i tråden, nämligen gradbeteckningar på flottans gubbar runt förra sekelskiftet fick jag idag fram publikationen (från 1915) jag tidigare letat efter;
Kanske underlag för att en gång för alla identifiera besättningen.
/Ola
Kanske underlag för att en gång för alla identifiera besättningen.
/Ola
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Ska studeras med stort intresse!
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Eftersom frågan om svenskhet tydligen blivit så brännhet bland järnvägsälskare i dessa dagar (vad är Hector Rail? Hur kommer det sig att det är så förhållandevis många utländska godsvagnar på de heliga svenska spåren nuförtiden? Hvarföre byggs det inte några lokomotiver i vårt Fädernesland längre?) är det på sin plats med en kommentar till den diskussion som ägde rum i Östgöta Posten för 105 år sedan och fick stackars redaktör Murfvel att svettas mer än vanligt.
Man skulle vilja hoppas att det inte funnes motsvarigheter till skrönornas lektorer, eller bigotta förespråkare för en svenskhet som egentligen aldrig funnits. Så icke tyvärr. Och för den som till äventyrs vill tro att citaten från C G Laurin är "hittepå" som man säger härnere i de södra provinserna, ursprungligen styrda av en generalguvernör sedan de erövrats från Danmark, står väl dessa bilder tjäna som motbevis:
Kapitlet om huru en fransos betraktade den svenska avundsjukan (och bristen på att uttrycka uppskattande kärlek vare sig till qvinnan eller någon annan) finns här:
Eller som gamle skollärare "Farbror Blå" uttryckte det när känslorna stod som hetast i Östgöta Posten: "Är man svensk medborgare och själv vill betrakta sig som svensk, kan jag inte se att vi kan beröva någon rätten att göra så". Vilket fortfarande lämnar frågan öppen om man får vara medlem i Grisböndernas Resandevåning. Troligen måste man vara nasse för att höra hemma där.
Man skulle vilja hoppas att det inte funnes motsvarigheter till skrönornas lektorer, eller bigotta förespråkare för en svenskhet som egentligen aldrig funnits. Så icke tyvärr. Och för den som till äventyrs vill tro att citaten från C G Laurin är "hittepå" som man säger härnere i de södra provinserna, ursprungligen styrda av en generalguvernör sedan de erövrats från Danmark, står väl dessa bilder tjäna som motbevis:
Kapitlet om huru en fransos betraktade den svenska avundsjukan (och bristen på att uttrycka uppskattande kärlek vare sig till qvinnan eller någon annan) finns här:
Eller som gamle skollärare "Farbror Blå" uttryckte det när känslorna stod som hetast i Östgöta Posten: "Är man svensk medborgare och själv vill betrakta sig som svensk, kan jag inte se att vi kan beröva någon rätten att göra så". Vilket fortfarande lämnar frågan öppen om man får vara medlem i Grisböndernas Resandevåning. Troligen måste man vara nasse för att höra hemma där.
Senast redigerad av Johan Molin den 30 dec 2017, 14:16, redigerad totalt 1 gånger.