Toppbilden, visa:
Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria
Bilden visar en av de väsentliga förutsättningarna för kommunikationer i västra Östergötland; ångaren TRAFIK, som sedan 1892 "travade" mellan Hjo och Hästholmen, ursprungligen med kapten Gentschein bakom ratten, och från just år 1910 när MHJ invigdes, ersatt av John Lamberg, en man som var lika mån om det yttre som det inre "vattenståndet".
Edit – bild flyttad från PB.
Senast redigerad av Johan Molin den 01 aug 2017, 11:31, redigerad totalt 2 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Orädd fotograf hänger i slupen TYRA:s master för att fånga bland annat den urgamla galeasen ELIDA från 1843. Bilden torde vara tagen tidigast 1911, då ELIDA tidigare var en enmastad slup...
Senast redigerad av Johan Molin den 01 aug 2017, 11:34, redigerad totalt 1 gånger.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Motorpråmen REX
Nåväl, när värsta svadan lagt sig blev det till att ta hyra på första bästa båt, och nu råkade det hampa sig så att sprillans nybyggda Rex behövde två besättningsmän, så herr Borg blev den ene. Hans kompanjon var en mindre talträngd och rätt surgneten typ vid namn Västros. Ack ja...
När Borg var nyanländ till "Over There" hade han förstås inget arbete. I den lilla fiskebyn Nonsahagassett på Long Island fanns en fiskehamn, och där stod varje morgon många människor i en snörrät kö för att få besättningsjobb på fiskebåtarna i hamnen. Efter att ha inspekterat gemene mans trängtan och hopp om jobb kallade han kön för resten av sitt liv för "arbetslinjen". Hur han själv lyckades snirkla sig ombord är en annan historia.
Nä, han dök upp senare som framgår av texten ovan och var andre besättningsman på m/f Rex. Borg och Västros hade mycket riktigt olika idéer om bidragslinjen, de drog kort sagt inte jämnt, vilket ibland ledde till rätt underliga tillägg från m/f Rex sida. Ibland syntes hon ha slagsida åt höger, ibland vänster...
Fast lustigt nog på fotot ovan står Borg vid babords reling och Västros vid styrbords! Dessutom har båda blåställ.
För övrigt var det visst så att nämnde Västros hette Rackham i förnamn (vilket är lite dunkelt uttryckt ovan), och han brukade allmänt gå under smeknamnet "Rackham den Röde"...
Den magerlagde figuren är besättningsmannen Östen Svensson, en man som åt omåttligt med mat och höll på att sänka rederiet enbart med sina matkostnader. Till slut blev man tvungen att låta provinisalläkaren i Rimforsa titta på honom. Det visade sig att karlstackarn hade binnikemask. Med diverse hemgjorda kurer med lavemang med skurpulver mm blev han anmärkningsvärd nog inte ihjälbehandlad men helt frisk.
Släkten skulle så småningom bli kända specerihandlare i Motala, vem har väl inte hört talas om Östenssons?
Senast redigerad av Johan Molin den 01 aug 2017, 11:36, redigerad totalt 2 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Motorpråmen REX
Våran herr hamnfogde ägnar inte särskilt mycket tankemöda åt detta, det vore honom förmätet, men har stämt möte med den glade skepparen ombord och sina kompisar de indelta soldaterna Måås och Malm, samt förstås lokförare Jens Jørgen Dampkaputt vars ångvagn också ställt sig i "ledighetsposition" (den kunde inte så mycket annat) på spår II i Hästholmens Hamn. Med senaste försändelsen från Göteborg (med lastångare förstås!) anlände äntligen efter "torrperioden" en större försändelse med Doktor Nielsens Bitter Dram, vilken egentligen smakade mer anis än bitter. Likt en flugfälla drar nyheten ett antal existenser till sig. Petter Enarming väntas vara på ingång likt skeppare Jösse på slupen Svan...
Senast redigerad av Johan Molin den 01 aug 2017, 11:37, redigerad totalt 2 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Fotografi från ballongcorpset. Flyget hade gamla beröringspunkter med Hästholmen varom mera senare.
Närmast ses sikrökeriet, centralpunkten i fiskehanteringen (nä, det har inte funnits på riktigt. Känner ni inte igen en byggnad från Bornholm när ni ser den?)
Sågverksbröderna Gustafssons hus skymtar längst till höger. Påfågeln har dock lagt sig för natten, vallats in i säkerhet, för så här dags är det Magnus Uggla som är envåldshärskare...
Det lyser hos fiskare Ture med hustru Lisa, dock ser det mörkt ut hos skomakarefamiljen Snäll, vars namn inte har ett dugg med sinnelag att göra. Här frodas enbart bakdanteri och elakartad avundsjuka.
Bakom deras hus skymtar själva sågverket i byn. Det blå huset är skolan, med mycket riktigt "farbror Blå" som lärare. Väderstads station har åtminstone fungerande ytterbelysning.
Närmast bakom rökeriet ses Väderstads samlspårslokstall (alldeles äkta! Jag vill inte propagera för att ha byggt den bästa modellen av denna byggnad, men alldeles säkert den första!!!).
Godsmagasin och den stora mejeribyggnaden skymtar längre bak, den senare med katten Ludendorff som "Takets furste" (det var innan man den handfasta vägen kom på att Ludendorff var en flicka, sedan hon plötsligt mitt en dag när det gick som sämst för tyskarna på västfronten nedkom med källingar som det heter i denna landsända).
Senast redigerad av Johan Molin den 01 aug 2017, 11:41, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Man kan inte annat än att ta av sig hatten och ödmjukt buga för en sådan mästerbyggare.
Esse
Esse
"Den förening som vill ha mig som medlem, den föreningen vill jag inte vara medlem i."Groucho Marxx
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Här känner man sig Hemma underfunndig text samt sköna bilder
Mvh Ola
Mvh Ola
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Johan, du är "gyttrighetens mästare"!
Man riktigt känner trängseln och doften i dina bilder!
Man riktigt känner trängseln och doften i dina bilder!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Hästholmens hamn
Berömd är historien om skutskepparen på Vättern som hissade nödsignal när kapten Lamberg kom tuffande. Lamberg, som den sanne humanist han var stannade förstås till och undrade "Hur är det fatt, håller du på att förlisa?" "- Nä, det är värre än så, spriten är slut ombord", lär skepparen ha svarat.
Och som vi alla vet så är alla skepparhistorier minutiöst sanningsenliga (det är sant att detta verkligen är en historia som berättades runt Vätterns stränder!).
Vid hamnmagasinet ses de berömda tunnorna med industrisprit, en brygd med "tung" för att inte säga "vass" karaktär med tydlig bouquet av "garveri och finkel", som Rudolph Thorild Frithiofsson, en anförvant till en mera "mesig" alkoholkonsument i våra tider, uttryckte det.
Rudolph Thorild iklädd ordensdräkt, såsom medlem i "IV" vilket således inte ska tolkas som "intravenös" utan fastmera "Industrispritens Vänner".
Senast redigerad av Johan Molin den 01 aug 2017, 11:43, redigerad totalt 2 gång.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Hamnmiljön är riktigt intressant att beskåda och studera.
Tommy
Tommy
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Jag ska återkomma till hur trafiken fungerade i verkligheten här och hur jag tänkt mig att avbilda den – en inte alldeles lätt exercis!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Hästholmens hamn
Salutkanonen, den som deltog i "defenestreringen i Hästholmen" vårdas ömt av de gamla indelta soldaterna Måås och Malm, här flankerade till vänster av hamnfogde Birger Hugosson. Närmaste objekt att "trygga" är de synliga sprittunnorna som kapten Lamberg ska ta med sig tillbaka till Hjo, när han anlöper härnäst...
... vilket han ju faktiskt gör just nu! Johan Lamberg hann att bli nästan lika legendarisk som båten sin, även om TRAFIK var 18 år äldre "i tjänsten".
Ett litet suddigt foto (digitalkamerorna var inte bättre på den tiden) men som ändå fångar atmosfären av vad Hästholmens hamn handlade om.
Mellan stoppbock och hamnkran skymtar Vättern och västgötasidan. Man kan också se en glimt av nyss lossade silltunnor. Lustigt nog har inte djungeltrumman hunnit gå ännu, annars hade det redan varit fullt av presumtiva privatköpare ...
Senast redigerad av Johan Molin den 01 aug 2017, 11:49, redigerad totalt 2 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg 2011
Året 2011 började ganska bra...
Med planer för modernare tider retuscherades den första av några jättemaskiner för att representera Väderstadverkens produktion...
Det var mycket snack om entreprenörer och kommunikationer i nådens år 2011:
Fortsättning följer!
Med planer för modernare tider retuscherades den första av några jättemaskiner för att representera Väderstadverkens produktion...
Det var mycket snack om entreprenörer och kommunikationer i nådens år 2011:
Mistelås gård, med höns och allt. Wilhelmina har med ålderns rätt en viss suddighet i konturerna. Hon har redan hunnit fylla 63 år, till råga på allt elände kommer hon ju från det ryska storfurstendömet Finland och närmare bestämt staden Kristina, som förtäljts på annan plats i denna tråd.
Elaka tungor i västra Östergötland hävdade att det var hennes gräsligt höga ålders fel att grisarna rymde varje år före jul, men detta är inte ett dugg sant. Denna ampra kvinna höll de svinaktiga bestarna i herrans tukt och förmaning, men innan det blev dags för det årliga julfirandet ville hon besöka sina släktingar i Kristina i Finland. Det var då bevakningen "anpassades till omständigheterna" och husbond Oscar tvingades konstatera att årets grisrymning fungerade mycket bättre än förra årets. Visserligen rymde fler grisar i år än förra året, men i år "talade alla med varandra" på gården, varför eländet givetvis inte var lika stort som innan. Ännu bättre blev det sedan Oscar bestämt att i Kristinas frånvaro var det inte de andras uppgift på gården att se till grisarna utan detta kunde lejas ut till den lägstbjudande, ungefär som när man auktionerade bort föräldralösa barn förr i världen.
En grisbonde i Norrköping vann årets upphandling av tillsynen, vilket ledde till lite obehagliga frågor när grisarna väl rymde, och grisbonden uppdagades befinna sig i S.t Petersburg på affärsresa med ett fruntimmer av tvivelaktig reputation. Oscar var klyftig nog att inse att "entre-promenad" som han trodde det hette kanske inte var rätt lösning på problemet.
Tegel var en vanlig transportvara på Vättern förr.. ... och här ses en del av Bosgårds tegelbruks "outlet".Ytterligare en av dessa tröttsamma bilder från ballongcorpsets exeperiment. Man ville testa om ballongfärder kunde förkorta restiderna, och det fungerade alldeles utmärkt utom när extremkylan slog till, och gastankarna helt sonika frös.
När två ballonger till råga på allt elände krockat i luftrummet över Hedaslätt ställdes oroade frågor om trängseln i luftrummet. Vilket avfärdades av herr Ballongsamfärdselsminister Helmut Mongol - Fier som länge försökte påstå att kollisionen "aldrig ägt rum".
Fortsättning följer!
Senast redigerad av Johan Molin den 01 aug 2017, 11:55, redigerad totalt 2 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg 2011
Del 2.
Historiska avdelningen upptäckte att den berömde affärsmannen Paul Toll ("Krüger och Toll") hade sina rötter i Västra Tollstads socken, alltså Hästholmen...
Ett citat i sammanhanget väckte en del rabalder hos någon som tydligen har svårt att fatta ibland:
...snart följd av en självbindare från Massey-Harris.
Den första av ett antal spannmålsvagnar tillverkades - vi har fått lära oss av LYR att de kallades sädesärlor...
Proggetto pomodoro genomfördes...
Det snackades en massa om lupiner...
Sedan var det dags att ta sig an Väderstads station revisited. Jag hann så långt som till inredningen.
Några bilar anno dazumal tillverkades inför det stora rallyt Vättern runt 1915...
... liksom den Ford i vilken prins Eugen satt i baksätet i målarrock med parasoll över huvudet och målade av den vänaste bygden på jorden...
Sedan sänkte sig skymningen över verksamheten, och Heidenstams parentation över Fröding återuppväcktes gång på gång:
... och med inspiration från dokument från Hästholmens hamn har nu påbörjat bygge av sluparna BULL och ANNA. Och nu känns det som bygglusten äntligen fått vind i seglen igen.
Med dessa två långrandiga beskrivningar önskar jag alla ett Riktigt Gott Nytt År!
Historiska avdelningen upptäckte att den berömde affärsmannen Paul Toll ("Krüger och Toll") hade sina rötter i Västra Tollstads socken, alltså Hästholmen...
Ett citat i sammanhanget väckte en del rabalder hos någon som tydligen har svårt att fatta ibland:
1936 köpte man en Ferguson-traktor till Mistelås gård (Scale Link) ...Glömde givetvis att berätta, att trots att Paul Toll hade ett genuint intresse för konst och musik spelade han gärna dragspel...
...snart följd av en självbindare från Massey-Harris.
Den första av ett antal spannmålsvagnar tillverkades - vi har fått lära oss av LYR att de kallades sädesärlor...
Proggetto pomodoro genomfördes...
Det snackades en massa om lupiner...
Sedan var det dags att ta sig an Väderstads station revisited. Jag hann så långt som till inredningen.
Några bilar anno dazumal tillverkades inför det stora rallyt Vättern runt 1915...
... liksom den Ford i vilken prins Eugen satt i baksätet i målarrock med parasoll över huvudet och målade av den vänaste bygden på jorden...
Sedan sänkte sig skymningen över verksamheten, och Heidenstams parentation över Fröding återuppväcktes gång på gång:
Ett Blériot-plan anno 1910 var väl det enda som byggdes på fyra månader.Bort gå de,
stumma skrida de
en efter en till skuggornas värld.
... och med inspiration från dokument från Hästholmens hamn har nu påbörjat bygge av sluparna BULL och ANNA. Och nu känns det som bygglusten äntligen fått vind i seglen igen.
Med dessa två långrandiga beskrivningar önskar jag alla ett Riktigt Gott Nytt År!
Senast redigerad av Johan Molin den 01 aug 2017, 12:11, redigerad totalt 3 gång.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Ja'a du Johan, nog har det hänt massor där söderöver detta år! Såå många trevliga alster av de olika slag har vi fått se skapta ur dina händer, trevligt!
Tack för det du visar oss resultaten av dina skapartalanger!
Efter en tyngre tid här som lidit vill jag ändå drista mej till att säg; inte något ont som för nåt gott med sig.
Tack för att du inte gav dej här i höst! Och att vi andra nu får vara med och skapa ett nytt tillhåll Nordisk småslöjd som du varit en av arkitekterna till.
Med hopp om ett ljust och soligt 2012, Gott Nytt År!
Skål och må så gott!
Johan
Tack för det du visar oss resultaten av dina skapartalanger!
Efter en tyngre tid här som lidit vill jag ändå drista mej till att säg; inte något ont som för nåt gott med sig.
Tack för att du inte gav dej här i höst! Och att vi andra nu får vara med och skapa ett nytt tillhåll Nordisk småslöjd som du varit en av arkitekterna till.
Med hopp om ett ljust och soligt 2012, Gott Nytt År!
Skål och må så gott!
Johan
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Men nu går vi mot ljusare tider, både bildligt och bokstavligt.johanmmolin skrev:Sedan sänkte sig skymningen över verksamheten,
Alltså,jag fattar ingenting.....johanmmolin skrev:Ett citat i sammanhanget väckte en del rabalder hos någon som tydligen har svårt att fatta ibland:Glömde givetvis att berätta, att trots att Paul Toll hade ett genuint intresse för konst och musik spelade han gärna dragspel...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Handelsman Johanna
Johanna Nilsdotter föddes 1807 som näst yngsta av 6 barn. Under sitt 92-åriga liv kom hon att uppleva genomgripande förändringar av den trakt där hon kom att bo i hela sitt liv — ja inte bara uppleva, utan i hög grad vara med om att omdana själv.
17-årig gifte hon sig och kom så småningom att få nio barn, åtta döttrar och en son. Hon tog dessutom hand om fyra fosterbarn.
Hon hann få uppleva hur Ödeshög fövandlades från oskiftad bondby till järnvägsort, hur barnen fick riktiga skolor att gå i, hur skråväsendet avskaffades, hur de sista vargjakterna skedde på Omberg och hur kvinnor fick lika arvsrätt med män.
1800-talet var fortfarande en tid då epidemier härjade, rödsot, kolera i flera omgångar, difteri mm. I förskräckande hög grad var liemannens skörd barn.
Hon utvecklade en omfattande handelsrörelse i Ödeshög, t.o.m av den grad att hon företog ett antal affärsresor på egen hand till bland annat Tyskland, och hon var instrumentell för att bygga en hamn i Hästholmen.
Sedan kom nödår, bankkrasch i svallvågorna efter Fransk-Tyska kriget 1870-71 (intet nytt under solen), Johannas man dog, och plötsligt stod hon barskrapad.
1888 dog hennes ende son, ogift 38 år gammal, tydligen ett fruktansvärt slag för Johanna. Men hon hann uppleva hur ena dotterdottern blir första kvinnliga student i Linköping (givetvis privatist!). Dottersonen i samma familj, Per Olov Hallman, blev känd arkitekt och stod bakom både såväl Lärkstaden vid Engelbrektskyrkan i Stockholm som trädgårdsstaden i Enskede, kända ikoner inom svensk 1900-talsarkitektur.
När Johanna dör år 1899 är hennes kista så blomsterbehängd att den inte syns. Man går bokstavligen man ur huse för att bevista begravningen. Alla affärer är stängda och hela samhället flaggar på halv stång.
Och namnet Johanna lever vidare i dag i nästan allt som har med Ödeshög att göra, alltifrån staty och hotell till hantverkshus och marknadsdagar. Mer än hundra år efter sin död tycks "handelsman Johanna" vara en levande ikon för bygden.
Därmed över till båtar och järnvägar, det som det mesta kommer att handla om framöver.
Senast redigerad av Johan Molin den 01 aug 2017, 12:12, redigerad totalt 2 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Kapten Roslin och Hästholmens hamn
1862 påbörjades regelbunden ångbåtstrafik på Hästholmen med ångfartyget OSCAR (Askersunds Ångbåts AB) som trafikerade Jönköping - Grenna - Hästholmen - Wadstena - Stockholm två gånger i månaden ("God restauration finnes ombord" hävdade man), samt CASPER EHRENBORG (den första ångbåt som byggts vid Sjötorps varv 1858) som också var fjortonde dag trafikerade Jönköping - Grenna - Hästholmen - Hjo - Göteborg, dock utan något särskilt nämnande om kulinariska delikatesser ombord, men väl med billig godstaxa.
1862 påbörjas också lokal båttrafik på sjön med ångarna SVAN och ÖRN, den senare legendarisk i trafiken. Det är ÖRN i Motala vi ser på bilden. SVAN såldes redan 1868, så hon fick aldrig riktigt chansen att bli legendar...
Johannas dotter startar ett schweizeri vid Hästholmens hamn. Vad är då ett schweizeri?
I schweizeriet serverades kaffe och finare spritsorter (så var vi där igen! ) tillsammans med sockerbagarens goda bakelser, samt smårätter. Strindberg hävdade att schweizerier "besökas af riktigt fint folk, en del till och med af fruntimmer".
Ett mycket tidigt fotografi av schweizeriet, vilket (fotot alltså) undgått all lokalhistorisk forskning.
Hästholmen börjar så smått leva upp, även som turistort, fast schweizeriet fick inte så lång livstid som sådant.
Fortsatt utveckling av sjöfarten kom att bli helt beroende av de smalspåriga järnvägar som kom att bygga på båda sidor av Vättern. Det blir således ämne för ett kommande inlägg.
Senast redigerad av Johan Molin den 01 aug 2017, 12:16, redigerad totalt 3 gång.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Antikrundan
Lite rekapitulation för eventuellt nytillkomna läsare...
Västra Östergötland är en urgammal kulturbygd, vilket avspeglar sig i flera kända minnen om forntida bravader, inte bara oöverträffade fruktsamhetsriter utan även skrönor om långväga charterresor till Kaspiska Havet. På vikingatiden var vare sig diabildsprojektorer eller iPhoto uppfunnet varför minnen fick ristas i sten istället. Somliga drabbades av turistdiarré och liknande och kom inte tillbaka igen...
Här en bild sedan smalspåriga FVÖJ byggts ( ett typiskt exempel på "krympt perspektiv". Det är bara att titta på en karta och jämföra var FVÖJ:s bansträckning fanns, och jämföra med Rökstenens lokalisation). Under den urgamla ek som i trakten kallas för Ragnars Ek står Rödsten, en potent fallossymbol som måste smörjas in med rödfärg varje år för att inte gården ska drabbas av olycka och brinna ner (i verkligheten finns denna sten utanför Åtvidaberg, ett grufligt samhälle som "inte finns" i mina trakter...)
Ett raskt skutt i tiden. Napoleonkrigen var en omvälvande händelse för hela Europa, och det Europa som reste sig ur askorna kring detta riktiga världskrig innehöll gryningen till den moderna tiden, ur vilken följde såväl ångbåtar, hamnen i Hästholmen och järnvägarna.
Svårbegriplig är dock denna bataljmålning från tiden.
Le 1:er Dragons du Ligne har har inte nämnt Väderstad eller Hästholmen i sin krigsdagbok, däremot Austerlitz, Jena, Friedland, Spanien och Portugal följt av Smolensk och Borodino. Dresden, jätteslaget vid Leipzig och så småningom Waterloo. Historieforskningen har ännu inte kunnat förklara närvaron av franskt kavalleri i västra Östergötland. "L' île de Cheval" låter måhända bättre än de lokala tungomål som talas i trakten av Västra Tollstad, men ger föga vägledning. Inte heller kan Hästholmen ha ansetts vara en plats för "R & R" för Napoleons uttröttade kavallerister.
Västra Östergötland är en urgammal kulturbygd, vilket avspeglar sig i flera kända minnen om forntida bravader, inte bara oöverträffade fruktsamhetsriter utan även skrönor om långväga charterresor till Kaspiska Havet. På vikingatiden var vare sig diabildsprojektorer eller iPhoto uppfunnet varför minnen fick ristas i sten istället. Somliga drabbades av turistdiarré och liknande och kom inte tillbaka igen...
Här en bild sedan smalspåriga FVÖJ byggts ( ett typiskt exempel på "krympt perspektiv". Det är bara att titta på en karta och jämföra var FVÖJ:s bansträckning fanns, och jämföra med Rökstenens lokalisation). Under den urgamla ek som i trakten kallas för Ragnars Ek står Rödsten, en potent fallossymbol som måste smörjas in med rödfärg varje år för att inte gården ska drabbas av olycka och brinna ner (i verkligheten finns denna sten utanför Åtvidaberg, ett grufligt samhälle som "inte finns" i mina trakter...)
Ett raskt skutt i tiden. Napoleonkrigen var en omvälvande händelse för hela Europa, och det Europa som reste sig ur askorna kring detta riktiga världskrig innehöll gryningen till den moderna tiden, ur vilken följde såväl ångbåtar, hamnen i Hästholmen och järnvägarna.
Svårbegriplig är dock denna bataljmålning från tiden.
Le 1:er Dragons du Ligne har har inte nämnt Väderstad eller Hästholmen i sin krigsdagbok, däremot Austerlitz, Jena, Friedland, Spanien och Portugal följt av Smolensk och Borodino. Dresden, jätteslaget vid Leipzig och så småningom Waterloo. Historieforskningen har ännu inte kunnat förklara närvaron av franskt kavalleri i västra Östergötland. "L' île de Cheval" låter måhända bättre än de lokala tungomål som talas i trakten av Västra Tollstad, men ger föga vägledning. Inte heller kan Hästholmen ha ansetts vara en plats för "R & R" för Napoleons uttröttade kavallerister.
Senast redigerad av Johan Molin den 01 aug 2017, 12:19, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Hej Johan!
Ett underbart bygge och presentation av en historisk järnvägsförlaga i mj-format.
Dramadokumentär - absolut. Kan ju bara tänka mig "smalspårsfolkets" känslor
av dramatik då man backade mot kajslut utan någon form av spårstopp - ser
åtminstone ut som att sådana anordningar saknas jämfört med normalspårets "bockar".
Tommy(SWJ)
Ett underbart bygge och presentation av en historisk järnvägsförlaga i mj-format.
Dramadokumentär - absolut. Kan ju bara tänka mig "smalspårsfolkets" känslor
av dramatik då man backade mot kajslut utan någon form av spårstopp - ser
åtminstone ut som att sådana anordningar saknas jämfört med normalspårets "bockar".
Tommy(SWJ)
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Hrrrmpf!
Det hade jag aldrig märkt om inte du påpekat det!
Det hade jag aldrig märkt om inte du påpekat det!
-
- Inlägg: 2017
- Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
- Ort: Bålsta
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Dom navigerade väl fel och var på väg till Smolenska Höglandet.
Btw, utanför Larnaca ligger fartyget Zenobia kantrat, lastat med Volvolastbilar.. borde väl ha varit Scania, Skåne.
Källa Classic Motor nr 11/11 och 1/12.
Btw, utanför Larnaca ligger fartyget Zenobia kantrat, lastat med Volvolastbilar.. borde väl ha varit Scania, Skåne.
Källa Classic Motor nr 11/11 och 1/12.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Ah, du menade de franska dragonerna! Ja trodde de det och fortsatte borde de ha nått sitt eget Borodino någonstans i närheten av Morshyttan...
Zenobia hade min mormor som mellannamn. Visste väl aldrig riktigt varför. Men det visade sig, fick jag veta långt senare, att i slutet på 1800-talet brukade man namnge sina barn efter namnsdagen den dag de föddes. Och mycket riktigt, hon var född den 30 oktober 1893 och då var minsann dagens namnsdag Zenobia! (Ja hon hade Svea som förstanamn ...).
Och den syriska krigardrottningen har sedermera namngett mitt lilla handelsbolag, så därför dyker namnet upp lite här och var...
Jo fartyget har jag nog hört talas om tidigare, men det låg väl instoppat i facket "Passiv kunskap", dvs sådan man påstår sig känna till när man hör talas om det.
Zenobia hade min mormor som mellannamn. Visste väl aldrig riktigt varför. Men det visade sig, fick jag veta långt senare, att i slutet på 1800-talet brukade man namnge sina barn efter namnsdagen den dag de föddes. Och mycket riktigt, hon var född den 30 oktober 1893 och då var minsann dagens namnsdag Zenobia! (Ja hon hade Svea som förstanamn ...).
Och den syriska krigardrottningen har sedermera namngett mitt lilla handelsbolag, så därför dyker namnet upp lite här och var...
Jo fartyget har jag nog hört talas om tidigare, men det låg väl instoppat i facket "Passiv kunskap", dvs sådan man påstår sig känna till när man hör talas om det.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Fowler-traktorn på Kyleberg
På 1860-talet och framåt började ångkraften göra sig bemärkt även på landbacken i västra Östergötland.
Oscar Dickson, ägare av Kyleberg och framstegsman, inköpte 1868 en ångplog med alla dess tillbehör . Kung Karl XV var närvarande när köpet gjordes upp . Han kommenterar: Nu bet du dig allt i tummen, käre Axel!
Dickson var tidigt ute i Sverige, men John Fowlers ångplogar hade funnits sedan 1858, när uppfinningen vann the Royal Agricultural Society's pris.
Inte många blev dock sålda, främst p.g.a. att de var ohyggligt dyra.
När den monterats upp strömmade folk till för att titta på trolltyget . Bl a Oskar Il gjorde ett studiebesök. Med plogens hjälp kunde rakare och finare plogfåror ses, än vad man någonsin upplevt tidigare, och kylebergsåkrarna blev praktiskt taget stenfria.
Fowler-plog i arbete.
Vart ångplogen tog vägen senare vet vi inte. Det hävdas att gamle Karl Mistelgren på Mistelås gård (mer om honom senare!) köpte den. 1910 stod den i varje fall övergiven på planen vid bangården i Väderstad (f-n tro't!).
Oscar Dickson, ägare av Kyleberg och framstegsman, inköpte 1868 en ångplog med alla dess tillbehör . Kung Karl XV var närvarande när köpet gjordes upp . Han kommenterar: Nu bet du dig allt i tummen, käre Axel!
Dickson var tidigt ute i Sverige, men John Fowlers ångplogar hade funnits sedan 1858, när uppfinningen vann the Royal Agricultural Society's pris.
Inte många blev dock sålda, främst p.g.a. att de var ohyggligt dyra.
När den monterats upp strömmade folk till för att titta på trolltyget . Bl a Oskar Il gjorde ett studiebesök. Med plogens hjälp kunde rakare och finare plogfåror ses, än vad man någonsin upplevt tidigare, och kylebergsåkrarna blev praktiskt taget stenfria.
Fowler-plog i arbete.
Vart ångplogen tog vägen senare vet vi inte. Det hävdas att gamle Karl Mistelgren på Mistelås gård (mer om honom senare!) köpte den. 1910 stod den i varje fall övergiven på planen vid bangården i Väderstad (f-n tro't!).
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 16:34, redigerad totalt 2 gång.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Traktor i modern mening var nog inte Fowlern,det var den för tung och klumpig för.
Nej, som syns på det gamla fotot så hade man faktiskt två traktorer, en på var sida fältet. Plogen kopplades till en lina till vardera traktorn och sedan drogs enbart plogen fram och tillbaka över fältet. Därav att plogen ser ut som två på bilden. På modellen nedanför så syns lintrumman under pannan på traktorn.
Som synes är plogen STOR och har hela 10 skär. Att det gick att ha så stora plogar berodde säkert på att en ångmotor, ja en ångmaskin då , är såpass stark och seg.
Mvh
/Peter
Nej, som syns på det gamla fotot så hade man faktiskt två traktorer, en på var sida fältet. Plogen kopplades till en lina till vardera traktorn och sedan drogs enbart plogen fram och tillbaka över fältet. Därav att plogen ser ut som två på bilden. På modellen nedanför så syns lintrumman under pannan på traktorn.
Som synes är plogen STOR och har hela 10 skär. Att det gick att ha så stora plogar berodde säkert på att en ångmotor, ja en ångmaskin då , är såpass stark och seg.
Mvh
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Det är helt riktigt. Tydligen kunde man klara detta arbete även med en "traktor", men det måste ha varit knöligt (Kyleberg hade bara en). Man ser trumman under traktorn som drev vajrarna som drog plogen.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
För er som vill drägla över ångdrivna fordon:
http://www.steam-up.co.uk/fowler/fowler.htm
Tydligen dyrgripar som sagt, mht de avancerade dekorationerna. Namnen är ju smått roliga också! "Repulse" och "Renown" torde ha med klassiska brittiska örlogsskeppsnamn att göra, medan man undrar ju lite mer över "Wolverhamtpon Wanderer" ...
För att nu inte nämna "ångvälten Margaret"!
http://www.steam-up.co.uk/fowler/fowler.htm
Tydligen dyrgripar som sagt, mht de avancerade dekorationerna. Namnen är ju smått roliga också! "Repulse" och "Renown" torde ha med klassiska brittiska örlogsskeppsnamn att göra, medan man undrar ju lite mer över "Wolverhamtpon Wanderer" ...
För att nu inte nämna "ångvälten Margaret"!
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Och i Väderstad går de fina jordbearbetnings maskinerna åt sig som smör på heta stenar.
Man hinner tydligen inte riktigt med...
http://www.atl.nu/arbetsliv/v-derstad-v ... -anst-ller
Man hinner tydligen inte riktigt med...
http://www.atl.nu/arbetsliv/v-derstad-v ... -anst-ller
Kom ihåg att komma ihåg.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Jo minsann, från det salig Rune Stark började sveta ihop sladdar av stål (en sladd är ett jorbearbetningsredskap för tunga jordar (Magnus63 kan säkert beskriva det här bättre!) vanligt förekommande i Östergötland sedan i varje fall 1850-talet, men traditionellt byggt av trä med stora spikar, med åtföljande begränsad livslängd...) hemma i gårdssmedjan år 1962, är nu Väderstadverken Mjölby kommuns största industriföretag, med export till hela väst- och östeuropa, Australien, Canada, Sydafrika m fl m fl länder av allehanda jorbearbetning- och såningsredskap, givetvis med i dag datoriserade funktioner.
I "min" fiktiva värld lades aldrig järnvägen till Väderstad ned (Rune Stark pläderade starkt för att den skulle rustas upp under 1980-talet, men som vanligt för döva öron) - och j-ar i min lilla låda så mycket trafik företaget skulle generera i dag!!!
I "min" fiktiva värld lades aldrig järnvägen till Väderstad ned (Rune Stark pläderade starkt för att den skulle rustas upp under 1980-talet, men som vanligt för döva öron) - och j-ar i min lilla låda så mycket trafik företaget skulle generera i dag!!!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Slupen ANNA
ANNA blev en mycket flitig gäst i Hästholmen från 1920-talet och framåt, fraktande massaved till Munksjös ginungagap i Jönköping.
Skeppare Gustav Karlsson var mycket populär, allmänt kallad "Gösse på Anna".
Här ses Gösse sittande på kajuttaket, med sin besättningsman Per-Arne Fälting på relingskanten. Släkting med känd dykare som blev allmänt hushållsnamn för femtio år sedan i Sverige.
Vad som aldrig har dokumenterats är att Gösses hustru Bengta alltid höll ett förråd med gott öl gömt ombord, vilket plockades fram vid speciella tillfällen (sex stop på en gång här!), såsom exempelvis när man anlöpte Hästholmen, vilket var en unik händelse som bara upp var tredje dag på trettiotalet...
Som vanligt kommer flygande dårar förbi, i det här fallet troligen från F3 i Linköping. Eftersom vi nu räknar 1935 är det riktiga flygmaskiner som gäller och inte luftballonger längre.
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 16:38, redigerad totalt 2 gång.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Antingen är det efter 1 juli 1936 eller så är det fortfarande tredje flygkåren.
#JB17
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Oh dear...
Men minns att Doc Emmet Brown förekommit flitigt bland folket på detta forum tidigare!
Men minns att Doc Emmet Brown förekommit flitigt bland folket på detta forum tidigare!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Ska du nu tvinga mig att bygga en Tummelisa också? Jag har ju inte ens hunnit påbörja min Phönix som ligger i vänten...
Så i brist på lokalt flygvapen i hästholmentrakten just nu (bättring kommer som sagt, om man nu ska försöka vara verklighetstrogen framöver) så lär det vara fritt fram för Doc ett tag till.
Så i brist på lokalt flygvapen i hästholmentrakten just nu (bättring kommer som sagt, om man nu ska försöka vara verklighetstrogen framöver) så lär det vara fritt fram för Doc ett tag till.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
OK, då.
Låt den där Dr Brown härja.
Fokker CVD finns också i 1/72, min morfar flög sådana på Malmen 1928-29.
Du vet väl att den enda flygande Tumelisan finns i Skåne? Tillsammans med en massa annat flygande.
Låt den där Dr Brown härja.
Fokker CVD finns också i 1/72, min morfar flög sådana på Malmen 1928-29.
Du vet väl att den enda flygande Tumelisan finns i Skåne? Tillsammans med en massa annat flygande.
#JB17
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Å f-n! Det enda historiska flygplan jag brukar se är Ängelholms Safir som bruka komma brummande över sundet på söndagarna (tillsammans med kustbevakningens flygplan som sedan urminnes tider tycks ha gjort till rutin att ENDAST patrullera Öresund på söndagar...).
Nåja, kustbevakningsflygplan över Vättern måste väl betraktas som en distinkt raritet. Jag själv kom dock ihåg Lansen-flygplanen som brukade flyga över mot Östergötland från Karlsborg.
Nåja, kustbevakningsflygplan över Vättern måste väl betraktas som en distinkt raritet. Jag själv kom dock ihåg Lansen-flygplanen som brukade flyga över mot Östergötland från Karlsborg.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Hon blev stilig minsann! RIktigt snygg fick du henne! Tumme upp!johanmmolin skrev:
Och samtidigt fick jag lite mer insikt om båtbyggeriets olika vedermödor.
Kom ihåg att komma ihåg.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
MHJ motorvagn nr 2
Och nu var det 1937, som Eyvind Johnson kunde konstatera.
MHJ:s svar på the Burlington Zephyr ses här, fast i andra färger...
Tillsammans med en klassisk bild från Hästholmens hamn; ss TRAFIK och motorseglaren ANNA som hämtar massaved.
MHJ:s svar på the Burlington Zephyr ses här, fast i andra färger...
Tillsammans med en klassisk bild från Hästholmens hamn; ss TRAFIK och motorseglaren ANNA som hämtar massaved.
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 16:40, redigerad totalt 2 gång.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Å den här gången har du fått upp jollen i dävertarna på Anna ser jag
Snyggt jobbat för den riggen är inte att leka med.
Mvh
/Peter
Snyggt jobbat för den riggen är inte att leka med.
Mvh
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Hon klarade sig troligtvis genom andra världskriget genom att SEGLA, snarare än att förstöra sin motor genom att försöka elda den med tjära...
Och jag skulle väldigt gärna ha en kunnig skutseglare vid sidan om mig om jag själv skulle försöka segla henne i skala 1:1...
Har faktiskt stått vid rorkulten till en galeas som heter FIONA för några år sedan (av engelsk ketch-typ), men tursamt nog fanns skepparen tillhands...
Och jag skulle väldigt gärna ha en kunnig skutseglare vid sidan om mig om jag själv skulle försöka segla henne i skala 1:1...
Har faktiskt stått vid rorkulten till en galeas som heter FIONA för några år sedan (av engelsk ketch-typ), men tursamt nog fanns skepparen tillhands...
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Det var inte så lätt att få upp jollen i dävertarna tidigare, då vare sig dävertarna eller jollen till ANNA var byggda tidigare!Å den här gången har du fått upp jollen i dävertarna på Anna ser jag
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
FVÖJ ...
Sedan ekonomin för lilla WFJ konsoliderats ville man bygga vidare från Vadstena via Borghamn och Hästholmen till Ödeshög. Hästholmen hade nu fått reguljär båttrafik till Hjo, ursprungligen med ångaren HJO och senare med en första TRAFIK år 1888. Ett motiv för järnvägsbyggandet var att stimulera betodling i bygden, vilket man dock denna gång var för tidigt ute med.
Den första ångbåten TRAFIK i Hästholmen.
Det tycks ha gått livat till vid byggandet vilket nedanstående (sanna!) historia förmäler:
Många fick väl vatten på sin kvarn när rallarna kom med sitt "folkliga" uppträdande.
Vid ett tillfälle strejkade rallarna, spärrade vägen vid Alvastra och kapade ett tåg som de med vilda signaler förde ner till Ödeshög, där öldrickning hägrade. Man lyckades dock stänga igen ölserveringen, varför handgemäng uppstod och dörren till utskänkningslokalen slogs sönder. Handlare Löf, ytterligare en av Ödeshögs färgstarka personligheter, var dock ingen duvunge, utan lyckades hinna ifatt en av rallarna och klådde upp honom efter noter.
En av rallarna fick fängelse för sitt tilltag och fördes med häst och vagn till Mjölby för vidare transport. Eftersom fången hade handbojor fick han inte transporteras i vanlig personvagn på järnvägen.
Vid pausen i Mjölby ska såväl fången, fjärdingsman och körkarlen ha druckit öl tillsammans, medan hästarna fick beta vid krubborna i den gamla gästgivaregården.
Till råga på allt var de "främlingar, de flesta från Skåne”. Lördagen den 11 september besökte de Ödeshög och Backasand "der de farit fram som fribrytare af värsta slag, så att menniskorna ej ens voro säkra i sina hem. Såväl här som i Hästholmen hade spritförsäljningen för dagen varit avstängd, tack vare kronolänsmannen Vallinders raska ingipande."
Första gången människorna det är omvittnat att människorna på bygden låste in sina döttrar var när Fredrik I kom på jakt på Omberg på 1700-talet. Han var en usel skytt, men jagade ändå mest tvåbenta varelser i kjolstyg. Nu stundade på nytt oroliga tider, och det var kanske inte för inte som en av de ilsknaste motståndarna mot järnvägsbygget var präst i Ödeshög.
I november 1888 kunde dock järnvägen invigas. Här ett tidigt kort från Ödeshög: Två nya lok tillkom, nr 3 OMBERG som ses på denna bild, och nr 4 ALVASTRA.
En tidig morgonbild från Väderstad (!?), tagen något av de första åren på 1900-talet.
Den första ångbåten TRAFIK i Hästholmen.
Det tycks ha gått livat till vid byggandet vilket nedanstående (sanna!) historia förmäler:
Många fick väl vatten på sin kvarn när rallarna kom med sitt "folkliga" uppträdande.
Vid ett tillfälle strejkade rallarna, spärrade vägen vid Alvastra och kapade ett tåg som de med vilda signaler förde ner till Ödeshög, där öldrickning hägrade. Man lyckades dock stänga igen ölserveringen, varför handgemäng uppstod och dörren till utskänkningslokalen slogs sönder. Handlare Löf, ytterligare en av Ödeshögs färgstarka personligheter, var dock ingen duvunge, utan lyckades hinna ifatt en av rallarna och klådde upp honom efter noter.
En av rallarna fick fängelse för sitt tilltag och fördes med häst och vagn till Mjölby för vidare transport. Eftersom fången hade handbojor fick han inte transporteras i vanlig personvagn på järnvägen.
Vid pausen i Mjölby ska såväl fången, fjärdingsman och körkarlen ha druckit öl tillsammans, medan hästarna fick beta vid krubborna i den gamla gästgivaregården.
Till råga på allt var de "främlingar, de flesta från Skåne”. Lördagen den 11 september besökte de Ödeshög och Backasand "der de farit fram som fribrytare af värsta slag, så att menniskorna ej ens voro säkra i sina hem. Såväl här som i Hästholmen hade spritförsäljningen för dagen varit avstängd, tack vare kronolänsmannen Vallinders raska ingipande."
Första gången människorna det är omvittnat att människorna på bygden låste in sina döttrar var när Fredrik I kom på jakt på Omberg på 1700-talet. Han var en usel skytt, men jagade ändå mest tvåbenta varelser i kjolstyg. Nu stundade på nytt oroliga tider, och det var kanske inte för inte som en av de ilsknaste motståndarna mot järnvägsbygget var präst i Ödeshög.
I november 1888 kunde dock järnvägen invigas. Här ett tidigt kort från Ödeshög: Två nya lok tillkom, nr 3 OMBERG som ses på denna bild, och nr 4 ALVASTRA.
En tidig morgonbild från Väderstad (!?), tagen något av de första åren på 1900-talet.
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 16:45, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Det är många sköna bilder på vackra skutor och intressanta hamnmotiv du delger oss här, Johan.
Skulle kännas kul att bygga något liknande men vet inte riktigt hur jag skulle motivera dessa miljöer
på min tänkta (fiktiva) bana med bergslagsanknytning.
Tommy (SWJ)
Skulle kännas kul att bygga något liknande men vet inte riktigt hur jag skulle motivera dessa miljöer
på min tänkta (fiktiva) bana med bergslagsanknytning.
Tommy (SWJ)
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Men Tommy, visst finns det större sjöar även i bergslagen?!? Å på den tiden så var det mer än vanligt att man nyttjade sjöarna först vintertid för snabba transporter över isen till sommartidens skeppande medelst mindre fartyg av allehanda slag.
Nog finns/fanns det väl någon lämplig sådan mindre hamn någonstans i bergslagen som du smidigt kan inkorporera i din bana - alla delarna måste ju inte ha samma banan som ursprung - eller?
Mvh
/Peter
Nog finns/fanns det väl någon lämplig sådan mindre hamn någonstans i bergslagen som du smidigt kan inkorporera i din bana - alla delarna måste ju inte ha samma banan som ursprung - eller?
Mvh
/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/
http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Jag säger bara: Strömsholms Kanal! Hade mina funderingar på att bygga en kanalpes därifrån, men upptäcker att min referenslitteratur är för klen. Får väl se om boken om Strömsholms kanal finns på något nät-antikvariat...
Och som jag skrivit tidigare: Det finns få sjösystem i Sverige som inte haft en liten bogserångslup (som lövades om söndagarna för utflykter med finare folk...), som bogserade en eller ett par pråmar med lämpliga produkter från trakten. Jämför Stefan Jönssons kaj-diorama!
Och som jag skrivit tidigare: Det finns få sjösystem i Sverige som inte haft en liten bogserångslup (som lövades om söndagarna för utflykter med finare folk...), som bogserade en eller ett par pråmar med lämpliga produkter från trakten. Jämför Stefan Jönssons kaj-diorama!
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
FVÖJ invigning
Jag invaderade Lihkströmsverkens fina personvagnstråd med denna bild. Jubileumsnumret av tidningen finns som pdf-fil på Ödeshös biblioteks hemsida (de har ett fantastiskt arkiv i sin hembygdsavdelning, tänk om alla lokala bibliotek var lika flitiga!)
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 16:47, redigerad totalt 2 gång.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Gyttrighetens mästare skrev mannen från Rossberga men detaljerna och det många lasternas mästare får vi väl utnämna härmed.
Ja denna nästan verkliga fiktion går från klarhet till klarhet.
Hälsningar/ LPalm
Ja denna nästan verkliga fiktion går från klarhet till klarhet.
Hälsningar/ LPalm
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Litet trögstartat efter uppdateringen, men nu verkar det funka igen.
Tack Peter och Johan för förslag till farvatten och flytetyg även i Bergslagen.
SWJ 1 blir ju en provbana men SWJ 2 skall kanske precis som KURJ få terminera i
Köpings hamn och då öppnar sig ju möjligheter - får fundera på detta.
MVH
Tommy SWJ
Tack Peter och Johan för förslag till farvatten och flytetyg även i Bergslagen.
SWJ 1 blir ju en provbana men SWJ 2 skall kanske precis som KURJ få terminera i
Köpings hamn och då öppnar sig ju möjligheter - får fundera på detta.
MVH
Tommy SWJ
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Väderstads station - inredning
Först ska vi rekapitulera lite mer av det som utgör historiken och dramadokumentären dock.
Sovrum
Vardagsrum
Kök
m.m. ...
Senast redigerad av Johan Molin den 02 aug 2017, 17:02, redigerad totalt 2 gång.
Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg
Fantastiskt! Jag kan bara ge högsta betyg till dessa interiörer.
Vilken invärtes detaljrikedom i mj-skala.
MHJ växer...
Tommy (SWJ)
Vilken invärtes detaljrikedom i mj-skala.
MHJ växer...
Tommy (SWJ)