Toppbilden, visa:    


Mjölby - Hästholmens Järnväg, med bygdehistoria

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Åter till Åsenhöga

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Åsenhöga fattigstuga, med geten Heidrun på taket (tycks vara en lat get mht den alltför rika växtligheten på taket!), och några höns som hittills fört en alltför anonym tillvaro, men som pickar på revansch, har blivit "avstjälpningsplats" för de personer samhällets "goda" (!) medborgare till nöds kan skänka en blygsam skärv till, men helst inte vill se, lukta på eller prata med.

Man skymtar förstås Tåkern i bakgrunden med dess vassruggar.

Bild
Stillsam vy vid Tåkern.

Bild
... och kall höstbild med Norrsken. I Åsenhugas stuga eldar man med kol som varmhjärtad lokpersonal brukar "tappa" i närheten av stugan (i och för sig använder man sig av kolstycken för att idka prickskytte på traktens fasaner också).

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Skolan ...

Inlägg av Johan Molin »

1-78.jpg
Didrika Duberg i Motala skänkte pengar till en skola på 1850-talet. Vad få vet om och som faktiskt inte noterats i några bygdekrönikor är att hennes moster Eulalia gjorde likadant i Väderstad långt tidigare, innan kyrkan byggdes där, och att det inte ser bättre ut än att Didrika knyckte ritningarna...

Genom att skolan fanns "först" kom den att ligga en bit från kyrkan, vilket var en aning udda, särskild som bygdekrönikorna i missriktat nit hävdar något helt annat...
Skollärare Yngve Axelsson är nämnd tidigare såsom "farbror Blå", liksom hans hustru Helga och hennes mamma Kajsa, 80 år gammal men fortfarande tillräckligt frisk och kry för att dividera med stinsfru Viola, née la contessa di Melanzane in spe, om hur man bäst tillagar den friterade kronärtskocksrätt som i Rom kallas Carciofi a la Giudea.

Yngve var givetvis också klockare förutom skollärare. Det har hela tiden genom historien funnits ett visst kulturellt utbyte mellan det landskap där ärans och hjältarnas tungomål talas, och vår sydligaste provins. Släktförhållandena var grumliga, det talas om informatorer på sommarresidenset Monbijou i Malmö. Yngves pappa hette förstås Axel Yngvesson. Även namnet Nils förekom, men hur och var denna smältdegel lyckades åstadkomma en Nils Yngvesson i modern tid må vara oskrivet (Yngve Axelsson hade troligen inte velat veta).

Yngve Axelsson, 64 år gammal, klädde sig i den tidens smak som passade sig 40 - 50 år tidigare, sågs alltid i hög hatt utom i katedern inomhus, och var mycket aktiv medlem i sockenstämman och så småningom kommunalstämman i Värsta. Klädseln skaffade honom namnet Farbro Blå och gångstilen öknamnet "Älgen". Då Elsa Beskow besökte Ellen Key träffade hon även Farbror Blå och fick inspiration till sina böcker om Petter och Lotta och tant Grön, tant Brun och tant Gredelin, samt, som sagt, farbror Blå. Kommunalmötena hölls givetvis i skolan som hade den enda riktiga samlingssalen där man kunde vara. Däremot är det nog en skröna att svärmor Kajsa efter mötena bjöd på lindblomste och madeleinekakor. Jag menar, så lätt var det inte att få tag på citroner i Sverige på den tiden.
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 11:58, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Yngve Axelsson aka Älgen aka Farbror Blå

Inlägg av Johan Molin »

1-79.jpg
Yngve Axelsson med familj var de första som insåg att balkonger kunde användas till annat än vädring av sängkläder. På verandan står en gjutjärnssoffa, direktimporterad från England, och ett likadant bord som Ture fiskare med sin Lisa skaffat. Här kunde eftermiddagskaffet inmundigas, troligen snarare med mandelkubbar än madeleinekakor.

Balkongen hade Yngve inrett för sina två största hobbies. Vi har ju redan tidigare noterat hans mycket stora marina intresse, och han förde noggranna dagböcker över de fartyg som anlöpte Hästholmens hamn. Han saknade s/s Örn mycket, liksom även jönköpingsbolagets s/s Wisingsö.
Förutom detta var Yngve en mycket duktig amatörastronom, och hade låtit införskaffa en stjärnkikare från den namnkunniga firman Karl Zeiss i lärdomsstaden Jena. Denna, tillsammans med en stol, hade farbror Blå låtit montera upp på balkongen, varifrån han kunde hålla reda på såväl Trafik, Motala Express, Tyra och de andra ångarna, likaväl som Andromedanebulosan, Sirius, Betelgeuze, Jupiter med sina månar och allt vad man kunde se på stjärnhimlen. Givetvis hade han tidigare under året (1910 alltså va!) bevakat Halley's komet och försökt lugna de oroliga själar som proklamerade jordens undergång eftersom jorden skulle passera rakt genom kometens stoftmoln som bestod av cyanid.

Sina dubbla intressen var Yngve mycket stolt över och proklamerade ofta att hans intresse för stjärnor och båtar gjorde honom till en riktig "astronautiker". Han skrev t o m ett brev till den amerikanske presidenten Theodor Roosevelt och berättade stolt över sina bravader, ett brev som under långa tider "glömdes bort" i Vita Huset, fast somliga mindes vagt epitetet... :roll: :roll: :roll:
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 11:59, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Peking »

Oh kometen ..... Blev lite orolig att skaparen skulle låta den landa i bebyggelsen :mrgreen:
" gnisttramparna" förlåt ett kärleksfullt smeknamn brandkåren från oss på ambulanssidan.... Beror väll på att statistiskt sett vaknar de utsövda när de jobbat natt villket vi i plåstertaxin således ej gör :mrgreen:
Nu till sak fint tillskott på anläggningen för dessa hjältar. Får man önska sig att den får sällskap av en epidimivagn?
Fantasiskt fina miljöer Johan.

Mvh Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Problemet är att Väderstad aldrig hade ett eget exemplar av "firmabil" (jaja, ambulans då för alla er andra ...). Men jag ska fundera på vad som kan tänkas ha funnits i Mjölby och händelsevis råkat besöka trakten framöver ...

Användarens profilbild
Peking
Inlägg: 405
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:34
Ort: Norrköping

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Peking »

Sådana var väll inte så vanliga vid denna tid även på centralorterna.
Mvh Ola

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Framtida "forskningsprojekt!"

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av H0n3 »

Skulle mycket väl kunna ha varit en taxi modell sugga med löstagbart bårinrede. Den sorten fanns det en del av har jag förstått. Det är väl därifrån uttrycket plåstertaxi kommer kantänka :?

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Skolfamiljen på marknad

Inlägg av Johan Molin »

Mer skåpmat med lärarfamiljen i centrum ...
Ni som sett tillräckligt får gäspa och förpassa er till någon annan tråd så länge. Men var inte för säkra, rätt vad det är kommer det något alldeles nytt insprängt!

Bild
Commersen i Hästholmen. Från vänster: Sofia Mistelgren (hustru till "spelman på taket"), med osviklig blick för var man hittar sicilianska kronärtskockor (för hundra år sedan fanns det över hundra olika sorter i Italien, t o m där återstår inte mycket mer än ett och ett halvt dussin nuförtiden...), skollärare Yngve Axelsson (AKA "Farbror Blå", AKA "Älgen"), hustru Helga och mor Kajsa. I bakgrunden skymtar "krutgubbarna" Måås och Malm, traktens båda indelta soldater om vilka mer om framöver...
Senast redigerad av Johan Molin den 12 jan 2016, 14:21, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Mera Yngve Axelsson

Inlägg av Johan Molin »

1-80.jpg
Från skollärare Yngve Axelssons /(kusin med stinsen) med familj gavelfönster åt väster kan man se ut mot hamnen i fjärran. Yngve var båttokig och förde noggranna anteckningar av vilka båtar han såg. Visste han att någon skuta var på ingång bröt han helt sonika lektionen för att med jättekliv rusa upp på ovanvåningen för att damma av sin lådkamera.
Många tyckte han borde fått heta "Skuta", men efter som detta redan var upptaget av en lärare i Linköping (vars efterträdare helt logiskt fick namnet "Jollen" och ännu senare ersättare namnet "Vågskvalpet"...) fick man döpa honom efter hans gångart. Ergo alces alces, eller ÄLGEN!

Yngve Axelsson var 14 år äldre kusin till stinsen, vår käre "italienska greve-svåger". När il Conte di Melanzane själv behagade debarkera någon av passagerarbåtarna i Hästholmen för att hälsa på sin dotter Viola, stinshustrun, vankades ofta en glad kväll i lärare Yngves med hustru Helga och svärmor Kajsas sällskap. Just 1910 råkade samlingen bli särdeles stor och livad, eftersom Elsa Beskow besökte Ellen Key, och det råkade sammanfalla sig så att allesamman kom att sitta och pokulera en sen kväll i lärarebostaden (Ellens hus Strand var inte färdigbyggt riktigt ännu...). Lärare Yngve klädde givetvis upp sig i sina finaste kläder, och på nattkröken, när stjärnbilderna Lejonet och Herkules skulle beskådas hade vår store pedagog Alces Alces tagit på sig sin cylinderhatt. Promenaden ner till hamnen för att möta s/s Viktor Rydberg blev en mäktig upplevelse för Elsa som snart därpå skyndade hem till sig och lade sista fingrarna vid sitt verk "Petter och Lotta" där lärarens figur ändrades till att motsvara "Älgen".
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 12:01, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

MHJ med Lisa 1 och Lisa 2 i Hästholmen

Inlägg av Johan Molin »

1-81.jpg
Hamnbild. NNp-vagnen daterar bilden till tidigast 1916, vilket innebär att fiskare Rudolf ännu på sex år inte lyckats komma fram med sin kärra lastad med myrstack, avsedd för drevning av någon oklar träskuta.

MHJ:s båda små lok nr 1 och 2 kallades i allmän folkmun för "Lisa 1" och "Lisa 2" (sant! Precis lyckats fiska upp den informationen).
Mittersta personvagnen finns ännu att beskåda - visserligen i ombyggt skick men ändå - i Brösarp.

Den ornamenterade stäven tillhör - förstås - s/s TRAFIK.
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 14:49, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
P Ekstrand
Inlägg: 623
Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
Ort: Ingarö
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av P Ekstrand »

He !

FIn bild :-)
Gillar verkligen mannen med kärran :-)

MvH
Pär

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Greta von Heidenstam

Inlägg av Johan Molin »

1902 blev Verner von Heidenstam (44) hejdlöst förälskad i goda vänners dotter Greta, 16 år gammal. Året därpå gifte de sig och landade på Naddö gård utanför Vadstena, där inte minst Greta blev mycket populär genom sina kontakter med befolkningen i omgivningen, "hög som låg".
1-82.jpg
Att Greta var en betagande skönhet går väl knappast att ta miste på.
1-83.jpg
Hon tog ofta sina båda systrar och vänner med på tur i omgivningarna på Vadstenaslätten och Ombergsbygden. Här ses Greta, lätt skymd, vid sidan om Richard Berghs hustru Gerda på besök. Richard var en sorts centralpunkt kring umgängeskretsen Heidenstam - prins Eugen och , jojomen, just det, Ellen Key.

Enligt Gretas dotters biografi över Verner von Heidenstam ska det varit en dogcart hon for omkring i, men det ser ju vem som helst att detta var en stanhope gig ... :roll:

Pigan Erika i förgrunden är fullt upptagen att prata med en ekorre som kilar omkring i den gamla, lätt rödskimrande asken som står vid vägen ...
1-84.jpg
Riddaren och jungfrun är väl troligen hans mest kända verk.
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 14:52, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Greta och Gerda på tur till Mistelås

Inlägg av Johan Molin »

1-85.jpg
Mindre löddrig häst (lacken har torkat ...)

Gamla Josephine i svart, och sonhustru Svea, står och hälsar besökarna välkomna (det är därför det, helt felaktigt, ser ut som högertrafik; Greta är på väg att svänga in med ekipaget på gårdsplanen, en kraftbesparande "genial" väg på den tiden det inte fanns mittlinjer i vägen).
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 14:53, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Målarprinsen Eugen i sin Ford

Inlägg av Johan Molin »

Bakochframvänt (eller på måfåskott från väggen och utåt ...)
1-86.jpg
Prins Eugen sitter och målar i sin Ford, med sällskap av luffaradel. Fru von Heidenstam med sällskap i bakgrunden.
Och den obehagligt varslande rödtonade asken i bakgrunden till vänster. Ratatosk syns inte från det här hållet.

Och Dagny som skymtar vid husknuten till Åsenhöga är det närmaste en norna vi kan komma...
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 14:55, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

1-87.jpg
Här lämnar vi Greta von Heidenstam (som nu syns närmast kameran) med sällskap för stunden ...
1-88.jpg
FVÖJ:s personvagn C20 vid Väderstads lokstall.
1-89.jpg
Sommarlek bakom rökeriet. Det var här, i trakten av lokstallet, som mången ungdom drog sitt första förbjudna bloss på en virginiacigarrett ...
1-90.jpg
Ballongcorpset i farten. Här har man en tydlig vy ut över Vättern och Omberg. Vädret verkar tveksamt, det drar ihop sig till åska.
1-91.jpg
En "traditionell" bildvinkel.
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 14:59, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Verner von Heidenstam med Promenadgrisen

Inlägg av Johan Molin »

Medan man diskuterar hembränd sprit uppe i Morshyttan får jag väl försöka stå för det högkulturella. :roll:
1-92.jpg
Framför Greta vandrar här mannen som lite för villigt året innan på sin 50-årsdag låtit sig hyllas som "Sveriges nationalskald"; Verner von Heidenstam. I sällskap har han den s.k. "promenadgrisen" som följde Verner eller Greta varthän de gick. Grisen t.o.m. badade tillsammans med de båda i Vätterns vatten!

Däremot var redan efter sju år äktenskapet inte det bästa. En av Gretas gamla beundrare, Henrik Palme, hade lurat henne att komma till honom på ett hotellrum i Vadstena, för att hon skulle få tillbaka deras gamla kärlekskorrespondens från tonåren. Henrik hade dock planerat det så, att han våldtog Greta och lämnade tydliga spår av att hon besökt honom där – vilket givetvis kom ut på bygden. Verners gamla mamma tog flickstackarn i försvar, men Verner förlät aldrig Greta att hon blivit våldtagen. Han till och med kallade henne "fru Sjöberg" i fortsättningen. Greta kom dock att stå ut och båda höll skenet uppe i rätt många år till. Greta var den som skötte och styrde med allt det praktiska på gården, och var nog den som var genuint omtyckt på bygden, vilket säkert i längden var trevligare än att bara vara "beundrad" ...

Allt ovanstående är fullkomlig sanning och inte ett dugg skröna, försäkrar på heder och samvete!
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 15:01, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Caffé corretto

Inlägg av Johan Molin »

Eftersom "högkulturen" inte väckte någon särskild genklang får jag väl försöka mig på nästa knep då. Väljer här betydligt populärare bildmotiv. Kvällens inspirationskälla, som redan meddelats i Rikards tråd är den geniala italienska uppfinningen caffé corretto; espresso med företrädesvis grappa.
1-93.jpg
Jag vill inte hävda att detta tillagades i Väderstads järnvägsstations kök, men återkommer till denna byggnad framöver. Denna helg är det betydligt tradigare tjänster åt skattemyndigheterna som måste uppfyllas (momsdeklaration ...). Dock sker samtidigt mycket funderande kring Väderstads godsmagasin, som definitivt inte får plats såsom det borde. En "nedskalning" av ambitionerna är således av nöden. Vad som kommer ut av detta har jag ingen aning om. Skål så länge!

Greta får trava på med sin lilla kärra så länge ...
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 15:02, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av 1956 »

Det där ser ovanligt hälsosamt ut...Medelshavskost, bra för både hjärta och kärl! Ja, naturligtvis under förutsättning att diverse gröna blad och olivolja förtärts dess förinnan! 8-)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Husbygge Väderstads station

Inlägg av Johan Molin »

1-94.jpg
Svårartad byggarbetsplats. Början till plankvandringen mot smalspåret lagd. Gett upp inför halvfabrikaternas frammarsch, jag måste ju hinna bli färdig före "deadline".

Fortfarande grava bryderier hur godsmagasinet ska få plats. Själva stationshuset måste byggas färdigt också. Ska kanske rekapitulera bilderna från bygget av det ur glömskans damm framöver också.

Och så har man ju elförsörjningen också inför "digitaliseringen" eller "fingervisningen" som det heter på svenska. Ganska svårt då inte elektriciteten anlände till Väderstad förrän år 1914 ... :roll:

Och så mer chamotte att dölja diverse skavanker med. Att Midgårdsormen var röd visste ju ingen förrän han visade sitt fula tryne ovanför markytan!
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 15:03, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Husbygge Väderstads station

Inlägg av Johan Molin »

1-95.jpg
Dags att åter ta sig an stationshuset. Självklart inrett, trots att det befinner sig åtminstone 4 dm från anläggningskanten ( :roll: ).
Det är förstås Östgöta Posten som ligger på köksbordet.
1-96.jpg
Vardagsrummet. Stinsparet har förärats en matta från indelta soldatdottern Märta Måås från Ödeshög, sedermera med tillägget Fjetterström.
På bordet en pamflett för kvinnlig rösträtt.
1-97.jpg
Sovrummet, där fru Viola har hängt upp diverse porträtt av italienska frihetshjältar.
1-98.jpg
Samlingsvy. Bagagerum, väntrum och expedition.
Därefter sovrum.
Och närmast vardagsrum, tambur mot gatan, trappa till övervåningen och kök.
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 15:08, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Jan
Inlägg: 1085
Blev medlem: 03 jan 2012, 00:05
Ort: Eckernförde

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Jan »

Snyggt Johan. Så skall det se ut. Man blir ju lätt :shock: av hur bra du lyckats med alla detaljer.

Är det egentillverkade inredningsdetaljer? Säg bara inte att du själv knåpat ihop den lilla soffgruppen som står i vardagsrummet.

Jan
Planerar bygget av Helsingborg F i skala N.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Lisa och Tures trädgård

Inlägg av Johan Molin »

Bild
I grunden samma möblemang som Tures och Lisas trädgårdsmöbler, men försedda med duk (bordet) och dynor (hemmagjorda). Således etsade modeller köpta via Langley Models ...

Trädgårdsskjulet med utedasset på bilden är för övrigt en av de mycket få byggnader på anläggningen som inte har en verklig förlaga (?) – det är plankat från Sven Nordqvist (Pettsons uthus m.a.o.).

Bild
När vi ändå råkade hamna just där kan vi plocka fram ännu lite gammal skåpmat ur gömmorna ...
Senast redigerad av Johan Molin den 12 jan 2016, 14:28, redigerad totalt 1 gånger.

Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

johanmmolin skrev:Självklart inrett, trots att det befinner sig åtminstone 4 dm från anläggningskanten ( ).
Och vad har du anläggningen på för höjd, Johan?


Sture Bylén

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Sture Bylén »

johanmmolin skrev:135 cm.
F-n, där försvann mitt argument.... :(

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av mikath »

johanmmolin skrev:Bild
Sedär! En riktig kaffe!
Det där andra i den smala flaskan hoppar jag över.

/Mika
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Å, en riktig caffe corretto är inte att förakta, och är det bara en god grappa i koppen slinker den väldigt fint ned!

Nu fanns knappast grappa år 1910 mer än som ganska vedervärdiga restprodukter efter vinfamställning. Det är de senaste trettio åren som det har upparbetats till någonting drickvärt.

Så på stinsfru Violas tid var det nog snarare Strega som gällde, eller kanske rent aven riktig Aurum?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Galeasen ELIDA och Dame Edna

Inlägg av Johan Molin »

Skepparfrun ombord på ELIDA var en baddare på att baka sachertårta, vilket har en rent forumhistorisk förklaring. En f.d. forumbroder tog en gång i världen illa vid sig av att en blåhårig dam med strassinfattade glasögon råkat synas på hotell Sacher. Därmed var en gång för alla sachertårtan förevigad i MHJ:s trafikområde.
dameedna.jpg
Den som mot all förmodan skulle vilja veta närmare om födslovåndorna kring Dame Ednas närvaro på Wiens mest amerikaniserade hotell kan njuta av detta här; obs dock att konversationen är rumphuggen i och med att flera deltagare "är inte med längre" – i varje fall där ...
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 15:11, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

I lärdomens värld

Inlägg av Johan Molin »

1-99.jpg
Skollärare Yngve Axelsson, aka "Älgen", har fått besök av en av de båda "bräderna" (sågverksägarna) Gustafsson, närmare bestämt storebror Göte, som ofta tar vägen om lärarbostaden när han tillsett att Västerängens såg har "rutinmässig verksamhet"; m a o att inget knas(-t) ställer till problem. För en gångs skull har han lämnat gårdvaren Fenris hemma.

Såsom pappa till en 13-årig dotter (Alfhild) är Göte givetvis intresserad vad som försiggår inom skolans värld, men han är också barnsligt förtjust i skolplanscher (särskilt om de avbildar zuluer i Afrika), och vänskapsbanden är ganska starka mellan de flesta utsocknes invandrare som sköter Väderstads nya "drifter" såsom såg och mekanisk verkstad, och Yngve såsom representant för det traditionella samhället.

Sedan delar förstås Göte och Yngve intresset för tåg. Här ses de efter att ha "spottat" på MHJ:s eftermiddagståg som nu är på väg till Hästholmen från Väderstad.

Yngve är en riktig "kaffepetter" i likhet med vår hamnfogde Birger Hugosson, och på verandan till skolhuset har hustru Helga dukat upp kaffebordet med allehanda (sju sorters) småkakor och tårta, här finns såväl brun pepparkaka som schackrutor och vaniljhorn. För den som så vill finns det även lite annat till skänks, privata reminiscenser från schweizeriets tid, men lärarhemmet är gästfritt, och som Helga och svärmor Kajsa kommer överraskande väl överens; närmast tävlar 60-åringen och 80-åringen om att åstadkomma både fasta och flytande godsaker för besökare. Blir det en lämplig paus kommer säkert stins Erik Axelsson med sin vid det här laget berömda och mycket omtyckta italienska fru Viola säkert också över. Helga har t o m lärt sig göra limoncello med hjälp av specialimporterade frukter från Violas pappa Enrico Giuseppe...
1-100.jpg
Yngve Axelsson tillsammans med sin tågspottande broder Göte Gustafsson, "trä-disponent", väntar på eftermiddagståget från "Isola di Cavallo"...

En viss oro har märkts i bygden. Redan förra året, storstrejkens år, blev Oscar Mistelgren utsedd till att organisera "hästinkallelser" under krigsfara och hålla koll på hästbeståndet i trakten. Såväl tross- som ammunitionskärror måste ju kunna förflyttas.

Ovanpå detta har man genom läsning i tidender från Rikets Hufvudstad konstaterat att det finns orosandar som hävdar att befolkningen i trakten "inte finns". Detta har lett till organiserande av fackeltåg, i vilket man fått stöd av såväl Ellen Key som "den röde prinsen" Eugen och Verner von Heidenstam på sitt Naddö utanför Vadstena. Den senare har med emfas hävdat att "skulle jag bara skrivit om den verklighet vi tror finns, då skulle det inte bli mycket roligt att skriva om". Lite anmärkningsvärt måhända, Heidenstam gjorde sig väl inte främst känd för att skriva "roliga" saker...
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 15:13, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Diverse nya bilder

Inlägg av Johan Molin »

1-101.jpg
Landsbygd med Tåkern.
1-102.jpg
Igelkott! (Klart som korvspad eller hur?)
1-103.jpg
Soldattorp och gamla schweizeriet, numera hamnkaptenens kontor.
1-104.jpg
Galeasen ELIDA, den med den goda sachertårtan, och den underlige besättningmannen på fördäck, som alltid gick i lång trench coat och djupt neddragen hatt ...
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 15:58, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Ellen Key besöker Mistelås

Inlägg av Johan Molin »

1-105.jpg
Ellen Key besöker Mistelås- Hon var en vandrerska av rang - ännu i över 70-årsålderna knatade hon Vättern runt.

Kvällen rebus eller gåta är följande:
Som synes (?) hade hon en s:t bernhardshund (som jag tror hette Gull, men det är helt oviktigt i sammanhanget). Hon hade en hushållerska som hette Malin och målat över ytterdörren mot sjön: "Denna dagen ett liv".

Här är motivet i hennes hem Strand:
strand.jpg
(Glöm svastikorna, Hitler var inte uppfunnen år 1910 ...)

Förklara!
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 16:01, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

För att förtydliga min kryptiska fråga: Var har ni stött på en s:t bernhardshund, en Malin och "Denna dagen ett liv" någon annastans? Och vilket kan sambandet med ovanstående tänkas vara?

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Arne Lindgren »

Jaa, nu såg jag..
Först tänkte jag på Giovanni Bracco, och det skramlade om hans Ferrari när han gick i mål i Mille Miglia.. tre urdruckna brandyflaskor låg bak i bilen och skramlade.. och såna brukade ju lurvhundarna släpa på. Och i LeMans höll den förlorande tysken (korsen) Louise Edlind om midjan och sa dom bevingade orden angående hennes midja..

Fast sen såg jag, eklöven,alltså Ekens, stockholms skärgård där ligger ju Saltkråkan, Louise Edlind igen, och Farbror Melker som ältade devisen ett helt avsnitt.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

johanmmolin skrev:
(Glöm svastikorna, Hitler var inte uppfunnen år 1910 ...)
Nu måste der Matserschmitt rycka ut igen ...

Svastikorna är ju definitivt inte Adolf Hitlers uppfinning - men själv "uppfanns" han redan 1889!
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Vacker stilpoäng! Visst var det farbror Melker som ältade TomasThorilds gamla fras som var målad på Strand, Malin var ju en välbekant rollfigur, för att nu inte tala om Båtsman! Lite för många sammanträffanden för att vara en ren tillfällighet, eller? Vad i fridens dar var nu då sambandet mellan Strand och Saltkråkan? :?

Jajaja, det var mitt bildliga sätt att beskriva att svastikan år 1910 inte hade något alls att göra med den misslyckade målaren, där Wiens konstakademi kanske ändrat historiens gång genom att släppa in honom?

Hitler som person var förvisso " uppfunnen" men inte den man eftervärlden associerar till som " Hitler" ...

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Frågan är således inte slutgiltigt besvarad förrän någon av er listat ut sambandet mellan Strand och Saltkråkan!
Arne har en poäng för att lista ut ATT det fanns ett samband!

Och givetvis är det det viktigaste av allt som står på spel: ÄRAN! :mrgreen:

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av thorpe »

En version av hakkorsteorin är följande historia.

Greve von Rosen på Rockelstad vid Båvens bränningar var ju vådligt intresserad av diverse etnografiska fenomen. Svastikan fanns som dekoration på ett gnistgaller i hans trevna tjäll. Det är en gammal solsymbol och när Hermann Göring efter en snöstormsflygning till Södermanland hamnat på von Rosens slott blev han så till sig i trasorna över denna symbol att han senare promotade den hos herr Hitler som ett snitsigt varumärke. ;)

(Detta var en av många versioner)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Det var väl i svallvågorna kring detta besök som Hermann skulle gifta sig med sin Karin från Rockelsta. Tydligen uppstod förhinder, för en tidningsrubrik förmälde: Göring skjuter på bröllopet! -- vilket väl måhända blev en aning tvetydigt med tanke på att det var just han ...

Nåväl, svastikorna är också bara ett bifynd till min gåta! Hur hamnade Båtsman, Malin och Denna dagen ett liv på Saltkråkan?

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av thorpe »

johanmmolin skrev:...Hur hamnade Båtsman, Malin och Denna dagen ett liv på Saltkråkan?
De hamnade på Saltkråkan tack vare en skärgårdsbåt vid namn Saltkråkan! Eller?? 8-)
Och farbror Melker suckade "Denna dagen ett liv!" i svåra stunder.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Jovisst, SALTKRÅKAN I närmare bestämt - artistnamn för nuvarande ångbåten DROTTNINGHOLM i Stockholm.

Men det finns alltså en klar koppling mellan Ellen Key och Saltkråkan; det är inte en slump att ovannämnda tre attribut hamnade i Astrid Lindgrens produktion.

Och det var så enkelt som att Astrid som tonåring kom att besöka Ellen på hennes Strand i början av 1920-talet, fick träffa Malin och s:t bernhardshunden, och läste devisen ovanför ytterdörren.
Vilket mycket senare i livet mognade till företeelser i Saltkråkan-filmerna.

thorpe
Inlägg: 2394
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av thorpe »

Vad det så det var. Tack för informationen, udda kunskaper är alltid trevliga! :)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Ellen Key och Wild

Inlägg av Johan Molin »

1-105.jpg
Datering: Denna bild kan tidigast vara från 1911. Ellen Key hade två s:t bernhardshundar, först Wild som föddes den 1 maj 1910 och vars födelsedag firades varje år med stort barnkalas med inbjudna barn till Strand, givetvis med vovven i centrum med ansiktet fyllt av tårta!
Wild dog alltför tidigt 1917, och Ellen var otröstlig, men skaffade samma år en ny vovve av samma sort, denna gång dock en tik vid namn Gull.
Vardera vovven följde Ellen överallt, t.o.m. när hon fick för sig att fotvandra Vättern runt (vilket dock skedde i två etapper, först södra delen 1919 och året därpå norra delen av trakterna runt Vättern).
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 16:03, redigerad totalt 3 gång.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Väderstads / Folkunga Brandkår

Inlägg av Johan Molin »

Väderstads / Folkunga brandkår
1-106.jpg
Mer info följer. Här tror jag vi har alla motor- och hästdragna fordon som använts på en och samma bild!
Senast redigerad av Johan Molin den 03 aug 2017, 16:04, redigerad totalt 2 gång.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Arne Lindgren »

johanmmolin skrev: Vardera vovven följde Ellen överallt, t.o.m. när hon fick för sig att fotvandra Vättern runt (vilket dock skedde i två etapper, först södra delen 1919 och året därpå norra delen av trakterna runt Vättern).
Gick hon i ide i Hjo?

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Mölle-Mats »

thorpe skrev:En version av hakkorsteorin är följande historia.

Greve von Rosen på Rockelstad vid Båvens bränningar var ju vådligt intresserad av diverse etnografiska fenomen. Svastikan fanns som dekoration på ett gnistgaller i hans trevna tjäll. Det är en gammal solsymbol och när Hermann Göring efter en snöstormsflygning till Södermanland hamnat på von Rosens slott blev han så till sig i trasorna över denna symbol att han senare promotade den hos herr Hitler som ett snitsigt varumärke. ;)

(Detta var en av många versioner)
Och kopplingen mellan "hunnerna" och svastikan lever tydligen kvar i folks minne:
Bild
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Arne skrev:
Gick hon i ide i Hjo?
De som till äventyrs har följt den här tråden tidigare har vid ett fåtal tillfällen stiftat bekantskap med ångbåten TRAFIK! :roll:

Den var byggd för att frakta folk och fä mellan just Hästholmen och Hjo, och mitt intryck är nog att den goda Ellen i likhet med många andra på trakten utnyttjade detta kommunikationsmedel, eftersom båda årens vandringar började i Hjo! (Intressantast är faktiskt att första årets fotvandring gick från Hjo runt Jönköping och upp till Medevi! Så frågan är nog snarare hur hon tog sig hem därifrån. Men ångbåten FREY som trafikerade Motala - Askersund fortsatte göra så fram till 1929 så en gissning är väl att hon utnyttjade densamma och sedan på olika sätt med tåg lät sig befordras hem till sitt Strand igen).

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Arne Lindgren »

Fast om man lämnar spåret och kommer tillbaka och återupptar turen senare är det inte samma tur.
Jag skulle inte för mitt liv påstå att jag cyklat Nice - Stockholm om jag i sommar tog tåget till Trelleborg och cyklade hem därifrån.

Medevi? Sorglösa Brunn? Hon kanske inte mindes hur hon kom till Motala.

Men det är underbara historier.. hur länge gick hon, och hur ordnade hon övernattning?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19974
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Johan Molin »

Nja, hon var inte mycket för att se på friluftsliv som sportprestationer, så hon försökte nog aldrig hävda annat än att hon vandrat längs Vätterns alla stränder i sin dar. Eller med hennes egna ord:

”Det är kännetecknande för vår tid att kräfva en allt högre grad af nervspänning för att helt kunna ge sig hän i nuet. Därför har sporten blifvit den anledning, hvilken lockar människan ut i naturen, men ej för att där hvila. Täflan har tvärtom gjort äfven friluftslifvet till en feber, till en ny form för jäkt och splittring ... Det blir endast kroppen, icke själen som detta slags sport utvecklar.”

Gissningsvis kände hon väldigt mycket folk, så det blev nog ett antal gårdar längs vägen där hon fick övernatta.

Hon var således en tidig representant för "slow living"!

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Mjölby - Hästholmens Järnväg

Inlägg av Arne Lindgren »

Intressant, jag kommer nog att citera henne vid tillfälle.

Runt sekelskiftet var det en del diskussion om tävlande kontra friluftsliv/motion

Det resulterade t.ex. i att den nybildade "Föreningen för skidlöpningens främjande"
delades upp i Svenska Skidförbundet och Skidfrämjandet (sedemera Skid & Friluftsfrämjandet)

Rester av uppdelningen kan man hitta på organisationernas loggor.

http://www.friluftsframjandet.se/image/ ... 8214371536

http://www.skidor.com/sv/

Det är samma gubbe och samma varg på loggorna, tidigare var dom väldigt lika i stil.
Dom tävlande jagar vargen, främjaren har fångat den och har skinnet över axeln

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"