Toppbilden, visa:    


T 23

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

T 23

Inlägg av Kjedlund »

När den mer än 10 år gamla modellen skulle moderninseras och utrustas med en DCC-dekoder upptäckte jag att ett plastkugghjul i kraftöverföringen hade spruckit av sig självt medan loket stått i vitrinskåpet. Har någon fler råkat ut för detta på Gützoldloket?
Bild
Efter all hantering under reparationsarbetet var det nödvändigt att bättra på "vädringen" lite.

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: T 23

Inlägg av mikath »

@Kjedlund
Mycket snygg T23:a!

Ja, min Gützold råkade ut för exakt samma sak.
Jag hittade ett nytt kugghjul i mässing, men att få på det igen så att kuggen stämmer med kvartningen är inte så lätt.
Nu är det ett tag sedan jag hadde loket framme, men går det inte att strunta i kugghjul på den axeln och låta koppelstången dra runt det hjulet?

/Mika
Bild

Kjedlund
Inlägg: 846
Blev medlem: 14 jan 2012, 09:30

Re: T 23

Inlägg av Kjedlund »

Nej, det är ingen lyckad konstruktion med plastdrev pressade på en räfflad axel. Det blir brottanvisningar i plasten och risken att drevet spricker efter en tid är uppenbar.
Jag snuddade också vid tanken att en axel skulle kunna driva de övriga via koppelstängerna, men efter att ha studerat konstruktionen bedömde jag att det inte skulle fungera så bra. Koppelstängerna är veka och gjorda av plast med långhål ”på längden” för koppeltapparna på de yttre axlarna och långhål ”på höjden” på mellanaxlarna som är rörliga i vertikal led och avfjädrade endast av strömupptagningsblecken, litet axeltryck = liten kraft för framdrivning alltså. Koppelstängerna är konstruerade för att i huvudsak endast överföra rörelse till mellanaxlarna och blindaxeln, - ej några krafter att tala om.
Enda möjligheten var att byta drevet. Innan jag drog av ena drivhjulet märkte jag axeländens läge noga i förhållande till hjulet. Det visade sig dessutom att axeln var räfflad så det gick hyfsat lätt att få kvartningen som den var tidigare. Det nya kugghjulet brotchades så det lätt kunde vridas på axeln utan att glappa. Allt monterades ihop i loket och axlarna hölls på plats av en mässingsprofil och en liten tving så att kugghjulet var åtkomligt, varpå det låstes i rätt läge med Loctite 641. Det fungerar nu men ljudnivån har ökat troligen p.g.a. att det nya kugghjulet är av mässing. (Det nya kugghjulet har 15 kuggar och m=0,4).

Skriv svar

Återgå till "Svenska Diesellok"