Toppbilden, visa:
Smygtitt i Korted
Re: Smygtitt i Korted
Som skär/vit dyning Dalslandsbergen rullar
I ödsligt majestät mot Kortbrons vik.
Där skapar frigolit och fogskum vackra kullar
Som nu ska schaktas bort för en fabrik.
I Korteds systerort håller vi nu tummarna för att projektet ska nå framgång och inte, på grund av permafrosten, bli ett Dalsländskt svar på Hallandsås-tunneln.
Vi litar dock på att även den den femte statsmakten i Korted är flitiga grävare och informerar oss om otillbörlig inkompetens och nepotism.
I ödsligt majestät mot Kortbrons vik.
Där skapar frigolit och fogskum vackra kullar
Som nu ska schaktas bort för en fabrik.
I Korteds systerort håller vi nu tummarna för att projektet ska nå framgång och inte, på grund av permafrosten, bli ett Dalsländskt svar på Hallandsås-tunneln.
Vi litar dock på att även den den femte statsmakten i Korted är flitiga grävare och informerar oss om otillbörlig inkompetens och nepotism.
Re: Smygtitt i Korted
Har läst igenom redogörelsen för planeringsarbetet ovan, men, jag hittar inte ett ord om miljötillstånd, bygglov och strandskyddsdispens!!!!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Smygtitt i Korted
Låter som ett OPS-avtal (ett fiffigt arrangemang med "offentligt-privat" samarbete, som i praktiken innebär att projektföretaget tar mycket små risker risker, det offentliga får bekosta 99 % av risken, bygget blir dubbelt så dyrt som projekterat och 30 % mindre än avsett, samt att vinsterna via projektbolaget hamnar direkt i fickorna på holding-bolag i Luxemburg, med 0 % skatt)! Lycka till!
Re: Smygtitt i Korted
Trevliga bilder och historia runt de omfattande markarbeten som påbörjats
Företeelsen känns rätt bekant även från Engelsfors/Drambo-regionen där diverse firmor är inblandade i stora schaktarbeten under sommarperioden.
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=4 ... 580#p90997
För övrigt kan man väl konstatera att geologin i våra olika regioner visar rikliga förekomster av intresseväckande natur.
Företeelsen känns rätt bekant även från Engelsfors/Drambo-regionen där diverse firmor är inblandade i stora schaktarbeten under sommarperioden.
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=4 ... 580#p90997
För övrigt kan man väl konstatera att geologin i våra olika regioner visar rikliga förekomster av intresseväckande natur.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell
-
- Inlägg: 7838
- Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
- Ort: Mölle
Re: Smygtitt i Korted
Hörde jag Hallandsåstünnelen-projektet?Johan Molin skrev:... OPS-avtal (ett fiffigt arrangemang med "offentligt-privat" samarbete, som i praktiken innebär att projektföretaget tar mycket små risker risker, det offentliga får bekosta 99 % av risken, bygget blir dubbelt så dyrt som projekterat och 30 % mindre än avsett, samt att vinsterna via projektbolaget hamnar direkt i fickorna på holding-bolag i Luxemburg, med 0 % skatt)!
Fast där var väl budget- (för att inte tala om tids-)överdraget rätt mycket större än så! Däremot tror jag nog man lyckades leverera det man skulle i slutänden.
Also sprach der Matserschmitt!
Re: Smygtitt i Korted
Tja, privat legepraksis i et offentlig helsevesen er vel OPS godt som noe? Og i Lux finnes formodentig Molin Holding SA?Johan Molin skrev:Låter som ett OPS-avtal (ett fiffigt arrangemang med "offentligt-privat" samarbete ...)
Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun
https://www.flickr.com/photos/figen62/albums
Re: Smygtitt i Korted
Mycket vackert diktat min käre broder. Tänk att Taube kan inspirera på detta sätt i denna "Inbjudan till Kortefors Bruk"Sture Bylén skrev:Som skär/vit dyning Dalslandsbergen rullar
I ödsligt majestät mot Kortbrons vik.
Där skapar frigolit och fogskum vackra kullar
Som nu ska schaktas bort för en fabrik.
-
I Korteds systerort håller vi nu tummarna för att projektet ska nå framgång och inte, på grund av permafrosten, bli ett Dalsländskt svar på Hallandsås-tunneln.
Vi litar dock på att även den den femte statsmakten i Korted är flitiga grävare och informerar oss om otillbörlig inkompetens och nepotism.
Nej, det kan nog stämma... "Tänkte inte på det..."belore skrev:Har läst igenom redogörelsen för planeringsarbetet ovan, men, jag hittar inte ett ord om miljötillstånd, bygglov och strandskyddsdispens!!!!
Här ageras det först, så tar vi formalia sedan... Det måste väl ändå vara ganska unikt
Tack, det lär Korted behöva... (Om ledningen för projektet behöver vägledning vet vi någon som har erfarenhet.. )Johan Molin skrev:Låter som ett OPS-avtal (ett fiffigt arrangemang med "offentligt-privat" samarbete)...
Lycka till!
Tack Olle. Ja, jag följer dina projektarbeten med stor nyfikenhet. En sann inspirationskälla på många sätt. Och vi kan båda konstatera att den där vita runda packade varianten inte är någon höjdare.ollef skrev:Trevliga bilder och historia runt de omfattande markarbeten som påbörjats
Företeelsen känns rätt bekant även från Engelsfors/Drambo-regionen där diverse firmor är inblandade i stora schaktarbeten under sommarperioden. http://motessparet.se/viewtopic.php?f=4 ... 580#p90997
För övrigt kan man väl konstatera att geologin i våra olika regioner visar rikliga förekomster av intresseväckande natur.
Njae, så lång tid hoppas jag inte att det tar.. Fast, man vet aldrig..Mölle-Mats skrev: Hörde jag Hallandsåstünnelen-projektet?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Smygtitt i Korted
Kontakta Stockholms Läns Landsting vetja!Tack, det lär Korted behöva... (Om ledningen för projektet behöver vägledning vet vi någon som har erfarenhet.. )
Nya Karolinska kommer ett kosta MINST 29 miljarder, trots att avtalet skrevs på 14,5 med Skanska och Innisfree, med 30 % färre vårdplatser än enligt avtalet. Man fick lyfta ut sitt laboratorium ur avtalet och köpa till det i efterhand (ett sjukhus utan lab, någon?). Man fick lyfta bort all vanlig akutsjukvård, varför landstinget DESSUTOM har en investeringskostnad på 33 miljarder till för att lösa det.
Ovanpå det så slår sjukhusets nya fina mobiltelefonsystem ut narkosapparaturen i huset ...
Professorer i sjukhusekonomi har skärskådat själva OPS-upplägget som varit vanligt under en period i Storbritannien, och kommit fram till exakt resultatet ovan; det blir dubbelt så dyrt, med 30 % färre vårdplatser. T o m garvade tory-politiker i parlamentet har kommenterat företeelsen med att "it is too much capitalism" ... (Det var Tony Blair som försökte lanserade det i stor skala inom sjukvården ...)
I Hamburg har man byggt ett splitter nytt sjukhus med samma vårdprestanda som NKS – fär TVÅ miljarder kronor.
Så lycka till med "utvecklingen" av verksamheten!
Re: Smygtitt i Korted
Tack, samarbetet i Korted tror jag ligger på ett helt annan nivå. Stridigheterna ligger också på helt andra nivåer.Johan Molin skrev:Kontakta Stockholms Läns Landsting vetja!
Nya Karolinska kommer ett kosta MINST 29 miljarder, trots att avtalet skrevs på 14,5 med Skanska och Innisfree, med 30 % färre vårdplatser än enligt avtalet. Man fick lyfta ut sitt laboratorium ur avtalet och köpa till det i efterhand (ett sjukhus utan lab, någon?). Man fick lyfta bort all vanlig akutsjukvård, varför landstinget DESSUTOM har en investeringskostnad på 33 miljarder till för att lösa det.
Ovanpå det så slår sjukhusets nya fina mobiltelefonsystem ut narkosapparaturen i huset ...
I Hamburg har man byggt ett splitter nytt sjukhus med samma vårdprestanda som NKS – fär TVÅ miljarder kronor.
Så lycka till med "utvecklingen" av verksamheten!
Skämt åsido..
Det är verkligen ledsamt att läsa det du skriver. Det är orimligt mycket pengar, och man undrar hur man kan acceptera en sådan kostnadsökning. Ja, det är i sanning en sned fördelning av medel som vi har att röra oss med..
Behövs ju ingen raketvetenskap för att inse vad dessa pengar skulle kunna göra för att lägga på några procent på sköterskor, barnmorskor och andra som sliter i korridorerna. Även om det kanske inte är ur exakt samma pengafack, så är det ju ändå samma plånbok, i sista ändan.
Men, vad vet jag.. Detta bestäms långt ovanför min vardag och i en helt annan lönegrad..
I Korted får de kämpa på med de medel som står till buds. Gammalt material återanvänds, stora bitar permafrost sparas mot bättre vetande, träd flyttas, arboreras och sätts tillbaka igen. Strömaterial sopas ihop för att användas igen. Som sagt, en helt annan budget råder i denna världen.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Smygtitt i Korted
Och ditt resultat blir ju f-n så mycket mer njutbart!
Re: Smygtitt i Korted
Tyvärr är det mycket värre. Under tiden som NKS katastrofen har hållit på har all annan hantering av IT inom SLL stått stilla. NKS säger med stopp till ALLA andra förändringar. Jag tror inte NKS Gökungens kostnader går att räkna fram överhuvudtaget.Johan Molin skrev:Kontakta Stockholms Läns Landsting vetja!Tack, det lär Korted behöva... (Om ledningen för projektet behöver vägledning vet vi någon som har erfarenhet.. )
Nya Karolinska kommer ett kosta MINST 29 miljarder, trots att avtalet skrevs på 14,5 med Skanska och Innisfree, med 30 % färre vårdplatser än enligt avtalet. Man fick lyfta ut sitt laboratorium ur avtalet och köpa till det i efterhand (ett sjukhus utan lab, någon?). Man fick lyfta bort all vanlig akutsjukvård, varför landstinget DESSUTOM har en investeringskostnad på 33 miljarder till för att lösa det.
Själv sitter jag som Säkerhetsexpert på Intygstjänsten (projektet för alla läkarintyg skickas elektroniskt), och där såg vi att Stockholm var det SISTA landstinget att ansluta sig tack vare kaoset från NKS.
Man bara tar sig för huvet på vad som sker. Jag bävar inför all ny lagstiftning som kommer, där GDPR (nya Datalagstiftningen) är först i kö. Tyvärr hinner jag inte gå i pension innan detta
Re: Smygtitt i Korted
Eller kanske då, på grund av....robbox skrev: .... tack vare kaoset från NKS.)
Peter, må int de nya byggnationerna hör till 'Nya varvet i Korted'....?
Kom ihåg att komma ihåg.
Re: Smygtitt i Korted
Portarna i Kortbron..
…eller enkelhet varar längst
Firma Bröderna Hansson i Korted har under stundom pysslat med annan uppskalad verksamhet.
Detta anses tära på den ordinarie verksamheten i Kortbron och allvarliga diskussioner kring bisyssla har därför förts kring styrelsebordet på Dalsrud Westmarkens.
Bror och Erik själva hävdar att det bara påverkat arbetet i positiv riktning och att Kortbron nu, efter arbete på annan plats och i fel skala, kommer att få gräs- och grönområden som sällan tidigare skådats. Ordet ”statiskt” kommer fortsättningsvis att få en helt ny betydelse i området kring Korted och Kortbron efter detta.
Under allt arbete kring byggnationen av nya bruket i Kortbron blev det ofrånkomligt att revidera även slussportarna. Nedre slussporten i Kortbron var tidigare vänsterhängd och manövrerades på babordssidan om slussen, om man kom vattenvägen söderifrån och var på väg upp för slussarna.
När nu portarna skulle moderniseras och nytt inlopp ordnas behövde det både muddras och saneras i de gamla slussbassängerna.
Men först behövde den äldsta av portarna monteras ner helt och hållet, innan montaget av den nya.
Här syns inhyrd personal hos Bröderna Hansson för att göra grovjobbet, ivrigt påhejad av en av bröderna, ståendes på kajkanten.
Den tidigare gröna ängen på högra sidan om slussen har nu fått ge plats för stabilare permafrost för kommande grundarbete.
Slussvaktarbostaden som syns skymta till höger känner in sig på den föreslagna platsen.
Ännu verkar inget vara bestämt eller fastlimmat.
Tips och instruktioner kom även från Bror Hansson ståendes trygg i frigoliten på baksidan slussen.
Vid demonteringen hittades även orsaken till det stora läckage som skett den senaste tiden. Under de senaste åren hade nämligen denna slussport läckt en hel del, så vid lågvatten var det ibland svårigheter att få bassängen helt tät för slussning uppströms i kanalen.
Men förklaringen kom vid demonteringen då det upptäcktes att det saknades en stor bit av porten i underkant, ner mot botten av bassängen och att vattnet därmed kunde strömma fritt under porten. Slussporten gick alltså bara ner till vattenytan. Detta förklarade en hel del och verksamheten gick därmed från klarhet till klarhet.
Porten behövde förstås snarast åtgärdas, men innan dess skapades en ny kajkant in mot slussen.
Denna kaj kommer i förlängningen även att innehålla en fyr. Det skulle väl vara på tiden att den kom på plats, inte en dag för tidigt. Bakgrunden och tillkomsten av denna berättas om på annan plats.
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... t=kortbron
På bilden ovan syns hur projektet sakta växer fram, ännu så länge kommer det inget vatten ur bräddavloppet ur muren inne i den lilla bassängen i hamnkonstruktionen. Men det kommer inom kort…
Permafrosten lyser igenom landskapet och de vita saltavlagringarna gör sig påminda även på den östra sidan av slussen. Slussvaktarbostaden är ännu inte färdigplacerad. Ligger den för nära slussen? Skall den ligga i vinkel mot kanalen? För stor? Behövs ny byggnad helt och hållet? Man svindlar ibland över vilka tankar som rör sig.
Efter en ansträngande tankeövning behövde sällskapet en stunds eftertanke.
I samband med återmonteringen av den nya slussen sattes de båda portarna först intill varandra, men det godkändes icke av kanalkamreren utan det fick göras om. Bröderna fick vänligt men bestämt höra att det bara är i Köpmannebro som dubbelportar finns i kanalen. Resterande portar är enkla och skall så förbli, hette det från de som bestämde. Så även här blev det att göra om och göra rätt.
Det var ju lite synd, tyckte Bröderna Hansson, det verkade ju ändå som portarna höll tätt den här gången, då man tydligt kan se vattnet forsa ut ur bräddavloppet på insidan den nytillverkade lilla bron.
In mot slussarna kommer nu S/S HERBERT med några mosor på släp.
HERBERT hör normalt hemma i och kring sin hemmahamn Gulmåla, men det händer att Kapten Bölja med besättning hoppar in och tar en del pass för att hålla undan allt timmer som samlas vid avläggen uppströms. Här ses den vackra båten kämpa på bra i motvinden för att få mosorna åt rätt håll.
Den vattenburna dragkraften i Korted behöver helt klart förstärkas och arbetet är påbörjat, men det går långsamt fram…
…eller enkelhet varar längst
Firma Bröderna Hansson i Korted har under stundom pysslat med annan uppskalad verksamhet.
Detta anses tära på den ordinarie verksamheten i Kortbron och allvarliga diskussioner kring bisyssla har därför förts kring styrelsebordet på Dalsrud Westmarkens.
Bror och Erik själva hävdar att det bara påverkat arbetet i positiv riktning och att Kortbron nu, efter arbete på annan plats och i fel skala, kommer att få gräs- och grönområden som sällan tidigare skådats. Ordet ”statiskt” kommer fortsättningsvis att få en helt ny betydelse i området kring Korted och Kortbron efter detta.
Under allt arbete kring byggnationen av nya bruket i Kortbron blev det ofrånkomligt att revidera även slussportarna. Nedre slussporten i Kortbron var tidigare vänsterhängd och manövrerades på babordssidan om slussen, om man kom vattenvägen söderifrån och var på väg upp för slussarna.
När nu portarna skulle moderniseras och nytt inlopp ordnas behövde det både muddras och saneras i de gamla slussbassängerna.
Men först behövde den äldsta av portarna monteras ner helt och hållet, innan montaget av den nya.
Här syns inhyrd personal hos Bröderna Hansson för att göra grovjobbet, ivrigt påhejad av en av bröderna, ståendes på kajkanten.
Den tidigare gröna ängen på högra sidan om slussen har nu fått ge plats för stabilare permafrost för kommande grundarbete.
Slussvaktarbostaden som syns skymta till höger känner in sig på den föreslagna platsen.
Ännu verkar inget vara bestämt eller fastlimmat.
Tips och instruktioner kom även från Bror Hansson ståendes trygg i frigoliten på baksidan slussen.
Vid demonteringen hittades även orsaken till det stora läckage som skett den senaste tiden. Under de senaste åren hade nämligen denna slussport läckt en hel del, så vid lågvatten var det ibland svårigheter att få bassängen helt tät för slussning uppströms i kanalen.
Men förklaringen kom vid demonteringen då det upptäcktes att det saknades en stor bit av porten i underkant, ner mot botten av bassängen och att vattnet därmed kunde strömma fritt under porten. Slussporten gick alltså bara ner till vattenytan. Detta förklarade en hel del och verksamheten gick därmed från klarhet till klarhet.
Porten behövde förstås snarast åtgärdas, men innan dess skapades en ny kajkant in mot slussen.
Denna kaj kommer i förlängningen även att innehålla en fyr. Det skulle väl vara på tiden att den kom på plats, inte en dag för tidigt. Bakgrunden och tillkomsten av denna berättas om på annan plats.
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... t=kortbron
På bilden ovan syns hur projektet sakta växer fram, ännu så länge kommer det inget vatten ur bräddavloppet ur muren inne i den lilla bassängen i hamnkonstruktionen. Men det kommer inom kort…
Permafrosten lyser igenom landskapet och de vita saltavlagringarna gör sig påminda även på den östra sidan av slussen. Slussvaktarbostaden är ännu inte färdigplacerad. Ligger den för nära slussen? Skall den ligga i vinkel mot kanalen? För stor? Behövs ny byggnad helt och hållet? Man svindlar ibland över vilka tankar som rör sig.
Efter en ansträngande tankeövning behövde sällskapet en stunds eftertanke.
I samband med återmonteringen av den nya slussen sattes de båda portarna först intill varandra, men det godkändes icke av kanalkamreren utan det fick göras om. Bröderna fick vänligt men bestämt höra att det bara är i Köpmannebro som dubbelportar finns i kanalen. Resterande portar är enkla och skall så förbli, hette det från de som bestämde. Så även här blev det att göra om och göra rätt.
Det var ju lite synd, tyckte Bröderna Hansson, det verkade ju ändå som portarna höll tätt den här gången, då man tydligt kan se vattnet forsa ut ur bräddavloppet på insidan den nytillverkade lilla bron.
In mot slussarna kommer nu S/S HERBERT med några mosor på släp.
HERBERT hör normalt hemma i och kring sin hemmahamn Gulmåla, men det händer att Kapten Bölja med besättning hoppar in och tar en del pass för att hålla undan allt timmer som samlas vid avläggen uppströms. Här ses den vackra båten kämpa på bra i motvinden för att få mosorna åt rätt håll.
Den vattenburna dragkraften i Korted behöver helt klart förstärkas och arbetet är påbörjat, men det går långsamt fram…
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Smygtitt i Korted
Javisst, ett jädrans långt hål!Mölle-Mats skrev:...däremot tror jag nog man lyckades leverera det man skulle i slutänden.
Re: Smygtitt i Korted
Ovanlig busstrafik i Korted
…och om schaktningarna i Kortbron, och om ytterligare ett varv.
Den vattenburna bogserkraften i Korted behöver förstärkas, där råder det ingen tvekan.
Men att passagerartrafiken på Dalsrud Westmarkens Järnväg under stundom behövde detsamma är inte lika känt.
En viss förare Larsson hade som bekant litet dåligt rykte avseende att köra slut på Y6:orna utefter sträckningen av DWJ.
Så när förstärkning nu behövdes var det alltså bäst att låna in även ordinarie personal till den rullande materielen.
Den rullande materielen kom från sydligare trakter, dvs Göteborg-Särö-Järnväg, personalen förstärkt med expertis från Kattnosa-Gulmåla.
Materielen visade upp sina vackraste sidor och redaktionen, idag förstärkt med S Johansson, visar gärna denna bild taget från höften på GSJ nr 2 innan avgång. Ett kort uppehåll i Korted blev det innan vidare färd mot Kortbron och Kråkviken, alltmedan de mörka och tunga regnmolnen rullar in över det Dalsländska samhället.
Förarna på GSJ var vana att ta ett kort dopp i havet vid ”Västkustens pärla” på hemmabanan, men det var oklart om badbyxorna fanns med för tjänstgöringen på DWJ vid detta tillfälle.
Fotografierna av GSJ motorvagn nr 2 ovan, visar att denna individ var lite av en särling.
Färgsättning skilde sig från övriga motorvagnar på Säröbanan. Visserligen glänste taket, som Pecos nysilverräls, men den blekgula målningen på sidan av motorvagnen gav just denna individ ett blekt uttryck.
Det har senare kommit till vår kännedom att verkstäderna i Linköping under slutfasen av målningen fick akut brist på den gula nyansen och de blev därför nödgade att späda med mer av den vita kulören.
Vidare måste man även ha haft bråttom när man gjorde linjeringen i fronten, ty den stämde dåligt med överenskommen ritning.
Dock var det just GSJ nr 2 som år 1954 före leverans till Säröbanan valdes ut för demonstrationsturer på DWJ.
Dessa återfunna färgfoton måste vara tagna vid detta tillfälle.
Körningarna utefter DWJ förlöpte väl. Allmänheten tyckte att komforten var väsentligt bättre än vad som tidigare erbjudits.
Till och med Rally Kalle, med den vita Saaben, kunde tänka sig att åka med nymodigheten till Dalsrud. Så även sällskapet som tänker sig en tur åt samma håll med byte i Dalsrud och vidare färd mot Mölle för den årliga dragspelsstämman.
Uppehåll för vattentagning, till karafferna, väster om Heden.
Det är det sista vi ser av bussen innan den rullar vidare mot Dalsrud.
Kanske var det den konkurrerande busstrafiken per landsväg med utgångspunkt från garaget i Korted och till råga på allt den bleka färgen på nymodigheten, som gjorde att det inte blev något inköp till DWJ.
Göteborg-Särö Järnvägars motorvagn nr 2 kom därför till slut att trafikera Säröbanan under tio års tid. Den slutade sina dagar som glasskiosk i Afrika, men det är en helt annan historia.
Innan återresan till Dalsrud hinner vi notera att arbetet med bruksmiljön i Kortbron rör sig framåt i sakta takt.
Erik Hansson står tryggt kvar bakom slussområdet och det kala och rengjorda området är nu nästan helt sanerat från lös vit permafrost. Uppbyggnaden av den nya bruksmiljön är påbörjat.
Vi noterar även att arbetet med nya bogseraren till hamnen i Korted pågår om än något trögt.
Massaveden ansamlas uppströms och flottarna har stora svårigheter att hålla massorna i schack. Här syns hur timret till och med är på väg upp mot byggbordet i väntan på mer ordning i timmermosorna...
…och om schaktningarna i Kortbron, och om ytterligare ett varv.
Den vattenburna bogserkraften i Korted behöver förstärkas, där råder det ingen tvekan.
Men att passagerartrafiken på Dalsrud Westmarkens Järnväg under stundom behövde detsamma är inte lika känt.
En viss förare Larsson hade som bekant litet dåligt rykte avseende att köra slut på Y6:orna utefter sträckningen av DWJ.
Så när förstärkning nu behövdes var det alltså bäst att låna in även ordinarie personal till den rullande materielen.
Den rullande materielen kom från sydligare trakter, dvs Göteborg-Särö-Järnväg, personalen förstärkt med expertis från Kattnosa-Gulmåla.
Materielen visade upp sina vackraste sidor och redaktionen, idag förstärkt med S Johansson, visar gärna denna bild taget från höften på GSJ nr 2 innan avgång. Ett kort uppehåll i Korted blev det innan vidare färd mot Kortbron och Kråkviken, alltmedan de mörka och tunga regnmolnen rullar in över det Dalsländska samhället.
Förarna på GSJ var vana att ta ett kort dopp i havet vid ”Västkustens pärla” på hemmabanan, men det var oklart om badbyxorna fanns med för tjänstgöringen på DWJ vid detta tillfälle.
Fotografierna av GSJ motorvagn nr 2 ovan, visar att denna individ var lite av en särling.
Färgsättning skilde sig från övriga motorvagnar på Säröbanan. Visserligen glänste taket, som Pecos nysilverräls, men den blekgula målningen på sidan av motorvagnen gav just denna individ ett blekt uttryck.
Det har senare kommit till vår kännedom att verkstäderna i Linköping under slutfasen av målningen fick akut brist på den gula nyansen och de blev därför nödgade att späda med mer av den vita kulören.
Vidare måste man även ha haft bråttom när man gjorde linjeringen i fronten, ty den stämde dåligt med överenskommen ritning.
Dock var det just GSJ nr 2 som år 1954 före leverans till Säröbanan valdes ut för demonstrationsturer på DWJ.
Dessa återfunna färgfoton måste vara tagna vid detta tillfälle.
Körningarna utefter DWJ förlöpte väl. Allmänheten tyckte att komforten var väsentligt bättre än vad som tidigare erbjudits.
Till och med Rally Kalle, med den vita Saaben, kunde tänka sig att åka med nymodigheten till Dalsrud. Så även sällskapet som tänker sig en tur åt samma håll med byte i Dalsrud och vidare färd mot Mölle för den årliga dragspelsstämman.
Uppehåll för vattentagning, till karafferna, väster om Heden.
Det är det sista vi ser av bussen innan den rullar vidare mot Dalsrud.
Kanske var det den konkurrerande busstrafiken per landsväg med utgångspunkt från garaget i Korted och till råga på allt den bleka färgen på nymodigheten, som gjorde att det inte blev något inköp till DWJ.
Göteborg-Särö Järnvägars motorvagn nr 2 kom därför till slut att trafikera Säröbanan under tio års tid. Den slutade sina dagar som glasskiosk i Afrika, men det är en helt annan historia.
Innan återresan till Dalsrud hinner vi notera att arbetet med bruksmiljön i Kortbron rör sig framåt i sakta takt.
Erik Hansson står tryggt kvar bakom slussområdet och det kala och rengjorda området är nu nästan helt sanerat från lös vit permafrost. Uppbyggnaden av den nya bruksmiljön är påbörjat.
Vi noterar även att arbetet med nya bogseraren till hamnen i Korted pågår om än något trögt.
Massaveden ansamlas uppströms och flottarna har stora svårigheter att hålla massorna i schack. Här syns hur timret till och med är på väg upp mot byggbordet i väntan på mer ordning i timmermosorna...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Smygtitt i Korted
Åååhå, en ¨lättähattu¨ i Korted. Nää, den var visst lite annorlunda målad....
Och byggnadsarbetena är det full fart på.
Och byggnadsarbetena är det full fart på.
Kom ihåg att komma ihåg.
- P Ekstrand
- Inlägg: 623
- Blev medlem: 29 dec 2011, 22:33
- Ort: Ingarö
- Kontakt:
Re: Smygtitt i Korted
Hej !
Jätte fina miljöer
Tycker också om den lilla ekan
MvH
Pär
Jätte fina miljöer
Tycker också om den lilla ekan
MvH
Pär
Re: Smygtitt i Korted
Tack, ja den där ekan är Artitec N skala faktiskt. Blev en liten lagom flottarbåt.ford1929 skrev:kul lite "eka"
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Smygtitt i Korted
Som vanligt en dräpande "laid back-skildring" av det stillsamma livet i Korted där man oftast "lagar efter läge".
Frågan är om inte vissa läsare känner sig mera dräpta än andra av vad som är på gång där borta:
Frågan är om inte vissa läsare känner sig mera dräpta än andra av vad som är på gång där borta:
Finns det några lediga platser, månne?P Falk skrev:Så även sällskapet som tänker sig en tur åt samma håll med byte i Dalsrud och vidare färd mot Mölle för den årliga dragspelsstämman.
Re: Smygtitt i Korted
Nej Sture, det var nog ganska fullt. Trycket är stort nere i Mölle för stunden, men som heders medlem i KNAS Sture, så finns alltid en reserverad plats närhelst du vill haka på sällskapet.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Smygtitt i Korted
Ovanliga saker hända
…och vems är dessa märkliga laster
I samband med nya byggnationerna kring Kortbron så prövas hela tiden innovativa lösningar.
Tidigare har vi sett permafrosten välla upp likt magma i hopp om att konstruera en någorlunda stabil grund för nya bruksmiljön.
Vi hinner knappt vänja oss vid tanken så kommer det nya besked om hur arbetet bäst skall komma vidare.
Sist ut kommer här ny arbetskraft för de tyngre fortifikationsarbetena som stundar nere vid bruket.
Det är mannen från vidderna, ja det vill säga norr om Kråkviken, som sökt sig ner till civilisationen när det luktade arbete och dagsverke. Spaden redo och hela bohaget på en väl lastad fyrbent vän vid namn Ior, mer behövs inte för att det skall bli något gjort. Vi anar Bror och Erik Hansson på lastkajen på andra sidan och de vill att sällskapet skall ta sig över spårområdet så de får språkas vid innan det är dags att ta 11-kaffe.
Sagt och gjort.. efter bara några kliv finns båda skepnaderna på andra sidan spårområdet medan redaktionen med kamera och skissblock bara kommit halvvägs..
Väl framme ser vi att det är två resliga gestalter som parkerat i O-vagnen utefter lastkajen.
Vad mannen heter får vi inte reda på, men det visar sig att det finns släktskap med Erik Långenäs, även kallad Lång Erik, som vi tidigare stiftat bekantskap med. Lång-Erik tog dagsverke även i Morshyttan för en tid sedan och diskussioner förs om även detta sällskap skall åka norröver. Men till att börja med lutar det åt några dagsverken i permafrosten nere vid Kortbron för att arbetet skall komma vidare.
Den stora frågan för stunden är hur sällskapet skall flyttas ner till Kortbron. Är det oetiskt att låta sällskapet stå kvar på O-vagnen för växling, eller skall separat boskapsvagn via vagnuttagning rekvireras från Dalsrud.
Frågorna hopar sig men det står nu utan all tvivel att det måste vara något med källvattnet i området.
Efter lite diskussion växlas ändå O-vagnen vidare ner mot Kortbron.
Efter fullbordad växling av det resliga sällskapet stundar omhändertagande av styckegods som kommit vattenvägen för Bröderna Hansson.
Det är utrustning till båtvarvet som kommit och vi anar både hyttfönster, rellingstöttor och linhjul. Så ny lastning och transport till varvet och verkstaden för vidare användning på nya bogserbåten.
Livet rullar vidare, om än i ganska maklig takt..
…och vems är dessa märkliga laster
I samband med nya byggnationerna kring Kortbron så prövas hela tiden innovativa lösningar.
Tidigare har vi sett permafrosten välla upp likt magma i hopp om att konstruera en någorlunda stabil grund för nya bruksmiljön.
Vi hinner knappt vänja oss vid tanken så kommer det nya besked om hur arbetet bäst skall komma vidare.
Sist ut kommer här ny arbetskraft för de tyngre fortifikationsarbetena som stundar nere vid bruket.
Det är mannen från vidderna, ja det vill säga norr om Kråkviken, som sökt sig ner till civilisationen när det luktade arbete och dagsverke. Spaden redo och hela bohaget på en väl lastad fyrbent vän vid namn Ior, mer behövs inte för att det skall bli något gjort. Vi anar Bror och Erik Hansson på lastkajen på andra sidan och de vill att sällskapet skall ta sig över spårområdet så de får språkas vid innan det är dags att ta 11-kaffe.
Sagt och gjort.. efter bara några kliv finns båda skepnaderna på andra sidan spårområdet medan redaktionen med kamera och skissblock bara kommit halvvägs..
Väl framme ser vi att det är två resliga gestalter som parkerat i O-vagnen utefter lastkajen.
Vad mannen heter får vi inte reda på, men det visar sig att det finns släktskap med Erik Långenäs, även kallad Lång Erik, som vi tidigare stiftat bekantskap med. Lång-Erik tog dagsverke även i Morshyttan för en tid sedan och diskussioner förs om även detta sällskap skall åka norröver. Men till att börja med lutar det åt några dagsverken i permafrosten nere vid Kortbron för att arbetet skall komma vidare.
Den stora frågan för stunden är hur sällskapet skall flyttas ner till Kortbron. Är det oetiskt att låta sällskapet stå kvar på O-vagnen för växling, eller skall separat boskapsvagn via vagnuttagning rekvireras från Dalsrud.
Frågorna hopar sig men det står nu utan all tvivel att det måste vara något med källvattnet i området.
Efter lite diskussion växlas ändå O-vagnen vidare ner mot Kortbron.
Efter fullbordad växling av det resliga sällskapet stundar omhändertagande av styckegods som kommit vattenvägen för Bröderna Hansson.
Det är utrustning till båtvarvet som kommit och vi anar både hyttfönster, rellingstöttor och linhjul. Så ny lastning och transport till varvet och verkstaden för vidare användning på nya bogserbåten.
Livet rullar vidare, om än i ganska maklig takt..
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Smygtitt i Korted
P Falk skrev: Livet rullar vidare, om än i ganska maklig takt..
Jag tycker takten verkar ganska hög för en så här stilla lördag? Och någon har ju dessutom hunnit ta en massa fina bilder av det hela! Inte illa; snyggt jobbat Peter!
Jag tycker takten verkar ganska hög för en så här stilla lördag? Och någon har ju dessutom hunnit ta en massa fina bilder av det hela! Inte illa; snyggt jobbat Peter!
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: Smygtitt i Korted
Man undrar ju om denna melankoliska, fyrbenta vän från Sjumilaskogen kan ha någon koppling till det kamelcenter, som nästa millenium skulle byggas nere vid den stora staden vid havet?
/Bengt
som dock inser att Milnes stavas med ett "l" men millenium med två...
/Bengt
som dock inser att Milnes stavas med ett "l" men millenium med två...
- en rest från sent fyrtiotal
Re: Smygtitt i Korted
Trevligt! Kom ihåg att Kortedsfolket alltid är välkomna i Morshyttan. Speciellt medlemmarna i KNAS.P Falk skrev: Lång-Erik tog dagsverke även i Morshyttan för en tid sedan och diskussioner förs om även detta sällskap skall åka norröver.
Vi följer andäktigt den stillsamma lunken i Korted.
Re: Smygtitt i Korted
Det tackar vi särskilt för!Sture Bylén skrev:Trevligt! Kom ihåg att Kortedsfolket alltid är välkomna i Morshyttan. Speciellt medlemmarna i KNAS.
Vi följer andäktigt den stillsamma lunken i Korted.
Får kanske skicka upp Lång-Erik med sällskap när det drar ihop sig till att skyffla Woodland Scenics eller strö gräs och grus i det kommande landskapet.
Med den här farten och aktiviteten i stationshuset, så lär de väl snart vara efterfrågade..
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Smygtitt i Korted
Och jag som ett tag trodde man hittat guld bland frigoliten ...
Säkert att karln inte heter Snabba Ville?
Säkert att karln inte heter Snabba Ville?
Re: Smygtitt i Korted
Njaa, du kan faktiskt ha rätt där Johan avs namnet...Johan Molin skrev:Och jag som ett tag trodde man hittat guld bland frigoliten ...
Säkert att karln inte heter Snabba Ville?
Fast det var ju i ett annat frigolitberg som fynden gjorts...
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 727#p93524
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Smygtitt i Korted
I torsdags kväll var det alldeles folktomt i Korted. Varken Falk och söner syntes till. Bara Dalslandskurirens utsände fotograf fanns där och förevigade när snälltåget med sovevogner till Westmarka i Norge gjorde ett kort uppehåll.
Re: Smygtitt i Korted
S Johansson skrev:
I torsdags kväll var det alldeles folktomt i Korted. Varken Falk och söner syntes till. Bara Dalslandskurirens utsände fotograf fanns där och förevigade när snälltåget med sovevogner till Westmarka i Norge gjorde ett kort uppehåll.
det kan vara skönt det också ibland
Roger(Forden)
Re: Smygtitt i Korted
S Johansson skrev:I torsdags kväll var det alldeles folktomt i Korted. Varken Falk och söner syntes till. Bara Dalslandskurirens utsände fotograf fanns där och förevigade när snälltåget med sovevogner till Westmarka i Norge gjorde ett kort uppehåll.
Jo, det var en del trafikstörningar söderöver och man hade befarat en del folksamlingar och demonstrationer i samband med att Dalsrud beslutat sig att vara värd för det kommande stormötet rörande Kooperativa förbundet. Matvaruhandeln har varit ett stort diskussionsämne och priset på mjöl och margarin har nått toppnotering hos de lokala handlarna.jogra skrev:Jo'o, ser minsann öde ut. Hela stationsplan.
Kanhända är det helt enkelt inköp på andra sidan gränsen som är anledningen till det extrainsatta tåget vid spår 1 i Korted.
Både Bröderna Hansson och Flink, Falk och Söner tog beslutet att jobba hemifrån kammaren denna afton för att inte riskera ytterligare ett bakaxelbrott på firmabilen om köerna och de många stoppen på vägen skulle bli för svåra.
Vi får dock hoppas att det inte blir en vana. Så sällsynta ekipage som persontåget ovan hade man ju velat se på nära håll.
Hemma på kammaren jobbar sällskapet på med andra allehanda uppgifter.
Det är inte statiskt på något sätt, utan det rör sig faktiskt sakta men säkert framåt.
Grönt gräs kan sås på allehanda spännande underlag och man får vara försiktig så inte flinten kommer för nära.
Med bra lim och spännande applikator vet man aldrig hur det kan sluta..
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Smygtitt i Korted
Tack Johan! Precis vad jag behövde! Beställde via den första länken direkt.
Den andra hade jag i pdf sedan tidigare via en site om den Dalsländska hembygden.
Mycket spännande historik, mycket fokus på transporter med lastlistor, beställningar osv. Mycket intressant.
Den andra hade jag i pdf sedan tidigare via en site om den Dalsländska hembygden.
Mycket spännande historik, mycket fokus på transporter med lastlistor, beställningar osv. Mycket intressant.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Smygtitt i Korted
Vilken var det, den om postexpeditionerna? Då måste jag beställa den bums; dalslandsbåtar letade sig även till Vättern och t o m till Hästholmen! Eller har du pdf-filen tillgänglig?
Re: Smygtitt i Korted
Ja, det var den om postexpiditioner vid kanalen.
Samlingen är väl mer ur en filantelists synvinkel, men mycket historik och fina bilder tagna av Herman Ahlin gör att man lätt gottar ner sig.
Här är länken:
http://www.hembygdsfilateli.se/dalslandskanal.pdf
..så får du se om det är ngt användbart.
Samlingen är väl mer ur en filantelists synvinkel, men mycket historik och fina bilder tagna av Herman Ahlin gör att man lätt gottar ner sig.
Här är länken:
http://www.hembygdsfilateli.se/dalslandskanal.pdf
..så får du se om det är ngt användbart.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Smygtitt i Korted
Tack! Ska avnjutas hemma!
Re: Smygtitt i Korted
Peter, du kan väl lova att visa en bild då den dan det händer. Skulle vara så intressant att se hur det klär dej.P Falk skrev: Grönt gräs kan sås på allehanda spännande underlag och man får vara försiktig så inte flinten kommer för nära.
Kom ihåg att komma ihåg.
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Smygtitt i Korted
Nu är vi åter snubblande nära den där sidan som jag tror det var PeO som uppmärksammade oss på en gång för längesedan ...
http://www.009.cd2.com/cg_cats_and_modelling.htm
Särskilt det där med "scratch building" låter intressant.
http://www.009.cd2.com/cg_cats_and_modelling.htm
Särskilt det där med "scratch building" låter intressant.
Re: Smygtitt i Korted
Lovar att fundera allvarligt på saken!jogra skrev:Peter, du kan väl lova att visa en bild då den dan det händer. Skulle vara så intressant att se hur det klär dej.P Falk skrev: Grönt gräs kan sås på allehanda spännande underlag och man får vara försiktig så inte flinten kommer för nära.
...inte denna helgen dock, men kanske nästa!
Ja, liknande länkar kan ha en rent kattalyserande effekt på oss modellbyggare.Johan Molin skrev:Nu är vi åter snubblande nära den där sidan som jag tror det var PeO som uppmärksammade oss på en gång för längesedan ...
http://www.009.cd2.com/cg_cats_and_modelling.htm
Särskilt det där med "scratch building" låter intressant.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Re: Smygtitt i Korted
John de Frayssinet var nog en frände till Kbran, som menade att meningsfyllt modellbyggande är omöjligt utan katt. John sken upp och sa' med ett brett leende "I see you're a cat lover", när jag uttryckte mitt gillande av "the organic method".
Jag lyckas inte länka in filmen, men här berättar han och frun om bygget av "County Gate"
https://www.youtube.com/watch?v=Mji9pahrEmE&t=344s
Jag lyckas inte länka in filmen, men här berättar han och frun om bygget av "County Gate"
https://www.youtube.com/watch?v=Mji9pahrEmE&t=344s
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Smygtitt i Korted
Man ska stoppa före &-tecknet när man kopierar har jag lärt mig (trial and error).
En del udda tåg dök upp!
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Smygtitt i Korted
Mera Dalsland ...
Anmärkning Ritning: Original, samt blåkopia
Båttyp: Lastpråm, Längd (meter): 22,86, Bredd (meter): 3,86, Djupgående (meter): 2,30, Längd (fot): 77, Bredd (fot): 13, Djupgående (fot): 7,9
Konstruktör: Groth, Gustaf, Material: trä,
Anmärkning hovudpost: 'Förslag till lastpråm å Dalslands kanal- och Vänerstrade.”
Ett sjötorpsbygge m a o, jag vet dock inte vilket.
Anmärkning Ritning: Original, samt blåkopia
Båttyp: Lastpråm, Längd (meter): 22,86, Bredd (meter): 3,86, Djupgående (meter): 2,30, Längd (fot): 77, Bredd (fot): 13, Djupgående (fot): 7,9
Konstruktör: Groth, Gustaf, Material: trä,
Anmärkning hovudpost: 'Förslag till lastpråm å Dalslands kanal- och Vänerstrade.”
Ett sjötorpsbygge m a o, jag vet dock inte vilket.
Re: Smygtitt i Korted
Ja, det där var en elegant pråm.
Skulle sitta fint med en sådan i bogsertampen efter S/S ALBERT.
Skulle sitta fint med en sådan i bogsertampen efter S/S ALBERT.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
- Johan Molin
- Inlägg: 19964
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Smygtitt i Korted
Ska man köra racet som brukligt var för hundra år sedan, borde det vara TVÅ pråmar, rimligen döpta till HERBERT II och HERBERT III!
Eller förstås KORTED I och KORTED II ...
Eller förstås KORTED I och KORTED II ...
Re: Smygtitt i Korted
Ja, jag är inne lite på det också. Namnen får vi återkomma till, först skall de ju byggas..Johan Molin skrev:Ska man köra racet som brukligt var för hundra år sedan, borde det vara TVÅ pråmar, rimligen döpta till HERBERT II och HERBERT III! Eller förstås KORTED I och KORTED II ...
Här är S/S HERBERT i full färd med att dra 3 pråmar på släp. Måste varit knivigt att få till detta. Smalt och små marginaler i kanalen och mycket vindfång och svårdraget på öppet vatten. Den främre pråmen verka sakna mast, medan de två aktre ser ut att vara mastade.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Smygtitt i Korted
Ss Herbert af Alingsås har varit i Dalsland och trafikerat dess kanal, som fyllt 150 år i sommar. Äntligen kunde Peter och undertecknad, båda från MRW, göra en efterlängtad tur med Herbert i Sveriges kanske vackraste landskap. Vi har ju varit ombord på fartyget tidigare med avsikt att fotografera och ta mått för att tillverka var sin HO-modell av Herbert. Peter har byggt fartyget som det såg ut som bogserare vid leveransen 1905 och jag som det ser ut idag som passagerarfartyg.
Efter lite rådfrågande av lokalbefolkningen hittade vi den lilla flytbryggan i Holmserudsfors varifrån Herbert gjorde några turer den 20 juli. Som framgår av propellervattnet var vattendjupet sådant att Herbert först efter lite trixande kunde ta sig in till bryggan. Vi har läst att turerna kring Töcksfors fick ställas in p g a lågt vattenstånd där uppe. Men Dalsland har ett stort sjösystem och många slussar och kanaler som Herbert ändå har kunnat trafikera. Nu är fartyget tillbaka i Alingsås för turer på Mjörn.
Ss Herbert ombord på Ss Herbert
Egentligen var det tre Herbertar som gav sig ut på de vackra vyernas sjösystem!
Stort tack till besättningen på Ss Herbert!
/Stig
Efter lite rådfrågande av lokalbefolkningen hittade vi den lilla flytbryggan i Holmserudsfors varifrån Herbert gjorde några turer den 20 juli. Som framgår av propellervattnet var vattendjupet sådant att Herbert först efter lite trixande kunde ta sig in till bryggan. Vi har läst att turerna kring Töcksfors fick ställas in p g a lågt vattenstånd där uppe. Men Dalsland har ett stort sjösystem och många slussar och kanaler som Herbert ändå har kunnat trafikera. Nu är fartyget tillbaka i Alingsås för turer på Mjörn.
Ss Herbert ombord på Ss Herbert
Egentligen var det tre Herbertar som gav sig ut på de vackra vyernas sjösystem!
Stort tack till besättningen på Ss Herbert!
/Stig
-
- Inlägg: 1310
- Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05
Re: Smygtitt i Korted
Nu när regnet äntligen kommit här hemma vill jag gärna återvända till vår Dalslandsresa
Skepparen var en Donsöpojk
Lillherbert och Storherbert
S/s anländer till HolmserudsforsSkepparen var en Donsöpojk
Lillherbert och Storherbert