Toppbilden, visa:    


Smygtitt i Korted

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av PeO »

Traveller skrev:
ArneL skrev: Min far arbetade under 60-talet som vagnreparatör vid Södertälje. En dag fick de in en tömd spritvagn som skulle justeras. Eftersom tömningsröret hade en svag V-form stod det sprit kvar där. Med domkrafters hjälp tippade de enkelt på vagnen och fyllde tomma matkärl m.m. Det blev flera liter ...

/A
I Skottland snakker man om "the Angel's Share" i spritproduksjonen; dvs. den spriten som fordunster fra tønnene under lagringen/modningen. Noe lignende oppstod ved bruk av de norske tankvognene: Uansett hvor nøye man var ved lasting og tømming, manglet det ca 10 liter når vognen ble tømt hos Vinmonopolet på Hasle :o . Den var plombert hos avsender og var ikke tuklet med underveis. Hvor ble spriten av?

Til slutt fant man svaret :idea: : "Noen" hadde festet en bøtte (hink) i en ståltråd under tankens påfyllingsdom. Når tanken ble tømt, hang bøtten igjen - full av 96% sprit. På tilbaketuren til brenneriet var ikke vognen plombert :=u , så det var en smal sak å fiske ut fagsten under et opphold i vognomløpet :-JJ .

Kreativiteten ble til slutt belønnet med vann og brød ... :x

Mvh Traveller
Hörde om en sjåfør som gjorde tilsvarende med sin lastbil. vet intet om belöningen.

Sture Bylén

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Sture Bylén »

Har alltid gillat den här tråden med berättelser om det stilla livet i Korted. Konstaterar nu att tråden, i och med de senaste inläggen, nått ytterligare höjder! :-) [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

I Korted med omnejd händer i dessa dagar inte så mycket.
Som traditionen bjuder blir det våffelfest i Omnibussgaraget under kvällen och stationsinpektorn har satt ut extra marschaller för eventuella av och påstigande.

Bild

De sista gästerna har nu anlänt till våffelfestligheterna och garaget är tomt på allt utom fyrverkerier och lysbloss.
Imorgon börjar återigen allvaret med att projektera utbyggnaden i Kortbron. Mudderarbetet har pågått fram till sista dagarna innan Jul och en bit in på det nya året hoppas vi kunna återkomma med bilder och tankar kring fortsättningen.

Fram tills dess önskas alla Ett Gott Slut och Ett Gott Nytt År.
Eller som Karl Falk i Garaget skulle ha uttryckt det under sin Robin Hood lugg: Ett Långt Nytt Hår!
På återhörande!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av jogra »

P Falk skrev: bjuder blir det våffelfest i Omnibussgaraget under kvällen
Hmmm, läste det till vårfest...., nå, det kommer väl en kväll här i en nära framtid det med? :?

Då får man önska att våfflorna är ovanligt goda i år och att även alla blindgångare smällen in ett riktigt Gott och Byggandesrikt Nytt År! :-J
Kom ihåg att komma ihåg.

Sture Bylén

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Sture Bylén »

P Falk skrev:Imorgon börjar återigen allvaret med att projektera utbyggnaden i Kortbron.
Rätt inställning, Peter! [JC_doubleup.gif] Efter alla dessa helgdagar längtar man efter lite rejält arbete. ;)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Dalslandstrafiken
…eller stannar tågen mot Norge?

Att busstrafiken i och kring Korted var väl utbredd när delar av Europa var i uppror kring 1940 talet har det skrivits om förut i Dalsrudskuriren. Att konkurrensen om passagerarna stundtals var stenhård mellan den spårbundna trafiken och den som bedrevs på dammiga grusvägar i grevskapet var heller inget nytt.
Men nya tider skulle komma, trots allt…

Bild

Att kunna ta sig till och från Korted vid den här tiden var inte helt självklart. Den mesta persontrafiken som passerade Korted gjorde faktiskt aldrig uppehåll, inte ens om semaforen stod på stopp. Norgetrafiken var hårt pressad och tidtabellerna var strama och något uppehåll för av eller påstigning gjordes inte med Norgetågen via denna station. Således var det oftare man såg slutsignalen på sista vagnen än man kunde ana loklyktorna i fronten.

Bild

Således krävdes ett annat fordonslag för att hålla lokaltrafiken rullande norrut från Dalsrud. Uppehållen var många utefter banan och snabba stopp och starter var därför en nödvändighet på ett sådant fordon. Valet föll på denna diesel elektriska motorvagn som gick under namnet DEVA och som under slutet av 30-talet levererades till Larssons mekaniska i Dalsrud. Larssons gjorde underverk med modellen inte minst avseende drivningen och belysningen. Gångegenskaperna var fantastiska och de förare som haft förmånen att prova ville samtliga göra det igen.
Att modellen målades i Dalsrud-Westmarkens färger var förstås självklart och de nygamla fordonsmärkningarna gjordes som brukligt på bolagets fordon av Hedens Skyltmakeri av Ingenjör Japlin.

Bild

DEVA-vagnen var inte bara en fröjd för ögat, utan fröjden var även att framföra den utefter banan. Den hade även den egenheten att den var en av få fordon som lyckades hålla tidtabellen utefter DWJ. Bilden är därför mycket unik inte minst på grund av att både Omnibusbolaget och DEVA vagnen har fångats på samma bild. Synnerligen ovanligt att passagerarna kunde gå direkt från sin anslutningsbuss till rälsbussen för färd norrut via Kortbron, en och en halvmeter längre bort, för vidare färd förbi Grusås, Väggen, Kråkviken, osv.
Så låt Norgetrafiken rulla, DWJ klarar sig nog…
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av cgn1954 »

Vad säger man på engelska: Astonishing!
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Norgetrafiken II
…eller vätskebalans är A och O!

Den väl fungerande busstrafiken kring Korted och i de Dalsländska skogarna har vi tidigare kunnat rapportera om. Även förare, tidtabeller och i viss mån reparationer och underhåll har på många sätt blivit riktlinjer för hur entreprenörskap kunde fungera vid den här tiden, i alla fall i Korted. Vi har även fått klarhet i att persontrafiken som passerar förbi Korted vid denna tid är betydligt större än den som gör uppehåll för av och påstigande.

Bild

Detta trots inlåning av rullande materiel från Kattnosa Gulmåla Järnväg. Huruvida det var en fnurra på spåret som var skälet till att det var som det var, istället för att det borde vara som det skulle, nämns inte i historien. Dock kan sägas, precis som bilden ovan antyder, att det var ovanligt att se bägge ekipagen så långt bort som i Bredfors, då trafikläget var så hårt pressat utefter DWJ. Möjligen är det så att fordonen är uppställda för en så kallad fotokörning innan nästa avgång mot Dalsrud och Korted.
Någon kanske invänder mot att SJ versionen av DEVA-vagnen är elektrifierad och att linjen norrut mot Korted saknar luftledning, men i trakterna kring Korted och Kortbron är de inte alltid så noga med logiken och dessutom var det ingen som noterade det hela förrän båda ekipaget var tillbaka i Dalsrud, så då var allt frid och fröjd. Så långt är vi överrens avseende persontrafiken.
Eller som någon på ljugarbänken vid bussgaraget uttryckte det: ”-DE VA de’ det.”

Men vad kan sägas om godstrafiken?

Bild

Transporter av Rödvin till Oslo har tidigare varit på tapeten, men då i en ganska begränsad omfattning. Men det skulle visa sig att andra vätskor passerat gränsen åt andra hållet också och det i en mycket större omfattning än några lådor rödvin då och då till den Norska huvudstaden. Bilden ovan visar föremålet för ämnet i frågan, nämligen en Norsk tankvagn littera Qf3.
Vad vagnen gör i Bredfors har vi inget svar på, men sannolikt har den blivit bortväxlad efter ett större underhåll på vagnverkstaden i Dalsrud. Det har kommit till redaktionens kännedom att ett litet läckage i samband med rengöring av tanken orsakade att ena hjulets lager blev av med infettningen, vilken helt enkelt löstes upp av det starka tankinnehållet. Trots den sena timmen då bilden är tagen, kan vi tydligt se den Norska härkomsten och att den är långt utanför sitt normala distrikt.

Redaktionen blev förstås nyfiken på vagnen och efter lite forskning visar det sig att det verkar vara en omfattande historia som rullas upp. Det har framkommit en del dokument, bland annat från Hedens Skyltmakeri, som antyder att en tysk propellermaskin nödlandar i Rysviken någon mil nordväst om Korted under våren 1944.
Meningarna om vad som egentligen hände går isär lite, men det finns det som talar för att en handfull Kortedsbor tog hand om två tyska piloter, en tysk major och några Norska motståndsmän. Tyskarna fylldes omgående med något som i folkmun kallades Larssons hemgjorda knäck och trots att det är ett hemligt recept kunde alla enas om att det inte var tänkt enbart som tilltugg vid första advent utan inmundigades även vid andra tillfällen efter trettonhelgen. Nåja, tyskarna somnade sött efter väl valda sånger från hemtrakterna. De placerades med gott om halm kring sig i en G-finka, växlades in i nästa södergående tåg och rullade sedan i sakta mak söderut, med destination tillbaka till Tyskland.
Något mer om deras vidare öden står inte att finna.

Bild

Motståndsmännen däremot, fick ett varmt omhändertagande. Både mat, varma kläder och uppehälle gjorde susen för våra vänner i väst. Det finns även vissa uppgifter som talar för att de efter ett par dagar fick hjälp med transport ner till Köpmannebro, där underrättelsetjänsten fick bråda dagar. De hade under lång tid arbetat med radioutrustning och trådantenner som skulle vidare upp till Norge, där det skulle rapporteras om händelser kring tungt vatten som till varje pris skulle skyddas av främmande makt samt förehavanden kring ett större krigsfartyg som parkerat i Trondheimsfjorden för att störa sjöfarten ute i Norska havet. I efterhand har det framkommit att de under många år varit till stor hjälp för det Norska riket.

Bild

Vad som hände med det tyska flygplanet är lite oklart. Någon påstod att det härbärgerades i ett av stallen nere i Dalsrud under lång tid, andra påstod att det sänktes i de djupa delarna av Stora Faxen med resterna från de sten- och gipsmassor som fraktades bort då Omnibussbolaget tog plats på stationsplan i Korted. Mer sanning än så här får vi inte då Kortedsborna tiger som muren om händelsen. Myndigheterna är helt ovetande och trots att Konstapel Sabelkroeuhk lystrar till lite extra när vi nämner händelsen så, vill han ändå inte kommentera händelsen ytterligare. Men det är uppenbart att här finns det mer kunskap än vad man vill framhålla.

Bild

Hur som helst så uppskattade den Norska motståndsrörelsen händelsen i Korted och inte minst de boendes engagemang så mycket att de beslutade att tillsända Kortedsborna av varorna från Ringnäs Bryggeri under 10 långa år framåt i tiden. Så enligt denna källa så fanns det på lagret i Sjökvists Konsumbutik i Korted minst 50 backar Norskt öl varje vardagsmorgon vid 7-snåret under många år framöver. Att transporterna till Konsumbutiken sköttes av Bröderna Hansson var förstås en självklarhet. På det gulnade fotografiet ovan baxar man in en av de 50 backarna till lagret via baksidan.
Det framkom även att det alltid stannade ett södergående godståg i Korted strax efter 6 tiden på morgnarna och bevis fanns att godsvagnar kopplades från och till, men vad som egentligen hände på bangården var lite oklart. Stationsinspektorn talade om tågmöte, Konstabel Sabelkruek visste ingenting och Bror Hansson stoppade pipan full, muttrade och körde bilen mot konsumbutiken, så där fanns inte mer att hämta. Redaktionen kan dock ändå bekräfta att det är inte bara var öl i G-finka som transporterades innanför hinderfripålen i Korted, utan även andra tunga drycker.

Bild

Det här är en sådan bild som förmodligen aldrig skulle visats utanför den inre kretsen. Ändå besannar den det vi först antydde nämligen att det är av stor vikt att vätskebalansen upprätthålls och att det förekom mycket transporter av vätskor i lösvikt kring Korted vid denna tid.
Vad vagnen gör bakom lokstallet i Korted denna sena eftermiddag är något oklar, den borde varit borta för flera timmar sedan och istället befunnit väl inväxlad i ett blandat tåg tillbaka mot Norska gränsen. Någon kommer helt klart att få sota för att vagnen blivit kvar på ett ensamt spår.

Möjligen kan det vara så att denna någon gjort slag i saken och fyllt egna byttor och behållare med vad som varit kvar i rör och kranar. Gärningsmannen har bevisligen glömt att ställa tillbaka mätstickan till tanken och istället lite slarvigt hängt den mellan buffertarna på loket i stallet. Man ser tydligt hur ren metallen blivit av tankinnehållet på 96 procent…
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
ford1929
Inlägg: 3891
Blev medlem: 24 aug 2014, 15:36
Ort: Luleå

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av ford1929 »

:-T


Roger(Forden)
Roger(Forden)

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av FredrikÅ »

Kul skrivet och kalasbilder [JC_doubleup.gif]
Mera mera!!!
/Fredrik

Användarens profilbild
BR78
Inlägg: 724
Blev medlem: 15 aug 2014, 12:07
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av BR78 »

[JC_doubleup.gif] :-T :=KOMP
Medlem i MRW: http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Sture Bylén »

Ha, ha, det stillsamma men ändå hejdlösa livet i Korted! [JC_doubleup.gif]
Mitt i världspolitik och underrättelsetjänst.
Tunga drycker och bilateral vätskebalans.
P Falk skrev:Någon kanske invänder mot att SJ versionen av DEVA-vagnen är elektrifierad och att linjen norrut mot Korted saknar luftledning, men i trakterna kring Korted och Kortbron är de inte alltid så noga med logiken
Bagateller! Det viktiga är de vackra bilderna och berättarglädjen. :lol:

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av MickeC »

Det är historierna som gör modelljärnvägen till något större [JC_doubleup.gif]
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Traveller »

Bild

:-T :-CO :=KOMP

Mvh Traveller (beruset)
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Mölle-Mats »

Sture Bylén skrev:Någon kanske invänder mot att SJ versionen av DEVA-vagnen är elektrifierad och att linjen norrut mot Korted saknar luftledning, men i trakterna kring Korted och Kortbron är de inte alltid så noga med logiken
Bagateller! Det viktiga är de vackra bilderna och berättarglädjen. :lol:[/quote]Min personliga tro är att det lurar en Stortysker nånstans där i garnskogen, som hjälpt DEVA-vagnen på traven på det sträckor där den inte fått någon kraft från ovan.

För inte kan/får det väl saknas en NSB 63a på en anläggning med "Norwegian connection"!?! :-CO
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Tack så mycket mina herrar!
MickeC skrev:Det är historierna som gör modelljärnvägen till något större [JC_doubleup.gif]
Ja, det tycker redaktionen också. Sedan kan man diskutera vilken dimension i ordningen den får ta.. 4, 5, 6, ?
Sture Bylén skrev:Ha, ha, det stillsamma men ändå hejdlösa livet i Korted! [JC_doubleup.gif]
Bagateller! Det viktiga är de vackra bilderna och berättarglädjen. :lol:
Ja, det finns som sagt många finesser på ett järnspett. Och det gäller att hitta dem alla! [JC_doubleup.gif]
FredrikÅ skrev:Kul skrivet och kalasbilder [JC_doubleup.gif]
Mera mera!!!/Fredrik
Tack Fredrik, trevligt när det faller i smaken! (Jag har hemskt roligt under tiden också, det skall jag inte sticka under stolen med) :-BS
I övrigt tackar redaktionen för alla glada och skrattande gubbar!
Mölle-Mats skrev:Min personliga tro är att det lurar en Stortysker nånstans där i garnskogen, som hjälpt DEVA-vagnen på traven på det sträckor där den inte fått någon kraft från ovan. För inte kan/får det väl saknas en NSB 63a på en anläggning med "Norwegian connection"!?! :-CO
Ja, du anar inte hur rätt du har min bäste Messerschm... MölleMats! Bildbevis finns, ett pekoral ligger i redaktionens inkorg, fotografen är inlåst i mörkrummet och ansvarig utgivare vilar upp sig på pensionat. Resten av redaktionen har fått lägga pennorna åtsidan och istället blivit blixtinkallade för att utöva akut rälsöversyn och kompletterande spikning av räler på spår 1 o 3 i Korted... :?
Så det verkar ha satt sina spår... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Norgetrafiken II - Epilog
…mycket snack och lite verkstad!

Ganska mycket finns att tillägga kring hur vätsketransporterna sköttes under den mest högintensiva tiden utefter Dalsrud-Westmarkens Jernväg, vilket vi förstås inte kan undgå att förmedla till våra läsare.
Glöm bara var ni hörde det först..

Bild

För att undvika alla eventuella diskussioner kring hur vagnen fick slita under de extra växlingarna på helger och nätter i Korted lämnades vagnen ganska ofta på översyn. Misstaget med bortväxlingen i Bredfors ville inte DWJ veta av något mer, så man beslöt att lägga ut arbetet på entreprenad i Korted. Firma Bror & Erik Hansson AB tog på sig att genomföra arbetet mot endast enstaka cl per timme, och självklart långt utanför ordinarie arbetstid. Här har nu stegarna fått översyn med hjälp av lite ny färg, arbetstid motsvarande cirka 12 centiliter.
På tal om arbetstid...

Bild

…är det flera som undrar om inte Konstapel Sabelkreuhk hade något att invända kring allt arbete utanför arbetstid. Men det enda vi fått fram från honom är något helt obegripligt:
”-And now for something completely different…”

Bild

Vi lämnar därför tankvagnen åt sitt öde för något helt annat…
- - -
Det har till redaktionen inkommit frågor kring förra inslaget om det tyska flygplan av fabrikat Junker, som befarades ha försvunnit i samband med en nödlandning några mil väster om Korted, närmare bestämt i Rysviken.
Vi kan härmed dementera alla rykten och antydningar som likt en eld i vårsolens torra gräs, sprider sig vidare och vidare mot nya torra tuvor. Vi vill alltså förneka att vi lyckats hitta bildbevis på att detta flygplan fraktades i delar ner till hamnen i Korted sent en söndagseftermiddag för att nå andra djup. Som man tydligt kan se på bilden ovan så samtalar alltså bröderna Hansson inte med föraren i lokomotorn om att backa lite närmare den pråm som ligger vid kaj för ilastning.

Bild

Att bröderna Hansson skulle ha något att göra med transporterna till Korteds hamn av de illa tilltygade planet, förnekas kraftigt av bröderna själva. De bildbevis som redaktionen kan visa talar ju sitt tydliga språk, nämligen att varken bröderna eller deras firmabil gick att återfinna kring platsen där flygplanet lastades i delar över till Johanssons pråm.

Bild

Hur arbetet med avlastningen av de tunga flygplansdelarna gick till har vi inga detaljer kring, då vi inte kunna nå bröderna Hansson för några som helst kommentarer. Vilket inte är så konstigt eftersom de ändå inte var på plats då det hände.

Bild

Avslutningsvis vet vi inte helt säkert om planet sänktes eller inte i Stora Faxen då detaljerna fortfarande är lite otydliga. Dock är det helt säkert att i skymningen lossade INTE Kapten Johansson förtöjningarna och gav sig nerströms mot Stora Faxens djupa insjögravar.
Någon påstod sig till och med ha sett att en av Bröderna Hansson INTE fanns ombord, men det är inget redaktionen kan eller vill kommentera…
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av BAn »

Mystiken tätnar. Vad hände egentligen Junkern? Vad valde befolkningen i Korted att inte se - och vad såg den inte ändå? Kan Rysviken vara felstavad och tillhåll för främmande makt? Kan denna ha haft något med ärendet att skaffa? Hur djup är egentligen Stora Faxen - och hur djup var den innan kapten Johanssons nattliga mission? Har det siktats periskop därute? Ingen vill uttra sig om det. Hade man kontroll över slussarna? Frågorna hopar sig. Än är svaren dolda. Vad kommer att komma fram?

Junkerns dolda öde i Korted - eller inte där - eller inte alls - är en riktig quayhanger...
- en rest från sent fyrtiotal

Användarens profilbild
FredrikÅ
Inlägg: 950
Blev medlem: 09 mar 2013, 22:40

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av FredrikÅ »

Underbara bilder [JC_doubleup.gif]
Förutom de inspirerande bilderna är storyn väldigt underhållande läsning.

Apropå mystik:
När jag var liten tittade vi på ett barnprogram (serie) som man tyckte var oerhört mystiskt och spännande.
Avsnitten avslutades alltid med en cliffhanger.
Jag syftar naturligtvis på Bröderna Dal och Professor Drövels hemlighet.
https://www.youtube.com/watch?v=ZQC7GK7Uu7g
Ber ödmjukast om ursäkt för trådkapningen men så här dags är jag icke vid mina sinnens fulla bruk :-BS
/Fredrik

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Ja, mystiken tätnar och hur saker och ting hänger ihop är ibland omöjligt att förstå, till och med för trådskaparen själv. Lite som livet självt ser ut, ibland eller för det mesta. Nåja, det blir nog bra "bara morfar fått mönstrat".
FredrikÅ skrev:Underbara bilder [JC_doubleup.gif]
Förutom de inspirerande bilderna är storyn väldigt underhållande läsning.
Tack Fredrik! Roligt att du tycker så.
Ja, den Norska serien med de tre bröderna var helt underbar. Deras äventyr, om än bara i bäcken bakom huset, var ju fantastiska. Minns att vi utrustade vår Canadensare med lite tillbehör för att göra våra paddelresor lite lika deras äventyr... Helt galet!
Du får gärna kapa, det är det som är spåret vid sidan om dvs mötesspåret, tids nog är vi tillbaka igen. :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Sture Bylén »

Korted är fantastiskt!
Idel dementerade överraskningar. :D

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det var absolut en av de mer fascinerande beskrivningarna över lågtflygande planer jag läst!

Användarens profilbild
skånelängan
Inlägg: 122
Blev medlem: 19 okt 2015, 22:28

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av skånelängan »

Otroligt stämningsfulla miljöer!! Inspirerande och verklighetstroget så det förslår [JC_doubleup.gif]

Hans
Har du inte kul, så gör du fel....

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av jogra »

Redaktörn, känner man till om det överhuvudtaget sker nåt under arbetstid i Korted eller är all verksamhet förlagd till dygnets skumma timmar? :?


8-)
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Mölle-Mats »

jogra skrev:... är all verksamhet förlagd till dygnets skumma timmar? :?
Det är väl då man får nånting gjort, vetja! :mrgreen:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

jogra skrev:Redaktörn, känner man till om det överhuvudtaget sker nåt under arbetstid i Korted eller är all verksamhet förlagd till dygnets skumma timmar? :?
8-)
De flesta i Kortedsregionen anser nog att det där med arbete generellt är överskattat. Även när det görs på under de skumma timmarna.
Å andra sidan, skall man få något gjort alls så... :-J
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Norgetrafiken igen
… och skredvarning i Dalsrud!

Redaktionen har tidigare rapporterat kring transporter av allsköns vätskor kring Dalsrud-Westmarkens Jernväg.
Som tidigare redogjorts orsakade detta en del tumult i form av försenade turer, i svårare fall inställda avgångar, eller helt kvarglömda vagnar och annat förtret för resande kring Dalsrudsbanan. Men den Norska trafiken bestod ju inte bara av vagnar med för många procent inkluderade, utan även av en och annan best som smet före den ordinarie trafiken.

Bild

Med eller utan procent, så får bilden ovan därför symbolisera tiden före transporterna över rikets gräns genom den vägg av betong som föreställa Norsk granit. Alltså före den allmänna pilsnerfieringen som uppstod då Handlar Sjöqvist flyttade med familj, Konsumbutik och hela melevitten till backarna ovanför Korteds station. Med butiken var det nämligen så att inte bara mjölk, ost och kallskuret fanns bakom diskarna, utan även en och annan vara av det flytande och kylda slaget.

Men hur var det nu med stortyskarna..

Bild

Jodå, här har fotografen påpassligt smugit sig ner på spåret för att ta sig en närmare titt. Lite riskabelt var det allt, då förarna av dessa järnhästar ofta var lite tvära och besvärliga att råka på. En jämförelse i storlek är lätt att göra då Bröderna Hanssons drickabil står alldeles bredvid på perrongen, i sanning var de rejäla bestar.

Transporterna av tyngre materiel skedde oftast nattetid för att störa omgivningen så lite som möjligt. Det förde och andra sidan med sig den fördelen att det sällan ställdes frågor om vad som skedde där på småtimmarna eftersom de flesta sov gott vid den tiden. Varför loket står utan tillkopplade vagnar är svårt att få klarhet i, men sannolikt behövde loket påfyllning av både kol o vatten. För att slippa backa ut hela ekipaget efter koltagning på sidospåret till vändskivan så beslöts det säkert att göra dragkraften fri från vagnar så arbetet kunde underlättas något.

Bild

Visst underhåll var även planerat, så därför gjordes uppehåll i anslutning till bussbolagets verkstäder. Trots den stora vikten fanns de som klagade på en något bristfällig dragkraft och genom att montera så kallade slirskydd skulle densamma ökas rejält samtidigt som slitaget på spåret minskade i samma omfattning. Reparatörerna rev sina huvuden och 1:e mekaniker Herr Ghini hade en lång utläggning av vikten av ett korrekt val av hjul vid olika väderlek. Det gällde ju i första hand racingbilar under tävling och i viss mån även tyngre fordon såsom bussar och lastbilar, huruvida det var känsligt även för tunga ånglok begrep han sig inte så mycket på.
Här gjorde han bara vad han blev tillsagd att göra.

Bild

Det oplanerade längre stopp som blev denna gång gjorde förarna mer och mer ivriga att ta sig längre o längre ut på stickspåren. Bilden ovan vittnar om att inte ens hamnspåret klarade sig utan detta extra slitage. Jo, för slitage blev det, vad man än tyckte och ansåg om detta. Dessa extraturer kostade på en hel del och krävde ofta ny ballastering och även en och annan spik som släppte taget och for ur sliprarna som gevärskulor. Spårläget blev därmed något ovisst...

Bild

Så… tågtrafiken stoppades därmed under en tid framöver då spårläget var lite nyckfullt. Det är i alla fall det som orsakat den omfattande lok och vagnanhopningen på samtliga spår som vi ser på fotografiet ovan. Stationsinspektorn i Korted satte ner både spade och fot och semaforen på stopp åt alla håll och vägrade helt sonika att släppa iväg trafik från något av spåren tills någon genom Norsk rangering flyttat på delar av materielen. Till och med stationskatten fick husarrest och ombads stanna i väntsalen.

Någon hävdade bestämt att en tågklarerare från Mölltorp, vid Westergötland Nerikes trafikområde, skulle varit på besök och därmed ha del i skulden på något sätt. Andra menade att det var den där Norska vagnen för klara vätskor som står längst fram på spår 2 som var källan till allt ont och med vetskapen att Bröderna Hansson parkerat i gruset utefter spåret så kan det ligga en del sanning i det också. Eller också var det helt enkelt så att ett jordskred i Dalsrud bakom stationshuset som orsakade stora hål i landskapet satte fart på manskapet och av rädsla för att delar av bangården skulle gå samma väg, gjordes kompletterande vagnuttagningar till Korted för att helt enkelt minska vagnvolymen och därmed belastningen nere i Dalsrud.
Att mängden lok och övrig rullande materiel på spåren omöjliggjorde trafik såväl söder- som norrut verkar det inte vara så många som fäste sig vid. Omnibussbolaget i Korted fick därmed bråda dagar och K Falk gnuggade händerna ånyo.
Men det blev ju förvisso en dag imorgon också…
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Mölle-Mats »

Ja, så kan det gå mär inte haspen är på (gränsgrinden mot Norge) - då väller deras Stortysker in och ställer till det! :-CO

Snygg modell av Stortyskern b t w (även om den väl saknar en och annan detaljs, fr a de där sär-typiska räckena uppepå Wannentendern) - vem har tillverkat den?
Also sprach der Matserschmitt!

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av S Johansson »

P Falk skrev:
Bild

Omnibussbolaget i Korted fick därmed bråda dagar och K Falk gnuggade händerna ånyo.
Jag tycker mig se att samtliga resenärer på stationsplanen vänder ryggen mot bussarna och hoppas på snart återupptagen tågtrafik!

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av HLS »

Alla resenärerna iakttar vad som pågår vid den norska tankvagnen. Jag anar att det handlar om åderlåtning av det beskattningsbara innehålllet. Eller en "läckande ventil" som måste repareras omedelbart. Hur som helst verkar engagemanget vara nära hundraprocentigt..
I alla fall 96-procentigt, alldeles säkert..
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av 1956 »

Tack för härliga bilder! [JC_doubleup.gif] Tidvis fullt pådrag i Gunnarsfors som synes!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

Du menar "drag under galoscherna"? Fast det ser ju snarare ut som "drag under tofflorna"! :-CO

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Tack för alla kommentarer.
Det har pågått en del diskussioner kring vilket littera det egentligen var på modellen i fråga. Vi konstaterar dock att BR modellen sannolikt är en Liliput som används i trafik både på Kattnosa Gulmåla och utefter Dalsrud Westmarkens när dragkraft av den större kalibern behövdes.

Bild

Bilden ovan visar stortysken i tungt arbete utefter KGJ:s domäner och vi anar att trafikförvaltningen även här får ett mödosamt arbete med att återställa eventuellt slitage av spårläget efter besöket. Redaktionen har nu även förstått att det finns krafter som verkar för att det skall rulla mer tåg istället för buss i de Dalsländska skogarna framöver.
Nästa inslag kommer därför att försöka förmedla detta, så redaktionen vänder kappa och kind andra sidan till och körvidare.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Expansion i bussvärlden
… och skredvarningen håller i sig!

Tysk dragkraft som mobiliserats till vårt grannland i väst har det diskuterats mycket kring och det stannar inte bara med det utan även inhemska ”stor-Norskar” gjorde tjänstgöring när trafiken så krävde det.

Bild

Men innan vi tar en närmare titt så bör begreppen redas ut avseende den lok och vagnanhopning som infunnit sig i Korted under den sista tiden. Det råder nu ingen tvivel om att de skyldiga äro bröderna Hansson i egna höga personer, men på vilket sätt framgår inte riktigt.
Bror och Erik anar förstås inget men är ändå glada över all uppmärksamhet.

Bild

Skälet till att vi inte kan släppa den tunga Norge trafiken riktigt än är ett disigt kort som kommit redaktionen tillhanda.
Bilden är tagen tidigt en morgon i augusti och visar ännu en frustande best som står som solitär vid Korteds norra utfartsväxel.
Hytten är tom men föraren bör inte vara så långt borta då maskinen står direkt på utfartsspåret mot Kråkviken, betongväggen och ovissheten på andra sidan.
När redaktionen undersökte om detta var ytterligare en stortysk så visade det sig att det fanns en del nyttigt att redovisa i ämnet.

Bild

Maskinen står här för vattentagning och förare K-A Karlsson står och fyller på även han.
Fast han står på baksidan så vi ser honom inte.. men vi känner doften av den värmetåliga olja som fylls på vid lager o axeltappar.
Just denna maskin hade väl svarvade lagerhalvor så varmgång var sällsynt, men det krävde regelbundna kontroller o ständig påfyllning av ny olja. Underlåtenhet att se över och bevaka detta kunde sluta med varmgång och haveri. I Korted skulle det vara mycket olyckligt då verkstad för just denna typ av reparation saknades. Jo, för all del.. slirskydd kunde monteras vid bussgaraget, men det var inte aktuellt på just denna maskin.

Bild

Allt nog… Här ses i alla fall K-A Karlsson ögonsten i dess rätta element. Precis på väg att backa upp mot ett väntande set med blandade godsvagnar. Loket är välputsat och det syns knappt någon rök ur skorstenen, så förbränningen måste vara väldigt optimal.

Loket är alltså NSB modell 31a med loknummer 448. Det byggdes av Norsk Maskin Industri (NMI) i Oslo 1925 med tillverkningsnummer 332. Det har en tjänstevikt på 123 ton och fullastad får denna Norska jänta med sig 20 ton vatten och 5 ton kol för att vara rustad till tänderna. Loket mäter nästan 19 meter mellan buffertarna och har under gynnsam eldning och bra spårläge en marschfart på 70 km/tim. Trots de mindre hjulen gick de även som persontågslok över gränsen in i Värmland och Dalsland.

Men idag verkar tjänstgöringen vara ett blandat godståg mot Norge. Minst en vagn kommer gå tom i retur och det är vår numera välkända vän från vin-monopolet..

Bild

Detta porträttfoto får avsluta detta möte. Vi har redan hållit kvar lokförare Karlsson mer än vad stationsinspektorn egentligen godkänt.
Men nu när han fått klarsignal norrut önskar vi en trevlig resa.

Ja, sen var det ju det här med expansion i busstrafiken också...

Bild

Det är förstås lite av spekulationer från redaktionens sida. Men ovanstående foto inkom häromdagen till redaktionen på Dalsruds Allehanda och skall enligt uppgift vara taget en varm eftermiddag nu under augusti månad av en av Kråkvikens motorflygare. De hade hoppats att få en glimt av det avgrundsdjupa hål som tillkommit strax väster om Dalsrud på grund av det senaste skredet, men på deras väg dit for de även en tur över Kortbron och Korted.

Fotot är lite otydligt men kännare av trakterna kring Korted kan ändå urskilja vissa byggnader och omgivningar kring stationsområdet.
Gott om timmer står och väntar på transport ner till avlägget vid vattnet, så vi är sannolikt någonstans i mitten på veckan.
Busslinje 3 gör uppehåll utanför Omnibussbolaget för av och påstigande. Sannolikt är föraren inne och får något innanför västen.

Men, dessutom syns en ljusgrå skugga strax intill som vi inte träffat på tidigare. Det verkar vara en lastbil med dubbel axel baktill. Den får vi titta lite närmare på.

Bild

Jo, minsann.. Visst är det en ny lastbil som står där på vändplan..
Dessutom råder det full aktivitet runt i kring med både tankning och kontroll av annat. Dessvärre kommer vi inte närmare denna gång då det pågår växling för fullt, och vi har ingen möjlighet att komma över spåren. Så vi får ge oss till tåls lite, men det verkar inte bättre än att Omnibussbolaget har utökat sin verksamhet även inom transportsektorn…
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Traveller »

P Falk skrev:
Bild

Loket är alltså NSB modell 31a med loknummer 448. Det byggdes av Norsk Maskin Industri (NMI) i Oslo 1925 med tillverkningsnummer 332. Det har en tjänstevikt på 123 ton och fullastad får denna Norska jänta med sig 20 ton vatten och 5 ton kol för att vara rustad till tänderna. Loket mäter nästan 19 meter mellan buffertarna och har under gynnsam eldning och bra spårläge en marschfart på 70 km/tim. Trots de mindre hjulen gick de även som persontågslok över gränsen in i Värmland och Dalsland.
Et høyfjellslokomotiv! - i Sverige! En hittil udokumentert sensasjon ... :shock:

Lokene av type 31 ble bygget til Bergensbanen. Her er det laaange, seige stigninger - men også partier med relativt flat bane oppe på høyfjellet, særlig øst for Finse. Høyfjellslokene skulle både trekke tunge tog i bakkene og trave lett på flatmark. For å oppnå dette, fikk lokene av type 27, 30 og 31 firsylindret compound-maskineri, drevet av to sleider. Styringen var felles for lav- og høytrykksylinderen på hver side, og disse jobbet 180 grader mot hverandre. Tanken var at frem- og tilbakegånde krefter skulle utligne hverandre og dermed tillate høye omdreiningstall uten at sporslitasjen ble for stor. Dermed fikk man relativt høy fart med små hjul. Drivhjulsdiameteren er 1350 mm, altså som SJ G / Ga :-nord

Loktype 31 var kanskje NSBs mest vellykkede overhode og det ble levert langt flere lok enn hva det var bruk for på Bergesbanen. At de også kom til Sverige har ikke vært kjent før nå. Takk & takk! :=KOMP

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

Kul med all aktivitet runt norska ånglok på svenska spår, som verkar ha formligen exploderat på forumet senaste månaderna!

Detta är ju ett väldigt vackert lok! Och för övrigt som alltid helt underbart vackra bilder från Korted!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Traveller skrev:
P Falk skrev: .. Trots de mindre hjulen gick de även som persontågslok över gränsen in i Värmland och Dalsland.
Et høyfjellslokomotiv! - i Sverige! En hittil udokumentert sensasjon ... :shock:
Loktype 31 var kanskje NSBs mest vellykkede overhode og det ble levert langt flere lok enn hva det var bruk for på Bergesbanen. At de også kom til Sverige har ikke vært kjent før nå. Takk & takk! :=KOMP
Mvh Traveller
Tack själv käre broder! :=KOMP Tack också för ditt stora hjärta och din förståelse! :-J
Ja, sanning och fiktion har ibland förmåga att flyta ihop. Speciellt gäller detta redaktionen på Dalsruds Allehanda. Det är som med storfiskarn som precis har gammelgäddan på 25 kg på kroken.. och så släpper den precis vid bryggkanten... Ibland flyter liksom historierna ihop.. :oops:
Bakgrunden var att jag hittade uppgifter om att NOHAB i Trollhättan tillverkat liknande lok 31b för den Norska trafiken.

http://www.svenska-lok.se/materiel.php?bid=5379

Så under en begränsad tid kanske de hade ett utbyte där de testade sina lok på respektive banor. Bergens branta backar och DJ "snäva radier och mörka skogar".. Förlåt, nu är jag där igen.. :=S
Jag vet att det diskuterats i tidigare länkar både stortyskar och norska maskiner, så jag kan ha missat det. Kanske blottlägger jag halsen, men så är det ibland. Men, vad skilde egentligen NOHAB 31b med NMI 31b. När man jämför dem på bild så är de snarlika utseendemässigt bortsett från loklyktor. Men verkar ha tillverkats för samma ändamål. Tillverkade NOHAB på licens för NMI, eller är det något jag missuppfattat..
Johan Molin skrev:Kul med all aktivitet runt norska ånglok på svenska spår, som verkar ha formligen exploderat på forumet senaste månaderna! Detta är ju ett väldigt vackert lok! Och för övrigt som alltid helt underbart vackra bilder från Korted!
Tack Johan! Ja, det är verkligen ett vackert lok att titta på och det är trevligt att få nyttja fina modeller i en lagom vriden historik där verklighet och fiktion inte alltid går hand i hand, men där ändamålet ändå är att få en trevlig historia..
Dina nya flygplan i MHJ regioner verkar också satt skruv kring historieberättandet.. Trevligt! :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Traveller »

P Falk skrev:Kanske blottlägger jag halsen, men så är det ibland. Men, vad skilde egentligen NOHAB 31b med NMI 31b. När man jämför dem på bild så är de snarlika utseendemässigt bortsett från loklyktor. Men verkar ha tillverkats för samma ändamål. Tillverkade NOHAB på licens för NMI, eller är det något jag missuppfattat.
Nohab bygget lokene 31b 400-403 i 1919, som var de første lokene av type 31 med compoundmaskineri. Fire lok av type 31a (Thune 1913/1916) var firesylinder høytrykkere (som SWB/SJ B4). Øvrige 31b-lok lok ble bygget av Thune/NMI/Hamar & Thune (som var samme firma i ulike [re-] konstruksjoner), med unntak av to fra Breda (450, 451), som kom i bytte mot noen båtlaster klippfisk.

Så Nohab er originalen og de norske kopien :=u

Alle 31b-lok ble bygget etter samme tegninger og var ved leveransen like. Ulikhetene mellom NMJs 31b-modeller skyldes ombygginger i ettertid, som ikke alltid ble utført på samme måte ved de ulike NSB-verkstedene (se diskusjonen om blå felt i kobbelstengene etc). Noen lok fikk også ny kjel (panna) med en annen dom ("flosshatt") og "tysk" sandkasse, etter forbilde av Stortyskerne. Dette kom på 1950-tallet.

Mvh Traveller

Bild
31a 319 på Voss. Dette loket er en "høytrykker" med avvikende sylinderparti

Bild
31b 447 ved kullrampen i Lodalen/Oslo; loket har originalkjel men "tysk" sandkasse

Bild
Museumsloket 31b 452 i lokhallen på Jernbanemuseet, Hamar. Ny kjel med "flosshatt" og "tysk" sandkasse
Senast redigerad av Traveller den 09 jun 2016, 15:06, redigerad totalt 1 gånger.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Tack för värdefull information "Traveller"! [JC_doubleup.gif]
Detta gör ju att man ånyo lärt sig något nytt på de här sidorna. Inte alldeles självklart alltså att de Norska storloken är Norska egentligen.
Det ger ju härligt utrymme för fler historier och skrönor. Bra när historien lämnar lite utrymme för detta.
Traveller skrev: Så Nohab er originalen og de norske kopien :=u
Jag som trodde det var tvärtom.. :oops:
Ja, som sagt.. Det var det där om dikt o verklighet... :-CO :-T
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

RC 1952
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 mar 2014, 23:41

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av RC 1952 »

Det är förstås lite av spekulationer från redaktionens sida. Men ovanstående foto inkom häromdagen till redaktionen på Dalsruds Allehanda och skall enligt uppgift vara taget en varm eftermiddag nu under augusti månad av en av Kråkvikens motorflygare.
Sedan när bytte tidningen från att heta "Dalsrudskuriren" till att heta "Dalsruds Allehanda" eller det kanske ska vara så att tidningen skall heta Dalsrudskurirens Allehanda eftersom det sker allahanda ting på orten. [JC_doubledown.gif] [JC_doubledown.gif]

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

RC 1952 skrev: Sedan när bytte tidningen från att heta "Dalsrudskuriren" till att heta "Dalsruds Allehanda" eller det kanske ska vara så att tidningen skall heta Dalsrudskurirens Allehanda eftersom det sker allahanda ting på orten. [JC_doubledown.gif] [JC_doubledown.gif]
Redaktionen skruvar på sig, men det enda försvar vi har är: "Kärt barn, har många namn.."
Glad Midsommar på dig också!

Bild
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Sture Bylén »

Underbar bild, Peter!
Jag "lånar" den av dig.....;-)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Sture Bylén skrev:Underbar bild, Peter!
Jag "lånar" den av dig.....;-)
Varsågod! Väl bekomme! :-J
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av jogra »

Hur är det bäste herr Redaktörn, har Ni erhållit någo mer film till Er bildåtergivningsapparat? :?

Tänker här på att det finnes åhörare här som finner intresse i att få höra hur det äro med Busstrafikantens nya landvinningar inom landtransportnäringen.... :-J
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Expansion i bussvärlden II
…eller hur man blir med lastbil!

Inte mycket nytt har hänt sedan vi sist gjorde oss besväret att kliva av för ett besök i Korted. Sist avslutades besöket med att vi fick ett disigt och ganska dåligt fotografi över vad som verkar vara en tillökning av verksamheten för Omnibussbolaget i Korted. Busstrafik i allmänhet och service till varje Dalsänning i synnerhet verkade vara legio för Karl och Märta Falk i deras Omnibussbolag. Bussar servades och underhölls av mekanikerna i garaget som övervakades med järnhand av Enrico L Ghini som hastigt och inte så lustigt fick fly från trakten kring heta Palermo vid medelhavet ända hit, till sina släktingar och det kalla källvattnet kring de Dalsändska skogarna.
Företagarna i Korted såg det dock som en ynnest att få serva sina fordon som fanns tillhands hos Omnibussbolagets verkstäder, det gällde såväl Firma Flink, Falk & Sönder som Bröderna Hansson. Vi behöver bara nämna en viss bakaxel som ofta behövde översyn och ständig påfyllning av olja, så vet alla vad det pratas om.

Bild

Vi kan även konstatera att enligt den lokala pressen så har det inte hänt så mycket i världen. Man kan med ett hastigt öga i veckans nr av Dalsruds-Kuriren förlusta sig med film nere i Dalsrud, gå en kurs om tidsresor eller varför inte ta bussen för att se Åmål, vilket alltid är något.

Allt nog, det är ju att inte enbart rullande stortyskar och stornorskar som har sin plats på bangården i Korted. Även annat rullande materiel har befunnit sig i kamerans skottlinje i närheten…

Bild

I förra numret såg vi bara en suddig bild vad som verkar vara en ny 3-axlig lastbil som vi inte sett tidigare. När vi denna gång korsar spåren blir vi så när omkullväxlade av arbetet på bangården, men hinner samtidigt se tillräckligt mycket för att konstatera att det pågår en del verksamhet utanför omnibussbolagets verkstad som inte enbart är kopplat till persontransporter.

Typiskt… När vi precis hunnit över så får vi bara se rumpan på detta nytillskott som precis rullar iväg bakom bränsletanken, och som nätt och jämnt klarar bussen som står klar för avfärd norrut mot Handlarn’s i backen för vidare äventyr mot Hängslerud och Tösse. Så det blir att invänta tills den kommit tillbaka, vi passar på att gå in och hälsa på Märta på kontoret under tiden. Den speciella doften av nygräddade våfflor är inte att ta miste på. Visst är det märkligt, vi kunde ha svurit på att det gick att känna doften redan när vi lämnade perrongen i Dalsrud.

Bild

Vi behövde heller inte invänta lastbilens återresa. Märta hade fått lite information genom samtalen bröderna emellan så hon trodde sig veta besked om både när, var och hur avseende den nya lastbilen. Kunde till detta dessutom visa leveransfoto taget nere hos Hedens Skyltmakeri efter putsning och slutmontering av en helt ny företagslogo. Så här har vi nu det spännande tillskottet.
Ny företagslogotyp säger att Falks AB är ägare till ekipaget men det får vi nog reda ut lite mer.
Inte kan Falks Omnibus vara samma företag?

Bild

Modellen som Falks AB förvärvat är den största varianten av Scania-Vabis modell 335.
Ursprungligen kom modell 335 redan under 1931, men detta utseende med den lutande fronten kom först några år senare, under 1936. Produktionen pågår under krigsåren och samtliga fordon säljs till försvarsmakten. Under dessa år utrustades många med gengas aggregat, men då gasdriften gav lite lägre effekt utrustades de ibland med en större 8-cylindrig motor. Standard var annars motorer med 4 eller 6 cylindrar och under senare år kunde man även få lastbilen med dieselmotor av förkammartyp.

Tillverkningen av modell 335 upphörde under 1944 och ersattes då med modellerna L10, L20 och F10. Samtidigt blev majoriteten av lastbilarna därmed vänsterstyrda. I och med dessa modeller kom det typiska Scania-Vabis utseendet.
Ett utseende som skulle komma att stå sig till slutet av 50-talet då andra krafter tog vid.

Bild

Under krigsåren gick Scania-Vabis hela produktion till försvarsmakten. Så hur kom det sig att denna skapelse hamnar gråmålad, med ny logotyp djupt in i Dalslands mörka skogar vid en tid då den borde varit grönmålad med täckt presenning. För att få klarhet i detta behöver vi ytterligare ett par detaljer.

Den ena är att ägaren till Falks Omnibus AB, Karl Falk, har två bröder, Fritz och Bror. Bror var äldst i syskonskaran och har inte gjort så mycket väsen av sig, Karl med bussbolaget i Korted var mellanbrodern som vi känner ganska väl och Fritz var därmed den yngste av de tre.
Den andra detaljen är att Fritz alltid sedan barnsben hamnat i slagsmål om det mesta. Han slogs om puttekulor på gården, om att komma först ut på skolrasten i första klass, om mynten som kastades till honom och hans kamrater när han var grindpojke hos mormor och morfar om somrarna, att inte sitta närmast Maja i klassen för hennes baciller var värst i tredje klass och så där höll det på genom hela skoltiden. Brödernas mor fick ofta komma och sära på minstingen som förstås låg underst i högen med slagskämpar på skolgården. Storebror lyckades som oftast sära honom från övriga, men då lillebror snart var i luven på en annan, helt ny slagskämpe blev uppgiften honom ibland alldeles för svår.
Fritz fortsatte att fajtas upp genom ungdomen men allt oftare, med stigande ålder, var skälet till slagsmålen att man numera inte fick vara tillräckligt nära töserna i sin omgivning. Speciellt en av töserna; Maja.
Tänk så det kan förändras ändå.

Bild

Fritz gjorde militärtjänstgöring i flottan, men ansågs ganska omgående vara oduglig då han mest hängde över relingen grön från hårfästet ända ner till naveln. Till slut fick förste styrman nog på en av de nya Italienska motortorpedbåtarna när Fritz sprang mot relingen innan ens aktertampen kastats ombord, så Fritz lyftes tillbaka till kajen och det blev landbaserad tjänst vid trossen under resten av utbildningen. Fritz tyckte inte det gjorde så mycket, då han för det mesta hade trevligt ändå. Han fortsatte fajtas och blev till slut kompanimästare i brottning. Första gången vid en större tävling när de skulle tävla mot någon utanför kompaniet lyckades han till och med ”tjitta” till domaren och fick sedan den dagen öknamnet ”Tjittan” istället för Fritz. Det fick gå det också.

Vid den senaste repetitionsövningen visade det sig inte bättre än att en av motståndarna under kvällspassets brottningsmatcher var så fast besluten att vinna den kommande kampen att han kunde slå vad om precis vad som helst, så säker vad han att han skulle gå segrande ur den kommande matchen. ”Tjittan” tog det med ro och tänkte att det ordnar väl sig med det, men motståndaren var så påstridig att han satte både sin egen fästmö och Kronans lastbil han kommit åkande med, i pant. Fritz hade redan en fästmö, Maja, så det var han inte så noga med, men däremot hade han förstås ingen lastbil. Det bar sig nu inte bättre än att Fritz vann matchen och fick därmed en lastbil på halsen.

Bild

Hur han fick ut lastbilen genom grindarna på förläggningen är lite oklart, och här går uppgifterna isär något. Men det gick åt en del grå färg att måla över den alltigenom gröna bilen, så långt är uppgifterna samstämmiga. Sedan lär den ha täckts med presenning och sonika bogserats ut genom grindarna med förklaringen att den havererat när den levererat styckegods men nu saknade motor och skulle revideras vid en större verkstad, vilket inte ifrågasattes.

Nu stod den alltså ute på en grusplan i en liten Järnvägsort i Dalsland och något fel på motorn gick förstås inte att finna trots en komplett genomgång i verkstaden. Här ser vi en av reparatörerna på väg att köra ut bilen efter kontroll av eventuellt bakaxelhaveri. Något sådant fanns förstås inte att finna och därmed hade Falks AB i Korted gjort entré inom transportsektorn. Något säger oss att sista ordet inte är sagt i och med detta. Men vafalls...
Vad är det för ett mindre ekipage på baksidan lastbilen… Vi får nog gå och ta en våffla till...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

Jag börjar dunkelt ana varför försvaret alltid haft en skriande brist på lastbilar i förhållande till sina organisationsplaner ... :=u

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Transportsektorn växer i Korted
…och en blomma stannar sällan i Borås!

Äpplet faller inte långt ifrån päronträdet heter det ju som oftast. Huruvida Fritz ”Tjittan” Falk föll långt ifrån sina motståndare i brottningsringen berättas inte i denna historia. Däremot är det helt klart att förarbeviset för motorfordon i militärtjänsten var en bra sak när nu verksamheterna i Korted expanderade.

Lastbilen fanns ju nu i hans ägo och både Fritz och Karl förstod sig lite på affärer och insåg ganska snart att styckegods var en marknad på stark frammarsch. Tåget kom visserligen nästan in i tamburen för de boende i Korted, men det fanns ju för all del boende även utanför Dalsrud Westmarkens sträckning. Busslinje 3 i Omnibussbolaget skötte en del av transporterna ut till landsbygden, men så snart godset blev för omfattande så krävdes det andra transportsätt och uppfinningsrikedomen visste inga gränser.

Bild

Bilden ovan beskriver på ett tydligt sätt en av dessa. Karl Falks kontakter inom transportväsendet och inte minst Ingenjör Dahlén, hade gett honom möjlighet att transportera styckegods för Aktiebolaget Gasaccumulator. I och med detta transporterades förutom de nya populära spisarna även tryckkärl med gas av allehanda slag. Svetsgaser fraktades förstås till verkstäder på bygden, men även en del medicinska gaser som syrgas och lustgas till sjukstugorna i Bäckefors och Åmål.

Under denna period gjordes även begränsade försök med helium som fyllnadsgas i däcken och det är resultatet av detta vi ser när vänster framhjul släppt från marken och svävar strax ovanför. Tyvärr var det svårt att fullfölja alla tester då gasen verkade reagera med gummiblandningen i hjulen vilket gjorde ringtrycket väldigt svårt att reglera. Försöken fick senare avbrytas helt en fredag när Fritz kom gående hem igen på egen hand till bussgaraget, dragandes på Scanian, en bit ovanför marken i ett ballongsnöre. Hela verkstadsstyrkan i bussgaraget fick skyffla sand och fylla barlastsäckar för att få ner den på backen igen.
Fortsättningsvis fick ordinär komprimerad luft duga.

Bild

Bröderna Hanssons arbetshäst stod allt som oftast på reparationsbryggan så andra fordon fick därmed tas i bruk för lite lättare fraktuppdrag. Gottfrid Nilsson, Blomster- och trädgårdshandlare i Kråkviken hade i flera år haft behov av lättare transporter från och till deras handelsträdgård. Detsamma gällde 2 butiker i Dalsrud och en mindre rörelse med namnet Björck och Roos, strax söder om Korted.
Så behovet av ett något mindre fordon för dessa transporter var stort.

Bild

Den sistnämnda, Björck & Roos, hade sin ursprungliga butik i Västergötlands handelsstad, Borås, men via sticklingar och välbränd hönsgödsel så tog sig även en planta i den karga tundran söder om Korted i Dalsland. Trots en något haltande ekonomi för Kortedsföretaget så grodde verksamheten och spirade riktigt bra efter tid, detta inte minst tack vare bra såddfinansiering.
Vem damen på bilden är framgår inte, men att hon är vacker som en roos råder det väl ingen tvivel om.

Bild

Tjittan fick förstås vara den som såg till att transporterna av blomjord, gödsel, krukor, blomsterpinnar, fröer, sticklingar och andra blommor av allehanda raser fungerade väl. Logistik var han bra på även om det ibland haltade en del med logiken, men det är en helt annan historia.

Bild

Som en del i diskussionerna kring logistik tillkom även en del annonsering i lokalpressen kring den nya rörelsen och dess transporter i Dalsrud Westmarkens trafikområde. För att få en rättvis fördelning av kostnader och att inte någon specifik leverantör skulle ta en större andel än någon annan enades de fyra blomsterhandlarna om en gemensam kostnad för utkörning till enskild kund.

Bild

Dagens besök i Korted föranleddes säkert av diskussioner kring transporter av något slag, omlastning och förvaring i allmänhet, samt nya godsmagasin i synnerhet. Det är många på redaktionen som undrat vad som föranledde flytten och expandering av en verksamhet från Borås till utkanten av lilla Korted.
Mycket blommor blir det, samt ett helt nytt godsmagasin till hamnen i Korted, tillsammans med nya slussportar och en del annat. Redaktionen får all anledning att återkomma i frågan...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av ErikB »

Härlig skröna Peter (för det är väl en skröna? :=nee )! Och jättesnygga dekaler på blomsterbilen. Hemmagjorda?

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Tack Erik! [JC_doubleup.gif]
Ja, skröna o skröna... redaktionen skruvar lite på sig när frågan dyker upp. :oops:
Men faktum är att som många gånger tidigare så överträffar verkligheten dikten, kanske inte avseende val av gas i lastbilshjulen, men...
Dock är det så att handelsträdgården Björck & Roos fanns verkligen i Borås. En av medlemmarna i MRW och även på detta forum har sett dem på nära håll under sin uppväxt i omgivningen. Bilen kommer renoverad från Hedens skyltmakeri och de snygga dekalerna likaså. Ägaren till den rörelsen återfinns även han som medlem på MRW, tillika forumbroder på Mötesspåret. :-J
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av ErikB »

Eller för att uttrycka det lite kortare: Hemmagjorda i Korted.

Snyggt forumbroder! [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"