Toppbilden, visa:    


Smygtitt i Korted

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:Är det rentav så, att fotografiet är taget på land med hjälp av kaptens rakspegel? Det hela ser ju lite bakvänt ut ... ;)
Spegel, spegel på väggen där, sig vem som lenast om hakan är?
Ja, det är rätt Johan. Fast det var Stig som tog bilden och jag skulle gått och rakat mig, men jag somnade i gräset, så gick det som det gick... Fick vända bilden i datorn istället, så båten slapp gå backgång hela vägen till Gulmåla hamn... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Alla i fas, klart ut från port 1
Oväntat besök och var är nya tidtabellen...

Senaste torsdagsbesöket i den Dalsländska idyllen Korted resulterade i bevittnandet av ankomsten av nya bussen till Omnibusbolagets rullande flotta. Efterfrågan på både person och godstransporter vid sidan av den ordinarie järnvägstrafiken var vid den här tiden stor. Då nyare tidtabeller var bättre anpassade till de som gällde vid järnvägen, blev de fortsatta transporterna per buss fort populära.

Bild

Det blandade kvällståget från Dalsrud norrut gör uppehåll, förutom i Kråkviken, även i Korted.
Om det berodde på att vi fanns med ombord, eller om både förare och eldare hade samma ärende som oss denna kväll, eller om det helt enkelt stod så i tidtabellen vet inte ens katten. Men huvudskälet till vårt besök ikväll är förstås Fru Falks våfflor. Märta hade många strängar på sin cittra men mat i allmänhet och frasiga våfflor i synnerhet var en av hennes absolut mest välljudande.
När vi kommer närmare noterar vi att portarna i verkstaden står vidöppna och lyset är på för fullt. Vi kan konstatera att det inte bara råder full aktivitet på plats trots den sena kvällen, utan vi förstår också att elektrikern fått ordentlig fart på både spänning och ström. I alla fall i den delen av byggnaden.

Bild

Jo, det verkar stämma.
Det lyser för fullt i köks och kontorsdelen till vänster och av det blåaktiga flimrande ljuset att döma, så verkar även det elektriska svetsaggregatet från Erikssons Tekniska Bygg och Svets i Åryd vara inkopplat och i bruk inne i verkstaden. En av transportsäkringarna på bussen fick tidigare monteras (eller om det var främre cykelhållaren), något som vi inte riktigt begriper oss på men allt nog, det sjuder av aktivitet och det är det viktiga i sammanhanget.

Vi kan även notera konstapel Sabelcroekh som överblickar läget och var skall sleven vara en torsdagskväll när det bjuds på frasvåfflor, om inte i syltburken.För ovanlighetens skull har Herr Flink själv, från Flink, Falk och Söner AB kommit ner från byggnadsställningen. Antingen har vitlimmet släppt under ”føddæra” (som han brukar säga) eller också vill han också titta närmare på bussen. Kanhända är det doften från köket som dragit ner honom till marknivån, men tar han med passageraren på tredjebänk på högersidan i bussen, så räcker våfflorna säkert även till dessa hungriga och vilsna själar.
Personbilen intill vittnar om ytterligare aktivitet. Vem mer är på besök?

Bild

Jo, det visade sig vara Ingenjör Svensson själv på långväga besök från Svenssons Karosseri AB i Tyresvik.
När nu bussleveransen är avklarad ville gärna Ing. Svensson själv klippa bandet på de sista detaljerna innan bussen kunde sättas i trafik. Vi träffade honom vid bordet i köket i färd med att lasta över en ny hög med våfflor. När vi nu hade Ingenjören själv på plats ville vi förstås gärna få reda på lite mer om bussen. Att bussen kom i Omnibusbolagets ägo var mycket en slump, visade det sig.
Ingenjören själv berättade:
”-Bussen köptes faktiskt begagnad från GDG för omnibusbolagets räkning och var tänkt att ersätta den gamla gengasskvadern som nu rullat många mil på de Dalsländska grusvägarna.” Nya bussen gick med gengasdrift tidigare under GDG flaggningen men då bussen kördes hårt och tillsynen av brännkammare var eftersatt så gjorde det bristfälliga underhållet att bussen sent en kväll helt enkelt tog eld under körning och skadorna blev så stora att karossen inte gick att rädda. Detta kom till Ingenjörens kännedom och kontakt togs genast med Omnibusbolaget i Korted då de var i behov av mer rullande materiel. Ingenjören föreslog ett köp med ett bud långt under det normala, då det för bussens del bara fanns busskyrkogården kvar som alternativ. Ingenjören såg förstås tidigt att det fanns möjlighet att montera ny kaross på underredet och detta var ett bra mycket billigare alternativ än en helt ny buss. Billigt är bra tyckte ledningen på omnibussbolaget och köpet var ett faktum.

Ingenjören stoppade därefter handen i innerfickan på kavajen och tog fram ett gammalt fotografi tagit på bussen under GDG tiden, i Grängesvik för några år sedan…

Bild

”-Ja... det här verkar vara det enda foto som finns av er nygamla buss innan branden gjorde slut på karossen för gott”, berättade han.
Ingenjören förklarade att den här typen av buss, som tillverkades från 1936 och några år framåt verkade bli de sista av en mycket spridd busstyp av torpedmodell, alltså med utskjutande motorhuv (även kallad normalbyggd). Detta alltså i motsats till ”bulldogsbussarna” som var frambyggda. På Volvo kallades typen B11 och hade normalt ett axelavstånd på 4,7m.
De flesta var under krigsåren utrustade med gengasaggregat, men Ingenjören hade själv varit med och monterat nya motorer på flera liknande bussar och eftersom han var god vän med Jonas Hesselman som han träffat via Tekniska Högskolan några år tidigare så var valet av ny motor ganska enkelt. Den gamla karossen var från Höglunds i Säffle, men den nya blev av ASJ typ.
Fabriken i Tyresvik hamnade tyvärr på obestånd och blev efter ett par år uppköpta av ASJ så det är kanske inte så konstigt att nya karossen är snarlik den gamla, men utan rester från gengastiden. Målningen blev förstås i bolagets färger och nya dekaler från Hedens Skyltmakeri monterades så snart det gick efter att lacken satt sig tillrätta.

Bild

Den nya 6-cylindriga motorn av typen Hesselman hade en effekt av 75 hkr vid 2500 varv per minut och lådan var 4-växlad.
Drömmen hade förstås varit en helt dieseldriven motor, men de planerna fick skjutas på framtiden. Nya bussen startades med bensin och fick efter varmgång kopplas över till dieseldrift, det var det nya. Jo, sedan ytterligare en sak. Man fick under inga omständigheter glömma att ställa tillbaka vredet till bensindrift en stund innan man stängde av motorn. Detta för att bränsleledningarna skulle fyllas med bensin igen, annars blev det ett bekymmer att starta nästa gång. Det hade garageförman gjort några gånger under arbetet i Tyresvik och det var ett aber att få igång motorn efter detta, så detta skulle undvikas å’ det bestämdaste.

Med detta hivade Märta fram de sista våfflorna för kvällen med orden: ”-Nä, gubbar nu får i je er iväg. Jag har en ny tidtabell o skriva…”.
Undrar om det finns en ledig bänk i väntsalen på stationen, det är några timmar innan nästa tåg går tillbaka mot Dalsrud…?
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

Undrar om det finns en ledig bänk i väntsalen på stationen, det är några timmar innan nästa tåg går tillbaka mot Dalsrud…?
Hoppas det är gammaldags hederliga bänkar där man kan luta sig en stund i vågrätt läge i väntan på morgontåget, istället för de moderna tingestar som tippar varje presumtiv lutare rätt ned på golvet! Allt för att se till att eventuella översovare inte göre sig besvär att försöka få en liten stund humanistisk vilopaus.

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av jogra »

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Se där, då har Byggmäster Falk åter fått ihop diktat en byggberättelse som var nästan helt sann. ;) 8-)

Fast lite irl byggbeskrivning skulle ju också önskas... :?
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:
Hoppas det är gammaldags hederliga bänkar där man kan luta sig en stund i vågrätt läge i väntan på morgontåget, istället för de moderna tingestar som tippar varje presumtiv lutare rätt ned på golvet! Allt för att se till att eventuella översovare inte göre sig besvär att försöka få en liten stund humanistisk vilopaus.
Ja, där kan vi vara alldeles lugna. Har man väl satt sig ner på en träbänk i varthelst man nu befinner sig i Korted, då blir man sittande där. Det kan flera invånare skriva under på, de är så sköna att man känner sig rent av fastlimmad... :oops:
jogra skrev:[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
Se där, då har Byggmäster Falk åter fått ihop diktat en byggberättelse som var nästan helt sann. ;) 8-)
Fast lite irl byggbeskrivning skulle ju också önskas... :?
Tack Mäster Jogra! Nu är det tyvärr så med delar av den rullande materielen utanför DWJs trafikområde, att tillkomsten av densamma är ännu så länge en bevarad hemlighet. Ing Eriksson existerar, liksom Hedens skyltmakeri, transporten från Bredfors till Korted har ni bevittnat, men vad som hände innan Bredfors är det få som vet. Mig veterligt är det ingen utomstående som fått komma innanför portarna på Fabriken i Tyresvik, om det har med patent eller annat skydd att göra vet vi idag inte. Det kan också vara så att processen helt enkelt är elektronisk... Redaktionen tar till sig spörsmålet och lovar att undersöka saken, men det är lite som Tomtens verkstad, existerar oftast bara i nedtecknad form...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av ErikB »

.......men vad som hände innan Bredfors är det få som vet. Mig veterligt är det ingen utomstående som fått komma innanför portarna på Fabriken i Tyresvik, om det har med patent eller annat skydd att göra vet vi idag inte. Det kan också vara så att processen helt enkelt är elektronisk... Redaktionen tar till sig spörsmålet och lovar att undersöka saken, men det är lite som Tomtens verkstad, existerar oftast bara i nedtecknad form...

Det kan ju också också vara som vid fabrikerna på min anläggning: Vissa portar och dörrar är för evigt låsta! Hur något eller någon tar sig in eller ut där övergår mänskligt förstånd och förmodligen måste man förminska sig 87 gånger för att kunna utröna knepen. Tror jag :? .
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Mer aktiviteter kring Korted
…eller night of the pråms

Om man tar sig upp och förbi Handlarn’s i Korted kommer man efter halvannan meter fram till bron över Kortedsbäcken. Bron är enkel och anspråkslös och likheten med ett provrörsställ i frigolit, men i annan skala, är slående. Därefter fortsätter den redan smala vägen och blir om möjligt ännu smalare. Dock är detta enda vägen fram dit vi skall, kanhända inga daggstänkta berg, men ändå vitlimstänkta dito…

Bild

Vägen är i sanning smal och man har förståelse för det tuffa uppdrag det innebär att vara bussförare på linje 3. Vi fortsätter vägen fram som sakta men säkert går uppför Kortedskläppen. Vi möter inte någon nämnvärd trafik och bebyggelsen häruppe vid trädgränsen är i det närmaste obefintlig. Men, väl framme på plats så skall utsikten här uppe på kläppen vara fantastisk.

Och där gick getterna och där gick fåren, som vita moln på ängens klorofyll…

Bild

Långt ner i dalen ligger närmsta gård…

Äntligen, här kan vi nu blicka ut och se vad som finns östan om Korted och fjärran om Kortbron. Under riktigt klara dagar kan man även se långt söderöver och på denna bild kan man faktiskt ana, om inte Korsika vid siktigt väder, så delar av Vänerns västra strand genom brovalvet på andra sidan banvallen. Här ringlar sig delar av stambanan av Bergslagernas Järnväg fram, där fotografen precis lyckats fånga ett södergående tåg som för många timmar sedan startade i Falun och för inte så länge sedan fick klarsignal ut från Dalsrud, för sin vidare färd ner mot Göteborg. Den snabbhet och styrka som ryms bakom dessa elektriska järnhästar är tyvärr inget vi ser mycket av förbi Korted då elektrifiering aldrig funnits på den delen av DWJ.

Vad finns mer att berätta? Jo, vi kan notera skogsdungarna med granar i fjärran som vuxit upp sedan vi var här senast. Det är firma Brädor & Bröder, under ledning av Friherre Ronny Cederryd, som stått för återplanteringen. R Cederryd var en av de större skogsägarna i grannskapet och kom tidigt på värdet av att återföra virket till ursprunget i form av nyplanterad skog för att det skulle rota sig och senare kunna avverkas och generera nya slantar. Denna typ av snabbväxande skog hittar man inte på många andra ställen i riket. Man har svårt att tro att dessa stolta stammar bara stått här i dryga två månader.

Bild

På vägen ner noterar vi en propellerkärra som gör en styrbordsgir över Kortbron och vidare ut mot Vänern. Men vi stannar inte här utan vi fortsätter genom Korteds stationsområde och tar oss ner i hamnen och genom slussvaktarn’s för att titta närmare på kanalen nere vid Kortbron där det just nu pågår slussning.

Vi ser ut att ha tur just idag när båten passerar under brospannet, då det inte är så vanligt att vi får se pråmtrafiken så här på riktigt nära håll.

Bild

Det är en av brukets pråmar på väg nedströms igen efter sin last med halvmetersved till något av bruken uppe vid Väggedals Ed en bra bit ovan Kortbron. Dessa pråmar var inte bara tunga och klumpiga utan även svårmanövrerade flytetyg. De drogs ofta på släp, ibland så långt som till Göteborg, men ibland gick de även mer lokalt. Pråmarna var rundgattade och byggda precis så stora att de fick plats i slussarna uppströms.
Till skillnad från slussarna i Köpmannebro som var längre med sina 35 meter, även dubbelportade och 7 meter breda, kunde således ta emot större fartyg, tillät inte slussarna ovan Köpmannebro mer än 22 meters längd och fyra meters bredd. Marginalerna var många gånger väldigt små mellan pråm och slusskant eller port.

Bild

Pråmarna drogs normalt sett med bogserbåt och det var inte ovanligt med 3-4 pråmar på släp. Många hade egna motorer men fullastade var det ändå ett äventyr att få farkosten rätt i kanalen och över öppet vatten i kanalsystemet. Det var inte ovanligt att de helt enkelt strandade om det blåste för mycket för att de inte orkade ha egen styrfart. De användes mest av bruken för transporter till Göteborg eller omlastning i Köpmannebro. Men de användes även för närtransporter, som i det här fallet, med pappersved som de lastat längs stränderna för bogsering till fabrikerna. Tömda och nedströms kunde de ofta gå för egen maskin, om inte blåsten var för svår förstås…
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

Och där gick getterna och där gick fåren, som vita moln på ängens klorofyll…

Bild
Kul att få se en vy från Korteds eget Colla Bella! Men var har de nakna flickorna tagit vägen? 8-)

Sture Bylén

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Sture Bylén »

[/quote]Kul att få se en vy från Korteds eget Colla Bella! Men var har de nakna flickorna tagit vägen? 8-)[/quote]Bilden är förstås tagen sedan Peter tappat sina fikonlöv i svängen. 8-)

Härligt att bli uppdaterad om det stilla livet bland pråmar, vitlim och provrörsställ i Korted. [JC_doubleup.gif]

(Hm...kommer inte riktigt överens med citatfunktionen i den nya forumvarianten. :( )

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

För er som till äventyrs inte har konfronterats med detta Taubes mästerverk, här är det:



Sorry Peter, kunde inte låta bli, men detta är bland det bästa Taube har gjort enligt min mening.
Tyvärr är miljön på Colla Bella helt fördärvad, backarna är fulla av blomsterodlingar under glas, så där finns nog vare getter, får eller nakna flickor från det mondäna Amerika längre, tyvärr. Så det blir mera av "Those were the days" än "Oh happy days are here again" ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av 1956 »

Mumsiga bilder med därtill lika mumsiga skrönor. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:Och där gick getterna och där gick fåren, som vita moln på ängens klorofyll…
Kul att få se en vy från Korteds eget Colla Bella! Men var har de nakna flickorna tagit vägen? 8-)
Men Johan... :oops: Ja, det skall vara en gyn doktor som undrar det... ;)
Men eftersom du frågar, så är de i bussgaraget...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:Kul att få se en vy från Korteds eget Colla Bella! Men var har de nakna flickorna tagit vägen? 8-)
Sture Bylén skrev:Bilden är förstås tagen sedan Peter tappat sina fikonlöv i svängen. 8-)
Härligt att bli uppdaterad om det stilla livet bland pråmar, vitlim och provrörsställ i Korted. [JC_doubleup.gif]
(Hm...kommer inte riktigt överens med citatfunktionen i den nya forumvarianten.)
Tack för uppmuntrande kommentarer! [JC_doubleup.gif]
Ja, det blir lite som hundar och ungar och hembryggt äppelvin... ;)
Och det där med citering är en ständig fråga om hakparenteser på rätt ställe och i rätt ordning. Det går an om man bara trycker på citeringsknappen, men skall man korta ner det som skall citeras (vilket man oftast gör) så gäller det att ta bart lagom mycket...
Johan Molin skrev:Sorry Peter, kunde inte låta bli, men detta är bland det bästa Taube har gjort enligt min mening.
Tyvärr är miljön på Colla Bella helt fördärvad, backarna är fulla av blomsterodlingar under glas, så där finns nog vare getter, får eller nakna flickor från det mondäna Amerika längre, tyvärr. Så det blir mera av "Those were the days" än "Oh happy days are here again" ...
Helt OK, Johan! Just denna versionen finns på flera av mina spellistor i telefonen, så det är en favorit även för mig.
Han har ett fantastiskt sätt att målande beskriva sina miljöer, både i denna och i de flesta andra visor.
1956 skrev:Mumsiga bilder med därtill lika mumsiga skrönor. [JC_doubleup.gif]
Varmt tack, Rikard!
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

Bild

Sedan måste jag föstås harangera denna fullkomligt underbara bild! Den är av stort allmänt intresse, då den föreställer en miljö som inte var ovanlig förr och är fantastiskt fint avbildad. Klassiskt pråmstuk. Skulle kunna vara Kinda kanal eller Strömsholms kanal likaväl som dalslands dito (eller to m Göta Kanal, pråmtrafiken var, särskilt under första värtldskriget och 20-talet, betydande)

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av MickeC »

Härliga bilder!

Det känns som det är dax för oss i Borås Moduljunta att komma på besök igen för att uppleva det på plats :)
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av jogra »

P Falk skrev: vi kan notera skogsdungarna med granar i fjärran som vuxit upp sedan vi var här senast. Denna typ av snabbväxande skog hittar man inte på många andra ställen i riket. Man har svårt att tro att dessa stolta stammar bara stått här i dryga två månader.…
:o Ja, alltså såna plantor borde man nog få tag på. Skulle ju verkligen vara ekonomiskt försvarbart att ha en skog med såna träd. :D

Fast, efter denna skogsplantering är det väl ändå tryggat med byggnadsvirke i Korted-regionen? Vi får väl anta att alla vi inspektörer som häckar i denna tråd får njuta av en hel radda med fina byggprojekt nu framöver så att allt virke kommer i god användning och inte bara ruttnar bort... 8-) :mrgreen:
Kom ihåg att komma ihåg.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev: Sedan måste jag föstås harangera denna fullkomligt underbara bild! Den är av stort allmänt intresse, då den föreställer en miljö som inte var ovanlig förr och är fantastiskt fint avbildad. Klassiskt pråmstuk. Skulle kunna vara Kinda kanal eller Strömsholms kanal likaväl som dalslands dito (eller to m Göta Kanal, pråmtrafiken var, särskilt under första värtldskriget och 20-talet, betydande)
Tack Johan! Sålunda var "night of the pråms" ingalunda en Dalsländsk begivenhet enbart.
När mudderarbetet kommit igång på allvar (vilket år som helst) skall de gröna ytor som föreställa färgad teddy strax till höger om slusseriet bliva vad de i folkmun kallat för "Bruket". Det finns ju även en fyr som så småningom skall blinka i valstakt, vad det lider. Som sagt "vilket år som helst".
MickeC skrev:Härliga bilder!
Det känns som det är dax för oss i Borås Moduljunta att komma på besök igen för att uppleva det på plats :)
Tack MickeC! Ni är självklart välkomna. Första torsdagen i månaden försöker MRW avsätta tid för besökare. Under sommaren minskar förstås aktiviteten något, men någon brukar för det mesta vara på plats om torsdagarne. Men ett mail innan eller annat meddelande via ett forum nära dig går också oftast bra.
jogra skrev: :o Ja, alltså såna plantor borde man nog få tag på. Skulle ju verkligen vara ekonomiskt försvarbart att ha en skog med såna träd. :D
Fast, efter denna skogsplantering är det väl ändå tryggat med byggnadsvirke i Korted-regionen? Vi får väl anta att alla vi inspektörer som häckar i denna tråd får njuta av en hel radda med fina byggprojekt nu framöver så att allt virke kommer i god användning och inte bara ruttnar bort... 8-) :mrgreen:
Tack Jogra! Ja, eller också så kommer det att läggas upp på tork vid utdragsspåret i Korted, som annars brukligt är... :oops:
Men det var ju det där med bruket som skulle byggas förstås.... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

RC 1952
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 mar 2014, 23:41

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av RC 1952 »

Om man får ändra i U.P Olrogs text lite så kan du ju säga så här i stället Peter.
" Mera bruk i baljan boys, mera bruk i baljan boys, mera bruk i baljan boys och låta Bröderna Bräder få lägga ett bud "
annars är det väl brukligt att brukarna beslutar om bygget??

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

RC 1952 skrev:"Mera bruk i baljan boys, mera bruk i baljan boys, mera bruk i baljan boys och låta Bröderna Bräder få lägga ett bud "
annars är det väl brukligt att brukarna beslutar om bygget??
Ja, vi får se över tid vilket bruk som avses. Betong-, -smiljön eller kanske rent av allmänt språk-... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av PeO »

Under tiden vi funderar kan vi ju lyssna på Olrog, med måttlig ljudkvalitet från stenkakan.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Busskrasch i Korted
…eller garaget får bekänna höstfärger!

Sommaren både kom och gick utan att någon i Korted lagt märke till den. Då redaktionen varit kraftigt reducerad under sommaren och trots heta inkommande tips om händelser har personal saknats för att sätta dessa i tryck. Redaktionen vill dock påpeka att det inte funnits några större nyheter under den stundtals frånvarande solen.
Det som hänt sträcker sig till kurs i gillesdanser för Bror & Erik Hansson. Bröderna i slussvaktarbostaden har inte heller denna sommar fått på pannorna på verandataket, däremot har de hittat ett litet bryggeri i Kråkviken där samtliga sorter provats, flera gånger under hela sommaren. Konstapel Sabehlkroueuk har varit i Linköping på kriminalteknisk utbildning i spårsäkring, stinsen i Korted gick kursen förra sommaren och vart utom sig av lycka då han förra månaden hittade spåret bakom lokstallet.

När vi tidigt denna disiga och mörka höstmorgon närmar oss Korted söderifrån ser vi att något inte står rätt till vid bussgaraget.

Bild

Båda bussarna är inkörda till service och kring bryggan är aktiviteten hög.
Normalt sett brukar bröderna Hanssons bil vara mest synlig på bryggan för översyn av bakaxeln, men denna gång verkar det alltså vara den gamla skvadern som dragit på sig en översyn.
Dessutom är verkstadshallen välfylld med det senaste busstillskottet.

Bild

Skälet till att båda bussarna står på reparation visade sig vara en rejäl busskrasch utanför Handlarns i Korted. Händelseförloppet verkar vara sådant att båda ekipagen hade farten inom lagens gränser men den gamla skvadern hade något volatila gångegenskaper efter att ha törnat emot räcket på bron över Kortedsbäcken tidigare i veckan. Så med bra fart träffade nu skvadern med den högra flygeln det lite nyare ekipaget och de båda bussarna föll kraftigt flera punkter och kunder i Konsumbutiken vittnar om ett rejält bussras.

Lyckligtvis medfor raset inga allvarliga personskador, men med på bussen fanns hästhandlare Alrik Kröger som stöp i golvet i hela sin längd. Skadorna sträckte sig till blåmärken och en byxbak som fick sätta sömmarna till. Som tur var fanns ingen horse på bussen, utan den skulle hämtas senare under eftermiddagen i Kråkviken.

Bild

Största bekymret för hästhandlaren var dock den ordentliga revan på de nyligen omsydda byxorna. Herr Kröger hade låtit sy om byxorna så att plånboken fick rum i bakfickan. Omfånget på denna var nämligen att betrakta mer som ett durspel än en plånbok.

Bild

Jodå, Fru Falk inne på kontoret lyckades att få fast fickan igen, så ingen större skada skedd och hästhandlaren själv verkar tydligt nöjd över det nypressade slutresultatet. Återstår att se om de båda arbetshästarna snart kan vara på hjulen inom kort efter det som skett. Inlånad materiel får fylla luckorna och verkstaden behövs för andra saker.
Det rapporteras att bakaxeln på bröderna Hanssons bil har fått sig en törn igen…

Fotnot:
Verkligheten överträffar dikten brukar det ju heta, och så är det kanske…
Busskrasch eller inte, så var kyrkbussen på Öckerö i Göteborgs skärgård ute för ett och annat äventyr under sina färder på småvägarna för många år sedan, då det begav sig.

Bild

Säkra källor har rapporterat att detta fordon fått sätta både skärmar och kofångare till på sina irrfärder på småvägarna på Öckerö. Bildbeviset ovan visar skavmärken både här och där (Foto: Stig Johansson). Vägarna var smala och krokiga och gott om gärdesgårdar fanns det som både markerade ägorna på ön och höll korna på rätt sida staketen. Men allt som oftast kom dessa stenar alltför nära fordonet och bussföraren var nog inte alltid en så van förare. Så man kan lätt tänka sig att färden nog var så skakig och omtumlande som den beskrivs i Korteds trafikområde.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av jogra »

Ååh åååjaja... :=f

Nog är det ändå ett för sällsamt liv som framskrider där i Korted må man få uttrycka det hela.

Hälsa handä SJ, han tar väldans fina kort. :D
Kom ihåg att komma ihåg.

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av S Johansson »

P Falk skrev:Busskrasch i Korted

Bild

Skälet till att båda bussarna står på reparation visade sig vara en rejäl busskrasch utanför Handlarns i Korted.
Börskrasch i Wolfsburg och börskrasch i Korted. Det kanske blir ett uppsving för järnvägen nu?

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

S Johansson skrev:
P Falk skrev:Busskrasch i Korted
Börskrasch i Wolfsburg och börskrasch i Korted. Det kanske blir ett uppsving för järnvägen nu?
Tyvärr, Jag tror inte det Stig.
Man har upptäckt sprickor i den renoverade rälsen mellan Korted och Kortbron. Så busstrafiken får nog kämpa på som tidigare... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Norgetrafiken
…eller omnibussbolaget får konkurrens!

Trafiken norr om Korted och Kortbron var i mitten på 30-talet för många helt okänd. Invånarna i trakten hade tillräckligt att fylla dagarna med utan att behöva fundera så mycket över vad som hände i resten av världen eller bara på andra sidan tunneln. Ja, det gick faktiskt så långt att det var en och annan som tyckte att det som sker långt där borta, inte längre sker inne i detta rum. Så långt skall väl redaktionen inte sträcka sig, men det ligger helt klart något i det gamla talesättet.

Bild

Då redaktionen tidigare år gästat Korted kom vi alltid lagom för sent för att missa de större godstågen på väg mot vårt grannland i nordväst. Enligt hörsägen fanns det stundtals gott om beväringar i de ombyggda G-finkorna. Då Korted hade relativ lång bangård stannade ofta hela ekipaget på bangården för rast vila på stället. Korted var ju en av de sista anhalterna med tillräckligt långa förbigångspår, så det hände att lok, vagnar och hela melevitten blev stående i timmar innan det säkert var klart spår till gränsen. Medföljande beväringar gjorde självklart allt för att komma ut i friska luften och inte så sällan blev det en välkommen rökpaus.
Mer finns inte att säga om fotot ovan, mer än möjligtvis det faktum att luftledningsstolpar smugit sig in i bilden. Så långt redaktionen vet har det aldrig funnits denna typ av kraft från ovan någonsin i Korted, så vi hävdar bestämt att det blivit något fel i framkallningsprocessen.

Bild

Långt senare skall vi upptäcka att persontrafiken i dessa dagar ser lite annorlunda ut.
Mycket trafik rullade genom de Dalsländska skogarna om nätterna under krigsåren och några av dessa var motorvagnar av tysk modell av typen DRG VT137 som fram till krigsslutet innefattade totalt 5 ekipage som blev kvar och stationerades i Norge. Då trafiken, och speciellt persontrafiken, norröver genom Dalsland stundtals var undermålig fanns tidigt funderingar på om dessa ekipage kunde passa in i DWJ verksamhet. Så efter krigsslutet på våren 1946 så slöts ett avtal mellan Norska fylket Nordmarken och fullmäktige i Dalsrud om daglig trafik mellan Kornø och Dalsrud.

Bild

Turerna bestämdes till två gånger per dygn, det vill säga morgon och kväll från vardera hållet. Det var länge oklart exakt hur denna tidtabell såg ut, men som oftast så fanns en ovilja att komma iväg någorlunda i tid och missades en anslutning med det lokala bussbolaget så var det inte mer med det. Sträckningen bestämdes i alla fall vara Dalsrud-Kornø, med stopp och uppehåll däremellan i vardera Korted-Kortbron-Åfors-Bergskogen-Mön. Då äldre och tidigare beställd ångvagn ännu inte var i trafik och tidigare motorvagnar driftsmässigt var väldigt osäkra beslöts att sätta in en motorvagn av denna Norska vagnstyp, som nu fanns stationerad i Kornø.

Bild

En resande (en så kallad äkta ”traveller”) som vi träffar på vid besöket berättar att de gamla tyska motorvagnarna fick ny Norsk benämning; Cmdo 9a. De var 3:e klass vagnar, med en rejäl dieselmotor monterad. Kraftöverföringen var mekanisk och de var inte helt lätta att framföra. Tysk ingenjörskonst skulle kunna innebära vissa svårigheter med tillgång till reservdelar framöver, men det får väl tiden utvisa.

Bild

Som synes på bilden ovan är en av premiärturerna fylld till sista plats, bland annat av ivriga dragspelare på väg till spelmansstämma i Kornø över helgen. Mer källa till kunskap finns även att få på annat håll:
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... NSB#p64556

Andra aktörer har tillfälligt hållit trafiken igång då lagerhaverier, bränslebrist, förarbrist, vitaminbrist och annat elände satt käppar i hjulen för Dalsrud Westmarkens Järnvägs verksamhet.

Bild

Då det var som värst med elände fanns gott om inlånad rullande material för att upprätthålla tidtabellerna. Trafikförvaltningar i den omedelbara närheten såg sig tvingade att bära upp trafiken så långt det var möjligt och det gällde även bolag mer långväga ifrån.
Fotot ovan är inte daterat men det har sannolikt tagits en tid innan trafiken med de norska motorvagnarna kommit igång. Rälsbussen gör kort uppehåll i Bredfors innan ankomsten till Dalsrud. Två av DWJ mer rutinerade förare Evert ”kort-koppel” Karlsson och Herr Larsson, samme ”körde-livet-ur-Y6-orna” Larsson som tidigare gjort sig ett namn inom DWJ, tog för givet att de skulle få ansvaret även för denna skönhet. Men MSJ satte tidigt i förhandlingarna som ultimatum att egen personal skulle framföra ekipaget, annars skulle det bli enkel biljett via vändskivan i Dalsrud och sedan hem till Skåne igen.
Sagt och gjort, så blev det att Herr Sjölund inlånad från MSJ för första gången fick rulla ut på ångspåret från Dalsrud mot Korted. Oklart är hur länge fordonet fanns inom trafikförvaltningen, säkert var att det i alla fall inte var helt händelselöst. I efterhand har det kommit till vår kännedom att ekipaget trotsade signalanordningen i Kortbron redan andra veckan i tjänst, då det var på håret att klaffbron i Kortbron lyfte hela släpet av spåret under en öppning för den omfattande pråmtrafiken. Så förare Sjölund blev ganska snart kallad ”Loktok” av invånarna i Kortbron efter den incidenten…
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

MickeC
Inlägg: 318
Blev medlem: 30 dec 2011, 23:12

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av MickeC »

Fredagskvällen räddad med ett nytt reportage från den Västra delen av riket [JC_doubleup.gif]
//Micke C
VMJF - FREMO
Hökerum som N-RE
Crawford Valley i americaN

Sture Bylén

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Sture Bylén »

Korted - platsen där kortaste vägen mellan två platser är en krokig järnväg med många stickspår där tågen makligt rullar fram. :D :D [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

Jag förstår inte varför inte den samlade järnvägshistoriska expertisen utnyttjar vårt forum mera. Här finns ju många braskande nyheter! Att den "tysk-norska" motorvagnen gått i reguljär trafik på svenska spår t ex. Och att MSJ:s HC-buss råkat ut för sådana äventyr långt bort från sina hemmaspår. Och att en lokslok som Lasse Lasse liten kunde göra tyska hoppet i pik med rälsbuss hade jag ingen aaaning om ... :-CO

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av loktok »

Roligt ,fyndigt och trevligt berättat Peter .
Tack för ni öppna upp portarna för en tokig skåning :-T

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

Jag hoppas din rälsbuss överlevde visiten! Det vore för sorgligt annars med en av dina som alltid fantastiska skapelser!

Jag minns fortfarande ett Norra Sandbymöte, när vi skulle bereda plats åt Anders Steens lokstation (han själv kunde inte närvara, vilket gjorde att vi ägnade en kvart åt att försöka montera kolkranen innan vi upptäckte att vi försökte sätta fast den 90 ° fel i lodrät vinkel (var det någon som begrep detta?).

Vi var tvungna att maka på ett stort gäng fantastiska mässingsvagnar, många boggipersonvagnar bland dem. Det var knappt någon vågade röra dem, och först när vi efter mycket blod, svett och tårar (nåja) lyckats bereda plats gick det upp ett Liljeholmens och vi begrep att det var dina vagnar!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Tack skall ni ha allihop och tack själv, Lasse! MSJ är välkommen närhelst det finns en lucka i tidtabellen, nu hittar du ju på egen hand! [JC_doubleup.gif]
Dörrarna försöker vi ha öppna så ofta det går o semaforen står oftast i läge kör. :-J
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av loktok »

Johan Molin skrev:Jag hoppas din rälsbuss överlevde visiten! Det vore för sorgligt annars med en av dina som alltid fantastiska skapelser!

Jag minns fortfarande ett Norra Sandbymöte, när vi skulle bereda plats åt Anders Steens lokstation (han själv kunde inte närvara, vilket gjorde att vi ägnade en kvart åt att försöka montera kolkranen innan vi upptäckte att vi försökte sätta fast den 90 ° fel i lodrät vinkel (var det någon som begrep detta?).

Vi var tvungna att maka på ett stort gäng fantastiska mässingsvagnar, många boggipersonvagnar bland dem. Det var knappt någon vågade röra dem, och först när vi efter mycket blod, svett och tårar (nåja) lyckats bereda plats gick det upp ett Liljeholmens och vi begrep att det var dina vagnar!
:D

Användarens profilbild
loktok
Inlägg: 1403
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:25

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av loktok »

P Falk skrev:Tack skall ni ha allihop och tack själv, Lasse! MSJ är välkommen närhelst det finns en lucka i tidtabellen, nu hittar du ju på egen hand! [JC_doubleup.gif]
Dörrarna försöker vi ha öppna så ofta det går o semaforen står oftast i läge kör. :-J
[JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Traveller »

P Falk skrev:Norgetrafiken
…eller omnibussbolaget får konkurrens!
Bild

En resande (en så kallad äkta ”traveller”) som vi träffar på vid besöket
:shock: - har jeg vært der? I tilfelle var jeg i følge med min gode venn Grönstedt ...

Mvh Traveller :D
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Traveller skrev:
P Falk skrev: En resande (en så kallad äkta ”traveller”) som vi träffar på vid besöket
:shock: - har jeg vært der? I tilfelle var jeg i følge med min gode venn Grönstedt ...
Mvh Traveller :D
:-BS Ha, ha... Ja, trafikförvaltningen monterade tidigt koppel på ekipaget för att få med en godsfinka eller liknande.
Men det är ju inget som hindrar att vi hakar på en tankvagn för medföljande i flytande form... :=Koko
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

En hel tankvagn med bara cognac? Det stimulerar väl snarast kräkreflexer ... :=S

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Pennstativ »

Johan Molin skrev:En hel tankvagn med bara cognac? Det stimulerar väl snarast kräkreflexer ... :=S
Konsten är att ta 2 cl i taget ;-)!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:En hel tankvagn med bara cognac? Det stimulerar väl snarast kräkreflexer ... :=S
Det handlar förstås mkt om dosering. :-CO Och devisen; "Den som spar, han har..." :-BS
En tankvagn med ekbeklädnad kan ju försiktigt baxas in på hamnspåret bakom omlastningsskjulet. Där kan det stå många år utan att det står i vägen. Vällagrat och väl skyddat för antändning såväl invärtes som utvärtes. Finns säkert en o annan affärsidé också.
Grönstedt på dunk, kan det va nå't? :lol:
Ngt för Bröderna Hansson kanske... ;)
Eller brandkåren nere på Bruket? :=Koko
Ja, du milde tid...
---
Vår snickare samla bland spåren,
en vagnslast långt bort där i snåren.
Nu lagrad och fin,
passar bra i kamin,
"-Har du provat, får vi nog ringa kåren..."
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Pennstativ skrev:
Johan Molin skrev:En hel tankvagn med bara cognac? Det stimulerar väl snarast kräkreflexer ... :=S
Konsten är att ta 2 cl i taget ;-)!
Just precis! [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
skånelängan
Inlägg: 122
Blev medlem: 19 okt 2015, 22:28

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av skånelängan »

Härliga bilder! Och härligt att se när trådar "spårar ur" på ett bra sätt!! Plötsligt är avstånden mellan mj bilder och Eddie Meduza videor överbryggade!! :-BS

Hans
Har du inte kul, så gör du fel....

BAn
Inlägg: 801
Blev medlem: 23 okt 2012, 15:50
Ort: Sävedalen

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av BAn »

Pennstativ skrev:Konsten är att ta 2 cl i taget ;-)!
Hur sällan då?

/Bengt
försedd med centilitermått... :-J
- en rest från sent fyrtiotal

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Pennstativ »

BAn skrev:
Pennstativ skrev:Konsten är att ta 2 cl i taget ;-)!
Hur sällan då?

/Bengt
försedd med centilitermått... :-J
Sällan? Näe inte alls ;-)!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Traveller »

Johan Molin skrev:En hel tankvagn med bara cognac? Det stimulerar väl snarast kräkreflexer ... :=S
Her er en tankvogn for pre-"cognac":
Bild
Resten er sukkerkulør!

Mvh Traveller
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Traveller skrev:
Johan Molin skrev:En hel tankvagn med bara cognac? Det stimulerar väl snarast kräkreflexer ... :=S
Her er en tankvogn for pre-"cognac":
Bild
Resten er sukkerkulør!
Mvh Traveller
Hrmmm... Här verkar finnas mer möjliga samtransporter över gränsen, inte enbart persontrafik alltså. 8-)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av PeO »

Liknande samtrafik söderut, men kanske för modern, Sachsen 1991Bild
Bundesmonopolverwaltung für Branntwein. Nur für Lebensmitteltransporte.

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Traveller »

P Falk skrev:
Traveller skrev: Bild
Hrmmm... Här verkar finnas mer möjliga samtransporter över gränsen, inte enbart persontrafik alltså. 8-)
Ja, vognen er jo T-merket ("transit")!

Til daglig skulle den til "spritfortet" på Hasle i Oslo:
Bild
Bild
Det var eget sidespor fra godsbanen Alnabru - Grefsen (Alnabru ligger på linjen Oslo - Lillestrøm - Trondheim/Stockholm, Grefsen på linjen Oslo - Roa - Gjøvik/Bergen):
Bild
Utenpå var huset funkis, men innvendig var det reneste middelalder! :?
Bild
Bilparken var det imidlertid intet å si på!
Bild

Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 18 dec 2015, 11:30, redigerad totalt 4 gång.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Pennstativ
Inlägg: 461
Blev medlem: 06 aug 2014, 17:09

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Pennstativ »

Det ser ut som om det även funkar bra med 75 cl i taget :-)!

Apropå tankvangnen "Vinmonopolet" - Som vankligt överträffar verkligheten dikten ;-)!
Min modellvärld: VCJ/BAJ 1959-1969 ur ett Burserydsperspektiv.

ArneL
Inlägg: 58
Blev medlem: 30 dec 2011, 18:47

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av ArneL »

Svenska Vin-&Spritcentralen hade en flotta tankvagnar, bl.a. dessa:
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAF07120

I Södertälje tillverkades Skeppets Whisky fram till någon gång på 60-talet. Till deras anläggning kördes råsprit i dylika vagnar på vagnbjörn, eftersom spåranslutning saknades.

Min far arbetade under 60-talet som vagnreparatör vid Södertälje. En dag fick de in en tömd spritvagn som skulle justeras. Eftersom tömningsröret hade en svag V-form stod det sprit kvar där. Med domkrafters hjälp tippade de enkelt på vagnen och fyllde tomma matkärl m.m. Det blev flera liter ...

/A

Användarens profilbild
Traveller
Inlägg: 453
Blev medlem: 17 sep 2013, 14:41
Ort: Oslo
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Traveller »

ArneL skrev: Min far arbetade under 60-talet som vagnreparatör vid Södertälje. En dag fick de in en tömd spritvagn som skulle justeras. Eftersom tömningsröret hade en svag V-form stod det sprit kvar där. Med domkrafters hjälp tippade de enkelt på vagnen och fyllde tomma matkärl m.m. Det blev flera liter ...

/A
I Skottland snakker man om "the Angel's Share" i spritproduksjonen; dvs. den spriten som fordunster fra tønnene under lagringen/modningen. Noe lignende oppstod ved bruk av de norske tankvognene: Uansett hvor nøye man var ved lasting og tømming, manglet det ca 10 liter når vognen ble tømt hos Vinmonopolet på Hasle :o . Den var plombert hos avsender og var ikke tuklet med underveis. Hvor ble spriten av - hadde englene tatt den?

Til slutt fant man svaret :idea: : "Noen" hadde festet en bøtte (hink) i en ståltråd under tankens påfyllingsdom. Når tanken ble tømt, hang bøtten igjen - full av 96% sprit. På tilbaketuren til brenneriet var ikke vognen plombert :=u , så det var en smal sak å fiske ut fagsten under et opphold i vognomløpet :-JJ .

Kreativiteten ble til slutt belønnet med vann og brød ... :x

Mvh Traveller
Senast redigerad av Traveller den 12 nov 2015, 10:27, redigerad totalt 1 gånger.
Det finnes to typer strøm: Rød og gul
Brun er jord
Blå er ikke en egen type strøm, men kan forekomme mellom gul og brun

https://www.flickr.com/photos/figen62/albums

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

ArneL skrev:Svenska Vin-&Spritcentralen hade en flotta tankvagnar, bl.a. dessa:
http://www.samlingsportalen.se/getitem- ... _KDAF07120
I Södertälje tillverkades Skeppets Whisky fram till någon gång på 60-talet. Till deras anläggning kördes råsprit i dylika vagnar på vagnbjörn, eftersom spåranslutning saknades. Min far arbetade under 60-talet som vagnreparatör vid Södertälje. En dag fick de in en tömd spritvagn som skulle justeras. Eftersom tömningsröret hade en svag V-form stod det sprit kvar där. Med domkrafters hjälp tippade de enkelt på vagnen och fyllde tomma matkärl m.m. Det blev flera liter ...
Även i Bengtsfors flyttades en hel del vagnar med vagnbjörn. Det skapar ju en del intressanta "tankar"... :oops:
Ja, det är verkligen så att verkligheten på alla sätt överträffar det vi försöker "dikta" ihop. Spännande! :-J
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"