Toppbilden, visa:    


Smygtitt i Korted

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Arne Lindgren »

PeO skrev:
Arne Lindgren skrev: Hmm, jag lyckade löda ihop två vitmetall-tippvagnar i veckan.
Borde jag kolla att dom finns kvar i asken?
Vad späder man med, sprit eller vatten?
Jag har också lött med "full styrka " ibland, det har gått bra. Största skillnaden är nog att mässing kräver mer procent.
Jag tänkte en gåg att om 1/8 är bra måste väl 1/4 vara ännu säkrare. Jodå det gick bra att löda mässingen, men dom rostfria stiften i lödplattan, som inte ska gå att löda, fastnade rejält i modellen, några andra stift började rosta.
Späd med vatten om du ska löda mycket.
Ett tips från en engelsman: grunda vitmetalldelar med fosfatering, bada dom i lödvatten före målning. ger en yta som färgen biter utomförträffligt på. Jo, jag har provat, det verkar fungera bra.
Tack, då fixar jag en glasburk med utspädd forsforsyra för vitmetall..

Lödvattenprimer.. får mig att tänka på den där etsande primern som jag tänkt använda på den plåtrena hobbybilskarrossen.

Får väl dela med mig av min nyanskaffade löderfarenhet av vitmetall då.

Jag köpte två satser av Nigel Lawtons små tippvagnar, 6 st.. Pyttesmå, inte en chans att dom kommer att funka i gruvan, framförallt inte tippbara. Där blir det en annan lösning.
Men jag provade att löda en med kjelles analoga lödstation, på lägsta, och med 75graders tenn från...rimbo? tror jag. Den vagnen ska definitivt bli skrotstatist. Den blev rejält nersmält.
Sen började jag fundera.. och köpte en 220volt-till-110volt-omvandlare och en ny analog station hos kjelle, den gamla dog för ett år sen. I veckan gav jag mig på dom små tippvagnarna igen.
Och jag tror inte min digitala station funkar på 110.
Om jag drar igång lödkolven på max med 220 volt och kollar att den kan smälta vitmetall och sen kopplar över till 110 volt så funkar det att löda. Man får dra ner effekten på den tills den klarar att bara smälta lodet.
Derar man ner för mycket får man hetta upp den igen med 220 v.
Men att starta den på 110 funkar inte, den blir aldrig varm.
Jag lödde bara 2 st däruppe i norr för jag insåg att jag skulle ha borrat hål för koppelbyglar först, men nu vet jag att det funkar, och törs fortsätta med egna projekt och med den där schaktmaskinen från Woodland som jag så gärna ville ha.
Hmm, det här inlägget kanske jag ska kopiera över till nån DIY-tråd. Men det får stå här..

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Arne Lindgren skrev: Får väl dela med mig av min nyanskaffade löderfarenhet av vitmetall då.

Jag köpte två satser av Nigel Lawtons små tippvagnar, 6 st.. Pyttesmå, inte en chans att dom kommer att funka i gruvan, framförallt inte tippbara. Där blir det en annan lösning.
Men jag provade att löda en med kjelles analoga lödstation, på lägsta, och med 75graders tenn från...rimbo? tror jag. Den vagnen ska definitivt bli skrotstatist. Den blev rejält nersmält.
Sen började jag fundera.. och köpte en 220volt-till-110volt-omvandlare och en ny analog station hos kjelle, den gamla dog för ett år sen. I veckan gav jag mig på dom små tippvagnarna igen.
Och jag tror inte min digitala station funkar på 110.
Om jag drar igång lödkolven på max med 220 volt och kollar att den kan smälta vitmetall och sen kopplar över till 110 volt så funkar det att löda. Man får dra ner effekten på den tills den klarar att bara smälta lodet.
Derar man ner för mycket får man hetta upp den igen med 220 v.
Men att starta den på 110 funkar inte, den blir aldrig varm.
Jag lödde bara 2 st däruppe i norr för jag insåg att jag skulle ha borrat hål för koppelbyglar först, men nu vet jag att det funkar, och törs fortsätta med egna projekt och med den där schaktmaskinen från Woodland som jag så gärna ville ha.
Hmm, det här inlägget kanske jag ska kopiera över till nån DIY-tråd. Men det får stå här..
Det kan det gott göra, jag behöver ju lära mig ett o annat om att löda i metall :?. Då är det bra med referenser på nära håll :D
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av PeO »

@ Arne...... och kanske Peter. Är din station temperatur- eller effektreglerad? billigare stationer (c:a 200:-) brukar bara ha effektreglering, men värmer kontinuerligt. Då kan temperaturen sticka till väders medan den vilar , så att vitmetallen smälter. En temperaturreglerad station kostar ofta lite mer, men "stänger av" då inställd temperatur uppnås.

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Arne Lindgren »

PeO skrev:@ Arne...... och kanske Peter. Är din station temperatur- eller effektreglerad? billigare stationer (c:a 200:-) brukar bara ha effektreglering, men värmer kontinuerligt. Då kan temperaturen sticka till väders medan den vilar , så att vitmetallen smälter. En temperaturreglerad station kostar ofta lite mer, men "stänger av" då inställd temperatur uppnås.
Troligen effektreglerad... Min tempreglerade (Kjelles digitala) går inte så lågt. Men det är därför jag kör den enkla på 110 volt. En billig lösning för under 500:- som verkar funka. Man får iofs löda en fubbik-sladd med 220-hona i ena änden och en jänke-110-hane i andra.

Och man märker när man ska plocka upp lågtemperaturstennet att spetsen kallnar lite. Men det känns inte som nån nackdel.

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

I de djupa Dalsländska skogarna var många stationer väldigt lika varandra på 1930 talet.

Bild
Se även: http://www.historiskt.nu/normalsp/dvvj/dvvj_snabbf.html
http://www.arstuga.se/dvvj/vykort.htm

Bild
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Avsnitt XVI
Inspektion från en högre makt
…eller fungerar allting verkligen som det skall

Vi har tidigare kunnat se att service och underhållsarbete är något som är brukligt under sommaren på både stora och små järnvägar.
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... &start=380

Bild
Det är egentligen inget märkvärdigt att det görs även utefter Dalsrud Westmarkens Jernväg. Men denna gång verkar genomgången vara särkilt noggrann. Inte en syll, växel eller rälsspik missas denna gång. Man kan undra vad som föranleder denna extra översyn. Herrn med väskan ovan trodde vi för ett kort ögonblick vara en resenär med eftermiddagståget, men efter att studerat bilden lite mer noggrant måste vi nog istället tro att det är någon som inspekterar lutningen på den nymonterade semaforen. Måttstock, linor, lupp och anteckningsbok finns väl förvarat i väskan. Oro kanske är befogad för till och med vädret österut i bild verkar slå över till klart till halvklart. Fotografen är känd för oss som kyrkoherde och trafikförvaltare på KGJ. Denna är en viktig samarbetspartner för den anläggningsöverskridande verksamheten som råder mellan trafikförvaltningarna.

Bild
En bild över stationsområdet talar sitt tydliga språk. Tomt på samtliga lok, vagnar och annan rullande materiel, inte ens en dressin syns borta vid skjulet. För all del, en lokomotor verkar skyffla några timmervagnar nere vid hamnspåret, men det är också allt. Vad är i görningen?

Bild
Inspektionen fortsätter. Inte ens hamnspåret klarar sig undan. Här finns det dessvärre mycket att ta tag i. På magasinsspåret står en stolpvagn med litt NN vars nummer saknas helt, stolpar och kättingar är skadade, draginrättning undermålig och lasten helt osurrad. Vidare noteras överlast i lyftanordningen i magasinet. Alla tycks ha stängt om sig och tagit devisen ”bättre fly än illa lyfta” till sig och helt sonika stängt för dagen. Är detta månne slutet för det helt nya magasinet. Skeppar Pålsson trotsar fortfarande föreskrifterna om antalet passagerare på kanalångaren Elsa och kör glatt vidare. Maxantalet passagerare överskridet med flera individer även idag.

Bild
Äntligen har de baxat upp trallan på vändskivan och verkar vara på väg tillbaka mot Dalsrud. Frågan är om skadan redan är skedd. På perrongen står redan ett antal Kortedsbor. Tänker de flytta? Är det några som redan fått sparken från bolaget? Inspektionen har tagit hela dagen i anspråk och nu skymmer dagen och Kortedsborna tar kväll, de som nu tänker vara kvar. Är detta slutet, eller möjligen början på slutet, eller kanske bara slutet på början. Vem vet...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av ErikB »

Tänk ändå den som fått vara inspektör vid Dalsrud Westmarkens Jernväg och fått se dessa syner "IRL". Helt fantastiskt realistiska och, som jag kan bedöma det, historiskt helt korrekta och trovärdiga bilder. Det är ett så´nt djup i bilderna och de fångar den vardagliga tristessen på ett underbart sätt!

Tack för detta Peter!

/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av 1956 »

Instämmer med Erik, det är helt magnifikt! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
mikath
Inlägg: 1789
Blev medlem: 28 dec 2011, 20:00
Ort: Skultorp
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av mikath »

Snyyyyyyyggggt!

/Mika
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

Suveräna bilder och suverän historia! Men inte visste jag att Stig var en sådan petimeter ... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Nu när Stig hittar till Norra Sandby hoppas jag att ni båda har möjlighet att dyka upp där i höst!

Själv gick jag mest igång på de nitade skrovsidorna ...

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av S Johansson »

[quote="P Falk"]Avsnitt XVI
Inspektion från en högre makt
…eller fungerar allting verkligen som det skall

Vi har tidigare kunnat se att service och underhållsarbete är något som är brukligt under sommaren på både stora och små järnvägar.
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... &start=380

Bild
Det är egentligen inget märkvärdigt att det görs även utefter Dalsrud Westmarkens Jernväg. Men denna gång verkar genomgången vara särkilt noggrann. Inte en syll, växel eller rälsspik missas denna gång. Man kan undra vad som föranleder denna extra översyn. Herrn med väskan ovan trodde vi för ett kort ögonblick vara en resenär med eftermiddagståget, men efter att studerat bilden lite mer noggrant måste vi nog istället tro att det är någon som inspekterar lutningen på den nymonterade semaforen. Måttstock, linor, lupp och anteckningsbok finns väl förvarat i väskan. Oro kanske är befogad för till och med vädret österut i bild verkar slå över till klart till halvklart. Fotografen är känd för oss som kyrkoherde och trafikförvaltare på KGJ. Denna är en viktig samarbetspartner för den anläggningsöverskridande verksamheten som råder mellan trafikförvaltningarna.

"Oro är kanske befogad", läser jag ovan. Så är inte fallet!
Det finns en person i Korted med Falköga, som ser till att Dalsrud Westmarka Järnväg kännetecknas av ordning och snygghet både längs linjen och på stationsplan. Inga lösa skarvjärn längs banan och inte ett ogrässtrå på stationsplan! Men så är banan också vida känd som De Vackra Vyernas Järnväg. Herrn som gjorde inspektionen har visserligen för länge sedan passerat bäst före datum och är i alla avseenden f d, men må ändå få uttrycka sin uppskattning för de stora saker som händer och sker i Korted.
Som sedan flera år varande im Ruhestand är det bara att betrakta och njuta!

Bild

Sture Bylén

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Sture Bylén »

Fantastiskt fridfulla bilder, Peter!
Och det samma gäller ju för systerbanan KGJ.
Det känns som att det här är läge att återanvända några rader av den kände poeten Anders Westerling :

"Vid Gulmåla och Korted vilar alltid friden
och rallarrosor prunkar ständigt lila
Och rummet byter hälsningar med tiden
vid tågens rörelser och Preisersk vila
Och marken strör sin blom
med Woodländsk rikedom
Och klockan står, fast tiden synes ila."


Och Stig; begreppet "Falköga" kan bli en klassiker i MJ-sammanhang. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av 1956 »

Sture Bylén skrev:
"Vid Gulmåla och Korted vilar alltid friden
och rallarrosor prunkar ständigt lila
Och rummet byter hälsningar med tiden
vid tågens rörelser och Preisersk vila
Och marken strör sin blom
med Woodländsk rikedom
Och klockan står, fast tiden synes ila."
Är inte det Ferlin? :?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

Nä, Österling-Bylén.

Sture kan en dikt utantill, och den använder han jämt ... :mrgreen:

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

S Johansson skrev: "Oro är kanske befogad", läser jag ovan. Så är inte fallet!
Det finns en person i Korted med Falköga, som ser till att Dalsrud Westmarka Järnväg kännetecknas av ordning och snygghet både längs linjen och på stationsplan. Inga lösa skarvjärn längs banan och inte ett ogrässtrå på stationsplan! Men så är banan också vida känd som De Vackra Vyernas Järnväg. Herrn som gjorde inspektionen har visserligen för länge sedan passerat bäst före datum och är i alla avseenden f d, men må ändå få uttrycka sin uppskattning för de stora saker som händer och sker i Korted.
Som sedan flera år varande im Ruhestand är det bara att betrakta och njuta!
Bild
Tack Stig för vänliga ord.
Vi skall komma ihåg att det är många som bidrar till att DWJ ser ut som den gör. En av många fördelar med en större klubbanläggning är ju att vi alla kan bidra med det som just vi kan. Sedan är vi alla barn och vi kan ständigt lära oss av varandra. Kanske det är därför som detta är så roligt. Sedan kanske just en Smygtitt passar bra på något som inte är helt färdigt. För det blir ju inte det, eller hur var det?
ErikB skrev:Tänk ändå den som fått vara inspektör vid Dalsrud Westmarkens Jernväg och fått se dessa syner "IRL". Helt fantastiskt realistiska och, som jag kan bedöma det, historiskt helt korrekta och trovärdiga bilder. Det är ett så´nt djup i bilderna och de fångar den vardagliga tristessen på ett underbart sätt!
/Erik
Tack Erik! Du är välkommen att inspektera närhelst du önskar, med eller utan motortralla. Vi har öppet hus första torsdagen i månaden, men om någon kommer på andra dagar försöker vi klämma in det också om möjligt. Djupet i bilderna kan vi tacka Stig för, han har som bekant ett visst öga för detta.

Tack; 1956, Mikath och Johan! Det värmer, skall ni veta!
Johan Molin skrev:Suveräna bilder och suverän historia! Nu när Stig hittar till Norra Sandby hoppas jag att ni båda har möjlighet att dyka upp där i höst!
Själv gick jag mest igång på de nitade skrovsidorna ...
Det där med Norra Sandby lät ju trevligt. Vi får lyfta frågan helt enkelt, Stig vet ju vägen, som sagt.
Ja, flytetyg ligger ju dig varmt om hjärtat, det har vi förstått. Elsa är en skönhet på många sätt. Jag skall framföra det hela till Skeppar Pålsson, som även byggt henne... [JC_doubleup.gif]
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Sture Bylén skrev:Fantastiskt fridfulla bilder, Peter!
Och det samma gäller ju för systerbanan KGJ.
Det känns som att det här är läge att återanvända några rader av den kände poeten Anders Westerling :

"Vid Gulmåla och Korted vilar alltid friden
och rallarrosor prunkar ständigt lila
Och rummet byter hälsningar med tiden
vid tågens rörelser och Preisersk vila
Och marken strör sin blom
med Woodländsk rikedom
Och klockan står, fast tiden synes ila."


Och Stig; begreppet "Falköga" kan bli en klassiker i MJ-sammanhang. [JC_doubleup.gif]
Tack Sture! Och en dikt på detta också... :cry:
Ursäkta, men jag fick gå och snyta näsan. Jag blev lite rörd av alla känslor som väller upp...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Sture Bylén »

P Falk skrev: Och en dikt på detta också...
Ursäkta, men jag fick gå och snyta näsan. Jag blev lite rörd av alla känslor som väller upp...
Ja, visst är du ursäktad, Peter - du och jag är ju ett par känsliga typer som förstår varandra. Men det gäller minsann inte alla :evil: :
Johan Molin skrev:Sture kan en dikt utantill, och den använder han jämt ...
Ja, det finns bara en enda SKÅNSK dikt som jag funnit värd att lära mig utantill!! För övrigt har jag just avnjutit Mando Diao på Allsång på Skansen. Underbart att höra en riktig dialekt där, för en gångs skull. Och en härlig tolkning av den fantastiske dalapoeten Gustav Fröding!! (Ja, ja, jag vet, jag vet, men för fanken kan man kalla ett leksakstågmöte i Gärsnäfnäs för "Dalaträffen" då har jag väl rätt att utnämna Fröding till heders-mas? :? )

Och när jag lika är inne på Allsång på Skansen kan jag väl för ytterligare övrigt avslöja att jag har en tradition vad gäller det programmet:
Varje år, när programserien ska börja, köper jag en helflaska renat. Sedan blandar jag en grogg (antingen på fläder eller på fruktsoda och lime) till varje program. Då gäller det att varje gång ta lagom mycket sprit så att det finns något kvar till sista programmet, alt att den sista groggen blir konsumerbar. I år var jag sparsam med de första 7 så avslutningsprogrammet var mycket festligt, om ni förstår mig rätt.

Ja, stämningen här är alltså på topp. Upptäcker att jag INTE befinner mig i Morshyttantråden utan i Korted!!!! Men vad tusan, det är väl inte bara Morshyttantråden som ska kontamineras??
Nej, nu går jag och häller upp en virre och sedan ska jag skriva ett slutgiltigt PM till den där Molin!! :evil:

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Sture Bylén skrev: Ja, stämningen här är alltså på topp. Upptäcker att jag INTE befinner mig i Morshyttantråden utan i Korted!!!! Men vad tusan, det är väl inte bara Morshyttantråden som ska kontamineras??
Nej, kom igen bara! Jag står ve. Ut med stånket bara...
Nej, nu går jag och häller upp en virre och sedan ska jag skriva ett slutgiltigt PM till den där Molin!! :evil:
Ja, gör du det. Ta inte i för hårt bara. Risken är överhängande att du får tillbaka nunnorna som kommer husera fritt i Sveasalen. Då blir det inte roligt för gemene man... Tänk på följderna... Ingen Sven Klangs kvintett, inget hängande ute vid baren....
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det finns bara en enda SKÅNSK dikt som jag funnit värd att lära mig utantill
VAD har det med Korted att göra? :?
Och en härlig tolkning av den fantastiske dalapoeten Gustav Fröding
Känns som om du redan fått din kvällsranson av virre ... 8-)

Sture Bylén

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Sture Bylén »

Johan Molin skrev:VAD har det med Korted att göra?
Johan Molin skrev:Nä, Österling-Bylén.
Om inte jag är felunderrättad är den diktarbroder du pådyvlade mig, här i Korted-tråden, från Skåne. ;)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

Jo men det var ju DU som valde att lustmörda en skånsk skald för att harangera Korted! Vilket jag tolkade som att "man tager vad man haver" ...

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Arne Lindgren »

Johan Molin skrev:Jo men det var ju DU som valde att lustmörda en skånsk skald för att harangera Korted! Vilket jag tolkade som att "man tager vad man haver" ...
Påminner lite om det som Kajs Warg sa.. "Man tager om man så haver.." ;)

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Avsnitt XVII
Inspektionens efterdyningar
Eller, far de iväg nu, månne…

Morgonen efter den stora inspektionen vilar en obehaglig stämning i vår normalt så trygga och lugna idyll.
All verksamhet tycks ha stannat av. Ja, det vill säga mer än vanligt.

Bild

Bröderna Hansson pustar ut och vet inte hur de skall komma igång med dagens sysslor. De frågar sig om det här är slutet för samhället, om storebror kommer och tar över verksamheten och blåser efter sin egen pipa.

Bild

Vi har sett det förut och det pratas i stugorna om att de kommer att lägga ner vartannat tåg och mer därtill. Slipers kommer att dras upp med rötterna och samhället kommer att gå in i ett evigt mörker. Men så illa kan det väl inte vara, de har ju bara varit och inspekterat utefter banan att allt är rätt och riktigt. Materiel och utrustning måste ju vara i ordning, vi vill ju inte att någon skall komma till skada.

Bild

Men de som packat sina väskor och är beredda att åka sin väg. Vilka är då detta?
Det är faktiskt inte så farligt som det ser ut. Det här är inte vilka resenärer som helst och viktigast av allt; De flyr inte Korted!

Bild

Det här är K.N.A.S, alltså Korteds Nya Accordion Sällskap. De skall iväg med sina instrument på spelmansstämma ända bort till Bollsjövik i Mellersta, alltså via Dalsrud, för vidare byte i Gulmåla, Mjölby, Mollsjö och Morshyttan. De håller på och samlar ihop sina pinaler för den långa resan.
Längst till vänster står Magister Johansson och räknar in att alla är på plats och att notställ, stämgaffel, kam och hartz är med. Sist kommer Fru Haglund, hon bor längst bort av alla. Fru Haglund har gått via Kortbron och över slussarna och kommer med andan i flaskhalsen. Hon är trots sin ålder yngst i gruppen och en liten sur och butter tant. Magister Johansson tyckte därför det var bäst att hon började med durspel, det är det hon bär under armen. Men efter tre år är hon fortfarande lika sur, så hon får kämpa på med durspelet.

Bild

Just idag är hon inte så sur, hon har något roligt att berätta för de övriga när de kommit på tåget. Fast det återstår ju att se om tåget kommer i tid. Det är ju tur det finns andra alternativ. Den sista damen i ledet är Fru Haglunds dotter, hon spelar inte något instrument alls, däremot är hon en hejare på canasta. Hon kommer skyndsamt med resten av bagaget. Det kanske kan vara bra med lite andra kläder än de man går och står i, tycker hon. För säkerhets skull lade hon ner en kortlek också, överst i bagen.
Taxen Laban är närvarande som vanligt, sannolikheten för att en korvstump skall dyka upp i det här sällskapet är dock inte så stor, så han lommar säkert iväg snart. Kanske finns några rester uppe vid Sjökvistens butik, om inte kan man alltid gå via Kortstrump i kiosken hon har ett hjärta av guld och delar ofta med sig av halva smörgåspaketet.

Bild

Inspektionen, som visserligen tog mycket tid i anspråk för alla inblandade i Korted, blev inte så farlig som alla pratat om. Den visade sig generera ett dokument som beskriver hur ypperligt trafiken drivs av det nuvarande bolaget; Dalsrud Westmarkens Jernväg. Det kommer därför inte på tal att något statligt bolag tar över verksamheten, i alla fall inte de närmaste åren. Korted kan därför andas ut, i det avseendet i all fall. Endast vid en punkt fick bolaget en rejäl knäpp på näsan, det var det där om byltet som någon fann bakom skjulet nere vid hamnen. Där kräver de att alla kort läggs på bordet, nu måste sanningen fram om vad som egentligen hände.
Nu återstår det att se om sällskapet K.N.A.S kan ta tåget till första stopp och byte i Dalsrud, eller kanske buss via Åmål för vidare färd. Märkligt att en ort utefter en järnväg kan driva person och godstrafik på både landsväg och till sjöss, eller i alla fall kanals.
Hur kan all denna trafik bära sig, och den där bussen har vi inte sett förut…
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

tågtyckarn

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av tågtyckarn »

Vilka underbara bilder, det går inte att få en närbild av skvadern eller handelsboa, är det Mossgruvans månne? :D

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

En skvader, i Dalsland! :shock: Fanns det sådana där (det gjorde det säkert, det är bara MHJ:s tc Norrbys egna informationskanaler, även kallade NSA, dvs "Norrbys Skvaller-Afdelning" som är illa informerade — trots allt behärskade man ännu dåligt såväl telefon som skrifmaskin)?

Underbara bilder och skrönor för övrigt! Och stort tack för att du varnade mig för att sällskapet tänker mellanlanda i Mjölby. För närvarande är de båda ångloken "Lisa 1" och "Lisa 2" "inlagda" för storrevision, så persontransport å MHJ är helt och hållet beroende av att Jens-Jørgen Dampkaputts ångvagn för ovanlighetens skull fungerar ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av 1956 »

P Falk skrev:...Det här är K.N.A.S, alltså Korteds Nya Accordion Sällskap. De skall iväg med sina instrument på spelmansstämma ända bort till Bollsjövik i Mellersta, alltså via Dalsrud, för vidare byte i Gulmåla, Mjölby, Mollsjö och Morshyttan…
Läste i dagens Mollsjö Allehanda att det på grund av det ovan nämnda är utfärdat en Klass 1-varning i hela Mollsjöområdet.
För övrigt tillkännages även i blaskan ett massivt erkännande av de bilder som publicerades i Avsnitt XVII och särskilt de som är kopplade till avgången från Korted, det är minsann ingen smygtitt precis!

tågtyckarn

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av tågtyckarn »

Vi missstänker att det är iNorrby som frasen:

- Har ni telefon?

- Näe vi har kärringar istället.

myntades. :D


Sture Bylén

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Sture Bylén »

P Falk skrev:De skall iväg med sina instrument på spelmansstämma ända bort till Bollsjövik i Mellersta, alltså via Dalsrud, för vidare byte i Gulmåla, Mjölby, Mollsjö och Morshyttan
I Morshyttan är förväntningarna höga inför mötet med detta illustra, anläggningsöverskridande, sällskap: http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 982#p33982 :D :D :D :D

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Avsnitt XVIII
Nytt bussbolag i Korted
Eller, företagsamheten sprider sig…

Man kan förundras över hur det kan bära sig med omfattande busstrafik i den Dalsländska vildmarken, där ändå tågtrafiken har den största och viktigaste rollen. Men hemligheten bakom denna framgång är alltså företagsamhet och en vilja och envishet att försöka driva nya idéer i hamn.
En av de senaste aktörerna som lyckats över förväntan är Falks Omnibus AB i Korted. Företaget bildades då marknaden egentligen var som sämst. Kriget stod för dörren ute i Europa och hela Svea Rike kände pressen och allvaret innanför skjortan, så ransonering, klippkort, motbok (Nåja, alkoholförtäring och förbrukning hör väl egentligen inte hit, men det gör ju inte saken bättre…?) och barkbröd, blev därför vardag i landet och så även i de Dalsländska skogarna.
I denna jämmerdal ser Karl Falk något som ingen annan ser. Järnvägstrafiken har rullat friktionsfritt under relativt många år, men det har saknats anslutningstrafik med orterna vid sidan om dessa ånghästar och deras följen. Under lång tid föll man dessutom handlöst om man kom för långt utanför banans sträckning. Ingen hade kunnat tro att det skulle gå att ändra på detta fenomen men Karl såg möjligheter att ordna anslutningstrafik med järnvägen och i en del fall faktiskt kunna konkurrera med järnvägen, något som tidigare varit helt otänkbart.

Bild

Vidare fanns behovet att frakta gods snabbt och enkelt. Företagsamheten i och kring Korted är stor och behovet av transporter ökar ständigt. Butiken ovan kräver inte bara leveranser i form av livsmedel och andra varor, den utgör numera även hållplats utefter linjen Dalskog-Korted-Åmål. Föreståndaren Roland H Sjökvist är en slipad affärsman och drar sig inte för att ta till hårdhandskarna om varor inte kommit som utlovats.
Bönderna i trakten behöver säkra sina leveranser till och från gårdarna av mjölk och övriga mejeriprodukter. Andra butiker och kiosker kräver ständigt påfyllning av allehanda varor. Postväsendet utvidgas och möjligheterna att hämta ut försändelser vid bussen, ute vid vägskälet är ännu en nyhet som kräver helt nya sätt att tänka.

Bild

På våren 1935 startas därför en liten rörelse nere vid skjulet invid stationen. Maskinparken var vid denna tid undermålig och transporterna blev därför lidande. Allt för ofta kom de inte i tid utan snarare tre veckor för sent, eller en hel månad för tidigt, innan beställning skett. Aldrig i rätt tid. Det sistnämnde blev ju i längden oerhört svårt att förklara för varje enskild kund. Dessa protesterade förstås och det blev därför lite gnissel de första åren. Men Karl Falk, som är en ihärdig och enveten personlighet, rättade på sig så pass att förtroendet kom tillbaka och han kunde därför starta firma Falk Omnibus AB, med adress Stationsvägen 3 i Korted, under våren 1938.
Firman är nu väletablerad och har massor av kunder flera kvadratmeter utanför Korted. Det senaste tillskottet i maskinparken är den skvader som skymtat förbi på tidigare bilder.

Bild Bild

Vi har exklusiva foton från monteringshallen ovan och det vi ser är alltså en bensindriven Volvo av 1938 års modell. Den var ganska ny när andra världskriget bröt ut och ransoneringen av flytande drivmedel var i full gång. Falks Omnibus AB valde då istället ett gengas-aggregat av Hesselmans tillverkning med ved som bränsle. Ved visade sig vara det mest ekonomiska när det gällde tyngre fordon. Träkol användes annars oftast när det gällde personbilar.

Bild

Ombyggnad och montering av aggregat utfördes förstklassigt av firma B Svensson i Stockholm och detsamma gällde ombyggnad av flaket så att aggregatet skulle få plats. Ny lackering gjordes även enligt önskemål. Efter ombyggnad kördes bussen till Göteborg för montering av nya dekaler vid Hedens Skyltmakeri. Därefter sattes den omedelbart i trafik med utgångspunkt från Korted. Under många år stod bussen parkerad på stationsplan innan stationsinspektorn fick nog och punkterade däcket en morgon precis innan avgång mot Svanskog. Karl insåg då att låta bussen stå parkerad vid stationen hade sina sidor och beslöt att ta fram ett kostnadsförslag för en ombyggnad av Gustavssons gamla bilgarage som stått tomt och öde under flera år. Återstår att se vem som kan åta sig att göra denna ombyggnad, Korted behöver ett bussgarage…

Fotnot:
Flera år senare gjordes ett vykort som kunde köpas väldigt lokalt i kiosken i Korted. Om resenärerna skulle med tåget eller ta bussen från Korted denna gång står skrivet i stjärnorna.

Bild

Vad vi däremot vet är att krigsåren slet hårt på halvbussen eller ”skvadern”, som typen också kallades och 1946 rullade den sista året på gengas för att därefter gå över till bensindrift igen. En sen oktoberkväll 1947 under färd från Korted mot Åmål, skar dock motorn och bolaget bestämde att man skulle satsa på något nytt. En ekonomisk dieselbuss av märket Scania-Vabis var drömmen.
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

tågtyckarn skrev:Vilka underbara bilder, det går inte att få en närbild av skvadern eller handelsboa...
Tackar allra mjukost! Ytterligare närbilder kom som brev med bussen... ;)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

1956 skrev:För övrigt tillkännages även i blaskan ett massivt erkännande av de bilder som publicerades i Avsnitt XVII och särskilt de som är kopplade till avgången från Korted, det är minsann ingen smygtitt precis!
Tack, vi ber om ursäkt för avsaknad av smygtitt. Det skall inte upprepas... tror vi...
Johan Molin skrev: Underbara bilder och skrönor för övrigt!
Tack, Johan! Berörda parter tar till sig av berömmet!
Johan Molin skrev: Och stort tack för att du varnade mig för att sällskapet tänker mellanlanda i Mjölby. För närvarande är de båda ångloken "Lisa 1" och "Lisa 2" "inlagda" för storrevision, så persontransport å MHJ är helt och hållet beroende av att Jens-Jørgen Dampkaputts ångvagn för ovanlighetens skull fungerar ...
Förstår inte varför folk flyr hals över huvud så fort ämnet dragspel kommer på tal. Nåja, vi får väl se om de byter tåg eller gör ett uppehåll och tar ångvagnen. Det verkar ju finnas gott om tak över huvudet i anslutning till nya silon. Många spelmanslag som får plats därunder... :D
1956 skrev: Läste i dagens Mollsjö Allehanda att det på grund av det ovan nämnda är utfärdat en Klass 1-varning i hela Mollsjöområdet.
Märkligt detta... Och jag som trodde Sjövik var ett lugnt, stillsamt och vänligt sinnat samhälle. Kort och gott ett kulturellt mecka och visst skulle vi lyfta den kulturella nivån ytterligare en bit med lite spelmans musik... :)
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Mellanspel i händelserna
Ett bussgarage? Det kommer att ta tid, var så säker…

Bild

Bröderna Hansson har fått en förfrågan om ombyggnad/nybyggnad av ett nytt bussgarage, med fastighetsbeteckning Korted 1:9. Planering och projektering av detta massiva arbete är påbörjad. Inför byggstart finns en del träd som dessvärre måste avverkas.
Bakom huset syns även inlånad firmabil för dagens uppdrag och göromål. Bakaxeln på ordinarie fordon, ”drickabilen”, behöver svetsas igen. Det är ju tyvärr inte första gången...
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 747#p11772

Bild

Vidare behöver man flytta befintlig byggnad på platsen för att möjliggöra att grundarbetet kommer igång. Byggnaden, med beteckningen ”Huset”, är ett kärt tillhåll för skygga individer som rör sig i och kring stationsområdet. Ersättningshus måste därför till under byggtiden. Inga detaljer undgår bröderna Hansson…
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Sture Bylén »

Jag har fullt förtroende för att de handlingskraftiga Kortesdborna går iland med detta. Var det inte konsulter från Korted som var inblandade i flyttningen av klippstatyerna i Egypten när man byggde Assuandammen? Det här är ju en baggis.. :D

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Mellanspel i händelserna II
Eller… Måtte det nu bli en glad fyr, i allsin da'r...?

I väntan på att ett nytt bussgarage skall göra entré i Korted kluras en del med inseglingen till Kortbrons hamn/sluss.
Det behövs en ledfyr (LED-fyr :? ) för att göra denna insegling säker och det skall gärna vara något som blinkar.
På uppmaning av framförallt H0n3 görs därför ett försök till tråd om bygget kring denna.
Tack Peter för detta, jag kommer i alla fall att lära mig en del på vägen, tror jag… Välkomna dit!
http://www.motessparet.se/viewtopic.php ... 882#p35062
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

Du behöver m a o en fyr som kräver led-syn för att studera ... :mrgreen:

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:Du behöver m a o en fyr som kräver led-syn för att studera ... :mrgreen:
Precis... Ur LED är tiden... :oops:
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av S Johansson »

Nu när Konsumbutiken i Korted har inredning måste även fyren där ha det!
Bild
Inspiration: Die Vinga Für.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Johan Molin »

Här får man ju svälja mer än en gång för att göra våld på sina innersta övertygelser, men ok då:

Från Vinga Sand
Hörs in till land
blandat med ***censur***-s-låt
dunket från en feskebåt

Dansen den går
Hjärtat det slår
Slår för en liten vän
och för Bohuslän!

Fast Brännö legger la i Västergötland?

Sture Bylén

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Sture Bylén »

S Johansson skrev:Nu när Konsumbutiken i Korted har inredning måste även fyren där ha det
Absolut! Det är väl ingen match - han behöver ju bara bygga exakt efter bilden. :mrgreen:
Johan Molin skrev:Från Vinga Sand
Hörs in till land
blandat med ***censur***-s-låt
Ha, det blir ju till och med sångbart om man ändrar betoningen i "censur". :D

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Johan Molin skrev:Här får man ju svälja mer än en gång för att göra våld på sina innersta övertygelser, men ok då:
Från Vinga Sand
Hörs in till land
blandat med ***censur***-s-låt
dunket från en feskebåt...
Ja, det e de jag alltid har sagt... Det bor en dragspelare i oss alla.
Vi vill bara inte erkänna det, alla gånger... Här kommer det t o m spontant utan att man ens fört det på tal...
Jag är stolt över dig, Johan!! :D
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se


Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Elsa nära haveri...

Bild

Endast på grund av snabba reflexer och god lokalkännedom lyckades skeppare Pålsson undvika en katastrof på söndagskvällen.
Vid hemgång mot Kortbron väller plötsligt dimman och fukten fram över vattnet och det var näst intill omöjligt att se mer än någon meter framför stäven på Elsa.
Alldeles intill inloppet mot Kortbron lättar tjockan plötsligt och det var bara fråga om centimetrar innan olyckan var ett faktum. Den här gången klarade sig besättning och passagerare undan med blotta förskräckelsen. Kanalbolaget och Bruket har lovat en fyr vid inloppet till Kortbron men den ser ut att dröja. Måtte det inte hända något allvarligt innan någon tar detta på allvar...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Avsnitt XIX

Bröderna Hansson får en idé
Eller, Korted pallar snart inte mer…

Förarbete och projektering av det nya bussgaraget pågår för fullt i och kring spårområdet i Korted.
Efter besiktning av Gustafssons Bil & Smidesverkstad i Blomskog visade det sig att stomme och bottenplatta var i mycket gott skick.
Konstruktören vid Firma T. Ekno bygg i Åryd har gjort ett gott arbete och efter överinseende av projektledare Karl Falk så kom man på den geniala idén att sektionsvis flytta hela härligheten på järnvägsvagn till Korted. Ett mycket omfattande arbete som inte bara ställde stora krav på den rullande materielen utan också åsidosatte allt vad fritt-rums-profiler hette utefter hela nordvästra delen av Dalsrudsbanan.

Bild

Här ses projektledare K Falk inspektera bygget av garaget på nära håll. Nedmontering, eller om det är uppmontering, pågår och sektionerna börjar bli färdiga för transport ner mot Korted.

Projektledaren kan också konstatera att bygget framskrider, dock med betydligt lägre hastighet än vad som från början varit utlovat. För stunden syns inte en enda hantverkare så någon specifik lägesrapport blir därför svår att få till, just för stunden. Portarna in i garaget verkar i alla fall vara väl tilltagna så kanhända behövs ingen breddning av dessa för att passa kraven för Falks Omnibuss AB. Däremot saknas smörjgrop i endera av de båda garageplatserna vilket behöver läggas till och projekteras på plats i Korted innan byggnaden kommer på plats.

Bröderna Hansson själva borde förstås vara på arbetsplatsen för att se till att bygget fortskrider enligt plan, men av någon anledning är de spårlöst försvunna…

Bild

Men se, där är dem ju…
Fast man inte ser röken av Bror eller Erik finns ändå den gamla drickabilen väl inbackad emot lastbryggan, så de är väl inne på lagret och inspekterar kyltemperaturen på drickan eller liknande. Avlastning av drickabackar pågår i alla fall för fullt och av den kraftiga bakåtlutningen att döma på Nils, så är flaskorna väl fyllda från bryggeriet i Dalsrud.

Vi kan höra att debatten går het innanför dörren till lagret.
Diskussionen rör en tanke som Bror Hansson haft i några år att få till ett sätt att snabbare lasta av och på varor från flaket.
Idéen har nu tagit ny fart i och med färdigställandet av konsumbutiken här i Korted och transporten av varor som intensifierats till och från denna och andra butiker i och kring omgivningarna.

Bild

Han har gnuggat pannan under flera år och har nu skridit till verket och tillverkat en träkonstruktion som är ungefär 80 centimeter bred och en och tjugo lång. Det är alltså en bunt brädlappar som sitter ihop som man kan ställa varor på och sedan när man skall lasta av så tar man hela träplattan och rullar av hela melevitten på en specialvagn istället för att lasta av alla småsaker för hand.
Han har också räknat ut att om man gör den med dessa mått så passar den perfekt på drickabilens flak och även på de andra lastbilarna de brukar hyra när drickabilens bakaxel blivit sönderkörd. Dessutom är den så konstruerad att man kan lasta av och köra undan den från alla fyra sidorna, vilket förstås borde vara en fördel om utrymmet är begränsat.
Som om detta inte var nog så är måtten överensstämmande med de mått som en av de täckta godsvagnarna har på insidan, som stått nere vid omlastningsskjulet vid hamnen. Det vet han säkert, för han har varit där på nätterna flera gånger och kontrollmätt. Nu har han lutat en av prototyperna mot flaket för att visa handlare Sjökvist hur han tänkt sig det hela.

Nu är det ju också så att Bror och Erik Hansson har två kusiner i Gyllsjö, nere i Småland. Bröderna Tore och Ivar Svensson, som precis köpt en snickerifabrik och nu tillverkar grönsakslådor av trä. Av diskussionerna får vi veta att de nu är villiga att pröva och snickra ihop några hundra av den här modellen för att testa och se om det kan vara något även utanför regionerna i Korted. Handlare Sjökvist ser det som en ynnest att få vara en del av detta och blir genast eld och lågor över att kunna beställa varor som är lastade och klara på ett redan färdigt träunderrede. Men kan detta verkligen vara något utanför Dalsrud-Westmarkens trafikområde.
Det återstår att se…
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Sture Bylén

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Sture Bylén »

P Falk skrev:Det är alltså en bunt brädlappar som sitter ihop som man kan ställa varor på och sedan när man skall lasta av så tar man hela träplattan och rullar av hela melevitten på en specialvagn istället för att lasta av alla småsaker för hand.
Helt enkelt en lysande ide!! :o Korted ligger verkligen i framkant vad gäller innovationer i mänsklighetens tjänst. [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
jogra
Inlägg: 2524
Blev medlem: 29 dec 2011, 09:03

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av jogra »

P Falk skrev: Här ses projektledare K Falk inspektera bygget av garaget på nära håll.
Det är väl ändå karl P Falk gubben heter? :?

Bygget ser ju helbra ut såhär lite snett från ovan sett. [JC_doubleup.gif]
Ett par busslingar skall väl vackert inrymmas genom håltagningarna, blir väl en del skottkärror med betong att fylla upp där innan byggarna har golvet i markplan... Det blir ju till deras lycka en par kärror mindre om det då anläggs smörjgrop därstädes. Hur är det, blir den västra flygeln tillhåll för trafikledningen eller är disponenten på Falks Omnibuss så förutseende att man kommit på den geniala ideen om att anlägga även hyreslägenheter till att kunna dryga ut biljettkassan med?
Kom ihåg att komma ihåg.

Mölle-Mats
Inlägg: 7838
Blev medlem: 28 dec 2011, 23:30
Ort: Mölle

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av Mölle-Mats »

jogra skrev:
Det är väl ändå karl P Falk gubben heter? :?
Var det inte Kal P Dal? :lol:
Also sprach der Matserschmitt!

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

jogra skrev:
P Falk skrev: Här ses projektledare K Falk inspektera bygget av garaget på nära håll.
Det är väl ändå karl P Falk gubben heter? :?
Nix, han heter Karl Falk. Egentligen Karl Wilhelm Falk. Namnet kommer faktiskt från min morfar. En företagsam herre med många järn i elden och inget projekt var för stort eller för svårt för honom. Envis som synden. Faktiskt ett föredöme på många sätt.
jogra skrev: Bygget ser ju helbra ut såhär lite snett från ovan sett. [JC_doubleup.gif]
Ett par busslingar skall väl vackert inrymmas genom håltagningarna, blir väl en del skottkärror med betong att fylla upp där innan byggarna har golvet i markplan... Det blir ju till deras lycka en par kärror mindre om det då anläggs smörjgrop därstädes. Hur är det, blir den västra flygeln tillhåll för trafikledningen eller är disponenten på Falks Omnibuss så förutseende att man kommit på den geniala ideen om att anlägga även hyreslägenheter till att kunna dryga ut biljettkassan med?
Tackar Jogra!!
Ja, det svåra blir ju om man skall fylla med betong innan eller efter man flyttat sektionerna ner till Korted. Det är så mycket att tänka på vid så här stora projekt... :?
Annars är trafikledning, lager och kundmottagning (i den mån det blir några) tänkt att inrymmas i "västra flygeln" (låter stiligt, tror faktiskt den får heta det fortsättningsvis... tack!). Hyreslägenhet tror jag inte får plats. Hade nog behövts i och för sig för de flesta Kortedsborna har ju inte ens tak över huvet i dagsläget. Nej, övervåningen kommer inte att hyras ut, den behöver en av mekanikerna använda som gästvåning när släkten hälsar på söderifrån...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av P Falk »

Mölle-Mats skrev:
jogra skrev:
Det är väl ändå karl P Falk gubben heter? :?
Var det inte Kal P Dal? :lol:
Nej, nej, nej... du tänker på grannarna till Konsumbutiken....
Där kommer på sikt cykelhandlare Theodor Fälghen och hans svåger Kal P Dahl att husera bland ventilgummin, ringklockor och cykelkorgar i ångorna från reparationssatserna. Den kåken och deras verksamhet står på tur efter bussgaraget och transformatorstationen...
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Smygtitt i Korted

Inlägg av 1956 »

Hoppas att bröderna Tore och Ivar Svensson pallar för trycket när beställningarna väller in på Bror Hanssons snilleblixt. ;)

Skriv svar

Återgå till "Min Anläggning"