Toppbilden, visa:    


Kyrkor jag har anknytning till

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av H0n3 »

För att inte shanghaja Graffens tråd om en specifik kyrka, så tänkte jag att en mer allmänt hållen tråd kan vara nyttig. So here goes ...

Kyrkor jag har anknytning till, det vill säga kyrkor som på något sätt är del av mitt liv. För min del är det en lista över skånska och västsvenska kyrkor från dopet fram till nu.

Som jag nämnde i Graffens tråd om Mariakyrkan i Helsingborg så är det den kyrkan där jag döptes. Det är en hyfsat stor kyrka i typisk tegelgotik och med en stor charm och värme. Har ingen egen bild på den men länken visar en bra sida av den.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... den%29.jpg Det är mycket hus runt kyrkan så det är svårt att plåta den.

Nästa kyrka i raden för min del är Brunnby kyrka mellan Nyhamnsläge och Arild. Här ser vi kopplingen till de danska kyrkorna med trappstegsgavlar och vitrappning. naturligtvis blir mitt val på en anläggning därför Heljans vita kyrka som är i rätt utförande men för liten.
http://hembygdshistoria.se/diverse/brunnby2.htm
För att göra en modell av just Brunnby behövs nog minst två Heljanmodeller, kanske tre på grund av de två stora sidoskeppen.

Så småningom blev det dags för giftermål vilket företogs i Västra Frölunda kyrka. En stor gammal gråstenskyrka också den med stor charm.
http://www.google.se/imgres?q=v%C3%A4st ... ,s:35,i:38
Det måste ha varit ett bra val då vi fortfarande är gifta efter strax 30 år.

Efter giftermål kommer dop, våra första och andra barn blev döpta i Högsbo kyrka i Västra Frölunda. Denna kyrka är av sent datum, invigd 1966 och arkitektritad mitt i plattenbaueran. Det syns va?
http://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?di=648210

Men vårt sista barn ( 3 räcker bra) blev döpt i Lindome kyrka. Å här är vi åter tillbaka till antika kyrkor. Den här har anor från 1100-tal precis som Brunnby tidigare. Också denna är en stor kyrka med bänkar i två våningar.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lindome_kyrka

Får väl be lite om ursäkt för att det bara blev länkar istället för bilder. Har inte hunnit gräva igenom fotoarkivet än och en del bilder kan det väl bli av senare datum så småningom.

Fyll gärna på den här tråden med era varianter. Det skulle vara trevligt att se.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

hakang
Inlägg: 197
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:34
Kontakt:

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av hakang »

Markims kyrka, där sonen döptes en gång i tiden.

Bild

Har byggts i modell...förstås.

Bild

Bygget presenteras lite mer ingående på hemsidan...förstås.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Johan Molin »

Bild
1. Risinge gamla kyrka. Döpt en gång i världen där.

Bild
2. Risinge nya kyrka. Där ligger min bror begravd; han dog när han föddes. Fick tyvärr aldrig några andra syskon.

Bild
3. Hedvigs kyrka i Norrköping. Här gifte sig mina föräldrar och här jordfästes min mormor.

Bild
4. Motala kyrka. Konfirmerad där.

Bild
5. Råssnäskyrkan i Motala. Ritades av min far.

Bild
6. S:ta Maria kyrka i Helsingborg. Min far jordfäst där, min son döpt där.

Bild
Pantheon i Rom. En otroligt fantastisk byggnad. Rikard har lovat bygga hålet i taket om vi andra hjälps åt att bygga en modell i skala 1:87 ...

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev:Pantheon i Rom. En otroligt fantastisk byggnad. Rikard har lovat bygga hålet i taket om vi andra hjälps åt att bygga en modell i skala 1:87 ...
Hålet är färdigbyggt, det ligger här och väntar på att ni andra skall bli färdiga med er del av bygget! 8-)

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av magnus63 »

Ah, just det, Hakang's modell av Markims kyrka! Den är fin, och den är väl närmast ett skolexempel på romansk kyrka. Ett skepp (största delen av byggnaden), ett kor (den lite mindre) och bakom koret en absid (den "runda" utbyggnaden"). Torn är inte nödvändigt, de gamla kyrkorna "pimpades" med torn senare. En del sådana här kyrkor har än idag en separat klockstapel.

Suntaks gamla kyrka i Västergötland kan man googla på!

Ur modellbyggsynpunkt är romanska kyrkor trevliga, då de oftast är mindre än gotiska kyrkor, och framför allt mindre än "Tegnérladorna" med sina 50-metersskepp. En sådan blir ju ganska maffig i 1:87...

Verkar lite småroligt att pyssla ihop en klockstapel med norteasternträ och spåntal :)

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Arne Lindgren »

Sollefteå kyrka.
"Min" gamla kyrka,(Döpt o konfirmerad) har fristående torn, och var länge dekoration på DN's religiösa sida.
Bild

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av S Johansson »

Många fina kyrkor... Och fin modell av Markims kyrka som Hakang gjort. Men du får nog byta ut prästen. Män tar av huvudbonaden när de går in i ett kyrkorum.

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av TuveB »

[quote="Johan Molin"]Bild
1. Risinge gamla kyrka. Döpt en gång i världen där.

Där ligger min mormor och morfar begravda. Har för mig att den heter Maria kyrka.

Själv är jag född i St Pauli församling i Göteborg, men inte döpt i den kyrkan eller någon annan.

Jag och min fru gifte oss i Lunds domkyrka 24 juni 2000, vi blev vigda av dåvarande domprosten Anders Svenningsen.
#JB17

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Johan Molin »

Det är rätt, Maria Kyrka!

Lunds domkyrka tycker jag är en av de mest fantastiska kyrkobyggnaderna vi har i Sverige, t o m en agnostiker som jag blir religiös mystiker när jag vandrar omkring därinne.

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Graffen »

Lunds Domkyrka.
Det är troligen det bästa vi har i Sverige när det gäller imponerande och vackra kyrkor.....
Att den är räddad från förgängligheten av Brunius & Zettervall i och med den stora stilrestaureringen under senare hälften av 1800 talet, det är knappast synligt idag.
Det nya Domkyrkoforum som ligger söder om kyrkan, komplementerar den gott, både som besökscenter och konferens/utbildningsändamål.
Bild

Användarens profilbild
Radiomacke
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 jan 2012, 11:57

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Radiomacke »

Vilken rolig tråd! Den måste jag fylla på i. :) Jag har tyvärr inga egna bilder så det får bli länkar istället.

Min kyrkohistoria började med dop i Hedemora kyrka (byggd ca 1300), men flest minnen har jag från Kristine kyrka i Falun. Där har jag spenderat många söndagar sjungandes i barn- och ungdomskörerna, och är förstås konfirmerad där. Kyrkan byggdes på 1600-talet och tornet begåvades självklart med ett numera svartärgat koppartak, namnet fick kyrkan från den dåvarande regenten drottning Kristina.

Jag fortsätter med Svärdsjö kyrka (byggd på 1200-talet) där en och annan midsommar firades med släkt. Sedan kommer Sundborns kyrka där mina morföräldrar ligger begravda, kusiner är gifta och kusinbarn döpta. Den nuvarande kyrkobyggnaden, byggd på 1700-talet, är timrad i form av ett kors och har separat stående klockstapel (klockorna hörs vida omkring, vet jag av egen erfarenhet!). Nämnas bör kanske också att kyrkan restaurerades för lite drygt 100 år sedan, och restaureringen leddes av en viss lokal förmåga vid namn Carl Larsson.

Själv gifte jag mig med min älskade fru i Vårdsbergs kyrka, där vår son också är döpt. Kyrkans första stenar lades någon gång på 1100-talet och byggdes med försvarsändamål som rundkyrka.

Avslutningsvis är dottern döpt i den rosa Slaka kyrka. Nuvarande kyrka byggdes i slutet på 1700-talet, men grunden till tornet och delar av väggarna är från 1100-talskyrkan som stod på samma plats. Jag har inte lyckats hitta någon bra förklaring till den rosa färgen, annat än att kyrkan från början var röd och har blekts. Huruvida det stämmer eller inte vet jag inte...

Som "bonus" slänger jag med Lambohovskyrkan, den kyrka som är närmast hemma. Kyrkan byggdes 1987 och drivs i samarbete med Missionskyrkan i Linköping.

Tänka sig att min kyrkliga bana sträcker sig från tidiga 1100-tal rundkyrkor till i princip nybyggda kyrkor. Fascinerande! Tack H0n3 / Peter för denna resa!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av magnus63 »

Radiomacke, vi är nog nästan grannar.

Johan Stenson

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Johan Stenson »

Sedan Södra Råda kyrka brann ner för tiotalet år sedan råder det skriande brist på genuina medeltidskyrkor i Värmland. En typ som är karaktäristisk för Värmland och västra Bergslagen är korsformiga träkyrkor klädda i spån. Ofta uppförda på slutet av 1600- och början av 1700-talet när järnhanteringen tog ordentlig fart i skogsbygderna. Nedan Nyeds kyrka:
Bild

En rolig värmlandskyrka är Silleruds kyrka med åttkantig form och centralt placerat torn:
Bild

Slutligen en "liten" landsortskyrka från Dalby i norra Värmland. Upp till toppen på spiran är det 60 meter. dvs 70 cm i H0...
Bild

För övrigt är ju Esaias Tegnér född i Millesvik på Värmlandsnäs.

Användarens profilbild
ollef
Inlägg: 885
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:09
Ort: Skultuna
Kontakt:

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av ollef »

Det här är kanske inte riktigt mitt område, men jag har inte heller helt kunnat undvika våra kyrkor.
Döpt i Västerås domkyrka (det var ingen som frågade om jag vad jag tyckte :-)

Sedan knappt 30 år senare var det dags igen när jag och min fru gifte oss 1983 i Säby kyrka i Västmanland
En kyrka med små mått, som om anden skulle falla på skulle passa väldigt bra som modell, med det separat klocktornet i trä. Fast tanken har hittills aldrig slagit mig.

-----------------------------------
Apropå vårt eget bröllop och andra aktuella kyrkohändelser kan jag inte låta bli att plåga er med dagens "jag mötte Lassie-historia"

När vi gifte oss 1983 hade vi samma person som vigselförrättare som Victoria och Daniel hade när de gifte sig 2010, och som idag också förrättade det kungliga dopet.
Dock var Anders Wejryd vid den tiden inte ärkebiskop utan råkade vara semestervikarie vid Säby församling utöver sin ordinarie tjänst som kyrkoherde i Munktorp.
Olle Frykmo - Kör i skala N - En mellansvensk modelljärnväg
med starka kopplingar till Frykmo Modellbyggeri/Frykmodell

Användarens profilbild
Radiomacke
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 jan 2012, 11:57

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Radiomacke »

magnus63 skrev:Radiomacke, vi är nog nästan grannar.
Jasså? Det hade jag inte koll på... Kanske läge för en träff IRL i så fall!

Användarens profilbild
Radiomacke
Inlägg: 41
Blev medlem: 05 jan 2012, 11:57

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Radiomacke »

ollef skrev:Apropå vårt eget bröllop och andra aktuella kyrkohändelser kan jag inte låta bli att plåga er med dagens "jag mötte Lassie-historia"

När vi gifte oss 1983 hade vi samma person som vigselförrättare som Victoria och Daniel hade när de gifte sig 2010, och som idag också förrättade det kungliga dopet.
Dock var Anders Wejryd vid den tiden inte ärkebiskop utan råkade vara semestervikarie vid Säby församling utöver sin ordinarie tjänst som kyrkoherde i Munktorp.
Och Anders son bygger en modelljärnväg i N-skala i sin källare. Så det fanns MJ-anknytning i giftemålet, om än långsökt...

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av magnus63 »

Radiomacke skrev:
magnus63 skrev:Radiomacke, vi är nog nästan grannar.
Jasså? Det hade jag inte koll på... Kanske läge för en träff IRL i så fall!
Tja varför inte? Bor i Lambohov.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av magnus63 »

Riktigt små förebilder är trevligt, eftersom även en liten kyrka blir en skaplig klump i 1:87.

Finns det några färdiga kyrkobyggsatser som fungerar som svenska kyrkor, som ligger kring 1:87 i skala?

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Stefan Jönsson »

Danskarna har en del kyrkobyggsatser, som den här: http://epokemodeller-online.dk/index.ph ... t&Itemid=2

Som skånsk kyrka ser den bra ut, men kanske inte som uppsvensk?

sadrak
Inlägg: 27
Blev medlem: 11 feb 2012, 13:48

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av sadrak »

Här är ett av alla mer eller mindre pågående projekt, en liten träkyrka
ska det bli, ännu så länge på "stomme-stadium"



Bild

S Johansson
Inlägg: 1310
Blev medlem: 30 jan 2012, 18:05

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av S Johansson »

Om man inte väljer Uppsala domkyrka, 118 m hög och 118 m lång vill jag minnas, kan man ju välja Granhults kyrka i Småland. Den är liten. Jag tror den är landets äldsta träbyggnad. Dendrokronologisk undersökning daterar den till ca 1220. Inget fuskbygge precis. En modell av kyrkan gavs ut av Euromod för många år sedan. Det var en enkel byggsats i profilträ och med plastfönster. Skalan var för liten, men på avstånd och med en klockstapel kunde den kanske passa. Utflugne sonen i huset började bygga Euromods modell för kanske 20 år sedan. Jag undrar om den blir färdig i år?

Användarens profilbild
P Falk
Inlägg: 2894
Blev medlem: 20 apr 2012, 10:56
Ort: Gråbo

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av P Falk »

En modell av kyrkan gavs ut av Euromod för många år sedan. Det var en enkel byggsats i profilträ och med plastfönster. Skalan var för liten, men på avstånd och med en klockstapel kunde den kanske passa. Utflugne sonen i huset började bygga Euromods modell för kanske 20 år sedan. Jag undrar om den blir färdig i år?
Stig! Det är säkert bara ngn liten detalj kvar, så den kommer säkert att växa upp på en bana nära dig inom en snar framtid...
-
I väntan på detta kan man kanske ge sig på en annan vacker kyrka.
För att fylla på i raden av vackra byggnader så presenteras här Kilanda Kyrka; en liten vacker stenkyrka med anor från 1200 talet, dopfunten skall visst vara från den tiden. En av Götebors stift minsta kyrkor. med fyra personer i varje bänk på ömse sidor om altargången är det nästan trångt.
Hade den stora lyckan att få säga: Jaha då, Selma lilla... till min älskade hustru en januaridag med massor av snö för drygt 26 år sedan. Dessförinnan har det varit både dop o begravning av nära o kära. I söndags på Mors Dag var jag nere på Mammas grav o planterade en liten ros o la ett knippe liljekonvalj, passade då på att ta lite bilder för här är definitivt värt att stanna upp lite.

Bild
Kanske någon av er andra har anknytning till Kyrkan? Kanske känner igen den? Kanske inte så lätt att känna igen, men alla som sett Sven Wollter i Raskens på TV har sett Kilanda Kyrka. Ett filmteam spelade in en hel del scener under några hektiska dagar 1975. För några år sedan byggdes en mycket vacker träbro över till andra sidan, där mer begravningsplatser gjordes tillsammans med en minneslund. En mycket vacker o stillsam plats.

Bild
Bron löper över Kilanda ån och är man det minsta intresserad av gammal kultur så får man mycket utdelning här. Det bor en duktig arkitekt o möbelsnickare i gården alldeles intill och han har gjort fantastiska renoveringsarbeten med den kvarn och det kraftverk som finns utefter ån.

Bild
Väl inbäddat i grönskan ringlar sig Kilandaån genom landskapet. Mellan bladverket syns dammen som styr vattenflödet ner till kvarnen. Hela bygden skall ha gamla anor med allt från bruksmiljöer till bryggeri.

Bild
"I denna ljuva sommartid..." kommer det snart att låta ifrån inte bara denna kyrka utan från många kyrkor i bygden. Här andas definitivt frid i luften.
Mellan grästuvorna tonar en gigantisk ladugård upp sig. Den tillhör Kilanda Säteri , en gammal gård med anor från 1400 talet (om mina källor stämmer) har varit i många personers ägo såsom; Oxenstjärna, Rosenhane, Jonas Alströmer, Ekman, Scheele och nu sist i raden Bröderna Borgström (Bengt o Palle). Mjölkproduktion med robotmjölkning o traktorer stora som dinosaurier härskar numera på ägorna...
Men kyrkan är som sagt mycket vacker...
/Peter
---------------------------------------
Medlem i MRW. http://www.mrw1.se

Användarens profilbild
bermod
Inlägg: 317
Blev medlem: 29 dec 2011, 10:07
Ort: Odensbacken

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av bermod »

Lite intressant läsning om byggnader runt gamla träkyrkor http://sv.wikipedia.org/wiki/Tiondeboden_i_Ingatorp
bermod

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av magnus63 »

Stefan Jönsson skrev:Danskarna har en del kyrkobyggsatser, som den här: http://epokemodeller-online.dk/index.ph ... t&Itemid=2

Som skånsk kyrka ser den bra ut, men kanske inte som uppsvensk?
I beg to differ. Den saknar kor, så den ser inte typisk dansk eller skånsk ut heller. Surfade runt lite på jylländska kyrkor och tittade, de är byggda efter samma princip som de svenska (engelska, tyska etc.). Skepp-kor-eventuellt absid. Tornets trappstegsgavlar känns "typiskt skånska", men om man skulle kapa dem och sätta dit en spira med spån så skulle det kunna vara en uppsvensk romansk kyrka från Västergötland.
Engelska kyrkor är samma sak, fast de har varken spira eller gavlar på tornen.

Våmbs kyrka står modell på både WNJ och på arkitekturmuseum, det är en fin liten romansk kyrka. Förebilden står utanför Skövde.
Bild

Romansk kyrka från Sussex, England
Bild

Och en jydsk dito
Bild

Tysk romansk kyrka, i Panitzsch
Bild

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av magnus63 »

Sveriges fulaste kyrka står i Sturefors, Vists kyrka. Tornet brann 1961, och den arkitekt som beslutade sig för att bevara det gamla skeppet, och bygga en betongbrutalistisk spannmålssilo med spira till, den undrar jag hur han tänkte...

Bild
Bild
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Johan Molin »

Jag har förstått att vissa arkitekter gör vad som helst för att bli kändisar, något som tyvärr inom den yrkeskåren blev vanligt innan det blev ett allmänt samhällsfenomen ...

En lång resa från ordets ursprung: Arche-tecton, den högste byggmästaren ( jämför arche = ärke ) ...

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Graffen »

Johan Molin skrev:Jag har förstått att vissa arkitekter gör vad som helst för att bli kändisar, något som tyvärr inom den yrkeskåren blev vanligt innan det blev ett allmänt samhällsfenomen ...

En lång resa från ordets ursprung: Arche-tecton, den högste byggmästaren ( jämför arche = ärke ) ...
Att få en arkitekt att avstå sitt ego för att församlingens behov ska gå före, det är en utmaning av stora mått!
I många fall så missar de totalt vilka behoven är, och går vidare med gamla värdegrunder och ideal, med ofta känt resultat......
Att det finns många symboliska värden i designen av de gamla kyrkorna det råder det väl inga tvivel om.
Det som man ofta missar är utnyttjandet av vissa proportioner, fyrkanter, kuber, oktagoner samt cirklar.
De representerar alla sina delar av liturgin.
Trevligt detta!
:)
Bild

Arne Lindgren
Inlägg: 2017
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:39
Ort: Bålsta

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Arne Lindgren »

magnus63 skrev:Sveriges fulaste kyrka står i Sturefors, Vists kyrka. Tornet brann 1961, och den arkitekt som beslutade sig för att bevara det gamla skeppet, och bygga en betongbrutalistisk spannmålssilo med spira till, den undrar jag hur han tänkte...
Nåja, fulaste vet jag inte..
http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... A&dur=1406

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av thorpe »

Arne Lindgren skrev:Nåja, fulaste vet jag inte..
Påminner om någonting att lagra spannmål i på den amerikanska prärien. :mrgreen:

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av magnus63 »

Haparanda kyrka är i alla fall konsekvent i sin design, det är INTE Vists. I det senare fallet har man behållit det gamla skeppet, medan tornet påminner om Lantmännens silo. Iofs. ligger Vists kyrka oerhört naturskönt så omgivningarna räddar den på sätt och vis.

Graffen, precis, så var ju de romanska kyrkorna byggda! Menigheten satt i skeppet, mässan skedde i koret, och i absidet satt de mest prominenta åhörarna.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av magnus63 »

40 alnar (24.4 meter) lång och 20 alnar bred (12.2 meter) är en måttangivelse jag sett på flera kyrkor byggda på 1700-talet. Hamnar runt 28*14 cm i 1:87, alltså
en ganska liten landsortskyrka.

Användarens profilbild
Stefan Jönsson
Inlägg: 836
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:05

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Stefan Jönsson »

magnus63 skrev:
Stefan Jönsson skrev:Danskarna har en del kyrkobyggsatser, som den här: http://epokemodeller-online.dk/index.ph ... t&Itemid=2

Som skånsk kyrka ser den bra ut, men kanske inte som uppsvensk?
I beg to differ. Den saknar kor, så den ser inte typisk dansk eller skånsk ut heller. Surfade runt lite på jylländska kyrkor och tittade, de är byggda efter samma princip som de svenska (engelska, tyska etc.). Skepp-kor-eventuellt absid. Tornets trappstegsgavlar känns "typiskt skånska", men om man skulle kapa dem och sätta dit en spira med spån så skulle det kunna vara en uppsvensk romansk kyrka från Västergötland.
Engelska kyrkor är samma sak, fast de har varken spira eller gavlar på tornen.

Nu då! :D


http://witzelhobby.dk/product_info.php? ... ucts_id=56

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av magnus63 »

Den känns bättre! Måtten verkar vettiga också runt 300x180 mm footprint. Som sagt, utan trappgavlarna skulle den funka lite varstans i Sverige.

(A propos Witzells...Camilla og Esbens hus skulle nog kunna stå i Kneippen i Norrköping också. Inte "typiskt svenskt", men Kneippen är inte "typiskt svenskt" heller)

Jörgen P
Inlägg: 5
Blev medlem: 18 nov 2013, 12:40

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Jörgen P »

En kyrka som skulle kunna byggas i H0 är Lillkyrka utanför Linköping. Utan att ha forskat djupare ska den vara 6,8x17,7x29,5 meter (bxlxh) vilket då bllir ca 8 cm bred och 20 cm lång. Min mor och far gifte sig i denna kyrka en gång i tiden.

http://kyrkor.bredenbergs.se/Sverige/Li ... G_4254.JPG
http://kyrkor.bredenbergs.se/Sverige/Li ... lkyrka.JPG

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Cor van der Meijde »

100 år av norsk sjöman kyrka i Rotterdam

2014/09/06
De norska sjömanskyrkan i parken vid Euromast fjärde söndagens 100-årsjubileum.
Kyrkan var en gåva från Norge och levereras som ett kit till Nederländerna.

Den norska ambassadören Anniken Ramberg Krutnes och det norska kulturministern Thorhild Widvey var närvarande vid firandet.
Efter borgmästaren i Rotterdam undertecknade hyresavtalet, som kan förnyas. 99 år

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

En bit av Norge i Rotterdam

2014/04/06
År 1914 är Rotterdam en kyrka rikare.
De norska Sjömanskyrkan är beställt.
Denna kyrka byggdes av norska trä och väggmålningar är gjorda av en norsk konstnär.

På artonhundratalet, den norska kyrkan aktiv i Rotterdam.
Byggandet av den nya vattenvägar, Rotterdam mer lättillgängligt via Nordsjön.
De norska fartyg vet Rotterdam för att hitta och sjömän behöver norska gudstjänster.
I avsaknad av en kyrka, pastorn och hans roddbåt längs de norska fartyg och älskar han sina tjänster ombord.

År 1906 Pastor Saxe försöker uppnå. Ankomsten av en kyrka i parken i Rotterdam
Han ber till och med kungen av Norge för att bidra till att bygga. Norska Sjömanskyrkan
År 1914, drömmen om pastor Saxe verkligheten.

I sin 100-åriga existens har kyrkan varit med om mycket.
Således är byggnaden förflyttas i 1937 på grund av konstruktionen av Maastunnel.
Under andra världskriget, är kyrkan inte förskonade, presbyteryen förloras i en brand.

De norska Sjömanskyrkan har överlevt allt.
Och på helgen den 7 och 8 juni, var årsdagen firas.

http://www.rijnmond.nl/programmas/midda ... -rotterdam

Bild
http://karinkoolen.com/2013/12/19/noors ... emanskerk/

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av arcego »

magnus63 skrev:Sveriges fulaste kyrka står i Sturefors, Vists kyrka. Tornet brann 1961, och den arkitekt som beslutade sig för att bevara det gamla skeppet, och bygga en betongbrutalistisk spannmålssilo med spira till, den undrar jag hur han tänkte...

Bild
Bild
Bild
Har missat detta men nu så...
Skyndar till min okände kollegas försvar med sjumilakliven.
Landet är fullt av kyrkor och andra byggnader som av ngn anledning byggts om eller till.
Genom åren har bränder härjat våra historiska arv och ersättningar fått tilläggas.
Vist kyrka uppvisar många kvaliteter i mina ögon,
Proportionerna på tornet känns rätt, att tillägget är gjort med formspråk och material "från tiden" känns bra.
Vad är det som stör. Ett modernare tillägg som hänsynsfullt tar hänsyn till och tag i sin äldre granne.
Värre exempel är lätta att ta fram, Lunds Domkyrkas "renovering" av Zetterwall, skulle idag ses som att svära i kyrkan.
Förr sågs arkitekten mer som den konstnär hen är,dag en tekniker som skall "snitsa till det". Något som katten dragit in.
Att arkitekter är mer egon än andra yrkesmän tror jag inte men många byggnadsverk "konstras" till, inte bara av designern utan även av beställare och stadsbyggnadsfolk. Det får "sticka ut", av olika orsaker, oftast ekonomiska.

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av arcego »

Kyrkoköpinge kyrka norr om Trelleborgs tätort.
Med anor från 1300-talet en östdansk representant.
Här vigdes jag och min hustru midsommarafton 1987.

Bild

eftersom jag ville ha en kyrka på anläggning så föll det sig naturligt med valet.

Bild

Visade denna bild för kyrkoherden som blev eld och lågor och vill ha dit den och mig samt lokalpress en söndag.

Användarens profilbild
Cor van der Meijde
Inlägg: 1302
Blev medlem: 01 jan 2012, 15:20
Ort: Etten-Leur, Nederland
Kontakt:

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Cor van der Meijde »

Det är mycket välgjord.
Latexfärg sprutas?

Användarens profilbild
arcego
Inlägg: 940
Blev medlem: 05 aug 2012, 18:32
Ort: Trelleborg

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av arcego »

Stämmer Cor!

Styrenplast med pålimmad finsand som sprutmålats med matt plastfärg.

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Graffen »

Passade på att knåpa ihop den här igår kväll:
Bild

En pappersmodell minsann! :shock:

Så här blev den:
Bild

Bild

Bild

Lite förbättringar att göra, såsom att snygga till skarvar mellan tak och torn samt sätta dit stuprör och måla på alla skarvar som lyser vita.
Riktigt bra byggsats!
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Johan Molin »

Trevlig modell! Vad jag kan se på kartongen står det bara "Country Church". Står det något om någon specifik förebild?

Användarens profilbild
Graffen
Inlägg: 1000
Blev medlem: 29 dec 2011, 16:49
Ort: Thumatorp
Kontakt:

Re: Kyrkor jag har anknytning till

Inlägg av Graffen »

Johan Molin skrev:Trevlig modell! Vad jag kan se på kartongen står det bara "Country Church". Står det något om någon specifik förebild?
Tackar!
Den har mig veterligen ingen angiven förebild.
http://www.superquick.co.uk/kitframes_b/frame_b29.htm
De har ju andra roliga byggsatser också....
http://www.superquick.co.uk/kitframes_a/frame_a16.htm
Bild

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"