Toppbilden, visa:    


Tidtabell som fungerar i modell

FREMO, fraktsedlar, hamnanlöp, lastbilscentraler.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Tidtabell som fungerar i modell

Inlägg av Johan Molin »

Bild
Inköpt i dag på Knutpunkten i Helsingborg på väg att besöka min lilla mamma på sjukhuset...

Ett mycket trevligt exemplar, bl.a. finns ett nytryck av en gammal artikel från Jim ProvidenzasSanta Cruz Northern, en artikel jag visserligen sparat men ändå får ett kärt återseende av.

Bild
Det här var dock cloun för mig. Jag har försökt tänkta ut hur man ska kunna skapa en fungerande tidtabell att köra efter, en tidtabell som ska fungera såväl om man kör ensam som om man är flera.

Tony Koester beskriver här hur han testkör tåg mellan de olika stationerna, klockar hur lång tid det tar och sedan multiplicerar med 3 för att få en fungerande tidtabell med en snabb klocka som går i 1:3 (alltså en fiktiv timme på 20 minuter). Givetvis blir alla tidtabeller förryckta varför man måste ha en fast punkt i tillvaron där tågen verkligen kommer och går som det står i de verkliga tidtabellerna. I hans fall blir det förstås anläggningens stora nav; Frankfort Indiana. Med frikostiga tillägg till körtider när det gäller godståg för att man ska hinna rangera också. Resultatet blir ungefär halverad "fiktiv" körtid jämfört med verklighetens tidtabell.

Då känner jag mig lite mindre illa till mods, för jag har kommit fram till en liknande lösning för min anläggning; nämligen att korta alla körtider till c:a 33 % av de verkliga. De flesta stationer finns ju inte med, och även med en utbyggd anläggning finns det bara plats till en liten hållplats på MHJ, kallad "Överby", och en dito på FVÖJ, kallad "Borghamn", EVENTUELLT med ett stickspår till kalkbrottet.

Bild
Min tidtabell för år 1910 skulle då se ut ungefär så här.

Däremot kommer jag att använda den i ren sekvens och inte efter någon klocka. Ska man använda en snabb klocka, låt säga 1:4, innebär det att nattbåten till Stockholm anländer vid tvåtiden på natten, sedan händer ingenting alls på 40 VERKLIGA minuter innan det blir gryning i Östergötland i augusti (alla sova, tyst det är i husen) och hamnkaptenen masar sig upp till fyren och släcker den.

Därefter tar den en riktig kvart innan MHJ börjar växla ihop blandat tåg 6, ytterligare fyra minuter innan FVÖJ gör det samma för att sedan 2,5 minuter senare avgå mot Vadstena från Väderstad.
Det blir förvisso illusoriskt, men att vänta 40 minuter innan något börjar hända, nej då kommer troligen eventuella gäster att ha sökt sig till det gaeliska eldvattenförrådet istället ...

Och sedan händer allting i en rasande fart på en gång! Fungerer ikke ...

tågtyckarn

Re: Tidtabell som fungerar i modell

Inlägg av tågtyckarn »

Jag misstänker att du är lite förstrikt när det gäller tidtabeller.

För det första- Jeff Bridges visade hur amerikanska tågföretag gjorde med tidtabeller i sin tidigare bana. Iden var att persontåg avgick i tid medans godståg avgick på train order. Det vill säga att manskickade iväg tågen med ett system utskickade order till olika delar av banan. Så om godstågen är försenade så gör det inte så mycket. Sen är det olika med olika last. En de last går inte ihop, som gödsel och livsmedel, eller närkingar och värmlänningar. En del last behöver mat vatten vila och hagar. Nästa sak vi ska inse är att nästan alla industrier hade gigantiska lager överallt. Så om ett kullager kom en dag försent till Motala verkstad så gjorde det inget heller. Dessutom var det här en tid när material var dyrt men arbetskraft billigt. Så all last kollades och vägdes när järnvägen tog emot den. Jag tror vi stoppar där så att det inte blir för mycket ideer. :)

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Tidtabell som fungerar i modell

Inlägg av Johan Molin »

Å andra sidan: Renodlade godståg förekom vare sig på MHJ eller FVÖJ innan de första rälsbussarna anlände under andra halvan av 1930-talet. Dessförinnan gick godset alltid i blandade tåg.

Faktiskt körda tågkm visar tydligt att vare sig 1912 eller 1932 kördes några extra godståg. Banavdelningen stod för ett antal körda km 1912; 1932 var det 0 km körda i banarbete!

tågtyckarn

Re: Tidtabell som fungerar i modell

Inlägg av tågtyckarn »

Jag vet , vi rör kanske dessutom ihop begreppen om vi blandar in amerikanska jänvägar.

Men se det så här, det var mycket jobb som vi inte räknar in när det gäller godshantering. Men samtidigt var mängden expressgods mindre.Det kan, jag säger inte att det måste, vara så att när båten ankom lastade man passagerarna och expressgodset på tåget skickade iväg det och gick igenom resten av godset,kontrollerade , noterade vägde och skötte det, Sen stuvade man det i magasin et för att skickas nästa dag eller när man hade tid. Mycket jobb i magasinet var bra på samma sätt som en lång kö av arbete.

Det är iallafall min syn på hur arbetet borde skötas då. :)

Användarens profilbild
alsum
Inlägg: 639
Blev medlem: 29 dec 2011, 14:29

Re: Tidtabell som fungerar i modell

Inlägg av alsum »

Svårt att förstå tidtabell. Men vore bra fri tidtabell för att härligt titta på lok som kör på och hur som helst växla vagnar mm.. Loket i lokstall kör ut och visa vad vi har. Tidtabell kör så ganska kort tid, tyckte jag. Det är min smak sak utan tidtabell. Om man har stora anläggningen så bör man ha tidtabell. Man vet inte. Därför hör jag inte alls så löns inte ha tidtabell och digital. Det är så. ;)

Skriv svar

Återgå till "Trafik"