Toppbilden, visa:    


Hej, helt ny modellrallare

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
ImSoSuited
Inlägg: 1
Blev medlem: 21 apr 2024, 16:10

Hej, helt ny modellrallare

Inlägg av ImSoSuited »

Hej.
Jag är helt ny med att använda en bana. Har dock länge varit intresserad och bestämde mig efter 10 års suktande att köpa en svensk startsats.

Tyvärr har jag redan stött på patrull.
Jag har laddat upp en youtube film.
https://youtu.be/6yQg9pZhhHo?feature=shared

I kurvorna saktar loket in när jag har på vagnar eller till och med stannar om jag inte kör på full fart.
Sätter jag även på en av de kortare vagnarna släpper vagnen från spåret i kurvorna och ”spårar ur” lite smått.


Skulle vara väldigt tacksam om ni kan hjälpa en nybörjare med vad felet kan vara. Startsatsen är helt ny och oanvänd sen tidigare.

Med vänlig hälsning, Erik
Bilagor
IMG_7737.jpeg

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19975
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hej, helt ny modellrallare

Inlägg av Johan Molin »

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, hoppas att någon annan kan.
Men hälsa dig välkommen kan jag, och hoppas att du ska trivas i detta något spretiga men mycket glada gäng!

d680ae
Inlägg: 541
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Hej, helt ny modellrallare

Inlägg av d680ae »

Tågets beteende och ljud i kurvorna där det stannar tolkar jag som otillräcklig dragkraft vid lokhjulens anliggning mot rälsen. Lokmodellen som ingår i startsatserna kan tyvärr förväntas ha mycket begränsad dragkraft att erbjuda då bara en axel är driven, den bakre med slirskydden på.
Vagnmodellen, den lastade stolpvagnen, har ganska lång hjulbas vilket inte är optimalt för lätt gång i så snäva kurvor som startsatsen innehåller. Det borde ingå i Märklins kompetens att sätta ihop en sats som fungerar. Men det kan spela roll att den filmade vagnen är lastad med ca 100 g extra vilket inte minskar dragkraftbehovet.
- kontrollera att lokets släpsko lätt låter sig tryckas mot lokramen utan att kinka eller hänga upp sig
- provkör tågsättet med bara en av de övriga korta vagnarna (tankvagnen)
- provkör tågsättet med även den andra korta vagnen (slutna godsvagnen) tillkopplad
- provkör tågsättet med alla tre vagnarna, men utan last på stolpvagnen.
- utvärdera vidtagna åtgärder och konkludera resultaten.
Om satsens alla delar är i fullgod kondition borde det avslöja var problemet uppstår.
Om någon del är defekt och mogen för reklamation är det läge att gå vidare för att fastställa vad som felar.
Om allt är i sin ordning bekräftar det kanske den rätt ofrånkomliga kommersiella tesen att start- eller introduktionserbjudanden främsta uppgift är att framkalla tvingande behov av merinköp för att få kundens förväntningar uppfyllda.

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"