Hej.
Jag är helt ny med att använda en bana. Har dock länge varit intresserad och bestämde mig efter 10 års suktande att köpa en svensk startsats.
Tyvärr har jag redan stött på patrull.
Jag har laddat upp en youtube film.
https://youtu.be/6yQg9pZhhHo?feature=shared
I kurvorna saktar loket in när jag har på vagnar eller till och med stannar om jag inte kör på full fart.
Sätter jag även på en av de kortare vagnarna släpper vagnen från spåret i kurvorna och ”spårar ur” lite smått.
Skulle vara väldigt tacksam om ni kan hjälpa en nybörjare med vad felet kan vara. Startsatsen är helt ny och oanvänd sen tidigare.
Med vänlig hälsning, Erik
Toppbilden, visa:
Hej, helt ny modellrallare
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Hej, helt ny modellrallare
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig, hoppas att någon annan kan.
Men hälsa dig välkommen kan jag, och hoppas att du ska trivas i detta något spretiga men mycket glada gäng!
Men hälsa dig välkommen kan jag, och hoppas att du ska trivas i detta något spretiga men mycket glada gäng!
Re: Hej, helt ny modellrallare
Tågets beteende och ljud i kurvorna där det stannar tolkar jag som otillräcklig dragkraft vid lokhjulens anliggning mot rälsen. Lokmodellen som ingår i startsatserna kan tyvärr förväntas ha mycket begränsad dragkraft att erbjuda då bara en axel är driven, den bakre med slirskydden på.
Vagnmodellen, den lastade stolpvagnen, har ganska lång hjulbas vilket inte är optimalt för lätt gång i så snäva kurvor som startsatsen innehåller. Det borde ingå i Märklins kompetens att sätta ihop en sats som fungerar. Men det kan spela roll att den filmade vagnen är lastad med ca 100 g extra vilket inte minskar dragkraftbehovet.
- kontrollera att lokets släpsko lätt låter sig tryckas mot lokramen utan att kinka eller hänga upp sig
- provkör tågsättet med bara en av de övriga korta vagnarna (tankvagnen)
- provkör tågsättet med även den andra korta vagnen (slutna godsvagnen) tillkopplad
- provkör tågsättet med alla tre vagnarna, men utan last på stolpvagnen.
- utvärdera vidtagna åtgärder och konkludera resultaten.
Om satsens alla delar är i fullgod kondition borde det avslöja var problemet uppstår.
Om någon del är defekt och mogen för reklamation är det läge att gå vidare för att fastställa vad som felar.
Om allt är i sin ordning bekräftar det kanske den rätt ofrånkomliga kommersiella tesen att start- eller introduktionserbjudanden främsta uppgift är att framkalla tvingande behov av merinköp för att få kundens förväntningar uppfyllda.
Vagnmodellen, den lastade stolpvagnen, har ganska lång hjulbas vilket inte är optimalt för lätt gång i så snäva kurvor som startsatsen innehåller. Det borde ingå i Märklins kompetens att sätta ihop en sats som fungerar. Men det kan spela roll att den filmade vagnen är lastad med ca 100 g extra vilket inte minskar dragkraftbehovet.
- kontrollera att lokets släpsko lätt låter sig tryckas mot lokramen utan att kinka eller hänga upp sig
- provkör tågsättet med bara en av de övriga korta vagnarna (tankvagnen)
- provkör tågsättet med även den andra korta vagnen (slutna godsvagnen) tillkopplad
- provkör tågsättet med alla tre vagnarna, men utan last på stolpvagnen.
- utvärdera vidtagna åtgärder och konkludera resultaten.
Om satsens alla delar är i fullgod kondition borde det avslöja var problemet uppstår.
Om någon del är defekt och mogen för reklamation är det läge att gå vidare för att fastställa vad som felar.
Om allt är i sin ordning bekräftar det kanske den rätt ofrånkomliga kommersiella tesen att start- eller introduktionserbjudanden främsta uppgift är att framkalla tvingande behov av merinköp för att få kundens förväntningar uppfyllda.