Toppbilden, visa:    


Trix Ånglok SJ F

Tartaruga22
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 mar 2022, 15:17

Trix Ånglok SJ F

Inlägg av Tartaruga22 »

Hej på er! En liten undring om Trix modell av det svenska ångloket F som är på gång, är det i begränsad serie? Javisst, man kanske inte ska spekulera om värdeminskning, man ska älska sin modell. Men om jag ska lägga nästan åtta tusen för ett modell lok så vill jag ju att man i princip får tillbaka sina pengar om man skulle tänka sig att sälja någon gång i framtiden. Och då är ju en begränsad utgåva ett litet plus Det är väl klart om att det skulle komma ut en nyutgåva med annat driftnummer så är det väl okej. Jag är inte girig eller pengakåt. Vad tror ni? Kommer ni att lägga denna ansenliga summa på ett modell lok? Ska bli kul att höra era kommentarer. Ps om jag köper loket så kommer jag att beundra det i vitrinskåpet varje dag! Ha det bra allihopa!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19966
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Trix Ånglok SJ F

Inlägg av Johan Molin »

Min ingångspunkt för att köpa mj-materiel bottnar främst i:

1. Är det ett lok jag "behöver"? (I mitt fall skulle det bli omedelbart köp om ånglok litt J eller W kom ut på marknaden)?
I det här fallet trafikerade av rätt naturliga skäl aldrig F-loket Hästholmenbanan ...

2. Är det ett lok jag vill ha?
I F-lokets fall så har jag ägnat en viss möda åt att samla och bygga upp de tidiga kontinenttågens vagnar, så ett F-lok känns ju som relativt viktigt i sammanhanget.

3. Har jag råd?
Hur mycket jag är beredd att betala beror förstås på i vilken av ovannnämnda kategorier loket hamnar. I det här fallet har jag faktiskt beställt Trix-modellen.

Ev värdestegring ( -minskning) blir snarast ett bekymmer för mina barn en gång då jag inte brukar sälja mj-materiel som jag köpt. De få gångerr jag har gjort det har det i regel handlat om obyggda byggsatser som jag sålt till vänskapspris.

Förvisso inget (bra) svar på din fråga, men man kan nog ha olika ingångspunkter i hur man tänker här. Jag presenterar bara en av dem.

Tartaruga22
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 mar 2022, 15:17

Re: Trix Ånglok SJ F

Inlägg av Tartaruga22 »

Tack för bra kommentarer Johan! Men jag fick ingen vetskap om det kommer att komma i begränsad serie. :?:

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Trix Ånglok SJ F

Inlägg av cgn1954 »

Mja, både F1200 Märklin 3R och Trix 2R beställs via Märklinhandlarna och det en bra tid innan tillverkning. Därför vet man inte hur många som förbeställer och som sedan tillverkas, kan ju va 100, 1000 eller 5000. Visst funkar det så? I katalogerna står det i alla fall inget om producerat antal eller om "Limitierte ausgabe".
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Tartaruga22
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 mar 2022, 15:17

Re: Trix Ånglok SJ F

Inlägg av Tartaruga22 »

Låter ju vettigt cgn, tack för svaren!

Skriv svar

Återgå till "Svenska Ånglok"