Toppbilden, visa:    


Måla ånglok

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
gorane
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 jan 2017, 22:46

Måla ånglok

Inlägg av gorane »

Vilken primer resp färg ger bäst resultat ? Färgfabrikat ? Sprayburk eller sprutmålning?
gorane

Jörgen
Inlägg: 34
Blev medlem: 02 jan 2012, 10:51

Re: Måla ånglok

Inlägg av Jörgen »

Hej
Vilken Primer beror på vad för material du ska måla på. Svårt att få färg att fästa på mässing bäst är om du hittar en tvåkomponent etsprimer med fint pigment. (inte det lättaste att få tag på)
Är man säker på Air Bruch är nog det det bästa men bra resultat beror lite på vad man har för känsla . Är man van vid sprayburk och hittat en bra färg så blir det bra resultat med dem också.
Så det är nog att prova sig fram som gäller.
Lycka till Jörgen

gorane
Inlägg: 6
Blev medlem: 22 jan 2017, 22:46

Re: Måla ånglok

Inlägg av gorane »

Det är målning på mässing (och nysilver) som det gäller. Någon säjer Hagmans primer på sprayburk. Som är lätt att få tag på.
gorane

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Måla ånglok

Inlägg av HLS »

Hagmans etchprimer verkar finnas överallt utom hos Mekonomen som sålde produkten sist jag köpte.
Verkar vara tillgänglig hos bygghemma.se, på postorder.
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/k ... gKrfvD_BwE
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Jörgen
Inlägg: 34
Blev medlem: 02 jan 2012, 10:51

Re: Måla ånglok

Inlägg av Jörgen »

Stämmer att Hagmans etchprimer är lättast att få tag i. Lite grovt pigment (tycker jag) vet inte hur länge hållbarheten är på den färgen. Går att spruta i en glasburk och sedan hälla i sprutan om man vill använda airbrusch .
Det bästa är nog om man hittar 2k färg man blandar till när man ska måla . Finns sprayburkar man drar i en ring i botten så blandas färgen funkar sedan i ett dygn (googla). Sedan gäller det ju att det är rent under också oxideringar lödtenn m.m. Diskmedel ,T sprit ,Ultraljudstvätt och citronsyra brukar användas för att få rent om man inte blästrar . Hur mycket citronsyra och hur länge modellen ska ligga har jag inte sett något recept på . Om någon vet någon lämplig 2 k etsprimer i vanliga burkar som blandas vid målningstillfället och går att köpa i Sverige är jag också tacksam för tips. Det tar ju ett att tag att färdigställa en modell så det är ju bra om det finns färg som fungerar när den klar för målning.
Jörgen

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Måla ånglok

Inlägg av PeO »

Jula har en del Hagmans, t.ex. matt spraylack, men inte etsprimer verkar det som. Verkar som att inte Mekonomen heller har det längre.
Upplands Bilfärg har, dessutom en liten aning billigare än på Hans länk. De har även 2-komponent. Tänk på att komponenterna säljs var för sig, bas + härdare.
https://ubf.se/shop/bilfarg-tillbehor/g ... mEEALw_wcB Jag har sett liknande även hos en firma i Grästorp.
Brukar behöva förtunnas ganska mycket för att komma ur sprutan i flytande form.
Starka saker! Kräver skyddsutrustning och rejäl fläkt i sprutboxen. Stark även på det målade föremålet, avsedd för bilar, där kraven är mycket högre än i vår hobby.

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"