48 sidor.
Ur innehållet:
• Ledare (rälsflektioner) - Dags att riva ålderspyramiden - fler yngre behövs
• Oscar Werner-galan: SJK och Järnvägsmuseet - om händelser när Järnvägsmuseet öppnar igen 2024 - och nomineringar:
- kvinnlig järnvägsprofil 2023
- manlig järnvägsprofil 2023
- bästa ungdomsverksamhet 2023
- bästa arrangemang 2023
- bästa museibaneupplevelese 2023
- bästa antikvariska projekt 2023
- bästa kunskapsförmedling 2023
- hederspris 2023
• Kil - en knutpunkt med anor (och en spårplan som kanske passar MJ)
• Kåseri: AI och ChatGPT - det gick väl inget vidare med svenska, tågrelaterade frågor
• Tio grader från Nordpolen - Trefotabanorna på Svalbard
• Ytterligare spårsystem på Svalbard
• Lysholm - Smith: Ett svenskt fabrikat, levererade växellådor
• Elloken på Malmbanan
• Landsvägståg på elväg - framtiden enligt TRV (långa lastbilar på el)
• 1028 tuffa steg uppför Koko Crater (Hawaii)
• PKP Litt. OK22 - den polska P8:an
• X11-trafik mellan Bräcker och Västeraspby
• Sand, sand, sand - och upp till 3 km långa malmtåg (i Mauretanien)
• Med örat mot rälsen - kortnotiser:
Nässjö tågdepå, 30% av COOPs transporter går på räls, Inlandsbanans framtid, Urspårning på Malmbanan, Nytt förbigångsspår vid Välevattnet, Nu fyrspårigt mellan Lund och Malmö, DSB:s första mottagande av spanska Talgo-tåg, Om temperaturvagnar hos Interrail Group, Stockholms tunnelbana - ny operatör (Connecting Stockholm), Infranord och Jönköping, Möjligt med en Hyperloop mellan Venedig och Padua
Dessutom:
Recension - Uniformering och emblem vid Statens Järnvägar 1856 - 2000 - Göran Enqvist
© 1:a sidan återgiven med tillstånd av upphovsrättsinnehavaren
Toppbilden, visa:
Nr 1/2024 TÅG (februari)
Nr 1/2024 TÅG (februari)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)