Gjorde ett tappert försök att inventera min garderob men fastnade i och med att jag hittade några lokbyggsatser som satte fantasin igång.
Därutöver hittade jag SJ litt G11 som jag blev nyfiken på. Förebilden beskrivs bland annat i TÅG nr 2 1975 och där kan man läsa att förebilden var ett engelskt krigslok som såldes efter kriget i mer än 200 exemplar till Holland. Två av dessa köptes av SJ 1953 för utprovning inför ett eventuellt större inköp för att bli "reservlok", alltså krigsreserv. Så blev det inte utan de konserverades redan i mitten av 50-talet och de två loken slopades 1973. Ett lok skrotades och det andra såldes till en museiförening i England.
Så till några frågor om byggsatsen. Jag hittar uppgifter i Heikenfelts förträffliga bok att DHJ tillverkade modellen 1984 men vill minnas att den även salufördes av Jeco.
Det handlar om en kombinerad vitmetalls och mässingsbyggsats
Tydligen har jag köpt ersättningshjul då jag tyckt att de medföljande var för grova. Har någon byggt modellen med andra hjul än de som följt med?
Modellen har en äldre motor. Jag har några RG4-motorer liggande, samma fråga här; ni som byggt modellen har ni bytt motor/driv?
Slutligen en avgörande fråga. Eftersom det handlar om en modell av ett lok vars förebild byggts i många hundra exemplar för de brittiska järnvägarna under kriget handlar det verkligen om en HO modell eller kan det vara en i skala OO? Vad som talar för att det är en HO modell är att den har bland annat svensk hytt och förkortad tender samt inte minst uppgifterna på kartongen men det har förr förekommit att producenter tagit "genvägar" förr, kan någon verifiera att det handlar om en HO modell?
/Ola
Jag visste att jag köpt några Np lok men det visade sig att det var fyra. Att byggsatsen var ett samarbete mellan Jeco och Rimbo Grande visste jag och att Jeco sålde det korttankade medan Rimbo sålde det långtankade kände jag till men att det förkommit olika kartonger från Jeco hade jag glömt.Toppbilden, visa:
Sj litt G11
Re: Sj litt G11
När sign. loktok presenterade sitt bygge för 11 år sedan framkom inget som tydde på att det inte var en H0-modell.Lihkströmsverken skrev: ↑16 dec 2023, 20:49 ...
Slutligen en avgörande fråga. Eftersom det handlar om en modell av ett lok vars förebild byggts i många hundra exemplar för de brittiska järnvägarna under kriget handlar det verkligen om en HO modell eller kan det vara en i skala OO? Vad som talar för att det är en HO modell är att den har bland annat svensk hytt och förkortad tender samt inte minst uppgifterna på kartongen men det har förr förekommit att producenter tagit "genvägar" förr, kan någon verifiera att det handlar om en HO modell?
/Ola
Re: Sj litt G11
Med min begränsade erfarenhet av lokbyggsatser i H0 (DJH/Jeco SJ litt E) är att RG4-drivningen är mycket lättare att få att fungera än orginaldrivningen. Angående hjulen så ser jag inte riktigt på bilden om de extrainköpta skall sitta på en axel som är rund hela vägen ut, eller om de ska sitta på en ”Romford”-typ av Axel, som orginalhjulen. Romfordtypen behöver ju inte kvartas, så då slipper man en ganska knepig procedur. Jag ser i boken Normalspåriga ånglok vid Statens järnvägar att loket hade en hjulbas på 7570 mm , vilket ger 87,01 mm i H0, så det är bara att mäta på chassiet om det är ett H0-lok. Jag tror säkert att det är i H0.
- Johan Molin
- Inlägg: 19976
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: Sj litt G11
Allt pekar väl på det, inklusive Lasse Loktoks fina bygge.
Re: Sj litt G11
Beträffande hjulen berättar bilder av förebilden om att de har en lite unik form på ekrarna för att vara ånglokshjul. De har ungefär som de svenska hjulen till Dm och Du2 kraftigt markerade förstärkningsfjädrar runt öppningarna mellan ekerprofilerna som ger dem ett lite klumpigt utseende. Förhoppningsvis är de tilläggsbeställda hjulen till modellen av just den sorten, annars kommer de att göra våld på modellens skalenliga utseende.
-
- Inlägg: 358
- Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17
Re: Sj litt G11
Rätt säker på att det är en H0-modell, jag tror att det även gjordes en variant för Nederländska statsbanorna
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Sj litt G11
Såväl de medföljande som de jag skaffade strax därefter är ekerhjul men det finns etsade !tilläggsplattor i byggsatsen som skall limmas mot ekrarna för att få just det speciella utseendet.d680ae skrev: ↑17 dec 2023, 16:16 Beträffande hjulen berättar bilder av förebilden om att de har en lite unik form på ekrarna för att vara ånglokshjul. De har ungefär som de svenska hjulen till Dm och Du2 kraftigt markerade förstärkningsfjädrar runt öppningarna mellan ekerprofilerna som ger dem ett lite klumpigt utseende. Förhoppningsvis är de tilläggsbeställda hjulen till modellen av just den sorten, annars kommer de att göra våld på modellens skalenliga utseende.
/Ola
Re: Sj litt G11
Citat: "Tydligen har jag köpt ersättningshjul då jag tyckt att de medföljande var för grova. Har någon byggt modellen med andra hjul än de som följt med?" Slut citat
Att ersätta originalhjulen var ett bra beslut!
Det ser ut att vara rätt typ av hjul med "webbed spokes" du köpt.
Loket (Austerity Class 2-8-0) hade 4' 8½" drivhjulsdiameter, (och 12 ekrar) vilket motsvarar 16,5mm i H0.
Är dessa hjulen från Sharman Wheels, 4'3" 12 spoke eller varifrån kommer dessa?
/Hans
Att ersätta originalhjulen var ett bra beslut!
Det ser ut att vara rätt typ av hjul med "webbed spokes" du köpt.
Loket (Austerity Class 2-8-0) hade 4' 8½" drivhjulsdiameter, (och 12 ekrar) vilket motsvarar 16,5mm i H0.
Är dessa hjulen från Sharman Wheels, 4'3" 12 spoke eller varifrån kommer dessa?
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
-
- Inlägg: 2060
- Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14
Re: Sj litt G11
Det var kanske medan Mike Sharman fortfarande drev firman hemifrån (innan den såldes till nån privatperson fvb Phoenix Precision)
Fina hjul. Glasfylld Nylon i ekerpartiet. Går extremt rakt o fint. Verkar dock som verktygen är på upphällningen, om man läser PP's hemsida där hjulen numera finns till avsalu.
Fina hjul. Glasfylld Nylon i ekerpartiet. Går extremt rakt o fint. Verkar dock som verktygen är på upphällningen, om man läser PP's hemsida där hjulen numera finns till avsalu.
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se