Toppbilden, visa:    


Så här firade man...

Fritt fram för tyckande under förutsättning att var och ens åsikter respekteras.
Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Så här firade man...

Inlägg av 1956 »

...i Malmö igår kväll.
Malmö.jpeg

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av cgn1954 »

Hemskt...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Så här firade man...

Inlägg av HLS »

"I huvet på en gammal gubbe":

Sverige har blivit lekstuga för hela världens oliktänkande, och här finns inga begränsningar för hur illa man får bete sig. I sina ursprungsländer hade de inte betett sig så där.
Världen ser på, och vi låter det hända under samlingsbegreppet demokrati. Om någon ursvensk opponerar sig så får denne antingen på käften av demonstranterna eller så släpar polisen bort vederbörande, under förebärande av störande av demonstration alternativt åsiktsförtryck. Till exempel får man inte släcka en brinnande bok... då får man åka blå-vit-gul bil till häktet.
Filosoferar lite;
Det mest utsatta man kan vara på planeten jorden är urbefolkning, den får ge upp allt när kolonisatörerna går i land. Jämför USA, Brasilien, Australien, där urbefolkningarna degraderades till andra och tredje klassens medborgare (i det fall de öht hade eller har medborgerliga rättigheter). Vi är på väg dit, våra grundvärderingar håller på att bli omoderna. Vi blir uppmanade att respektera, men blir inte respekterade. Frågan är vart urbefolkningen i Sverige skall ta vägen när vi inte behövs längre? Förslag?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Så här firade man...

Inlägg av 1956 »

Vill gärna tillägga att bilden är från en artikel i SvD där man berättar att mellan 300 och 400 bilar körde i en illegal demonstration från Rosengård med Möllevångstorget som mål.
Övrig riksnationell media som SVT, DN, AB och Expressen har hittills avstått från att publicera det.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Så här firade man...

Inlägg av PeO »

En Belgisk tecknares syn på det Hans beskriver.
375066697_3540407022915429_7044862452355170519_n.jpg
Saxat från FB. En Nederländare kommenterade att läget är detsamma där. Dessa båda länder har ungefär samma demografiska förhållanden som Sverige.
Det hette förr att man får ta sedan dit man kommer. Idag synes det bara gälla ursvenskar.
Idag är ett av de större världsproblemen överbefolkning, men idag är det huvudsakligen i Afrika och arabländer familjerna har 10 barn. Nu har araben naturligtvis inte 10 barn, han har 5 söner.
Denna överbefolkning leder till utflyttning till mer glesbefolkade länder med bättre ekonomi, gärna med flyktingstatus, trots att man som i detta fallet tar med sig kriget.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Så här firade man...

Inlägg av 1956 »

Det tog alltså nästan ett dygn för Sveriges största tidning DN innan en kommentar kom. Annars brukar de vara snabba på avtryckaren.

https://www.dn.se/ledare/amanda-sokolni ... -massmord/

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av Johan Molin »

DN har fler vassa ledarkolumnister. Amanda Sokolnicki är definitivt en av dem. Lisa Magnusson en annan. Det är alldeles säkert inte sista ordet sagt i det här ännu.

Man bör dock betänka att det är en rätt liten grupp idioter som håller på så här. Jag bör bo så pass nära att jag borde ha märkt något, men inte ett dugg nådde mig om detta.

Groteskt, men ungefär på samma kvalitativa och kvantitativa nivå som en nazistdemonstration.

NB: Jag avskyr allt stöd för terroristorganisationer, och då givetvis denna form av vedervärdiga opinionsyttring. Men jag hade varit mer orolig om det hade varit 6.000 personer med i demonstrationen.

EDIT: Sokolnicki heter hon. Inget annat.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av H0n3 »

Det är hemskt att se en sådan yttring, och samtidigt är det en yttring som kan komma att slå tillbaka flerfalt eftersom media dessutom redovisar vad som händer och det är tydligt i det här fallet vem aggressorn är. Demonstrationen sätter sig i halsen av sig själv.

Sedan kan jag inte låta bli att se kopplingar mellan denna konflikten och UA-RY konflikten. Hamas och Hizbollah har nära band till Iran som i sin tur har gemensamma aktiviteter med RY och dessutom har Hamas folk som verkar bo i Turkiet, ett Turkiet som nu bröstar upp sig mot PKK/kurder i norra Syrien. Fyra diktaturer och wannabe diktaturer som tillsammans verkar vilja ta över resten av världen tillsamman med Kina.

Man undrar naturligtvis vart det här är på väg och jag hoppas ju att det inte sprider sig mer för det vore direkt obehagligt. Man får följa nyhetsflödet noga numera.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Så här firade man...

Inlägg av Svante Andersson »

Blir en stor parkeringsplats i Gazaremsan när Israel är färdiga med sina åtgärder som svar på Palestiniernas angrepp!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det Hamas har gjort är djupt tragiskt för palestinierna i gemen.

I den bästa av världar kan israelerna en gång för alla förinta Hamas, men utan att genomföra folkmord på övriga palestinier, så kanske, kanske det finns utrymme för en vettig lösning sedan. Men det är ju så här långt bara en from förhoppning.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av Johan Molin »

Jag hörde en desillusionerad palestinsk man som bodde i Gaza i dag på radio.

Han menade att Hamas har gjort det här, väl medvetande om att flygbombningar skulle bli israelernas första svar.
Samtidigt har Hamas byggt tunnlar - åt sig själva. Andra är inte välkomna ner. Han menade att Hamas fullständigt skiter i om vilka som dödas tillbaka som hämnd. "De anser att det är ett led i en långsiktigt strategi".

Och över alltihop lyser moder Rodina. Eller kanske fader Vladimir Vladimirovich P.

Så vanligt folk blir - som alltid- de som kommer i kläm. Oskyldiga israeler å ena sidan, oskyldiga palestinier å den andra. Men det är dags att en gång för alla utrota Hamas nu.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av H0n3 »

Det här har också ändrat uppfattningen hos ett antal "palestinavänliga" grupperingar här i SE vilket märks på att inget hörs från dem.

Hamas har verkligen lyckats destruera sig själva den här gången.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av Johan Molin »

Ja, det här var så kontraproduktivt och dumt att man frestas att tro att operationen hittades på av Putin själv.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Så här firade man...

Inlägg av thorpe »

Min tanke är att Palestina (Västbanken & Gaza) var menat som en stat för palestinier och Israel en stat för israeler. Utan att lägga några underfundigheter i detta faktum så kvarstår faktum: Palestinsk land är ockuperat av Israel, man bygger nya "bosättningar" som kallas kibutzer men som i själva verket är nya städer. Man skövlar palestinska jordbruk och odlingsmark. Å andra sidan envisas palestinska grupperingar med att bemöta våldet med våld. Man hamnar i en spiral av motsättningar som liknar en gigantisk sandlåda. Att peka ut vems fel det är är omöjligt eftersom båda sidor hävdar att "God Is On Our Side". Jag tror inte att en eventuell gud ser situationen som särskilt angenäm, mer som "grus i dojan". Vi måste komma ihåg att maktkorruptionen är lika stor på båda sidor. Palestinska OCH israeliska ekonomiska intressen ligger till grund för mycket av konflikten. Palestinska "gottegrisar" och israeliska "entreprenörer" skor sig på motsättningarna och som vanligt lämnas vardagsmänniskan, kvinnor, barn och arbetslösa vind för våg i ett maktspel som ligger skyhögt över deras huvuden! HUMANITETEN BEHÖVER UPPRUSTAS!

Användarens profilbild
pareng
Inlägg: 368
Blev medlem: 29 dec 2011, 01:15
Ort: Dalom

Re: Så här firade man...

Inlägg av pareng »

inget nytt under solen, tvåtusen år av krig
Återfallet=Spiskrokens Järnväg @
http://motessparet.se/viewtopic.php?f=41&t=23

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Så här firade man...

Inlägg av PeO »

Mycket mer än så, nog fyratusen. Tiden mellan Jerusalems förstöring och staten Israels bildande var inget undantag. Ofta krig mellan olika arabländer. Ta t.ex. det "ärofulla kriget" Iran-Irak.
Ett program på svensk tv för några år sedan förfasade sig över att det ultranationella partiet fick hela två procent av rösterna i det israeliska valet, men nämnde bara i förbigående att kanske två procent av araberna kan tänka sig att Israel överhuvudtaget ska få existera. Visst finns det araber som lever sams, Ottoman, som jag arbetade tillsammans med bland israeler påpekade att han är demokrat, "jag säger att jag har tio barn, inte att jag har fem söner", som en arab vanligen skulle säga. Just denna våldsamma befolkningsökning, tillsammans med att det byggts så få producerande industrier på palestinskt område, är en orsak till önskan om mera "Lebensraum". Befolkningsökningen i Israel beror mer på inflyttning, att vara jude i t.ex. Ryssland är inte en trevlig tillvaro.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Så här firade man...

Inlägg av 1956 »

thorpe skrev: 12 okt 2023, 22:28 Min tanke är att Palestina (Västbanken & Gaza) var menat som en stat för palestinier och Israel en stat för israeler. Utan att lägga några underfundigheter i detta faktum så kvarstår faktum: Palestinsk land är ockuperat av Israel, man bygger nya "bosättningar" som kallas kibutzer men som i själva verket är nya städer. Man skövlar palestinska jordbruk och odlingsmark. Å andra sidan envisas palestinska grupperingar med att bemöta våldet med våld. Man hamnar i en spiral av motsättningar som liknar en gigantisk sandlåda. Att peka ut vems fel det är är omöjligt eftersom båda sidor hävdar att "God Is On Our Side". Jag tror inte att en eventuell gud ser situationen som särskilt angenäm, mer som "grus i dojan". Vi måste komma ihåg att maktkorruptionen är lika stor på båda sidor. Palestinska OCH israeliska ekonomiska intressen ligger till grund för mycket av konflikten. Palestinska "gottegrisar" och israeliska "entreprenörer" skor sig på motsättningarna och som vanligt lämnas vardagsmänniskan, kvinnor, barn och arbetslösa vind för våg i ett maktspel som ligger skyhögt över deras huvuden! HUMANITETEN BEHÖVER UPPRUSTAS!

Även om jag inte heller vill lägga några underfundigheter i mitt tyckande än att dessa dåd inte är något annat än fasansfulla, så måste jag nog erkänna att jag har alla mina sympatier för Israel och dess befolkning.

Att skriva om palestinska ”gottegrisar” och israeliska ”entreprenörer” luktar ett visst mått av antisemitism. Ja, judar är och har historiskt varit mycket framgångsrika, inte minst inom vetenskapen när vi t.ex. ser hur många nobelpristagare som just är judar.

För övrigt så är ju Israel den enda demokratin i Mellanöstern och vad jag känner till så finns inga av dessa fasansfulla terrorgrupper som Hamas, Al-Qaida, Hizbollah, Is, Boko Haram, Al-Shabaab med flera andra som är kopplade till Israel och judendomen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av Johan Molin »

Först som sist: Jag är stark Israelvän, och för mig är Israels rätt att existera självklar.

Med det sagt: Terror är den svagares vapen. Israeli Defence Forces är så starka att ingen rår på dem. Och tyvärr har de alltför ofta använts urskillningslöst mot palestinsk civilbefolkning. Så den svåra knäckfrågan för att uppnå varaktig fred handlar ju om att båda sidor lägger ned sina väpnade handlingar och erkänner den andres rätt att existera.

Så länge Israel ser palestinier som en andra klassens medborgare / människor, och så länge palestinier kräver att Israel ska utplånas, blir vägen tyvärr knagglig och näst intill oöverstiglig. På båda sidor finns det människor som vill främja kontakter och vänskap och lösa knutarna i samverkan istället för i konflikt. Men tyvärr får de så sällan chansen. Inte så länge från båda håll den antika devisen gäller; öga för öga, tand för tand.

Sedan hjälper det inte att Israel-fientliga krafter, såsom t ex Iran nuförtiden, och tidigare Syrien och Egypten, ofta har använt palestinierna för att skapa hat mot Israel i arabvärlden. Palestinierna är ju inte välkomna i något av de granländer som kallar sig arabstater. Så de bidrar ju i sin tur till att vidmakthålla eländet.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Så här firade man...

Inlägg av thorpe »

Svar angående ”det luktar litet antisemitism”:

Min svåger är jude och ingår i en familj som under tre generationer byggt upp en framgångsrik rörelse i London. Strävsamma, stillsamma och kloka människor.


Jag har vänner som är judar, katoliker, muslimer, protestanter (t.o.m en familj från Sioux-stammen) och i min värld fungerar kontakterna utan komplikationer, vi är alla förfärade inför hatet och våldet i världen.

Det jag menar med "entreprenörer" och "gottegrisar" är de människor som plöjer fram i företagarvärlden med en enda tanke: Jag skiter i ansvar gentemot mina medmänniskor, bara JAG får min vilja fram! (Donald Trump, Elon Musk och allehanda diktatorer världen över).

Jag har den djupaste respekt för framgångsrika företagare som skapar välstånd med tanken att inte bara berika sig själva utan också skapa välstånd för sina medmänniskor!

Oavsett jude eller muslim, att skumma grädden från mjölken och använda pengarna till terror och repression eller få entreprenaden för att bygga en ”bosättning” på ockuperad mark (som sedan visar sig vara en mindre stad) så är det INTE att se som ansvarsfullt entreprenörskap.

Jag har aldrig varit och kommer aldrig att bli antisemitisk i mitt tänkande. Vad jag vänder mig emot är egoismen och den finns i alla läger världen över, oavsett religion eller nationalitet.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av Johan Molin »

Det vore mig fullkomligt främmande att uppfatta dig som antisemit. Så pass väl tycker jag att jag känner dig genom alla dina värdefulla inlägg på detta forum genom åren.
Det är svårt när saker inte är antingen helt svarta eller vita. Hamas avskyvärda angrepp är helt svart, det är självklart.

Men problemet med Israel och Palestina är långt ifrån svartvitt.

Läste f ö att i Moskva finns världens största växlingskontor för kryptovalutor. Och därifrån ska motsvarande 93 miljoner dollar ha överförts till Hamas före attacken ...

I dagens situation är det ganska svårt att INTE tro på det.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av H0n3 »

Kopplingarna mellan Hamas, Hizbollah, Iran, och Moskovitien är betydligt tätare och djupare än man i förstone tror. Jag snappade upp den här snutten från ett TV-program från en rysk kanal där en herre från Hamas blir intervjuad. https://twitter.com/felix_nuno/status/1 ... HgV2Vm0hmQ

Här blir det tydligt att inte bara Iran utan även moskovitien är högst inblandade i konflikten och för moskovitens del ett försök att dra bort uppmärksamheten från Ukrainakriget till den nya konflikten. Att Iran är med som sponsor till både Hamas och Hizbollah är ingen nyhet, det som är tydligt nu är omfattningen av deras engagemang.

Vid sidan av detta står också turken där ett antal av de höga Hamas-basarna tydligen har satt bopålar eller i alla fall håller till där utom räckhåll. Så Kina som vanligt står i kulisserna och väntar på sitt tillfälle att "stöda" de av bataljer påverkade mot att få "köpa" mark och rätten till det eller det. Alltså Kinas sätt att erövra världen genom att köpa sig till den bit för bit.

Sorry för ranten men jag blir så irriterad över att detta får fortgå till ingens nytta och världens förfång.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Så här firade man...

Inlägg av PeO »

Kina "Köpte" ju nyligen en del mark av både ryssen och Indien genom att helt enkelt ge ut en omritad karta. Karta över Kina som indien visade som svar var talande. större delen av det som Kina anser vara sitt är helt enkelt ockuperat.
Jag hade redan för ett år sedan tanken att skriva att om Putte är den nye Adolf, är väl Tjing Tjong Ping den nye Josef, med kopplingen att den senare hade kål på mångdubbelt fler under WW2 än den förre.

MatsN
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 apr 2012, 11:01

Re: Så här firade man...

Inlägg av MatsN »

Ja, man kan inte annat än bli ledsen över hur det ser ut i världen idag.
Vad är det för värld som våra barn ska växa upp i?

/Mats

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av Johan Molin »

Ja,och och så ska de behöva hantera skiten som vi avsiktligt lämnar efter oss. Växthuseffekten bara bluff och båg?

Jag är som bekant rätt intresserad av Italien. Där hör jag nu att fins Barolo- och Barbaresco-viner som förr tog 35 år på sig att mogna tills de blev helt "färdiga" mognar nu på 8 år. Skördarna blir tidigare. Det blir allt besvärligare att parera värmen. Fortsätter det så här så är snart världens bästa viner ett minne blott.

Och den vita tryffeln i Piemonte, som genererar den årliga tryffelfestivalen i Alba med början i oktober och slut vid jultid får det allt svårare. Nu mognar denna berömda tryffel l augusti istället för i oktober, och när man kommer fram till oktober finns det knappt någon bra tryffel kvar.

Det är rent ut sagt skamligt alltihopa. Men vi har ju Donald Trump och Jimmie Åkesson som garanter för att klimatförändringarna inte existerar.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2973
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av cgn1954 »

Hmm... barnen ärver väl det vi "förvaltat"?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av Johan Molin »

Jag tycker att en rätt bra fras är att "vi lånat jorden av våra barn".

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Så här firade man...

Inlägg av 1956 »

thorpe skrev: 12 okt 2023, 22:28 Palestinsk land är ockuperat av Israel, man bygger nya "bosättningar" som kallas kibutzer men som i själva verket är nya städer. Man skövlar palestinska jordbruk och odlingsmark.
Möjligen var ordet antisemitism lite hårt men det är väl närmast ovanstående jag tänker på som i min uppfattning känns lite väl magstarkt.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av Johan Molin »

Fast Robert har ju faktiskt rätt. Att blint hävda att allting Israel gör är bra hjälper inte så långt om man är israelvän.

Faktum kvarstår att israelerna har ett stort problem som måste lösas. Och det kan ju inte göras genom att låtsas att palestinierna inte finns, eller betrakta dem som andra klassens medborgare.

Det finns många insiktsfulla israeler som inser detta, men Netanyahu och hans gäng har ju radikaliserat israelisk politik i fel riktning enligt mig.

Jag tycker det är vitalt att Israel sak överleva. Men ska man göra det på lång sikt så måste man komma till någon form av riktig överenskommelse med palestinierna, liksom man ju faktiskt lyckades göra med Egypten. Hur den ska se ut vet inte jag, men det är väl svårt att tro att palestinier och israeler skulle samsas frivilligt som jämbördiga inom en stat. Det enda rimliga är ju någon form av tvåstatslösning, och då har Netanyahu-anhängarna gjort Israel en stor otjänst på lång sikt genom sina bosättningar på Västbanken.

Tänk om det fanns stora israeliska ledare i dag som Golda Meir eller Yitsak Rabin. Som inte styvnackat blundade för alla problem.
Kombinationen Netanyahu + HAMAS + Hizbollah är fullkomligt livsfarlig - även för oss.

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Så här firade man...

Inlägg av 1956 »

Johan Molin skrev: 16 okt 2023, 17:37 Fast Robert har ju faktiskt rätt. Att blint hävda att allting Israel gör är bra hjälper inte så långt om man är israelvän.
Johan, vem har skrivit "Att blint hävda att allting Israel gör är bra"?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av Johan Molin »

Det har förvisso ingen gjort, och inte Robert heller. Men det han beskriver får man ju framförallt tillskriva Benjamin Netanyahus politik, något som förvisso långt ifrån alla israeler stöder.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Så här firade man...

Inlägg av Johan Molin »

Och nu kan man inte ens åka och titta på en fotbollsmatch ...

Frågan är om man vågar beger sig till Lund i november för att titta på vänskapsmatch i damhandboll mellan Sverige och Tyskland ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Så här firade man...

Inlägg av PeO »

Uppskruvat våld. Beskjutning/bombning av ett sjukhus. Explosionen förvärrades av att ammunitionslagret på sjukhuset exploderade. Hamas fördömer naturligtvis ögonblickligen "cancersvulsten Israel". Några timmar senare kan man se en talesman från IDF visa satellitfilm över raketer som avfyras från en plats bakom sjukhuset och att några raketer slår ner innan de nått gränsen till Israel och ett avlyssnat samtal där det framgår att en av de talande står "på en begravningsplats bakom sjukhuset" och att några av raketerna "missfired".
IDF-mannen bedyrade också att inga israeliska plan fanns i närheten. Filmen har under eftermiddagen dykt upp på flera u-tubklipp. Putte Potentat hade begärt att få se "bevisen" (hans citationstecken).
Jag börjar alltmer tro på Johans teori att Putte planerat den inledande attacken på festplatsen. Detta givetvis för att leda uppmärksamheten (och kanske USA:s assistans) bort från Ukraina. Kanske var USA medvetna, eftersom redan så stor ansamling fartyg redan fanns i östra Medelhavet?
Detta för tanken till Åsne Seierstads berättelser, (möjligen från Kabul), där ett antal journalister visades en beskjuten skola och blir visade resterna av en raket som "de omänskliga amerikanerna" beskjutit skolan med. En av journalisterna genmälde att en amerikansk noskon inte ser ut på detta viset, den här raketen kommer från Ryssland. När nästa grupp journalister visades runt var skrotet efter raketen borta.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Så här firade man...

Inlägg av magnus63 »

PeO skrev: 13 okt 2023, 12:10 Mycket mer än så, nog fyratusen. Tiden mellan Jerusalems förstöring och staten Israels bildande var inget undantag. Ofta krig mellan olika arabländer. Ta t.ex. det "ärofulla kriget" Iran-Irak.
Ett program på svensk tv för några år sedan förfasade sig över att det ultranationella partiet fick hela två procent av rösterna i det israeliska valet, men nämnde bara i förbigående att kanske två procent av araberna kan tänka sig att Israel överhuvudtaget ska få existera. Visst finns det araber som lever sams, Ottoman, som jag arbetade tillsammans med bland israeler påpekade att han är demokrat, "jag säger att jag har tio barn, inte att jag har fem söner", som en arab vanligen skulle säga. Just denna våldsamma befolkningsökning, tillsammans med att det byggts så få producerande industrier på palestinskt område, är en orsak till önskan om mera "Lebensraum". Befolkningsökningen i Israel beror mer på inflyttning, att vara jude i t.ex. Ryssland är inte en trevlig tillvaro.
Nu är ju iranier inte araber, talar inte arabiska (eller ens nåt besläktat språk - farsi är indoeuropeiskt och därmed närmare besläktat med spanska, svenska och polska, än med semitiska språk som arabiska, hebreiska, syrianska/arameiska eller matesiska), dessutom har perserna en "egen" variant av islam, shia. Till skillnad från den "vanliga" islam (sunni) har shiiterna något som närmast liknar katolska kyrkan, med guds ställföreträdare på jorden (en ayatollah, jämför påven) och en stor hierarkisk organisation liknande katolska kyrkan under sig.
Vad Iran har mot Israel är mig en gåta, det är inte grannländer eller ens i närheten av varandra (1500 km som minst) och fram till 1979 hade Iran jättebra förbindelser med Israel, bl.a. levererade man glatt petroleumprodukter via Eilat.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Så här firade man...

Inlägg av PeO »

Jag kanske skulle skrivit Ismaeliter, men i många fall räknas Iran till arabvärlden. C:a hälften av Irans befolkning är perser, i ytterområdena bor många andra, marginaliserade, grupper.

På onsdag kväll, 31/1 kl 21:55 visas på Kunskapskanalen "Dokument utifrån", filmer som de som trots allt överlevde massakern och inte blev kidnappade tagit med sina mobiltelefoner.
Rapporteringen efteråt har mest handlat om Israels förehavanden mot Hamas i Gaza, mindre om de tusentals raketer som regnat över Israel från Hamas, Hispollah och Houtis, alla uppbackade och finansierade av ayatollah.

Skriv svar

Återgå till "Politik och andra samhällsfrågor."