48 sidor
Svenska Järnvägsklubbens tidskrift (SJK firar 65 år i år 2023)
Bra nummer... har man tagit till sig av kritiken - för mycket "bara" järnvägshistoria? Vi får se...
Ordförande för SJK Gunnar Ekeving förklarar också bredden, att tidningen Tåg inte bara kan täcka Sverige utan behöver "ge sig ut" för att få en helhetsbild. Det var länge sedan Sverige som land var självförsörjande avseende järnväg.
Artikeln om OSPA - jättekul. Artikeln om klasskillnader - mycket bra och informativ. Läs den!
Ur innehållet:
• Ledare (rälsflektioner): Sveriges plats i järnvägsvärlden.
• OSPA
• Allvarlig urspårning i Gotthardtunneln
• Tunnelsäkerhet i Europa
• Stort steg framåt i Gävle - sex år sen museet stängde - snart klara. Xoa5 på plats i entrén.0
• Politik? Vad händer med de nya stambanorna?
• Järnvägstrafik i Danmark under 2:a världskriget.
• Hur man tar livet av ett Rc4-lok
• Svensk-Danska förställarevagnar
• Changa-Manga-banan i Pakistan - med svenska lok!
• Under mossa och sly - industrilämningar med järnvägsdrift
• Tunnelbanan (?) i Karlskrona
• Östgötaånglok med danmarksförflutet
• Klasskillnader ombord
• Med örat mot rälsen - korta notiser
Dessutom:
Recension - Foto Walter - bilder från järnvägen - av Lars Olov Karlsson
© 1:a sidan återgiven med tillstånd av upphovsrättsinnehavaren
Toppbilden, visa:
Nr 07/2023 TÅG (september)
Nr 07/2023 TÅG (september)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)