Toppbilden, visa:    


Udda sginal

Spårplaner, ramverk, kurvradier, RailCAD och liknande kan du diskutera här.
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Udda sginal

Inlägg av Johan Molin »

Jag ställde denna fråga på Järnvägshistoriskt Forum, dock utan att få svar. Får se om möjligtvis någon på detta visa forum kan ha några idéer.

Bild

Vid genomgång av bilder från Hästholmens hamn (egentligen letade jag efter utfartssemaforer, men har inte lyckats identifiera några) hitta jag denna signal på ett foto från 1922. Som synes står den mitt emellan smalspåret och "bredspåret". Jag har aldrig återfunnit den på någon annan bild.

Hamnfogden tjänstgjorde även som "tågklarerare" i hamnen, och det fanns telefonförbindelse mellan järnvägsstationen och hamnkontoret innan det fanns allmänna telefonförbindelser i denna del av Östergötland.

Möjligen kan denna signal ha satts upp specifikt för trafiken år 1922, som blev synnerligen omfattande pga bärgningen av PER BRAHE som pågick i hamnen. Det kom även långväga extratåg med resenärer och hela hamnen verkar ha blivit en enda stor tivoliplats. Så folk hade makabra nöjen redan på den tiden.

Men några förslag?

Jan Frelin
Inlägg: 358
Blev medlem: 10 jul 2012, 08:17

Re: Udda sginal

Inlägg av Jan Frelin »

Jag taker det är svårt att se hur den ser ut, men jag kommer på en möjlig parallell i Öxnered: den märkliga signal som stod där de två linjerna korsade varandra mitt på stationen.

https://digitaltmuseum.se/021018146154/ ... skivsignal

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Udda sginal

Inlägg av Johan Molin »

Om inte annat så visar ju ditt exempel att det fanns en hel rad udda lösningar när det gäller signaler, och säkert inte minst på privatbanor!

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Udda sginal

Inlägg av cgn1954 »

Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Ingenjörsbyrån"