Toppbilden, visa:    


Hur man trollar med knäna m/Region Skåne

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Hur man trollar med knäna m/Region Skåne

Inlägg av Johan Molin »

Intressanta nyheter kommer från mitt kära (???) Region Skåne.

Redan 1988 meddelade dåvarande Malmöhus Läns Landsting att man inte hade pengar för att betala in pensionspengar till sin personal. Jag minns det som det vore igår.

Sedan dess har vi bevittnat sammanslagning av två landsting, sammanslagning av två ärevördiga universitetssjukhus till ett, utpytsande av mycket pengar i det så kallade vårdvalet för att privata öppenvårdsaktörer skulle ha fritt fram att etablera sig. Den ökade tillgängligheten skulle givetvis avlasta sjukhusvården så den kunde man ju spara in på redan innan man räknat in besparingarna.

Samtidigt har givetvis vårdbyråkratin vuxit ohämmat, med i dag ekonomer, jurister, IT-folk (förlåt Olle ....) och HR-människor som i dag är de politruker som bestämmer helt över vården. Människor som faktiskt SYSSLAR med vård göra sig inte besvär. Tvärtom, dessa har man fångat in i ett ekorrhjul av att bli "mellanchefer" vilket innebär att de slipper syssla med det de är utbildade för, att bedriva vård, för att istället göra det mest prestigefyllda som finns inom vårdapparaten: Springa på möten.

Nu, 35 år senare borde ju m a o allt vara frid och fröjd, eller hur?

O nej då. Nu fattas plötsligt 1,5 miljarder i Region Skånes kassakista. Och vad hör vi då för ganska välbekanta tongångar?
Jo, man måste skära ned på personalkostnaderna. Dock kommer, enligt ansvarig politker för sjukhusvården i Skåne, en ung tjej som jag mycket väl kan ha hjälpt till världen under min 40-åriga verksamhet i Skåne, (KD) som med emfas hävdar att nedskärningarna kommer att kännas som "en förbättring"- av patienterna!

Sorry, men jag tror fortfarande, i likhet med Cornelis Vreeswijk, att jultomten är faktiskt död. Och vissa floskler känns rätt uttjatade när man hört dem i över trettio års tid ...

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Hur man trollar med knäna m/Region Skåne

Inlägg av cgn1954 »

Jobbigt (är väl bara förnamnet). Även jag - som f d person som levererade till landstinget (båda som anställd under många år o sen därefter som extern) - känner igen allt detta, borde det inte finnas ett tak på administrationen? Den får tydligen kosta hur mycket som helst... ungefär som en bilverkstad (också service) med 10 anställda, nio är chefer och en byter däck/etc.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Hur man trollar med knäna m/Region Skåne

Inlägg av H0n3 »

Det hela liknar rätt mycket det som C Northcote Parkinson skrev i sin bok "Parkinson Lagar" om hur det såg ut/blev inom det brittiska marindepartementet.

Den första lagen; "Arbetet tar så lång tid som det finns tid tillgänglig för dess utförande." Eller med andra ord, Det är den mest arbetande som har tid över.

Det gav då upphov till en stataistikövning som vi kan kalla den växande pyramiden. Han tittade på hur det såg ut på amiralitet och resultatet blev följande;
- Större fartyg i tjänst; 62 st (1914), 20 st (1928) = ändring med -67,74 %
- Officerare och soldater i marinen; 146000 (1914), 100000 (1928) = ändring med -31,5 %
- Varvsarbetare; 57000 (1914), 62439 (1928) = ändring med +9,54%
- Varvstjänstemän; 3249 st (1914), 4558 st (1928) = ändring med +40,28%
- Amiralitetstjänstemän; 2000 st (1914), 3569 st (1928) =ändring med +78,45%

Som det ser ut så verkar våra regioner och sjukhusadministrationer följa i stort sett samma "program" som det dåvarande brittiska amiralitetet till förfång för oss alla - utom möjligen ett antal av administratörerna som har för mycket tid över .....

PS. Jag var bara tvungen att lägga till följande; Det skulle vara intressant att göra motsvarasnde statisikövning mot våra regioner och förvaltningar. Man har nog en del att spara där kan jag tänka. DS.
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Hur man trollar med knäna m/Region Skåne

Inlägg av thorpe »

"Det behövs ju inte lika mycket vårdpersonal om det inte vore för alla dessa förbaskade patienter som inte kan hålla sig friska eller envisas med att föda barn.
Vi skulle dessutom få bättre ekonomi för våra möten för att reda ut varför alla gnäller på vården.
Svenskarna måste bli hälsosammare så att vi administratörer får lugn och ro i det viktiga arbetet med att utvidga byråkratin för nationens bästa!"

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hur man trollar med knäna m/Region Skåne

Inlägg av Johan Molin »

Det ligger lite för nära verkligheten för att kännas riktigt bra ...

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Hur man trollar med knäna m/Region Skåne

Inlägg av thorpe »

"Why make it simple when you can krångel till it?"

(Gammalt byråkratiskt ordspråk)

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Hur man trollar med knäna m/Region Skåne

Inlägg av H0n3 »

Eller som ingenjör'n uttryckte det; Varför göra någonting enkelt när det kan göras så underbart komplicerat ..........
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: Hur man trollar med knäna m/Region Skåne

Inlägg av perjan »

thorpe skrev: 06 jul 2023, 21:45 "Why make it simple when you can krångel till it?"

(Gammalt byråkratiskt ordspråk)
Byrokratins överlevnad helt enkelt.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Hur man trollar med knäna m/Region Skåne

Inlägg av 1956 »

Enkelt uttryckt, skrota regionerna som huvudmän för sjukvården och skolan, och återge staten det uppdraget.


thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Hur man trollar med knäna m/Region Skåne

Inlägg av thorpe »

Inte bara "en point".

Att överlåta de viktigaste institutionerna i ett samhälle till den fria marknadens idéer är som att släppa loss ett koppel hungriga hyenor i den gigantiska benhög som "regional beslutsrätt" innebär.

De viktigaste delarna av en stats välbefinnande MÅSTE vara styrda av staten.
Vård, skola, infrastruktur som post, kommunikationer, nationell säkerhet som elförsörjning, säkerhet, beredskap etc...! Och se för 17 till att hålla alla "heta" nydanare utanför beslutsgången. Som det är nu verkar hela cirkusen av "aktörer" orsaka mer bekymmer än fördelar.

Sträva bakåt gör jag inte men jag vill ha tillbaka någon form av trygghet i mitt liv. Privat företagande har jag ingenting emot bara det inte går ut över människans möjligheter till en värdig och någorlunda trygg tillvaro.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Hur man trollar med knäna m/Region Skåne

Inlägg av Baronen »

Väl talat!

Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hur man trollar med knäna m/Region Skåne

Inlägg av Johan Molin »

Det borde egentligen vara självklart. Skolorna ska vi inte tala om. Skolan borde vara till för ELEVERNAS skull, och undervisningen sådan att den presterar resultat i världsklass. Och vad har vi fått med skolvalet? En massa olika aktörer som slåss mot varandra istället, och delar ut glädjebetyg för att kunna "konkurrera" med grannskolan. Vilket gör att det i praktiken blir hopplöst att veta vad som presteras i verkligheten i dessa skolor. Men nu tänker ju tydligen regeringen "tillsätta en utredning" för att tvinga friskolorna att gömma sina vinster på ett lite smartare sätt än hittills.
Det stack kanske lite väl mycket i ögonen när "skolkoncerner" köper våffelbagerier på Sveriges populäraste vinterturistort.

Är inte skolan ett NATIONELLT intresse? Den är ju grundbulten för att vi ska kunna prestera spets-forskning, driva företag framgångsrikt och - ähum - få hög kvalitet i sjukvård och utbildning ...

Men, nej då. Skolorna är inte till för de unga och barnen, de är inte till för nationens väl och ve. De är till för skolföretagen. Ungefär som sjukvården i USA. Enda skillnaden är väl att man inte behöver betala sin plats i skolan. Ännu.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Hur man trollar med knäna m/Region Skåne

Inlägg av thorpe »

Johan Molin skrev: 08 jul 2023, 08:31 Ungefär som sjukvården i USA. Enda skillnaden är väl att man inte behöver betala sin plats i skolan. Ännu.
Lugn Johan, den dagen är inte långt borta. Ett tips är att se en gammal film av och med Tati ("Fest i byn", delvis kolorerad UTAN AI)! Allting skall vara "amerikanskt"och effektivt.
Snabba beslut, snabba pengar och en kajplats i någon jungfrulig lagun med den lilla båten som man jobbat ihop till.

Nu är det lördag kväll och jag skall dricka ett glas vitt vin och äta en liten tugga kittost (på inrådan av en initierad munskänk) för att sedan ge f-n i världsproblemen. Jag måste börja skörda tomater imorgon.

Lev väl kosmonauter!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hur man trollar med knäna m/Region Skåne

Inlägg av Johan Molin »

Robert, jag har faktiskt sett den! Tati som vanligt helt underbar!
Och för ovanlighetens skull blir det vitt här ikväll också. Verdicchio närmare bestämt.

Vi besökte en vingård utanför staden Jesi i le Marche för några år sedan. Gården låg vackert belägen på en kulle. Vi fick provsmaka en mängd smårätter och smaka på gårdens lokala Verdicchio i en hangarliknande lagerbyggnad.

När vi kommit ut därifrån hade det blåst upp, så det var rätt "frisk" vind. MEN ... det var 40 ° varmt (prick!).

Det var som att ha kommit ut och ställt sig i en gigantisk hårfön. Ett av få tillfällen när sällskapet inte kunde komma fort nog ombord på bussen med sin AC ...

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"