Toppbilden, visa:    


Grattis Martin Beck 100 år!

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Grattis Martin Beck 100 år!

Inlägg av Baronen »

Hej kamrater!

Jag håller på att lyssna om Maj Sjöwall och Per Wahlöös roman om ett brott-serie jag läste som tonåring.

Härvid konstaterar jag att Beck presenteras som att ha varit polis i halva sitt liv i Roseanna som utspelar sig 1965 och ha varit 21 när han började vid polisen för att slippa bli inkallad. Ergo, född 1923!

Miljöbilderna i boksviten är avsevärt äldre än jag uppfattade dem på sjuttiotalet. För det första röks det en hel del och kvinnokroppar förefaller ha varit mer behårade än vad jag i vart fall har en vag uppfattning om vara gällande på 2010-talet. Osäker, men bred sakkunskap torde finnas på forumet.

Järnvägsmiljöer förekommer men mer sparsamt. Martin byter helt korrekt tåg i Hallsberg på väg till Motala men en resa över Mjölby förekommer också. Soptåget till Lövsta nämns i en av böckerna.

Sjöfart och Martins fartygsintresse beskrivs i större omfattning. Passagerna om kanalbåtarna avlyssnades med större behållning utifrån något bättre uppfattning om Vättersjöfarten (Johan igen). Att en polishuvudkaraktär beskrivs som modellbyggare och med andra karaktärsdrag än alkoholism och dragning till klassisk musik är ju nära nog unikt.

Däremot förefaller han mer gnällig i böckerna än de moderna filmerna. Kollberg som jag mindes som en handlingskraftig fallskärmsjägarfysionomi är fet och plufsig samt översexuell (det frigjorda sextiotalet?). Dock är han fortfarande handlingskraftig. Gunvald är brutal även i böckerna men utan den charm jag motvilligt vill tillskriva Persbrants rolltolkning.

En omläsning eller dito lyssning kan rekomenderas!

Må gott!
Baronen

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Grattis Martin Beck 100 år!

Inlägg av Anna-Carin »

Trevligt att du uppmärksammar Beck-böckerna, de står i min bokhylla och har blivit omlästa ett antal gånger genom åren. Nu kanske det är dags igen.

Konstigt att Beck inte åkte tåg oftare, med tanke på att han kände sig illamående på flyget. I Mannen som gick upp i rök finns även tunnelbana m/ä (och spårvagnsspår utanför hotellet) i Budapest. Och hjulångare.

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Grattis Martin Beck 100 år!

Inlägg av Johan Molin »

Per Wahlöö var tydligtvis enormt fartygsintresserad och hade en stor samling med modellfartyg i liten skala (1:1200???) hemma. Därav säkert Göta Kanal. Så historien i Roseanna är nog inte så långsökt ...

När det gäller kvinnors behåring av annat slag än rent hår på huvudet kan jag bara konstatera att det här med rakning av mer privata delar är ett sentida fenomen, och inte helt av godo då det kan sätta sig infektioner i hårsäckarna efter dylika manövrer.

När det gäller Budapest så kan man väl i likhet med Wien, en av mina tre favoritstäder här i världen, även i dag återfinna såväl hjulångare (i regel motoriserade nuförtiden) som tunnelbana och spårvagnar i riklig mängd.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Grattis Martin Beck 100 år!

Inlägg av cgn1954 »

Senaste filmen utspelades delvis i stallet där vi inackorderar våra hästar. Det var en riktig cirkus förra året vid den här tiden, mest imponerande var väl antalet medarbetare som fanns på plats.... Vi själva hade "platsförbud" i tre dar men fick en fin kompensation av filmbolaget - alla i stallet fick en rejäl middag på marinkrogen på Dalarö. Å hästarna då? Tja, 4 sekunder var en av våra kusar mer... haha.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Grattis Martin Beck 100 år!

Inlägg av Johan Molin »

Spännande!

En huvudaktör i Roseanna är kanalbåten Diana, som väl vid tidpunkten fortfarande var ångfartyg, den sista "äkta" kanalångaren.
daina ångbåt.jpg
Numera ombyggd till nästan oigenkännlighet liksom också Juno och Wilhelm Tham. Diana var för övrigt en av de allra sista passagerarångarna som byggdes i Sverige, så sent som 1931.

Nutida utseende, sedan Strömma Kanalbolaget i sin outgrundliga vishet försett de tre kanalbåtarna med varsitt stuprör till "låtsas-skorsten".

Bild

Diana blev motoriserad så sent som 1968 eller 1969 vill jag minnas.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Grattis Martin Beck 100 år!

Inlägg av Baronen »

Precis Johan!

Juno beskrivs som motoriserad i ”Roseanna”.

I övrigt konstaterar jag att insikter i många områden finns på forumet. 🤭

Att jag som tonåring inte såg Kollberg i sitt rätta ljus må förlåtas mig men nu konstaterar jag; karln är ett fä och en mobbare.
Bifigurerna Rönn och Melander framstår dock som mer positiva nu.

Jag är nu på femte boken ”Brandbilen som försvann” och Martin har byggt färdigt skolskeppet Danmark och påbörjat Cutty Sark. Modelljärnväg har jag stött på i två deckare vad jag kan minnas. En svensk jag glömt författare och titel på men där verkliga mord återges i modellandskapet hos Hässleholms modelljärnvägsklubb och en av Desmond Bagley där en större modelljärnväg visar sig fungera som kryptomaskin och där vagnslistor och tidtabeller utgör kryptonycklarna.

Bästa hälsningar!
Baronen

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Grattis Martin Beck 100 år!

Inlägg av Baronen »

Den svenska deckaren som lånar miljö hos HMJK är skriven av Anders de la Motte med titeln ”Bortbytaren”.

Länk till radioreportage:
https://sverigesradio.se/artikel/modell ... rmedverkan

Hlsn.
Baronen

Online
Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Grattis Martin Beck 100 år!

Inlägg av Johan Molin »

Juno var först av de tre kvarvarande kanalbåtarna att motoriseras.
Det "gamla" rederiet Ångfartygs AB Göta Kanal trafikerade kanalen med fem kanalbåtar efter kriget; Juno, Diana, Wilhelm Tham, Astrea och Ariadne.

Ekonomin var dock dålig. 1956 blev en katastrofal sommar, sedan Ariadne försökt hoppa över ett par slussar vid Hajstorp i västergötland. Kanalen fick stängas i flera veckor mitt under den bästa säsongen. Konkursen blev oundviklig, och med den såldes Astrea och Araidne som skrot.
Thunrederierna tog över, och det första man gjorde var att sätta in motor i Juno, redan samma år, 1956.
Wilhelm Tham följde några år in på 60-talet, och Diana, som sagt, 1968 vill jag minnas.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"