Toppbilden, visa:    


Henriks bygg projekt

Min utrustning, hur jag bär mig åt när jag bygger allt möjligt, och vilka husdjur som hjälper till.
Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

= Lindfors-Bosjöns järnväg =

Denna lilla bana har alltid fascinerat mig. För flera år sen gjorde jag flera vagnsritningar efter en förfrågan. Då ShapeWays inte klarade av att printa boggierna, de blev för tunna o "delikata", stannade jag där.

Sedan mitt samarbete med WinterZone började strax efter Jul i år (2023), gjorde vi flera prover med väldigt tunna detaljer som visade sig fungera aldeles utmärkt med dagens resin skrivare och särskilt med en ny segare typ av resin.

Dessa vagnar och boggier finns än så länge endast i HOf skalan, dvs för 6.5mm spv, men kan enkelt skalas upp till annan skala.

Idag ritade jag även en helt ny ritning som inte funnits förut, nämligen en av de vedvagnar som dem hade. Se nedan bilder. Allt enligt boken och foton på DigitaltMuseum mfl sajter.

Min energi nivå går lite upp o ner nuförtiden efter en operation förra året, men ser framemot att även få bygga något själv vad det lider. Återkommer till det. Tills dess får det bli CAD istället. Rätt kul det oxå, tycker jag ivf...

Smalspårs ritningar finns på adressen https://shop.winterzone.se/index.php?id ... &id_lang=1

/Henrik

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:23, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av pekberg54 »

HenrikLaurell skrev: 26 apr 2023, 17:54 ...//...

... och särskilt med en ny segare typ av resin.

...//...
Vilken "segare" soppa använder du/ni, om jag får fråga?

Själv kör jag med tre olika (och ibland egna "häxblandningar"), beroende på vad det är för delar jag skall skriva ut:
  • Ameralabs TGM-7 --- Främst till precisionsdetaljer som vagnskorgar, etc. Skulle egentligen gå att använda till "allt", men den är tyvärr svindyr.
  • Elegoo ABS-like --- Fungerar bra till underreden, ramverk, boggier, boggisidor, kardanaxlar för motordrivning, m.m.
  • Anycubic UV Tough --- Inredningsmoduler och andra tunna (~0,25 mm) och därmed ömtåliga delar som absolut inte får bli "äggskal".
Listan över alla de olika sorter jag har provat under de senaste åren kan göras ganska lång. Men det är de tre ovanstående jag till slut har fastnat för.

Favoriten är definitivt soppan från Ameralabs. Nackdelen är som sagt dess pris på f.n. strax under tusenlappen per kilo. Det bär därför lite emot att använda den soppan till objekt där man tvingas gödsla med stödstrukturer. Det blir ganska dyrt spill...

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av Johan Molin »

Det där är en järnväg som även jag tyckt verkat spännande! Hoppas din ork räcker till att bygga upp banan så småningom. Det vore ett riktigt häftigt projekt. Väl i nivå med amerikanska "logging railroads".

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Tack Johan,

En hel bana är tveksamt. Jag har försökt med det ett antal gånger sen tonåren utan framgång.. Men hoppas få ihop en modul för både foton och möjlighet att köra alla modeller man samlat på sig genom åren.

Det "sega" resin som WinterZone använder är en affärshemlighet då det gått åt många månader med tester för att få fram en optimal blandning. Det är inget enskilt märke utan en mix av resin och olika print tider för olika behov.

Henrik

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Jag håller på att förbereda en ny serie VGJ vagnar och har upptäckt en konstig sak med hjulen..

Av de mätningar jag gjort i Anten har de flesta godsvagnar hjul med en diameter runt 570mm, men när jag tittar på VGJ ritningar har dem betydligt större hjul. Om man jämför bladfjädrar så stämmer de dock med ritningarna (90cm från fäste till fäste). Samtidigt är slitbanan på hjulen inom rimliga gränser, så vad har hänt ? Varför har så många vagnar till synes "för små" hjul ?

Henrik

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:23, redigerad totalt 1 gånger.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av PeO »

Det ser ut att vara en "kloss" mellan fjäderpaket och axelbox, för att få flak och koppel i rätt höjd.
Ett foto på en annan vagn i Anten för 2-3 år sedan. Jag var ute och fotade och mätte för att få till etsning av ett par flakvagnar, dock inte denna.
20201110 (103)a.jpg
Förhoppningsvis kan jag få byggt vidare på de båda vagnarna och få dem presentabla tills Skara nästa lördag. Tyvärr var det länge sedan vi kunde åka Ybo5p dit.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Även på denna bild ser hjulen för små ut.. Massivt fjäder paket dock..

Henrik

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av d680ae »

HenrikLaurell skrev: 29 apr 2023, 14:32 Jag håller på att förbereda en ny serie VGJ vagnar och har upptäckt en konstig sak med hjulen..

Av de mätningar jag gjort i Anten har de flesta godsvagnar hjul med en diameter runt 570mm, men när jag tittar på VGJ ritningar har dem betydligt större hjul.
...
Henrik
...
Vilka diametrar har då de "ritningsenliga" hjulen?

Att hjuldiametrar skiljer från vagn till vagn är inte konstigt. Alla hjulpar har som regel en svarvmån som tillåter att man bearbetar ner löpcirkeldiametern i samband med justering av hjulprofilen. Den kan variera något beroende på hjultyp, men för normalspåriga hjulpar är den ofta omkring 40 mm på radien. En diameterskillnad på 80 mm ger ett ganska påtagligt synintryck av storleksskillnad.
Detta innebär också att man behöver kompensera dessa diameterskillnader bl.a. för att upprätthålla nominella höjdmått på drag- och stötinrättningar, golv m.m. Det görs med mellanlägg på lagerboxtoppen under fjäderbandet, det PeO kallar "klossar".
Fjäderlängd är en helt annan parameter som inte har något med hjuldiameter att göra.
Hela bladfjäderns uppbyggnad med ett skiftande antal blad av skilda tjocklekar och pilhöjder hos toppbladen är givetvis avpassat efter löpverkets geometri och kraven på bärighet som matchar vad vagnen och hjulparen med sina lagringar är dimensionerade för. Här finns det rätt uppenbara skillnader mellan de publicerade exempelbilderna som tydliggör lite olika utvecklingssteg i löpverkskonstruktion även hos smalspårsvagnar.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Kan säkert finnas variationer, särskilt efter att de varit i trafik ett tag, men enligt ritningar har nästan alla två-axliga gods vagnar 750 mm. Rätt stor skilland på 570mm o 750 ... kan inte bara vara omsvarvade hjulbanor.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:23, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Sen sist har jag ritat ett gäng andra fordon i olika skalor.

Första nedan är en 3D modell av Anders Östlunds ritning av JGJ 101, litt KN. Skala 1:87 men enkelt att anpassa till andra skalor.

Chassit som du kan se nedan är delad i två delar så byggaren kan själv anpassa till en spårvidd runt 7-12mm.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:24, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Efter det började jag med en godsfinka från KLJ. Oxå den i 1:87

Denna vagnen fotograferade jag på plats i Kosta 2013 när min fru o jag passerade på vår hemresa från Öland.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:24, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

På samma ställe är denna underbara lilla personvagnen i grönt som skymtar ovan. Har velat göra en ritning av den sen dess då 2013. Ritningen i 2D hittade jag på digitaltmusem kombinerat med egna foton tagna då.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:24, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Godsfinkan från AOJ hittade jag oxå ritning på digitaltmusem. En väldigt trevlig liten modell, fortfarande i 1:87

Alla vagnar har dessa delade chassin, så lätt att anpassa till önskad spårvidd o typ av axlar.

Fotot från Mariefred 2006 när frugan o jag var där.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:24, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Sen kanske i lite fel ordning några HOn3 vagnar som igentligen var dem första jag gjorde åt WinterZone. Alla från VGJ original ritningar.

Även om tänkt för HOn3 fungerar 12mm spårvidd lika bra med det delade chassit.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:25, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Efter det kommer VGJ kalkvagn som det fanns många av. Oxå för HOn3 eller 12mm.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

Sen som illustration en liknande från SAJ, fast med bromshytt, vilket vore enkelt att lägga till om ngn vill ha det.

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:25, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Sen vår älskade Pellerin vagn från Göteborgs fabriken.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:25, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Sen sista HOn3 vagnen, en tankvagn. Bilden är från JTJ men den lär ha ett förflutet på VGJ.

OXå från original VGJ ritningar.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:25, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Nästa är två vagnar från NAEJ i 1:76 skalan beställda av Örjan Swane, men finns en HO version oxå. Detta är resgodsvagnen från NAEJ.

Mååånga små detaljer på denna vagnen..... Test print resultat av skyltarna är inte klara ännu i skrivande stund, men om det fungerar bra kommer dem ingå.

Boggierna är för 12.25mm axlar, men enkelt att skapa versioner för andra spårvidder/axlar.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:26, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Efter det gjorde jag träkolsvagnen från NAEJ som idag står i Mariefred. Oxå 1:76 med delat chassi som tidigare modeller.

Samma här, om skyltarna fungera bra att printa kommer dem ingå.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:26, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Sen en önskan från Ulf Smedbo, en motorvagn från VGJ i HOn3.

Detta är en Yo1p som Söderberg i Göteborg byggde.

Detta var ett riktigt eldprov med alla olika runda ytor samtidigt. Vi jobbar på ett motorchassi till denna. Om det faller ut väl kommer vi erbjuda det parallelt.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 03 jun 2023, 13:08, redigerad totalt 2 gång.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Nu alldeles senast en båt från NAEJ önskad av Örjan Swane i 1:76. HO modell finns oxå. Det är en vattenlinje modell av en tungt lastad frakt eka.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:27, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Hmm, får nog använda mindre bilder i fortsättningen ... Detta forum verkar inte orka med för stora / för många samtidigt.

Henrik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av Johan Molin »

Om du använder bilage-funktionen så kan den inte ta emot större foton än 500 kB. Tyvärr kan inte forum-motorn automatiskt skala om stora bilder, såsom t ex Järnvägshistoriskt Forum gör. Om du använder funktionen för bildadress, så tänk på att den bilden måste finnas upplagd på en bildarkivstäjänst (Photobucket eller dylikt), alternativt kopierad från någon annan internetsida.

Är det således bilder från din egen dator du lägger upp, då måste du använda bilage-funktionen. I övrigt mycket njutbara bilder! Men hur hamnade min färglagda bild av havre-växellok i Ödeshög där? (Du får gärna använda den, men jag förstod inte sammanhanget ...).

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Havre motorn var en trevlig illustration av dessa finkor, hittade ingen bättre .. :)

Bilderna ligger "fysiskt" på min server där jag har mina hemsidor o annat på nätet. Dem är alltid 1280 x 720, men vet inte i förväg exakt hur stora dem blir i bytes räknat.

Henrik

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Gjorde klart min modell av VGJ 22, det lok som vi idag kallar Tallås på JTJ.

Första versionen gjorde jag igentligen tidigt i vintras, men av olika skäl blev den inte färdig förrän idag. Den är tänkt att sitta på ett Fleishmann MagicTrain ånglok. Dessa godsvagnar ser rätt svenska ut (tycker jag ivf..) men jag saknade ett mer svensk liknande lok. Jag är medveten om att Tallås igentligen skall ha ett löphjul framtill, men man tager vad man haver osv ..

Finns oxå på WinterZone om ngn skulle vara intresserad.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:27, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

VGJ gruppen hade den första träffen igår kväll sen före pandemin.

Ett dussin gubbar dykte upp och åt körv o drack kaffe medan vi tjöta tåg o kolla modeller.

Ulf Smedbo visade först test printen av VGJ motorvagnen (bild nedan). Hans Nilsson visade en otroligt najs modell av Gp loket i HOn3 från HNJ verkstad. Tyvärr missade jag namnet på byggaren av Gräfsnäs station.

Vi fick se en första utgåva av en ny kartbok för Svenska Järnvägar. Ulf Smedbo berättade om en ny VGJ bok som kanske kommer till hösten.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred

En lite större bild - 800 px bred
Senast redigerad av HenrikLaurell den 02 jun 2023, 15:27, redigerad totalt 1 gånger.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HLS »

Det verkar kärva lite med bilduppladdningen. Endast ett fåtal bilder syns. Resten av bilderna representeras av en ikon med en sprucken bild.
Är det bara på min PC det ser ut så här?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

jag försökte med flera olika bild-alternativ, utan resultat .. Ingen bild är större än 230 kb ..

Jag skulle kunna lägga in länkar till bilderna istället men frångår ju lite principen, man vill ju se det som diskuteras i tråden...

hjälper det om jag skapar separata poster för varje bild ? ..

Henrik

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Engelska forumet NGRM-online där jag oxå ofta postar har massor av bilder utan problem, så det är definitivt en inställning på detta forumet. Mina bilder syns fint överallt annars.

Henrik

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Här en länk till min hemsida där Tallås loket finns med

https://laurell.today/shop/trains/winte ... 30601.html

Vem är admin för detta forumet ? Kanske dags o skruva upp timeout för en sida lite mer ... bilderna ligger ju trots allt inte på samma server som forumet, så påverkar inte forumets belastning, endast besökare.

Smalspårsfrämjandets forum har inte heller detta problemet.

Henrik

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av Anna-Carin »

cgn1954 är admin, pm:a honom och fråga! När man högerklickar på texten "En lite större bild ..." och väljer Reload image så laddas de ju fint, så det är ju inget fel på länkarna.

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Tack.

Jag skickar ett medd. Man kan ju alltid fråga.. Jag är rätt ny på detta forumet så är inte riktigt "varm i kläderna" ännu .. :)

Henrik

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HLS »

För vad det är värt, i felsökningen;
Om man högerklickar på den brutna bildlänken och väljer "läs in bild" så kommer bilden fram på rätt plats i trådinlägget.
Ifall man uppdaterar sidan så försvinner bilderna igen.
/Hans
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av cgn1954 »

Hmm... skumt, jag kollar på det. Blir det samma om bild laddas upp till forumet (bilaga) i st f att använda [img] som länkar till annan server/lagring? Jag använder själv inte bilagor utan länkar till min server där bilderna lagras.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

kan säkert ladda upp till forumet istället, men då jag är en "bild intensiv användare" känns det fel att fylla forumets server när jag redan har egen server. Om det är OK med er kan jag givetvis göra det istället.

Henrik

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

just i denna stund när jag bläddrar uppåt i denna tråd visas alla bilder som dem skall ... typiskt ..

jag har skickat en fråga till mitt webbhotell, återkommer om svar.

Henrik

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Fick svar från webbhotellet. När "min" server som driver https://laurell.today får för många samtidiga PHP anrop stängs en del av. Mao en belastningsfråga på min server, inte detta forum.

Jag utnyttjar script på min hemsida för att visa bilder i olika storlekar, allt från ikoner, medel till stora bilder. För att komma runt detta hade jag behövt skriva om en stor del av min kod. I detta fallet behövs endast en storlek, ivf till 95%, så jag har nu ändrat alla bilder ovan till att gå direkt till den folder där dem ligger. I och med det bör alla bilder visas som dem skall utan problem.

Henrik

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av cgn1954 »

[JC_doubleup.gif]

Där där med "bildintensiv" är ett uttryck som förborgar - mer bilder - jag gillar bilder och film. :-)
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Tack.

Motorvagnen ovan är en Yo1p som Söderberg byggde. Igår ritade jag Yo2p som GM byggde. Likaså ett motorsläp. Kvarstår lite detaljer som inte ritningen kunde visa, men så fort färdigt kommer det bilder här.

Henrik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av Johan Molin »

Henrik; vilka dimensioner har den här lokkåpan?

Bild

Den skulle passa (nästan) perfekt som kåpor till FVÖJ:s lok, i varje fall nr 4 och 5! PM:a mig gärna om detta; jag är gravt intresserad!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av Johan Molin »

Nu avser jag förstås H0e-skala, nog viktigt påpekande!

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Tallås loket är i dagsläget gjord endast i nollan, anpassad för ett MagicTrain ånglok.

I nollan är loket 109.4mm långt. I HO blir det följaktligen 109.4 * 45 / 87 = 56.6mm långt.

Men, fullt möjligt att anpassa till annat underrede, om ovan inte skulle passa.

Henrik

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Loket ser ut enligt nedan undertill, men då det är ett tanklok kan mycket skäras bort för att få plats för ett motorchassi.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Om du kan ge mig lite mått för ditt chassi och gärna ngn bild, så kan jag göra en version för HO skalan.

Henrik

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av Johan Molin »

OK, återkommer!

Användarens profilbild
HenrikLaurell
Inlägg: 57
Blev medlem: 13 apr 2023, 19:35
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av HenrikLaurell »

Jag skalade om ritningen till 1:87 samt mätte max utrymme inuti, se nedan. Blåa boxen är 35 * 19mm och 9.5mm hög. Sen givetvis finns det mer plats i den delen av hytten som sticker upp samt framtill under pannan.

Om det är för lite och du kan acceptera att vi gör loket längre/bredare så går det givetvis oxå bra.

Henrik

En lite större bild - 800 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av Johan Molin »

Eftersom det inte blir en exakt avbildning i vilket fall som helst så är det acceptabelt. Men som sagt, jag får återkomma i ämnet när jag har haft möjlighet att mäta ordentligt!

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av d680ae »

cgn1954 skrev: 02 jun 2023, 19:44 [JC_doubleup.gif]

Där där med "bildintensiv" är ett uttryck som förborgar - mer bilder - jag gillar bilder och film. :-)
Min länkning och markering.

Intressant användning av uttrycket - bara så vi är överens om tolkningen, eller är vi det?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av Johan Molin »

Många av oss torde ha fantasi nog att förstå att Göran syftar på "förpliktigar". Åtminstone är det så jag har tolkat honom. Det finns ju en kontext som gör det hela rätt klart.

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Henriks bygg projekt

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev: 04 jun 2023, 23:08 Många av oss torde ha fantasi nog att förstå att Göran syftar på "förpliktigar". Åtminstone är det så jag har tolkat honom. Det finns ju en kontext som gör det hela rätt klart.
Jaha, där ser man hur lätt det är att bli förstådd på olika sätt. "Förpliktigar" känns väldigt starkt. Själv var jag beredd att sätta en slant på "förebådar". Men vad vet man av allt man tror?

Skriv svar

Återgå till "Från min egen verkstad"