Toppbilden, visa:    


Lockpanel

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Lockpanel

Inlägg av Baronen »

Hej,

Är inte för lat för att leta själv utan vill ha en åsikt från sakkunskapen. Vilken av plast- eller träarkstillverkarmas produkter representerar bäst svensk lockpanel fram till (men självklart kvar in i nutid i många fall) slutet på 1950-talet så som man finner den på bodar, hållplatskurar, byggdetransformatorer med mera med mera?

Hlsn.
Baronen

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Lockpanel

Inlägg av Anna-Carin »

I boken "Så byggdes villan - Svensk villaarkitektur från 1890 till 2010" finns dessa uppgifter om typmått för panel med lockläkt:
1910-20-tal spontad panel 186 mm (om måttet inkluderade sponten blev det kanske 180 mm c-c?)
1920-30-tal panel 150 mm
1930-tal panel 186 mm
1940-tal panel 150 mm
1950-tal panel 140 mm
1970-2000-tal panel 175 mm

Smalaste är alltså 140 mm c-c (1,61 mm i H0), och bredast är 186 mm c-c (2,14 mm i H0). Om nu bodar och kurar hade samma panelbredder som villor, vilket nog inte är orimligt?

Jag gillar Northeasterns träpanel, 1,6 mm vore perfekt för 40- och 50-talets panel och 2,4 mm är inte helt fel för decennierna dessförinnan. Men det är väl bara MJ-Hobbyexperten som säljer Northeastern i Sverige, och när man tittar på deras webbsida så verkar de ha slutat fylla på den delen av sortimentet. De här två bredderna är redan slut, förstås.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Lockpanel

Inlägg av Baronen »

Tack för utförligt svar Anna-Carin.

Hlsn.
Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lockpanel

Inlägg av Johan Molin »

Sedan får man väl anta att när det gäller diverse ekonomibyggnader på landet handlade det i hög grad om att "man tar vad man har". Så ska man bygga en specifik byggnad och vill ha den i "Pendon-kvalitet" så får man nog vackert mäta upp den själv.

Själv är jag för gammal för att ha den tiden till förfogande, men det kan ju vara bra att man kan rationalisera för sig själv varför man gör på det ena eller det andra sättet ... :roll:

Och ja, jag är medveten om att jag framför en mycket mer vidsynt åsikt när det gäller lockpanel än när det gäller kryssförband i tegel ... :=u

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Lockpanel

Inlägg av Baronen »

I nivå med Pendon kommer jag nog aldrig. Jag är fullt nöjd om det jag får till det så det ser trovärdigt ut. Så nån 1/10-dels millimeter hit å dit…

Å apropå tegel så ser jag inte skillnad på munkförband å munkabälte. Men vi har väl alla våra fetisher? 😉

Hlsn.
Baronen

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lockpanel

Inlägg av Johan Molin »

Det var faktiskt min salig far som lärde mig det där med tegelförband, redan under min yngre ungdom. Så det är väl därför jag har hakat upp mig på det ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Lockpanel

Inlägg av PeO »

Habo hobby har en typ av "Board and batten"
https://www.habohobby.se/sv/material-ve ... -x-24.html
Förutsatt att 1/16 är lockavstånd och inte tjocklek, passar den.

Slater's har annars 50-pack av plastlister, https://slatersplastikard.com/plastikard/microstrip.php
0.10*0,20" blir 1"*2" i 1/100, så med färg på passar det bra. "Forden" och jag kan intyga att det är lite av Sisyfos-terapi att locka en större byggnad, men det kan bli bra.
Många hus hade "hemmasågade" bräder med varierande bredd, då är detta enda vägen. Börja limma vid sidorna av dörrar och fönster och anpassa brädbredderna, precis som vid fullskalabyggen. Jag praktiserade det också, när jag fodrade om huset 1985.
Tyvärr har min back med Plastkard och strips försvunnit, så några byggen står och väntar på att jag ska samla mod, kraft (och pengar) för en ny större beställning.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Lockpanel

Inlägg av Anna-Carin »

PeO skrev: 25 apr 2023, 13:23 Habo hobby har en typ av "Board and batten"
https://www.habohobby.se/sv/material-ve ... -x-24.html
Förutsatt att 1/16 är lockavstånd och inte tjocklek, passar den.
Det är tjockleken - de skriver inte ut lockavståndet (det vore väl lika "onödigt" som att ange storleken på tegelstenarna på tegelarken... :roll: ). Men det är Northeasterns panel, samma märke som MJ-Hobbyexperten har haft, och lyckligtvis anger de tillverkarens artikelnummer (403). Det visar sig vara 3/32" (2,4 mm) lockavstånd, så visst är den tänkbar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lockpanel

Inlägg av Johan Molin »

"Äkta" tegelstenstjocklek är nog näst intill omöjlig att efterlikna. Jag har räknat tillräckligt med tegelstenar för att veta att från en tegelstens underkant till ovanvarandes dito är det 7 cm. Eller 0,81 mm i H0 ...

Jag har ritat egna tegelark med kryssförband. men det har inte gått att komma undan med mindre än 1 mm och ändå göra teglet någotsånär synligt.

Skriv svar

Återgå till "Andra Byggnader"