Toppbilden, visa:    


Heljan F5

Lenke
Inlägg: 131
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:46
Ort: Göteborg

Re: Heljan F5

Inlägg av Lenke »

Jodå. Du har så rätt så. Mycket fina modeller! Lite synd att dom är i "fel" skala. :(

Hejs.

http://frykmodell.se/index_vagn.htm
Dumhet är att göra samma misstag flera gånger och förvänta sig ett annat resultat.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av Johan Molin »

Jag undrar hur många dessa vagnar egentligen är (var). F.d. F5-vagnarna borde gå att härleda ur 30-talspersonvagnsboken, där står ju alla vagnarnas öden med. Vid en mycket hastig genomläsning hittar jag 12 f.d. F5, littera Qax. Sedan fanns det ju rätt många som blev tjänstevagnar med andra funktioner också.

Men de nybyggda från godsvagnsunderreden?

Dessa har jag lyckats hitta, uppenbarligen är det en spretig nummerserie? De är avsedda för 210 st ballastvagnar Qbx. Hur många ballastvagnar ingår i ett tågsätt? 12 - 16? Det känns som om max ett 20-tal manövervagnar totalt vore rätt rimligt.

Qax681 44 74 945 3943, 3948, 4696, 4702

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Heljan F5

Inlägg av TuveB »

Det normala är 10 Qbx och 1 Qax. Tror en del Qax används som manövervagnar, men exakt hur vet jag inte, radiostyrning? Radiokommunikation med en andra lokförare i loket?
#JB17

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av H0n3 »

Kan väl fylla på med det här in alla fall.

Jag kör i stort sett varje dag förbi en uppställning av 10xQbx+1xQax på Mölndals Nedre på väg till och från jobbet. Så som det ser ut för mig så är Qax-vagnen utrustad med "förarplats" så att det går att manövrera ett gruståg även från "bakändan". Det finns belysning som för framända.

Dessutom så har jag sett att några Qbx har liksom en liten hytt/väderskydd i ändan av raden, uppenbarligen för samma syfte - manövervagnsfunktion.

Men huruvida det finns "manöverpanel" med kablering för och koppling till loket, eller om det görs via komradio, eller omdet används radiolok, se det har jag ingen aning om tyvärr.

Om Qax-en härstammar från en FV1/F5 så känns det som den har mycket yttre kvar av resgodsvagnsstilen till skillnad från de som är omgjorda "vanliga" godsvagnar. I det sistnämnda fallet så har man gjort taket av raka paneler med en knick på vardera sidan om en ås så att det ser ut ungefär som ett valmat tak. Stora (fula) maskingaller på sidorna och ett i övrigt väldigt kantigt intryck. Typiskt gjort på enklaste sätt.

Mvh

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av Johan Molin »

Ja, jag kan helt hålla med om att den gamla F5:an har rent klassiska linjer och är mycket vackrare. Liksom allting annat man minns från sin ungdomstid, som sedermera kastats på sophögen (sakerna alltså, absolut inte ungdomstiden! 8-) ), eller hur var det nu? ... :?

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Heljan F5

Inlägg av d680ae »

TuveB skrev:Det normala är 10 Qbx och 1 Qax. Tror en del Qax används som manövervagnar, men exakt hur vet jag inte, radiostyrning? Radiokommunikation med en andra lokförare i loket?
Vad är det "manövervagnarna" förväntas manövrera i så fall? Loket eller avlastningen över bandtransportörerna och skakningen. Är det inte bara väderskydd för operatörerna av avlastningen eller den som har uppsikt över fordonsrörelsen i motsatt ända från loket och föreskriven kommunikation med föraren? Bandtransportörernas utläggning och matningen torde väl behöva styras av någon/några med god uppsikt över lossningen. Om loken inte är radiomanövrerade torde det inte vara någon billig lösning att förse alla Qbx-vagnarna med multipelkopplingsutrustning kompatibel med förekommande dragkraft. Om loken däremot är radiomanövrerade, vad skall man då med manövervagnar till? Då kör man väl med lådan på magen från någon plats där man har nödvändig uppsikt över rörelsen.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19970
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av Johan Molin »

Ja, hur dök "manövervagnar" upp i diskussionen? Egentligen kallas de väl bara "följevagnar" till ballastvagnarna, vilket ju inte avslöjar så mycket. Din beskrivning låter ju mest som en slags "caboose" av samma slag som gamla personvagnar brukade vara i godståg på 50- och 60-talet.

Jag hade nästan hoppats att du skulle kunna avslöja vilka den nyare serien vagnar är (mina nummer härrör nog i hög grad från dina foton), men detta kanske är ett nattomhöljt dunkel för de flesta av oss, även de mest initierade?

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av kilowatt »

Det är inga manövervagnar, men lokföraren kunde stå på bakre bryggan och köra tåget med radio, förslagsvis bakåt då, så han hade fri sikt. T ex när man rangerade från Mölndal till Sagsjöns bergtäkt, där tågen lastades.

TuveB
Inlägg: 962
Blev medlem: 29 dec 2011, 20:17
Ort: Lund

Re: Heljan F5

Inlägg av TuveB »

Jag har sett på film och i verkligheten makadamtåg gå med Qax som framände, det var inte under tömning.
#JB17

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Heljan F5

Inlägg av d680ae »

Johan Molin skrev:Jag undrar ...
...

Men de nybyggda från godsvagnsunderreden?

Dessa har jag lyckats hitta, uppenbarligen är det en spretig nummerserie? De är avsedda för 210 st ballastvagnar Qbx. Hur många ballastvagnar ingår i ett tågsätt? 12 - 16? Det känns som om max ett 20-tal manövervagnar totalt vore rätt rimligt.

Qax681 44 74 945 3943, 3948, 4696, 4702
Det kan naturligtvis inte få lov att vara en omöjlig uppgift att spåra alla individer av typen Qax 681, frågan är bara om hur mycket tid och ansträngning det får kosta. Det finns säkert en massa tänkbara ingångar att nysta upp för att lista ut vilka de är, resp har varit. Jag har inte lagt särskilt mycket krut på den saken i trygg förvissning att någon annan listbitare säkert redan har svaret. Om några av de ovanstående Qax-arna är i vart fall något om ursprunget känt:
3943-3 är tidigare känd som 225 0 026 men levererad som 211 5 026.
4696-6 hann bara vara 211 5 115 i sin föregående inkarnation som väl var en Hbis med plastdörrar.

Helt nya vagnkorgar fick de naturligtvis, och om designen på dem kan man väl få tycka vad man vill. För min del är intrycket av dem att mycket värre exempel på missfoster till tjänstevagnar helt klart har skådats. Tittar man igenom tjänstevagnsboken från gråvagnstiden och alla dess groteskt fula ombyggnader så ter sig dessa nya Qax som riktigt välartade. Mansardtaket känns onekligen något okonventionellt på en järnvägsvagn men är det verkligen för den skull fult?

Lenke
Inlägg: 131
Blev medlem: 29 dec 2011, 12:46
Ort: Göteborg

Re: Heljan F5

Inlägg av Lenke »

Skulle kollat närmare på den i morse men då var vagnarna väck! Men har sett ett avgasrör på den samt att det ser ut som en kylarmaskering där lastdörren satt. Har för mig att det sitter en dieselmotor i vagnen med antingen en generator eller ett hydraulpaket som driver makadamvagnarnas avlastning och vibrator. Såg förresten en avlastning vid Almedal (Göteborg) i höstas och då fanns det personal på de vagnar som för tillfället lastades av. Vet ej om det alltid måste vara personal på de vagnar som för tillfället lastas av eller om det kan göras via fjärr?

Hejs.
Dumhet är att göra samma misstag flera gånger och förvänta sig ett annat resultat.

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: Heljan F5

Inlägg av Svante Andersson »

Lenke skrev: Såg förresten en avlastning vid Almedal (Göteborg) i höstas och då fanns det personal på de vagnar som för tillfället lastades av. Vet ej om det alltid måste vara personal på de vagnar som för tillfället lastas av eller om det kan göras via fjärr?

Hejs.
Även om det skulle gå att fjärrmanövrera tömning och transportband är det ganska meningslöst. Man behöver se på plats hur mycket ballast man ska lägga ut och hur långt ut transportbandet ska placeras... alltså personal på vagnarna.


SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av kilowatt »

Lenke skrev:Skulle kollat närmare på den i morse men då var vagnarna väck! Men har sett ett avgasrör på den samt att det ser ut som en kylarmaskering där lastdörren satt. Har för mig att det sitter en dieselmotor i vagnen med antingen en generator eller ett hydraulpaket som driver makadamvagnarnas avlastning och vibrator. Såg förresten en avlastning vid Almedal (Göteborg) i höstas och då fanns det personal på de vagnar som för tillfället lastades av. Vet ej om det alltid måste vara personal på de vagnar som för tillfället lastas av eller om det kan göras via fjärr?

Hejs.
Det sitter en dieseldriven generator som levererar strömmen till lossningsutrustningen på macadamm vagnarna, i finkan, därav avgasröret och kylarmaskeringen.

Johnny
Inlägg: 225
Blev medlem: 07 jan 2012, 08:01

Re: Heljan F5

Inlägg av Johnny »

Svante Andersson skrev:
Lasse M skrev:
Lihkströmsverken skrev:Av detta kommer vi troligen att "se intet", bara att beklaga.
/Ola
Hur kan det komma sig?
Heljan tycker att svenskarna handlar för lite och klagar för mycket! Alltså inte värt besväret att göra något för denna nation av kverulanter...
SA

Heljan har gjort några stora misstag när det gäller 30-talsvagnarna.

Det största är nog att man har koncentrerat sig på förebilder från före 1956. Det finns inte så många färdiga lok att köpa som passar dessa, Heljans ång-F är ett av få.

Hade man satsat på senare varianter med vulstbälgar hade marknaden varit mycket större, vagnarna hade kunnat kombineras med 50- och 60-talsvagnar från NMJ och 80-talsvagnar från Roco. Passande lok är bla. D/Du från Jeco och Brimalm, Da från Märklin, Fleischmann och Roco, el-F från Jeco, T43 från Jeco och Lima, Rc från Märklin, Fleischmann, Roco, Lima och Jeco och Ra från Lima och Jeco och Ma från Jeco.

Hade man satsat på modeller med förebild från efter 1956 hade man nog sålt betydligt fler vagnar. Det är nog många fler som kör med förebild efter 1956 än före. Om vagnarna hade funkat med kortkoppel hade nog heller inte varit någon nackdel...

kilowatt
Inlägg: 724
Blev medlem: 29 dec 2011, 17:18
Kontakt:

Re: Heljan F5

Inlägg av kilowatt »

jag har fått flera förfrågningar på mitt tidigare inlägg om att jag har färska nya TGOJ F5, huruvida jag vill sälja. Som svar på detta hänvisar jag till min inlagda aution på tradera.
http://www.tradera.com/heljan-resgodsva ... _156548646

Skriv svar

Återgå till "Svenska Personvagnar"