Toppbilden, visa:    


Hej Spårvagn!!!

... skriv en rad eller två om dig själv! :-)
Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Hej Spårvagn!!!

Inlägg av pekberg54 »

... så lyder titeln på en gammal bok, skriven av Jan Jangö och utgiven av 'Allt Om Hobby' år 1967. Den har alltid stått i min från tid till annan aktuella bokhylla ända sedan dess. Därmed torde det vara uppenbart för alla och envar att mitt största intresse primärt handlar om sådana spårbundna fordon som for fram på gaturäls en gång i tiden. En epok som abrupt avslutades i min hemstad Stockholm när vi gick över till högertrafik...

Pehr heter jag och är måhända någorlunda känd från ett annat forum med samma tema. Jag bygger i första hand just spårvagnsmodeller i H0-skala med den moderna teknik som idag står till buds, d.v.s. 3D-utskrift. På så sätt har jag nu lyckats få ihop en liten vagnspark som enligt andras utsago lätt framkallar en påtaglig "nostalgi-frossa".
Gryning vid vagnhallen (50pct).jpg
Nu har jag då även hittat in hit efter en tid av misslyckade försök att skapa ett användarkonto, vilket uppenbarligen berodde på diverse svårfunna buggar som äntligen blivit lösta. Så nu kan jag även skriva några rader här istället för att bara fortsätta vara en passiv läsare. Tack för det!

Vi hörs och syns säkerligen i några av forumets andra trådar framöver!

/Pehr
Senast redigerad av pekberg54 den 07 apr 2023, 17:40, redigerad totalt 1 gånger.
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hej Spårvagn!!!

Inlägg av Johan Molin »

Varmt välkommen! Hoppas att du ska trivas hos oss, nu när du äntligen lyckats ta dig hit! Jag har förstått på Göran att det har varit ett digert letande efter vad som inte fungerade med den nya forummotorn som installerades härförleden.

Jag tror måhända också att du behöver lite hjälp med att lägga in bilder. Åtminstone kan inte jag se din bild? Är det ett problem för alla? I så fall får vi försöka att hjälpa till och berätta.

Enklast tycker jag nuförtiden det är att lagra sin bild hemma, och sedan lägga in den som en bilaga. Du klickar på fliken "Bilagor" nedanför textfältet och sedan Lägg till fil. Då kommer det upp ett fönster där du kan leta reda på din egen bild.
Man kan alltså inte "bara" klistra in bilden rätt upp och ner, det fungerar inte, utan forummotorn måste peka mot en bildadress, antingen på ens egen hårddisk eller på en bildupplagringstjänst.
Har du en bildupplagringstjänst för dina bilder så får du kopiera adressen till den bild du vill lägga in, sedan klicka på den lilla "bild-knappen" överst och klistra in adressen mellan klamrarna.

En lite trixig sak kan vara att bilden inte får vara större än 500 Kb, så eventuellt får du redigera storleken på bilden. Jag vet hur man gör på en Mac; det är bara att öppna bilden i Förhandsvisning, där menyvalen Justera Bildstorlek finns. Sedan får man testa sig fram med bildens storlek räknat i pixlar så ser man hur stor den blir i Kb.
Hur man fixar det på en Pc får någon annan som är bättre bevandrad gärna förklara!

EDIT: NU dök din fina bild upp! Ska givetvis avnjutas!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hej Spårvagn!!!

Inlägg av Johan Molin »

Det var en praktfull rad med stockholmsmustanger! Tycker mig se en förorts-släpvagn också. Mycket diggabelt!
Är det egen 3D-konstruktion eller?

Jan Jangös bok finns i bokhyllan tillsammans med hans legendariska Tåg som Hobby, och de tre första AoH-årsböckerna om modelljärnväg, som han var redaktör för.

Stockholmsspårvagnarna minns jag fortfarande väl. Har åkt från Skansen till min mosters och morbrors lägenhet i närheten av Högalidskyrkan när familjen var och hälsade på. Troligen 1966, för det var linje 7 till Norrmalmstorg, och sedan 10 till Högalid. Måhända jag har åkt spårvagn i Stockholm tidigare, men då var jag för liten för att minnas det. Kanske farit upp med min mamma med tåget och då tagit linje 3 direkt till Högalid. Mensom sagt, det har jag inga aktiva minnen från, så det har i så fall varit i slutet av 50-talet.

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Hej Spårvagn!!!

Inlägg av pekberg54 »

Japp, det är ett klassiskt förortståg bestående av SS A29 + B29 + B29 i bakgrunden. Deras saga tog dock slut redan i april 1964, när "T-bana 2" öppnades, varvid jag och min mor tvingades ner i underjorden för betydligt mer utsiktslösa dagliga resor istället (bokstavligt talat).

Och ja, det är helt egen konstruktion. Från CAD-ritning ända till färdiga vagnar.

Skumt det där med bilden... Jag gör därför ett nytt försök med ytterligare en bild (beklagar dock oskärpan i denna):
SS A25 Inredd och belyst.jpg
/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Hej Spårvagn!!!

Inlägg av Anna-Carin »

Välkommen, Pehr!

Imponerande bilder du visar, interiören är riktigt häftig med detaljerna på stolarna!

Bildhanteringen beskrivs även utförligt i den här tråden.

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Hej Spårvagn!!!

Inlägg av pekberg54 »

Tack båda två för välkomnandet!

Jag lyckades klura ut vad jag gjorde för fel första gången. Jag fick då av misstag in bilden både som inbäddad och som separat "bilaga", varpå jag därför raderade "bilagan" vilket föreföll logiskt. Då försvann ju emellertid bilden också (av förklarliga skäl), men hos mig låg den förstås cachad så jag såg den fortfarande. Men nu vet jag hur det hela hänger ihop.

Det är ju med forum-programvaror precis som med "standarder"; Det är tur att det finns så många olika... :roll:

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hej Spårvagn!!!

Inlägg av PeO »

pekberg54 skrev: 07 apr 2023, 18:14 Det är ju med forum-programvaror precis som med "standarder"; Det är tur att det finns så många olika... :roll:
"Standarder är bra, det måste vi ha många olika!" På något vis kopplar jag det uttrycket till Brexitland. Not only England, but every englishman is an island, you know.

Gott att det löste sig med alla uppdateringars följdsjukdomar på forumet. Kan vi hoppas på att inte bara få se spårvagnar, utan lite smalspårsrälsbussar också?

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Hej Spårvagn!!!

Inlägg av pekberg54 »

Du tänkte på bl.a. dessa små byggen:
5v_littera.jpg

Jo, det kan nog bli en och annan rad om dem också...

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Hej Spårvagn!!!

Inlägg av PeO »

Det ser vi fram mot!
Den till höger såg jag bara en enda gång. Efter nedläggningen av Göteborg-Sjövik försvann morgon- och eftermiddagståget söder om Nossebro, men lördag middag kunde jag åka tåg hela vägen hem från realskolan i Vara. En sådan tur gick en UBo3yp sist i tåget. De användes mest mellan Göteborg och Sjövik, där arbetspendlingen var omfattande, men de flesta köpte månadskort på bussen, den var billigare och gällde på tåget, men inte tvärtom.
Den till vänster, YFo5p, var också en sällsynt fågel, men hembygdsföreningen har ett bra foto, när lådor med kycklingar lastas ur i Anten. Ska se om jag kan hitta det.
Fram till -67 bestod morgontåget av en YBo5p + ett postsläp, eftermiddagståget hem av två YBo5p med en UBFo3yp mellan. Antalet resenärer minskade markant efter att banan blivit en blindtarm.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Hej Spårvagn!!!

Inlägg av Johan Molin »

Även jag har åkt med, sannolikt YBo5p, från Motala till Linköping. Det bör ha varit omkring 1962. Har inget minne dessförinnan hur det var med rälsbussarna från Finspång till dels Norrköping via Kimstad, dels till Prästköp. Jag har åkt båda de sträckorna också, men det måste ha varit någon gång 1959 - 1961. Minns inte alls om det var dessa rälsbussar eller gamla Hildingar.

Användarens profilbild
pekberg54
Inlägg: 98
Blev medlem: 07 apr 2023, 11:38
Ort: Sollentuna

Re: Hej Spårvagn!!!

Inlägg av pekberg54 »

PeO skrev: 08 apr 2023, 11:31 ...//... en YBo5p + ett postsläp, ...//...
Ja just det! - Postsläpet UDFo13p var ju inte med i det där lilla tåget jag visade. Dessvärre hittar jag just nu ingen bild på den modellen i helt färdigmonterat skick. Bara på själva kåpan strax efter lackering, men det fotot får väl duga för stunden. Så här kommer det också:
UDFo13p_-_Gjuten.jpg

/Pehr
Uppväxt före "Dagen H", då innerstadsresor i vår Kungliga Hufvudstad helst företogs i en SS A25.
Och förortsresorna fram till april 1964 oftast i en SS A29, B29 eller H19.
Med småländska rötter i släkten blev det också mycket YBo5p på somrarna.

Skriv svar

Återgå till "Ny medlem säger Hej!"