Toppbilden, visa:    


En fabrik.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

En fabrik.

Inlägg av magnus63 »

Svenska Orgonitverken AB i Normlösa. Här tillverkas orgoniter, små pyramider som innehåller oorganiskt och organiskt material - för oss invigda i denna lätt ljusskygga verksamhet så är det zink, aluminium, koppar (oorganiska material) och polyester med ingjutet hästtagel (organiskt). Orgoniterna sägs, enligt försäljarna av eländet, "kateterisera solida energier i de övre trancendentala skikten och jonifilisera negativa frekvenser till auramodifierande effektsubstrat" (på svenska: gallimattias). Konsumentmålgrupp: Samma människor som idag köper silvernitratlösning för dyra pengar ("koloidalt silver"), går på reiki-healing och beställer aura-analyser på nätet för fyrsiffriga belopp.

Sen gjuter man lagerskålar i babbits (lagerbrons) också, för att hålla nån slags seriös nivå.

Gjuteridelen är byggd av Evergreen "metal siding" (korrugerad plåt), med lite Auhagendetaljer som trappan, ventilatorer, fläktar...
Lagerdelen är slät 1 mm polystyrén.
Kontorsdelen är 1 mm polystyren och Slaters tegel - som trist nog tappar mjukgörare och blir spröd som smörgåsrån med tiden :( så den var ett helvete att skära.
Kontoret är inrett med skrivbord, hyllor och stolar, bara för att det var kul.

Apropå reklamaffischerna - Orgoniter reducerar givetvis den skadliga UV-strålningen samtidigt som vädret förbättras, så de kan tas med på badstranden.
De förbättrar också välbefinnandet i affärslivet så många yrkesgrupper placerade en orgonit på skrivbordet.
(Enligt Bengt Luhri-Fachs som jobbade på SVOVAB hjälper de mot mjäll, dunkadunka, måndagsångest, näsblod, klåda mellan stortårna, hög bensinförbruking,
hosta, blåsot, telefonförsäljare, ryggont, huvudvärk, sveda, gnällbältessvenska, gallsten, närsynthet, trångsynthet, toppluva och en massa andra krämpor och otrevligheter)

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av magnus63 den 04 mar 2023, 13:52, redigerad totalt 1 gånger.

ErikB
Inlägg: 1677
Blev medlem: 05 jan 2012, 16:37
Ort: Korsanäs

Re: En fabrik.

Inlägg av ErikB »

Bortsett från språket på reklamsidorna skulle fabriken passa lika bra på min amerikanska bana. Mycket universell design och mycket snyggt bygge Magnus! Och underbart vädrat! Det är som Hansen säger: rust is beautiful!

[JC_doubleup.gif] [JC_doubleup.gif]
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: En fabrik.

Inlägg av magnus63 »

Jag måste fixa till miljön runt fabriken. Det är en "kulissmodell", alltså hus som inte har fullt djup, de ska stå mot bakgrunden.
De står nu på en svart 5 mm KAPA-skiva, som ett slags diorama. Asfaltsplanen måste "gråas" och få lite sprickor där ogräs tittar upp, personalparkering ska göras. Det brukar finnas en massa prylar inne på industriområden - återvinningscontainrar, EUR-pallar, nån kvarglömd palltruck, några anställda som är ute och röker (det är evigt 1970-tal i Normlösa, på den tiden röktes det, numera är det lyckligtvis en sällsynt ovana), nån gammal cykel m.m.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En fabrik.

Inlägg av Johan Molin »

Verkar vara ett reklamtrick? Orgonit tycks inte hjälpa mot rost i alla fall ... :-CO

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: En fabrik.

Inlägg av magnus63 »

Orgoniter hjälper inte mot ett endaste dugg, möjligtvis kunde man använda dem som dörrstopp eller brevpressar.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: En fabrik.

Inlägg av Anna-Carin »

Det var en ovanligt vackert ful fabrik. [JC_doubleup.gif] Seriös beskrivning av verksamheten, jag kommer att tänka på spelet Rappakalja.

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: En fabrik.

Inlägg av PeO »

magnus63 skrev: 04 mar 2023, 23:14 Orgoniter hjälper inte mot ett endaste dugg, möjligtvis kunde man använda dem som dörrstopp eller brevpressar.
Olrog surrar i bakgrunden, "Allting går att sälja med mördande reklam" och tanken går till Flogistonfabriken i WNJ:s trafikområde.
Munksjö gör papper, liksom Abbotens bruk på min anläggning. Jag måste komma på vad Costellos fabrik bredvid tillverkar. :-scr
Att Kvarstad Fekalier producerar Pudrett, ett idag försummat gödningsmedel, står väl dock helt klart.

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: En fabrik.

Inlägg av Anna-Carin »

PeO skrev: 05 mar 2023, 10:45 Jag måste komma på vad Costellos fabrik bredvid tillverkar. :-scr
Ko-ställ? Det är väl någon sorts ladugårdsbås.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En fabrik.

Inlägg av Johan Molin »

Eller elvispar utan handtag, så kallade "elvisar" ... :=u

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: En fabrik.

Inlägg av Anna-Carin »

Johan Molin skrev: 05 mar 2023, 11:49 Eller elvispar utan handtag, så kallade "elvisar" ... :=u
:lol:

Eller möjligen analoga multimetrar, så kallade "elvisare"?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En fabrik.

Inlägg av Johan Molin »

:-T

Eller så kör de med gammalsvenska och tillverkar s k "krall-smycken" ...

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: En fabrik.

Inlägg av Svante Andersson »

magnus63 skrev: 04 mar 2023, 10:51

Bild
Går det in en DC3:a om man sätter på dubbla dörrar? Isåfall en perfekt hangar!

sa
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: En fabrik.

Inlägg av magnus63 »

PeO skrev: 05 mar 2023, 10:45
magnus63 skrev: 04 mar 2023, 23:14 Orgoniter hjälper inte mot ett endaste dugg, möjligtvis kunde man använda dem som dörrstopp eller brevpressar.
Olrog surrar i bakgrunden, "Allting går att sälja med mördande reklam" och tanken går till Flogistonfabriken i WNJ:s trafikområde.
Munksjö gör papper, liksom Abbotens bruk på min anläggning. Jag måste komma på vad Costellos fabrik bredvid tillverkar. :-scr
Att Kvarstad Fekalier producerar Pudrett, ett idag försummat gödningsmedel, står väl dock helt klart.
Flogiston var ju det brännbara komponenten i sånt som gick att antända, innan man upptäckte syre och hur en förbränningsprocess fungerar (oxidering).
Brännvin torde ju innehålla en del sånt...

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: En fabrik.

Inlägg av thorpe »

Det verkar som om Bonk Business smugit sig in i konversationen. Raba-Hiff var en smart grunka de tillverkade förutom en hel del annat som garanterat inte hade någon vettig funktion.
Fabriken är en juvel och Erik har rätt, "rust is beautiful"! [JC_doubleup.gif]

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: En fabrik.

Inlägg av magnus63 »

Jag hade en fasadmonterad reklamplansch för Raba-Hiff 3000 i gamla Normlösa! :D
Jag har några för det lokala bryggeriet Mehrs Bryggeri utmed järnvägen, men de är lite för propra och "ofåniga", men jag gjorde en muralmålning på gaveln till huset där konditoriet "Två Breda Bakar" finns. (Posca-pennor)
"Drick MEHR öl". Nykterhetsnämnden var inta glada då bryggarbaronen Malte Mehr lyckades muta/charma/övertala stadsarkitekten Polly Styrén att få till målningen..
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En fabrik.

Inlägg av Johan Molin »

Är det då någonting sånt här?

Bild

Verkar lika äkta som Solidar-Fett ...

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: En fabrik.

Inlägg av magnus63 »

Bild
Bild

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: En fabrik.

Inlägg av magnus63 »

Andersson Springer & Pipers sunkiga lager. Nej, jag har ingen aning varför ett italienskt kylsläp står där. Bild
Bild
Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En fabrik.

Inlägg av Johan Molin »

Här har du i varje fall en äkta bakgrund!

Det fanns en advokatfirma i Jönköping för längesedan som hette "Lundström Springer och Piper" ...

Vet inte hur pass bra deras affärer gick. Kanske någonting i still med Kristianstads butiksstolthet; "Svendbergs Cigarr- och Herrekipering".

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: En fabrik.

Inlägg av Svante Andersson »

magnus63 skrev: 05 sep 2023, 21:30 Andersson Springer & Pipers sunkiga lager. Nej, jag har ingen aning varför ett italienskt kylsläp står där. Bild
Lite osvenskt med texten på huset. Det normala vore en plåtskylt på staketet vid infarten.
magnus63 skrev: 05 sep 2023, 21:30 Bild
Drivaxlar med navreduktion på ett kylsläp... näää! :-BS

PS: Pipa kan jag nog göra men springa har jag lagt av med för massor med år sedan!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En fabrik.

Inlägg av Johan Molin »

Och du heter inte Lundström heller, Svante! (Knappast Svendberg heller för den delen ...)

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: En fabrik.

Inlägg av magnus63 »

Jag vet Svante, jag har trilexhjul liggande nånstans, jag tror till och med att jag har köpt dem av dig, det ska bli sådana på släpet. Samt italienska regplåtar (vilket är en snårskog att reda ut hur de såg ut på den tiden - det är olika för bilar, lastbilar, fram, bak m.m.).
Någon som minns om även släpvagnarna hade sådana där röda eller vita diagonala band?

Johan: Jag tänkte döpa det fiktiva åkeriet till Fredo Ghiacciolo Srl men nån måtta på tramsandet för det nog ändå vara.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: En fabrik.

Inlägg av magnus63 »

Svante: det fanns massor med muralmålningar i Norrköpings hamn, i skick från bedrövligt till ömkansvärt. KFs gamla margarinfabrik hade en imposant logotyp målad på ena gaveln, men intresset av att hålla den i skick var "måttligt", om man ska vara snäll. Dessutom flyttades margarintillverkningen till Karlshamn, KF förlade sin tillverkning av plastpåsar och cellofan (AB Celloplast, sedemera Teno) till huset och tillslut putsade man över konstverket. Holmen Textil hade ett stort magasin i korrugerad plåt med sin logotyp målad direkt på plåten. Resterna kan fortfarande beskådas, även om rosten gått hårt åt målningen.
Tittar man på gamla foton (Digitalt Museum på nätet rekommenderas) så såg man muralmålningar även inne i städerna men det verkar ha försvunnit undan för undan efter kriget. Men jag såg några (nyrenoverade?) i Malmö i somras, på Stortorget. "Gustav Wolkes Vin & Spiritousa", "Rejmyre Glas" och "Althéns skrädderi" bland annat.

Edit: Margarinfabriken har haft TVÅ muralmålningar. Den första var målad på huvudbyggnadens västra gavel, med texten "Kooperativa Förbundets Margarinfabrik" och KFs gamla runda logotyp. Men sedan byggda man till fabriken västerut, en lägre flygel byggdes mot västgaveln, och sedan målade man en ny men inte lika tjusig logga, "Kooperationens Margarinfabrik", utan KF-logga, på flygels västra gavel istället.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En fabrik.

Inlägg av Johan Molin »

magnus63 skrev: 07 sep 2023, 10:07 Jag vet Svante, jag har trilexhjul liggande nånstans, jag tror till och med att jag har köpt dem av dig, det ska bli sådana på släpet. Samt italienska regplåtar (vilket är en snårskog att reda ut hur de såg ut på den tiden - det är olika för bilar, lastbilar, fram, bak m.m.).
Någon som minns om även släpvagnarna hade sådana där röda eller vita diagonala band?

Johan: Jag tänkte döpa det fiktiva åkeriet till Fredo Ghiacciolo Srl men nån måtta på tramsandet för det nog ändå vara.
Iskallt! ...

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: En fabrik.

Inlägg av magnus63 »

Nu med trilex. Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En fabrik.

Inlägg av Johan Molin »

Pescara har vi aldrig besökt, men vi var strax norr därom i Ancona och lilla staden Jesi, runt vars höjder det berömda vita verdicchio-vinet görs. Mycket vackra trakter, och nästan helt orörda av turism liksom hela le Marche.

Vi besökte en vingård där, och bjöds på sedvanligt sätt en ost- och charkbricka tillsammans med ett urval av gårdens viner. När vi kom ut ur den korrugerade plåtladan befann vi oss mitt i en kuling-liknande vind i 40° (sic! alldeles SANT! Kollade bussens yttertermometer) värme. Det var som att stå i en gigantisk hårfön. Och gissa om hela sällskapet längtade ombord på bussen med sin AC ...

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: En fabrik.

Inlägg av Svante Andersson »

magnus63 skrev: 07 sep 2023, 22:22 Nu med trilex. Bild
Helt klart mycket bättre! Tackar!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Svante Andersson
Inlägg: 1179
Blev medlem: 01 jan 2012, 23:05

Re: En fabrik.

Inlägg av Svante Andersson »

Johan Molin skrev: 07 sep 2023, 08:45 Och du heter inte Lundström heller, Svante! (Knappast Svendberg heller för den delen ...)
Varifrån kom Lundström och Svendberg? Andersson, Springer och Piper stod det på byggnaden... inget annat!

SA
Vila i tid... så blir risken att du behöver "VILA I FRID" betydligt mindre!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En fabrik.

Inlägg av Johan Molin »

Originalet, Svante! Jag beskrev ju att det faktiskt fanns en advokatfirma i Jönköping som hette "Lundström Springer och Piper" - och lite mer OT, en förrättning i Kristianstad vid namn "Svendbergs Cigarr- och Herrekipering".

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: En fabrik.

Inlägg av magnus63 »

Jag har ingen aning vad Andersson Springer & Piper har för verksamhet, om de ens har någon. Tomten är i ett miserabelt skick.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: En fabrik.

Inlägg av Johan Molin »

Kanske en motsvarighet till den berömda finlandssvenska förrättningen i Helsingfors: "Här lagas likkistor" ...

Skriv svar

Återgå till "Industrier"