Toppbilden, visa:    


Lästips om gärdsgårdar och andra stängsel (och andra artiklar av Lars Malkar)

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Lästips om gärdsgårdar och andra stängsel (och andra artiklar av Lars Malkar)

Inlägg av Anna-Carin »

Riksantikvarieämbetet har webbpublicerat sin användbara skrift Hägnader och stängsel i kulturlandskapet med ritningar och (fullskale-)mått för flera slags murar, stängsel och gärdsgårdar. Sidan 31-33 behandlar vår vanliga (hank-)gärdsgård.

Lars Malkars artikel "Håll ordning på krittren", i Modelltåg -98, utgår delvis från ovanstående. Han bjuder på byggtips och millimeterdimensioner i H0 för gärdsgård, stenmur och stängsel. Artikeln hittade jag på nätet för lääänge sen, utan bilder (hos Kalmars Modelljärnvägsklubb, om jag tolkar swipnet-URL:en rätt, men den går inte att hitta på den nuvarande sajten), så boken är ju att föredra (tyvärr en av volymerna jag saknar). Hans gärdsgård är superrealistisk med dubbla stående störar, och hankar som slanorna vilar på.

Sture kom på en förenklad metod till sitt gärdsgårdsbygge.

http://www.svenskmjwiki.se/St%C3%A4ngsel avhandlar olika slags stängsel längs järnvägar, dock inga gärdsgårdar.
Senast redigerad av Anna-Carin den 22 feb 2023, 15:13, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lästips om gärdsgårdar och andra stängsel

Inlägg av Johan Molin »

Lars Malkar skrev ett antal intressanta artiklar för Krister Brandts årsböcker på 90-talet (MED illustrationer). Tyvärr finns inte Malkar heller med oss längre.

Signaturen Beeblebrox (Daniel J) kan säkert berätta mer. Malkar var ju mycket aktiv i Kalmar-klubben.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Lästips om gärdsgårdar och andra stängsel

Inlägg av Beeblebrox »

Att Lars skrev en del artiklar till böckerna från 90-talet stämmer bra, så även den om detta ämne.

Jag vet inte vad som efterfrågas riktigt? Själva artikeln från boken har jag nog svårt att publicera i sin helhet och skulle nog vara tveksam till att göra utan tillstånd. Det kanske är något för Jocke Sannagård då böckerna ju gavs ut genom AoH.

Att han var mycket aktiv hos oss i Kalmar stämmer bra. Han kan nog sägas vara en starkt bidragande orsak till att vi började bygga hus i rätt skala från verkliga förebilder, något som vi idag har utvecklat flera steg ytterligare.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Lästips om gärdsgårdar och andra stängsel

Inlägg av Anna-Carin »

Beeblebrox skrev: 22 feb 2023, 08:59 Att han var mycket aktiv hos oss i Kalmar stämmer bra. Han kan nog sägas vara en starkt bidragande orsak till att vi började bygga hus i rätt skala från verkliga förebilder, något som vi idag har utvecklat flera steg ytterligare.
Så arvet från honom är en del av bakgrunden till era fina husbyggen idag - det var roligt att höra!

Vi kan ju lista Lars Malkars byggtipsartiklar i Modelltåg-böckerna:
  • Modelltåg -92: Lyktor
  • (någon kanske kan upplysa om om han hade någon artikel i Modelltåg -94?)
  • Modelltåg -95: Värt att veta om träd
  • Modelltåg -97: Mer ljus (förbättring av ena stolpmodellen från första artikeln)
  • Modelltåg -98: Håll ordning på krittren (gärsgårdar, stängsel och murar)
Daniel,
Vet du om han skrev ytterligare artiklar som publicerade någon annanstans?

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Lästips om gärdsgårdar och andra stängsel

Inlägg av HLS »

Anna-Carin skrev: 22 feb 2023, 15:13
någon kanske kan upplysa om om han hade någon artikel i Modelltåg -94?
Artikeln i Modelltåg 94 heter "En lektion i modellhusbygge" sidorna 48-52
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Anna-Carin
Inlägg: 476
Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
Kontakt:

Re: Lästips om gärdsgårdar och andra stängsel

Inlägg av Anna-Carin »

HLS skrev: 22 feb 2023, 15:38 Artikeln i Modelltåg 94 heter "En lektion i modellhusbygge" sidorna 48-52
Tack! Jag ska se till att komplettera med böckerna jag saknar.

Beeblebrox
Inlägg: 283
Blev medlem: 06 jan 2012, 22:20
Ort: Kalmar

Re: Lästips om gärdsgårdar och andra stängsel

Inlägg av Beeblebrox »

Anna-Carin skrev: 22 feb 2023, 15:13 Daniel,
Vet du om han skrev ytterligare artiklar som publicerade någon annanstans?
Jag har för mig att han även skrev en kort artikel om byggandet av vår oljehamn. Cistern av kakburk var bra. Däremot de mindre som gjordes av avloppsrör var det stora problem med då det var nästan omöjliga att limma. Hela modulen med dessa står idag på vår anläggning.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Lästips om gärdsgårdar och andra stängsel (och andra artiklar av Lars Malkar)

Inlägg av Johan Molin »

Ja, Daniel du minns rätt. Den artikeln minns jag mycket väl (men har dock inte sett ditt inlägg förrän nu!).

Skriv svar

Återgå till "Landskapsbygge"