Toppbilden, visa:    


Det farligaste är att inte ha några symptom alls

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Det farligaste är att inte ha några symptom alls

Inlägg av Johan Molin »

Lisa Magnusson har en av DN:s vassaste pennor. med stor stringens tar hon sig an tidens dumheter i stort och smått.

I dagens DN är det kvällstidningsrubrikerna som får en släng av sleven. Allting är farligt. Influensa kan vara ett tecken på cancer. Huvudvärk kan vara en akut stroke. Men allra farligast är att inte ha några symptom alls, för så börjar många av våra farligaste och dödligaste sjukdomar.
Och så kommer en fantastisk slutkläm:
Expressen har visserligen gjort ett bra jobb på sistone, med ambitiösa rubriker som ”Experten: 6 vanliga saker som kan förgifta ditt barn” (3/2) och ”Paulas 'influensa' var cancer: Fick blackout” (4/2). Men Aftonbladet är ändå den självklara vinnaren. Bara i februari har tidningen hunnit varna för rött kött, korv, salt, godis, mättat fett och alkohol! Och så min nya personliga favorit, den braskande rubriken i onsdags (8/2): ”Forskare: Så ökar ditt sexliv risken för cancer. Ditt halsont kan vara tecken.”
Vart är vi på väg i fördumningens tidevarv?

Jag vet inte om artikeln ligger bakom betalvägg, men gör den inte det; här är hela länkadressen: https://www.dn.se/ledare/lisa-magnusson ... mtom-alls/

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: Det farligaste är att inte ha några symptom alls

Inlägg av 1956 »

Instämmer, kul artikel! Det jag också har lagt märke till är att tabloiderna nästan alltid kräver "premium" för att kunna fortsätta läsa och förskräckas.

thorpe
Inlägg: 2393
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:11

Re: Det farligaste är att inte ha några symptom alls

Inlägg av thorpe »

Genom en kombination av motion och nyfikenhet bengår jag till vårt eminenta bibliotek och studerar tabloiderna i tidningsrummet.

Användarens profilbild
H0n3
Inlägg: 2749
Blev medlem: 28 dec 2011, 22:04
Ort: Lindome
Kontakt:

Re: Det farligaste är att inte ha några symptom alls

Inlägg av H0n3 »

1956 skrev: 10 feb 2023, 16:49 Instämmer, kul artikel! Det jag också har lagt märke till är att tabloiderna nästan alltid kräver "premium" för att kunna fortsätta läsa och förskräckas.
Detta påminner mig om en inlaga där "tidningsutgivarföreningen" gick åt SVT och SR rätt hårt om att de - SVT och SR alltså - skrev och gjorde för långa artiklar. så långa att de kunde tas för tidningsjournalistik och menade att det skulle SVT och SR inte göra ity då minskade marknaden för vanlig tidningsjournalistik.

I mina ögon tedde sig denna inlaga som reaktion på det faktum att SVT och SR gör ett rätt bra jobb (ibland när de hamnar på rätt sida i ämnena) jmf med tidningsutgivarna. De såg sin marknadsandel krympa. Så nu när SVT och SR minskar omfånget på sina alster så låser tidningsutgivarna in sina alster bakom betalväggar - sorgligt. Jag har blivit trött på detta sedan länge. Liksom Boxer och de andra strimingföretagen som gärna höjer taxan utan att ge mer för pengarna. Som pensionär måste man välja vart sekinerna går och mina går numera inte till betalmedia. Jag nöjer mig med SR och SVT ity jag har redan betalt dem via skattsedeln.

Förlåt utbrottet.

/Peter
Bygger Slötorp-Dåseberga Järnväg (SDJ) i H0 och H0n3.
Styr med Intellibox 1 och DCC och så småningom med TC.
http://www.daaseberga.se/

http://www.smalsparigt.org/cgi-bin/phpB ... f=10&t=887

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Det farligaste är att inte ha några symptom alls

Inlägg av Johan Molin »

Jag använder fortfarande pappers-DN, men den kostar minst sagt mycket pengar, så jag överväger starkt i dessa dyrtider att övergå till enbart digital form. Vi får väl se hur det blir.

HLS
Inlägg: 975
Blev medlem: 12 feb 2012, 16:16
Ort: Västra Frölunda

Re: Det farligaste är att inte ha några symptom alls

Inlägg av HLS »

Jag tänker som du, Johan.
Papperstidningen är för dyr att betala för bara för att tända i öppna spisen med. E-abonnemanget halverar kostnaden.
Är du nöjd med journalistiken, och vill betala 3500:- per år för den?
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Det farligaste är att inte ha några symptom alls

Inlägg av Johan Molin »

Svaren på de frågorna är egentligen ja, och nej.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"