Toppbilden, visa:    


Holländska koffar.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Holländska koffar.

Inlägg av Johan Molin »

En båttyp som fungerar bra till mindre hamnar och inlandshamnar är holländska kust- och kanalfartyg. Efter att länge ha gått och tittat på Artitecs byggsats av en sådan farkost, som har ok dimensioner, "Helena", gav jag mig själv den i julklapp, så det är tänkt att bli ett bygge så småningom.

Bild

Sedan har jag jagat först Helena själv, hittills utan resultat (det kan ju vara ett rent riktigt namn!), och därefter andra holländare som bevisligen gått på Göta Kanal. En hel del köptes till Sverige, främst efter första världskriget, och några potentiella kandidater har jag, dock är de flesta för små.
MEN så ramlade jag på följande bild från Göta Kanal i Motala:
Wilja B.jpg
Wilja B! Var skulle jag kunna hitta några uppgifter om henne?
På bilden ses passagerarbåten JUNO med det utseende som hon fick efter att ha motoriserats 1956, med den tidens modenyck, en "lidingömelitta" på taket istället för sin ståtliga skorsten.
Boken som jag hämtat bilden från gavs ut av stadens bokhandlare Walfrid Nilsson 1961. Så det är mellan dessa årtal man måste söka.

Jag hittade en Wilja B som jag kunde spåra till en holländsk skeppsdatabas. Men utseendet stämde inte, och den fick inte namnet WILJA B förrän 1964. Försent således. Vad då göra? Givcetvis klaga min nöd hos "skut-oraklet" Torsten Hagnéus i Västra Frölunda. Och si, han lyckades gräva fram en annan kandidat som var rätt! Storleksmässigt stämde den också hyfsat bra med modellen. Men ack, historien om Göta Kanal visade sig bli kort, om än synnerligen intressant.

Där framgick nämligen (med hjälp av Google Translate):
WILJA B fick sitt namn i april 1957. Hon var byggd 1910, helt i stål. I juni låg hon i Vänern efter att ha lastat virke. Då inträffade det beramade raset i Surte, med följd att Göta Älv blockerades helt för fartygstrafik. 14 fartyg från Groningen låg innestängda i Vänern, bl a WILJA B.
Den 5 juli hade man muddrat en passage, och tolv av de holländska fartygen tog sig då ut den vägen. WILJA B hörde INTE till dessa!

Och därmed kan man konstruera bakgrunden till fotot: Ombord på WILJA B ville man inte vänta en oklöar tid på att kunna färdas åter samma väg som man kom. Så man valde att styra mot Göta Kanal och ta sig ut via Östersjön istället.

Alltså: Fotot är daterat i juni 1957! Det är inte ofta man kan spåra en bild så exakt, vare sig dateringsmässigt, eller omständigheterna bakom fotot.
Men som sagt, en enda passage genom Göta Kanal utan egentligt ärende i Vättern är kanske lite väl klent att använda som historik för en modell av ett fartyg som man låtsas påstå anlöpt Hästholmen ...

PeO
Inlägg: 3061
Blev medlem: 14 jul 2012, 22:02

Re: Holländska koffar.

Inlägg av PeO »

Det kan bli tillfälle att fråga hr Artitec på IM i april, eller kanske med mail eller tfn innan dess.
Han har berättat att "Isabel" fått namn efter hans fru. Det var en överdrivet lugn mässa för en del år sedan vi satt ner för en lång pratstund, på senare mässor har det alltid varit kö i butiken.

Användarens profilbild
magnus63
Inlägg: 1043
Blev medlem: 29 dec 2011, 23:35

Re: Holländska koffar.

Inlägg av magnus63 »

Delfzijl av alla ställen. Artitecs kustfarare Noordborg är byggd i ... Delfzijl, 1962.

https://stichtingmsnoordborg.nl/english/

Nederländare har en makalös förmåga att smyga sig in i Normlösa. Jag hade en slaktad Wikingtrailer, ett Herpa kylskåp och vips på nåt konstigt sätt som jag inte riktigt själv begriper så hade jag en nederländsk semitrailer. Jadå, åkeriet fanns! Bild

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Holländska koffar.

Inlägg av Johan Molin »

Re Delfzijl: Jag fick leta mig igenom många fartygshistoriker för att hitta rätt Wilja B. Delfzijl var, vad jag förstår en mycket viktig hamn för både stora och små farkoster. Det tycks vara Groningens hamn, och den femte största i Nederländerna.

Nederländerna har ju alltid varit ett sjöfarande folk (trots att det var en holländare som konstruerade Vasa ...).

Av nutida holländska sjöhjältar ska väl nämnas Laura Dekker som gav sig iväg på en ensamsegling jorden runt som 14-åring, därmed blivande världens yngsta. Det finns en hel rad fascinerande filmer på Youtube, och man märker tydligt hur hon mognade som person under de två år hon var borta. Kan varmt rekommenderas, liksom hennes filmer från de seglingar hon numera gör med barn och ungdomar över Atlanten till Västindien och tillbaka. En sann entusiast; har bott i ett hus totalt under ett år av sitt liv! Numera finns hennes man, och hennes båda söner, 3 och 1 år med henne ombord.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Holländska koffar.

Inlägg av BoJ »

Johan Molin skrev: 03 feb 2023, 14:06

Wilja B! Var skulle jag kunna hitta några uppgifter om henne?
På bilden ses passagerarbåten JUNO med det utseende som hon fick efter att ha motoriserats 1956, med den tidens modenyck, en "lidingömelitta" på taket istället för sin ståtliga skorsten.
Boken som jag hämtat bilden från gavs ut av stadens bokhandlare Walfrid Nilsson 1961. Så det är mellan dessa årtal man måste söka.

Jag hittade en Wilja B som jag kunde spåra till en holländsk skeppsdatabas. Men utseendet stämde inte, och den fick inte namnet WILJA B förrän 1964. Försent således. Vad då göra? Givcetvis klaga min nöd hos "skut-oraklet" Torsten Hagnéus i Västra Frölunda. Och si, han lyckades gräva fram en annan kandidat som var rätt! Storleksmässigt stämde den också hyfsat bra med modellen. Men ack, historien om Göta Kanal visade sig bli kort, om än synnerligen intressant.

Där framgick nämligen (med hjälp av Google Translate):
WILJA B fick sitt namn i april 1957. Hon var byggd 1910, helt i stål. I juni låg hon i Vänern efter att ha lastat virke. Då inträffade det beramade raset i Surte, med följd att Göta Älv blockerades helt för fartygstrafik. 14 fartyg från Groningen låg innestängda i Vänern, bl a WILJA B.
Den 5 juli hade man muddrat en passage, och tolv av de holländska fartygen tog sig då ut den vägen. WILJA B hörde INTE till dessa!

Och därmed kan man konstruera bakgrunden till fotot: Ombord på WILJA B ville man inte vänta en oklöar tid på att kunna färdas åter samma väg som man kom. Så man valde att styra mot Göta Kanal och ta sig ut via Östersjön istället.

Alltså: Fotot är daterat i juni 1957! Det är inte ofta man kan spåra en bild så exakt, vare sig dateringsmässigt, eller omständigheterna bakom fotot.
Men som sagt, en enda passage genom Göta Kanal utan egentligt ärende i Vättern är kanske lite väl klent att använda som historik för en modell av ett fartyg som man låtsas påstå anlöpt Hästholmen ...
Modellen är 352 mm lång och 63 mm bred. Att den har gått i trafik på Dalslands kanal och besökt Korted är nog uteslutet tyvärr då den troligen var alldeles för stor! Men den har möjligen anlöpt Sunnanå?
Johan! Nu har du ju bevis för att båten varit i Vättern! Då är ju saken helt klar. Självklart så båten varit i Hästholmen.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Holländska koffar.

Inlägg av Johan Molin »

Ja, fast tittar du noga så ser du att modellen inte stämmer helt. De flesta holländska koffar jag har sett bilder på, i likhet med WILJA B, har tyvärr styrhytten längst akterut, akter om kajutan, medan HELENA tycks ha den för om kajutan. Och det är inte alldeles lätt att ändra på på modellen. Man kan tyvärr inte bara vända överbyggnaden bak och fram. Men om du lovar att inte berätta det för de andra forumbröderna så kan jag ju försöka låtsas ... :-CO

Så här såg WILJA B ut enligt det holländska fartygsregistret:

Bild

EDIT: Det blev tyvärr många typos här så de är nu hoppeligen täyyade.
Senast redigerad av Johan Molin den 17 mar 2023, 17:23, redigerad totalt 1 gånger.

Användarens profilbild
BoJ
Inlägg: 593
Blev medlem: 30 dec 2011, 01:16

Re: Holländska koffar.

Inlägg av BoJ »

Trevlig bild. Helena ser ut att vara av en större modell 30 meter lång. Skulle vara trevligt med modeller av något mindre skutor som kan gå i små kanaler.
Hur som, så tycker jag att du kör med en fiktiv skuta med ett bra namn.
Kommer att bli hur bra som helst.
BoJ
Medlem i MRW: https://www.mrw1.se
Kalender för 2023 här: http://www.mrw1.se/pdf_filer/Kal2024.pdf

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Holländska koffar.

Inlägg av Johan Molin »

Jag har nog funderat på att anamma just det du föreslår.
Och Wilja B var 29 m lång, så storleksmässigt är det kanske inte ett så dumt val ändå!

Skriv svar

Återgå till "Flytetyg"