Jag är inte så ofta i Karlstad - det är nog 10 år sen - men i väntan på SJ3000 och hemfärd från jobb så hanns det med några enkla bilder med mobilen denna dag 24 januari 2023.
Inget märkvärdigt, vardagsbilder som det heter. Persontåg kommer och går, växling av godståg, "prylar" på stationen - jag gillar att fota järnvägsprylar - vad är det för djur, vad används de till.. osv.
1. Viloläge - ska om en stund växlas in framför ett godståg som är på ingående.
2. Tåg VTAB 9 till Sunne och Torsby.
3. En typisk dvärgsignal som är 2,5 meter hög! Inte så liten...
4. Pryl - frågan från en okunnig är väl vad veven näst längst till höger används till?
5. Östra in-/utfarten...
6. .. å vänder man sig om ser man nästan hela stationsområdet.
7. En vanlig post. Värmepost.
8. Fin järnvägsstation - och det heter inte tågstation!
9. En modern bock - kanske kan vara underlag för en 3D-utskrift till modelljärnvägen?
10. Vila.
11. Ej vila - en Regina kommer in...
12. Bild utan Reginan - in-/utfart västerut.
13. Flera Reginor. Bilden ger sken av en storstad...
14. Nos i närbild.
15. Ett regiontåg - ett regionalt tåg.
16. Här kommer godståget in, stannar efter någon minut och ...
17. ... de fyra sista vagnarna kopplas av. T44:an kopplas loss o gör rundgång, Rc:n på bild 1 kopplas på först i tåget.
18. "Skumma" containervagnar, inte sett förut, ingen märkning, verkar inte gå att lasta av... någon vet mer än jag om dessa.
19. Skumma signaler på perrongen - inte sett förut. Vad är de?
20. Samma här där den blå Reginan stod - såg heller inte denna signal användas.
Toppbilden, visa:
En stund i Karlstad i januari 2023
En stund i Karlstad i januari 2023
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En stund i Karlstad i januari 2023
Det är längesedan jag var i Karlstad också, men det är sig precis likt. När jag hade "business" i staden brukade jag bo på ett hotell (Drott???) som låg mitt emot stationen, så jag hade god utsikt över allting som hände på bangården, och allting känns fortfarande välbekant.
Men är jag helt del på det? Det är väl ÖSTRA infarten du fotograferat? Själva stationsbyggnaden ligger vad jag minns på norra sidan om stationsområdet.
Men är jag helt del på det? Det är väl ÖSTRA infarten du fotograferat? Själva stationsbyggnaden ligger vad jag minns på norra sidan om stationsområdet.
Re: En stund i Karlstad i januari 2023
He he, tack Johan - har nu korrigerat väderstrecken... både östra o västraJohan Molin skrev: ↑25 jan 2023, 07:37Men är jag helt del på det? Det är väl ÖSTRA infarten du fotograferat? Själva stationsbyggnaden ligger vad jag minns på norra sidan om stationsområdet.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
-
OnlineJohan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: En stund i Karlstad i januari 2023
Jag måste erkänna att jag var tvungen att googla fram en karlstads-karta för säkerhets skull. Det räcker ju med att man är 95 % säker på en sak, skriver någon annan motsatsen så räcker det ju för att man ska börja tveka ...
I övrigt fina bilder!
I övrigt fina bilder!
Re: En stund i Karlstad i januari 2023
Visst ere guld att se bilder?
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- St. Mikael
- Inlägg: 602
- Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06
Re: En stund i Karlstad i januari 2023
Lägg till 20 år och detta är ett härligt nostalgiskt tidsdokument!
Re: En stund i Karlstad i januari 2023
18. Vagnen är en specialversion av containervagn som i visat utförande är "skräddarsydd" för Stora Enso (bl.a. Skogahall) och deras Base Port System.cgn1954 skrev: ↑24 jan 2023, 23:27 Jag är inte så ofta i Karlstad - det är nog 10 år sen - men i väntan på SJ3000 och hemfärd från jobb så hanns det med några enkla bilder med mobilen denna dag 24 januari 2023.
Inget märkvärdigt, vardagsbilder som det heter. Persontåg kommer och går, växling av godståg, "prylar" på stationen - jag gillar att fota järnvägsprylar - vad är det för djur, vad används de till.. osv.
...
18. "Skumma" containervagnar, inte sett förut, ingen märkning, verkar inte gå att lasta av... någon vet mer än jag om dessa.
...
20. Samma här där den blå Reginan stod - såg heller inte denna signal användas.
Green Cargo beskriver den:
https://www.greencargo.com/sv/godsvagns ... r/sgmns-w/
Ytterligare en bildkälla:
https://www.researchgate.net/figure/Sea ... _266561810
TEKNISA HÖGSKOLAN i Jönköping, Examensarbete M Johansson/J Karlsson skrev:
SECU står för Stora Enso Cargo Unit och är en specialutvecklad lastbärare anpassad för Stora Ensos eget logistiksystem – Baseport System. SECU-boxarna har kapacitet för att lasta upp till 60 ton och är försedda med radiotranspondrar, RFID-tags, vilka snabbt och automatiskt kan identifiera varje behållare i lastsystemet. En SECU-box är 14 meter lång och 3.3 meter hög. Hantering av SECU-boxarna kan endast ske via anpassade hamnar. De kan endast transporteras på tåg och fartyg eftersom de inte är anpassade, varken storleksmässigt eller viktmässigt, för lastbilstransporter. Det gör att de är mindre flexibla än containrarna
20. Signalen är en gammaldags avgångssignal (A-signal) som enl SäO årgång 1959 Fig 11a beskrivs sommsb.se (AL30A 2004:15948 / SoTp styrgrupp 39) skrev: SECU-boxen har fasta ben och hanteras med speciella
grensletruckar för lastning/lossning av järnvägs-
vagnar. I hamn och på terminal hanteras den på Mafi-
trailers.
Betydelse: "a v g å n g" till tåg. Skenet (gult) är blinkande
Re: En stund i Karlstad i januari 2023
Jag tror inte de kan åka tåg överallt heller, men de är avsedda för speciella omlopp. Ett minne om tillfällig avstängning av Västra stambanan söder om Alingsås en juli för en del år sedan, när tunnlarna vid Aspen skulle vidgas, en åtgärd som blivit till nytta för mer än bara dessa transporter. Pendeltågen ersattes med buss Lerum-Gbg och fjärrtåg leddes delvis om Herrljunga-Borås.d680ae skrev: ↑03 feb 2023, 01:00 .......
TEKNISA HÖGSKOLAN i Jönköping, Examensarbete M Johansson/J Karlsson skrev:
SECU står för Stora Enso Cargo Unit och är en specialutvecklad lastbärare anpassad för Stora Ensos eget logistiksystem – Baseport System. SECU-boxarna har kapacitet för att lasta upp till 60 ton och är försedda med radiotranspondrar, RFID-tags, vilka snabbt och automatiskt kan identifiera varje behållare i lastsystemet. En SECU-box är 14 meter lång och 3.3 meter hög. Hantering av SECU-boxarna kan endast ske via anpassade hamnar. De kan endast transporteras på tåg och fartyg eftersom de inte är anpassade, varken storleksmässigt eller viktmässigt, för lastbilstransporter. Det gör att de är mindre flexibla än containrarna