Toppbilden, visa:    


The death of Stalin - skynda på!

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

The death of Stalin - skynda på!

Inlägg av Johan Molin »

En kort tid till finns filmen “The death of Stalin” att titta på på SVT Play. De som inte har sett den ännu: Den är ett måste!
För de av er som har sett den: Se om den!
Jag roade mig med det igår, för andra gången (eller var det rentav tredje? Man börjar bli gammal). Den är fruktansvärt rolig; nästan bröderna Marx-varning på den.
Det mesta men inte riktigt alla detaljer är ju också hämtade ur verkligheten. Och det räcker väl med att säga att Putin stämplade den som “anti-rysk” för att inse att den är synnerligen sevärd. Gärna med ett glas rubinrött eller bärnstensfärgat att avnjuta till!

Användarens profilbild
perjan
Inlägg: 277
Blev medlem: 31 dec 2011, 08:50
Ort: Värmland
Kontakt:

Re: The death of Stalin - skynda på!

Inlägg av perjan »

Tackar för tipset! Synnerligen intressant och sjukt roande film trots en hemsk historia. Måste ses flera gånger.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
http://www.mj-rallaren.se/
Bild

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: The death of Stalin - skynda på!

Inlägg av Baronen »

Tack för tipset Johan!

Trotts komedin uppfattade man vissa dokumentära glimtar, trotts det halsbrytande upplägget absolut sevärd och enligt den allmänna historiesynen ganska trovärdig. Slutligen;

1. Berija skördade som han sått!
2. Kanske kan man förstå den försiktiga popularitet Chrustjov hade en tid i Sverige på sextiotalet (även om han så klart var en med övriga jämförbar kålsupare) då han måste uppfattas som ett mildare alternativ än Stalin (men kontrollen av ryska folket förändrades väl enbart obetydligt förståss).
3. Zjukov hade jag lätt att känna igen mig i. Stilig karl (i filmen i vart fall), handlingskraftig, många medaljer. :-BS

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: The death of Stalin - skynda på!

Inlägg av Johan Molin »

Sedan fanns det några avsiktliga felaktigheter för att skynda på tempot i filmen. Berijas fall hade med Berlinupproret 1953 att göra där många människor sköts ihjäl, och inte med någon skottlossning mot sörjande ryssar på väg att bese Stalins lik, t ex.
Pianistens familj hade inte mördats av Berija, och den kvinnliga doktorn lär inte ha varit drivande i någon konspirationsteori gentemot sina kolleger.

Men det gav onekligen stämning av stalintid att se den brokiga samlingen av gamla doktorer som först hanterade Stalin och därefter sköts allesamman ..

Användarens profilbild
1956
Inlägg: 6065
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:13
Ort: Brantevik

Re: The death of Stalin - skynda på!

Inlägg av 1956 »

Vi får hoppas att vi inom kort får se efterföljaren The death of Putin.

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19963
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: The death of Stalin - skynda på!

Inlägg av Johan Molin »

Jag håller givetvis med dig. Osäkerhetsmomentet handlar ju dock om vad som kommer istället. Det ryktas att det finns folk som är ännu värre än Putin (hur nu det är möjligt ...).

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"