Toppbilden, visa:    


Orimlig tävling?

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Orimlig tävling?

Inlägg av Johan Molin »

Frida Karlsson har skrivit in isg i skidhistorien i dag genom att som bara andra svenska vinna Tour di Ski.

Men men, den sista tävlingen, vad ska den vara bra för? Att åka uppför en slalombacke har ju ingenting med längdskidåkning att göra, det ser man ju när åkarna stapplar sig fram i serpentinerna.

Jag blev uppriktigt sagt väldigt orolig när jag såg hennes kollaps direkt efter mållinjen. Tydligen förlorade hon medvetande, och hade mycket dålig syrsättning i blodet. det betyder i klartext att hennes kropp var tvungen att bryta ner sina egna vävnader för att skapa energi eftersom syreupptagningsförmågan tagit slut, ett tillstånd som i mera kronisk form brukar kallas "svält". Ett tag befarade jag att hon hade drabbats av hjärtstillestånd eller ett så kallat kammarflimmer, någonting som mycket väl kunnat hända när man kör slut på sig till den milda grad, och som är ett livsfarligt tillstånd som leder till döden om man inte kan häva det snabbt.
Till råga på allt beslöt arrangörerna att medaljceremonin skulle hållas utan guldmedaljören närvarande. Oerhört okänsligt, och hela detta spektakel endast för att Internationella Skid (-t-) förbundet ska kunna tjäna en extra hacka på att publiken ska vara beredd att betala för en ren cirkusföreställning som har föga med idrott att göra.

Men men, detta groteska tävlingsmoment kommer väl att finnas kvar till någon just kör slut på sig och dör på kuppen. Och fotograferna kommer väl att skynda till då också, för att få fotografera liket. De mest hedervärda i dag var väl Fridas landslagskompisar, Anna Dyvik och Moa Ilar, som resolut motade bort alla gam-fotografer.

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Orimlig tävling?

Inlägg av cgn1954 »

Har inte sporten på elitnivå spårat ut för länge sen? Mygel och girighet på alla nivåer till ibland fantastiska pengar... :=u
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
Johan Molin
Inlägg: 19964
Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
Ort: Moth Virgin
Kontakt:

Re: Orimlig tävling?

Inlägg av Johan Molin »

Visst är det så. Men de andra tävlingarna i Tour de Ski har ju varit helt vanliga längdskidtävlingar. Även långloppsåkarna tar ut sig, men på ett annat sätt. Det här har väl inte hänt efter ett Vasalopp t ex (eller har jag fel?).

Den här tävlingen tycker jag inte liknar någonting som har med längdskidåkning att göra. För mig borde en rimlig slutsats vara att hela det svenska skidlandslaget bojkottar Tour de Ski i framtiden, tills man ändrar på upplägget.

Skriv svar

Återgå till "Övrigt som inte passar någon annanstans"