Toppbilden, visa:    


Udda verktyg eller hjälpmedel i bygget

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
Fotingen
Inlägg: 84
Blev medlem: 06 mar 2022, 14:13
Ort: Hammarbyhöjden

Udda verktyg eller hjälpmedel i bygget

Inlägg av Fotingen »

Ibland så räcker inte dem vanliga verktygen till riktigt, och det kan behövas att tas till med lite mer udda verktyg förekommande i verkstaden. Eller ja, helt andra verktyg som man kan behöva en kort stund för att fixa något svårt som man inte får till med vanliga verktyg, som en Stamperello-penna… men jag återkommer till det lite senare.

Det jag menar är att vissa saker behövs för att fixa små eller stora saker i modellbygget, och i andra sammanhang. Det är alltså saker som inte hör hemma i snickarboden, men som ändå kan behövas ibland…



… som min Stamperello-penna.
Ja, så vad i allsin dar har du använt den till? tänker nog många. Nej inte är den till för att rita upp saker med, det är ju tusch avsedd för småbarn. Nähä. Så vad använde jag den till då? Det är lite smärtsamt att berätta, för det låter ytterst konstigt, men förhoppningsvis användbart när ni får höra att jag använde den till för att böja en SJ Y6 frontpartier i en N-skalig byggsats. Ja, här kommer en bit av historien:

Jag satt på mitt byggarbord hemma igår och försökte mig på den där byggsatsen. Allt hade gått bra fram tills att jag kom till punkt 4 b). Där stod det endast att ”forma korgens frontpartier mot ett rundat objekt/axel”, och så var det inte mer med det, endast en bild på ett rör med en beskrivning av att det skall ha radien 10-15 mm vid böjning.
Jag blev ju lite betänksam om att, vem tusan har ett slumpmässigt rör med den radien? Det har i alla fall inte jag. Och inte hittade jag ett heller. Så vad göra? Jag gick väl och letade, och när jag hade letat igenom hela lägenheten och det endast var systerns rum kvar fick jag väl, med nöd och neppe kolla lite där också, för säkerhets skull.
Jag letade i pennburken, lite försiktigt och såg en massa pennor med, vad jag trodde var den korrekta radien. Så jag gick och provade. Men ingen passade, förutom en ynka penna. En Stamperello-penna med stämpel på baksidan. Änden på pennan hade radien 15 mm och pennkorken hade radien 10 mm, så det blev ju perfekt! Jag fick ju bocka ett litet tag, och tillslut så blev det klart, på kanske fyra minuter ca. Ja, här är en bild också:
B023A338-66BF-43B2-BD20-A61675CA355A.jpeg
Y6:an och Stamperello’n som fick ta del av byggandet.

Så så kan det gå om man inte alltid har de riktiga verktygen till hands och får ta till hjälp av något annat, udda som kan underlätta det en hel del!
Kanske har ni också några liknande historier, som kanske varit värt att höra!

Hälsningar, Josef. :-BS
Personen som ännu inte har kommit på ett namn på sin anläggnings järnväg, eller anläggningen.

Baronen
Inlägg: 196
Blev medlem: 07 jul 2020, 20:47
Ort: Borlänge

Re: Udda verktyg eller hjälpmedel i bygget

Inlägg av Baronen »

Bra tänkt, lycka till med resten!

God fortsättning!
Baronen

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"