Toppbilden, visa:    


Märken som samlarobjekt

Här kan du lägga in foton på allt möjligt, alltså även på ickejärnvägsrelaterat. Det är också här du kan dela med dig av dina tips om hur man får bästa resultat när man fotograferar.
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Märken som samlarobjekt

Inlägg av cgn1954 »

Det finns ju en hel del märken och annat man använt sig av genom åren (150 år) på svenska järnvägar. De är förvisso samlarobjekt (så klart), jag minns dock dåligt hur jag hamnade i detta träsk.

Så... det första tittskåpet - det vita - blev snabbt fullt, jag trodde jag hade "alla". Dumt troende förstås.... Så idag fick jag upp tre nya tittskåp med alla märken som kommit hem via Tradera och antikvitetsbutiker. Det är en ram av trallträ som grund, sen 2 tittlådor från Tradera och 1 från Amazon.

Projektet har legat still sen i somras men plötsligt (!) så ville hustrun ha tillbaka matbordet, det är ju jul så idag blev det klart med belysning och montering (i morrn städar jag av köksbordet).

Vi tyckte det blev bra... frågan är hur många svenska märken som saknas? Har ingen aning men är ödmjuk inför utmaningen.

Gamla tittskåpet - trodde det var klart, hahaha.
En mellanstor bild - 600 px bred

Nya tittskåpet - rätt ok, väl?
En mellanstor bild - 600 px bred
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Användarens profilbild
St. Mikael
Inlägg: 600
Blev medlem: 11 jan 2014, 17:06

Re: Märken som samlarobjekt

Inlägg av St. Mikael »

Väldigt fint!! Som rammakare undrar jag lite grann: Sitter ramarna på väggen eller nedsänkta i ett bord? Har du lagt in led-belysning i framkant, under ramen?
God Jul! [JC_doubleup.gif] Michael

Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Märken som samlarobjekt

Inlägg av cgn1954 »

Tack Michael :-)

De övre 2 lådorna är likadana (från Tradera), den nedre en nästan likadan (från Amazon). Jag gjorde en ram av trall på baksidan och mellan skåpen, det blev stabilt, vanlig träskriv. Alla tre skåpen fick varsin porös väggskiva klädda med svart sammet

På över- och sidostyckena limmade jag fast en svart L-list, 20 mm, på insidan och sen blev det LED-lister "längst in och ut". Det läcker lite ljus mellan vägg i list men det fixar jag efterhand...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Skriv svar

Återgå till "Bilderboken"