Toppbilden, visa:
I Linköping har man givetvis plankorsningar ...
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
- Anna-Carin
- Inlägg: 476
- Blev medlem: 15 jul 2012, 20:41
- Kontakt:
Re: I Linköping har man givetvis plankorsningar ...
Tur att en en känd plankorsning i Stockholm var planskild.
Intressant för övrigt, att se vilken varierad yta plattläggningen bildar, med minst fyra toner i gråskalan.
Re: I Linköping har man givetvis plankorsningar ...
Undrar om fänrik Jahrehorn finns som vägkörande pilot i något av Drakenplanen.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: I Linköping har man givetvis plankorsningar ...
Tja, bilden torde väl vara tagen tidigast 1960.
Märkligast är att det första flygplanet är märkt F7, vilket väl torde ha varit en attackflottilj, vid denna tid beväpnad med Lansen.
Så synd att TuveB har lämnat oss, alltför tidigt. Han kunde ha bringat reda i detta.
Märkligast är att det första flygplanet är märkt F7, vilket väl torde ha varit en attackflottilj, vid denna tid beväpnad med Lansen.
Så synd att TuveB har lämnat oss, alltför tidigt. Han kunde ha bringat reda i detta.
Re: I Linköping har man givetvis plankorsningar ...
Näe Johan, jag tror allt att siffran på första draken är en trea. Stämmer i så fall bra med F3 Malmen Linköping.
/Erik
/Erik
Alla dessa hjul som kom och gick, inte visste jag att det var tåget.
Re: I Linköping har man givetvis plankorsningar ...
F7 har inte haft J35 fast stationerad. -73 när jag harvade där hälsade dock ett par på vid fiskberedskap. Lansen var då på väg ut, Viggen kom.Johan Molin skrev: ↑28 nov 2022, 18:48 Tja, bilden torde väl vara tagen tidigast 1960.
Märkligast är att det första flygplanet är märkt F7, vilket väl torde ha varit en attackflottilj, vid denna tid beväpnad med Lansen.
Så synd att TuveB har lämnat oss, alltför tidigt. Han kunde ha bringat reda i detta.
1960 tror jag att Tunnan var högst aktiv. Många hårresande historier berättades ännu och ett plan stod uppställt vid brandstationen, troligen bara ett skal.
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: I Linköping har man givetvis plankorsningar ...
F3 blir ju plötsligt begripligt, och då faller ju pusselbitarna på plats.
Sju år gammal besökte jag den stora flygshowen på Malmslätt 1962 – 50-årsminnet av det svenska flyget. Då var såväl Tunnan som Lansen, Hunter och Draken högst aktiva.
Men även Flygkompaniets äldsta Blériot och en äkta Tummelisa – jag har sett båda i luften! Nuförtiden vågar man inte flyga med dem längre, men en replika finns ju av Tummelisa,
Sju år gammal besökte jag den stora flygshowen på Malmslätt 1962 – 50-årsminnet av det svenska flyget. Då var såväl Tunnan som Lansen, Hunter och Draken högst aktiva.
Men även Flygkompaniets äldsta Blériot och en äkta Tummelisa – jag har sett båda i luften! Nuförtiden vågar man inte flyga med dem längre, men en replika finns ju av Tummelisa,
Re: I Linköping har man givetvis plankorsningar ...
Häftig bild... tanterna på balkongen satte kaffet i vrången.
Angående Draken - jag tyckte den var så häftig som "yngre", var den ett bra plan, prestanda och säkerhet jmf dåtidens andra flygplan? (Jag är inte bra på flygsaker).
De ser ju rätt stora o klumpiga ut med en enda stor motor i mitten ...
Angående Draken - jag tyckte den var så häftig som "yngre", var den ett bra plan, prestanda och säkerhet jmf dåtidens andra flygplan? (Jag är inte bra på flygsaker).
De ser ju rätt stora o klumpiga ut med en enda stor motor i mitten ...
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
- Johan Molin
- Inlägg: 19974
- Blev medlem: 28 dec 2011, 19:49
- Ort: Moth Virgin
- Kontakt:
Re: I Linköping har man givetvis plankorsningar ...
Draken var nog fantastisk före sin tid, men alltför länge relativt svagt beväpnad.