Toppbilden, visa:    


Så dyrt

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
Tartaruga22
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 mar 2022, 15:17

Så dyrt

Inlägg av Tartaruga22 »

Hej på er mj vänner! Satt bara och surfade lite på olika svenska återförsäljare då jag vill köpa en fin godsvagn G vagn till mitt Svartå tåg. Ser då att NMJ.s Superline kylvagnar Chiguita och Fyffes säljes till det fabulösa priset av 2995 spänn för en vagn stycket. Nä, nu viker jag ner mitt intresse för ett sunt MJ intresse i dessa led. Visst, du kan väl köpa om du har pengarna, men inte gör dessa summor att dom yngre kommer att strömma till. Är det som allting annat här i världen, en investering. Jag älskade när Lima kom med sitt Ra och andra vagnar som var och en kunde köpa och kanske förbättra. Jag vill också påstå att NMJs vagnar hade ett högt pris när dom kom, men då också med en fin detaljering. Och dom var och är väldigt prisvärda. likaså som H0 nolls modeller. Vart skall detta sluta, vill du köpa en grund modell till din son eller dina barnbarn för att få upp ett intresse, nä, köp NMJs bananbvagn för 3000 spänn

MVH

Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Re: Så dyrt

Inlägg av cgn1954 »

Har för mig att just de där NMJ-vagnarna är handbyggda i metall, därav priset.
Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

Lihkströmsverken
Inlägg: 2060
Blev medlem: 29 dec 2011, 00:14

Re: Så dyrt

Inlägg av Lihkströmsverken »

Tartaruga22 skrev: 12 nov 2022, 16:41 .....Ser då att NMJ.s Superline kylvagnar Chiguita och Fyffes säljes till det fabulösa priset av 2995 spänn för en vagn stycket. Nä, nu viker jag ner mitt intresse för ett sunt MJ intresse i dessa led. Visst, du kan väl köpa om du har pengarna, men inte gör dessa summor att dom yngre kommer att strömma till.

....Jag vill också påstå att NMJs vagnar hade ett högt pris när dom kom, men då också med en fin detaljering. Och dom var och är väldigt prisvärda. likaså som H0 nolls modeller. Vart skall detta sluta, vill du köpa en grund modell till din son eller dina barnbarn för att få upp ett intresse, nä, köp NMJs bananbvagn för 3000 spänn
Nu diskuterar du priset på en handbyggd mässingsvagn. Just denna vagn har diskuterats bland annat här;
https://www.motessparet.se/viewtopic.ph ... 46#p117346

NMJ har tagit fram ett antal Norska godsvagnar i mässing och nu även en Svensk modell. Priset runt 3000 NKr kan först tyckas högt inte minst när man jämför med de fantastiska vagnar i plast (?) som Dekas och HNoll tagit fram. Det finns mässingsbyggsatser av godsvagnar och personvagnar från olika Svenska producenter, allt mellan 300 och närmre 2000 kronor, men då skall man beakta att dessa skall byggas och kompletteras med detaljer, dekaler och så vidare ....
Det dyker då och då upp byggda modeller av Svenska vagnar på Tradera, andra sajter och vid mj-marknader och där tycks priset ligga just runt 3000 kr +/-. Därför kan nog dessa NMJ modeller anses prisvärda.


/Ola

Tartaruga22
Inlägg: 24
Blev medlem: 22 mar 2022, 15:17

Re: Så dyrt

Inlägg av Tartaruga22 »

Okej, jag förstår!

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"