Toppbilden, visa:    


Märklin of Sweden

Allt du vill veta om material, lim, färg, lödtenn, butiker, byggnadsteknik, borstbyten, airbrushing, tänger, etsning och arbetsbelysning.
Online
Användarens profilbild
cgn1954
Inlägg: 2976
Blev medlem: 04 feb 2012, 10:58
Ort: Tyresö/Trollbäcken
Kontakt:

Märklin of Sweden

Inlägg av cgn1954 »

Cargo Marathon III - Creating the custom cargo for your freight cars - alltså skapa realistiska laster på godsvagnar.

Jättebra - att kolla på.

Med bästa hälsningar
/CGN (Om inga bilder visas så är min server nere - det händer, men inte ofta)
En nästan liten bild - endast 175 px bred
En nästan liten bild - endast 175 px bred

d680ae
Inlägg: 540
Blev medlem: 30 dec 2011, 22:21
Ort: Luleå/Sweden

Re: Märklin of Sweden

Inlägg av d680ae »

cgn1954 skrev: 28 okt 2022, 22:59 ...
Jättebra - att kolla på.
...
Många bra tips om produktionsteknik och vädring för trä och trävaror.
Om man vill köra svenskt är det också en utmärkt inspiration till att mer seriöst efterforska hur logistikkedjor för skogsindustrins råvaror, färdigprodukter och biprodukter verkligen sett ut i Sverige genom tiderna. I just detta avseende verkade videon inte lika väl genomarbetad som de tekniska tipsen.
Det finns en del bilder på virkeslaster på Digitalt Museum från 1930-1960-talen.
Det är rätt påfallande hur länge man hanterade sågat virke i löstravat utan buntning och i fallande längder.
Hur det skulle fraktas på järnvägsvagn framgår av SJ lastningsinstruktioner. Det kördes alldeles säkert inte på Oe/Oms-vagnar med resta lämmar men utan stolpar.
Kostade man verkligen på järnvägsfrakt på spink som lika gärna kunde användas lokalt som bränsle (i virkestorken t.ex.). Dessutom i vagnar vars bärighet knappast kunde nyttjas till fullo med så låg densitet hos lasten som på störtat grovt sågavfall?

Skriv svar

Återgå till "Allmänna Verkstaden"